handdator

Visa fullständig version : Tankar kring viktökning


Markkus
2015-09-20, 07:34
Jag är en 60-årig nybörjare på styrketräning. Tränar 2 ggr i veckan plus kondition 2 ggr, och följer Styrkelabbets 2-dagarsprogram (http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/).

En fråga många nybörjare har är hur mycket mera vikt man bör lägga på vid varje pass, (eller antalet reps, eller volym).

Jag själv som otränad i styrka, började med en tom stång (20 kg) i alla övningar. Dels för att lära mig tekniken och dels för att inte dra på mig skador. Sedan har jag adderat 2,5 kg per vecka i alla övningar.

I marklyftsövningarna kunde jag ha addera mer, men varför skynda på? I press, slog jag i bokstavligen i taket ganska snart, och har nu börjat om på en lägre vikt igen (enligt Styrkelabbets instruktion).

Samtidigt har jag funderat på varför många anser att det är viktigt att snabbt komma upp i vikt eller volym. Är det något självändamål med det?

Jag som aldrig har styrketränat seriöst under mina första 60 år, varför skulle jag ha bråttom att komma upp på mitt max så fort som möjligt? Om det istället för 3 månader, tar 2 år. Spelar det någon roll? Jag har kommit fram till att det inte gör det för mig.

Inspiration till dessa tankar fick jag från: http://jamesclear.com/slow-gains

King Grub
2015-09-20, 08:46
När nybörjarökningarna i muskel- och styrketillväxt är över, är det svårt att fortsätta utvecklas utan progression, och den grundläggande formen av progression inom styrketräning är ökad belastning.

Markkus
2015-09-20, 14:42
Ja visst, progression måste till. Något annat förespråkar jag inte, men det är takten på detta som jag funderar på.

0x5f3759df
2015-09-20, 15:19
Ja visst, progression måste till. Något annat förespråkar jag inte, men det är takten på detta som jag funderar på.