handdator

Visa fullständig version : Extrem sötsug


krull01
2015-09-18, 06:24
Hej alla goda!
Har en fråga angående mitt brutala sötsug som jag känner på kvällen (efter kvällsmaten). Det är just dom dagarna jag tränar muskler. Men jag kan förstå att kroppen behöver lite mer energi än vanligt men inte att man vräker i sig i överdrift! Då menar jag verkligen det. En hel tårta? Och lite till skulle inte va något problem för mig att äta.
Hur kan jag göra för att minska på det?
Vill notera att jag har lågt blodtryck, äter ganska hälsosamt, är ganska aktiv osv. (Vet inte om den infon ger något dock).

Ha en trevlig veckoslut!
Tacksam för svar [emoji4] [emoji4]

Spettet
2015-09-18, 06:33
Kan vara så att du äter för lite?

Vart äter du? Är det vid matbordet eller framför tvn?

krull01
2015-09-18, 06:45
Kan vara så att du äter för lite?

Vart äter du? Är det vid matbordet eller framför tvn?
Jag vet inte hur mycket jag egentligen ska äta.. äter i "normala" portioner antar jag.
Sen äter jag i matbordet men går upp flera gånger för att hämta något tillbehör till maten.. men sen märker ja att jag inte blir mätt och då få ja typ tunnelseende.

King Grub
2015-09-18, 07:27
Kontrollera hur mycket du verkligen äter och öka portionerna av vanlig mat vid behov.

krull01
2015-09-18, 07:55
Kontrollera hur mycket du verkligen äter och öka portionerna av vanlig mat vid behov.
På morgonen äter jag inte så jätte mycket men en vanlig frukost skulle vara, 1 dl fiberhavregryn med 1 msk jordnötssmör och kanel& kardemumma.
Sen äter jag lunch (ganska nyttigt) oftast någon typ av sallad ELLER hoppar över den och äter kvarg med frukt för att sedan gå och träna.
Efter träningen äter jag riktigt mat men nyttigt och sedan smäller det! (Det kan ta 1-2 timmar tills jag får suget).

King Grub
2015-09-18, 08:23
Alltså äter du lämplig mängd för en stillasittande ålderspensionär på dagen, så det är inte så konstigt att du blir sugen.

vicarious
2015-09-18, 09:26
För lite mat. Din kropp signalerar efter mer energi.

Perramja
2015-09-18, 10:25
På morgonen äter jag inte så jätte mycket men en vanlig frukost skulle vara, 1 dl fiberhavregryn med 1 msk jordnötssmör och kanel& kardemumma.
Sen äter jag lunch (ganska nyttigt) oftast någon typ av sallad ELLER hoppar över den och äter kvarg med frukt för att sedan gå och träna.
Efter träningen äter jag riktigt mat men nyttigt och sedan smäller det! (Det kan ta 1-2 timmar tills jag får suget).

Du äter som en kärring, inte konstigt att du får sötsug

krull01
2015-09-18, 13:59
Du äter som en kärring, inte konstigt att du får sötsug
Haha! Okej ska äta mer mat under dagen isåfall😊😊

Aliaas
2015-09-18, 14:50
Tyckte du ärligt att ditt intag var normalt?

krull01
2015-09-21, 06:27
Tyckte du ärligt att ditt intag var normalt?
Ja tyckte det tom var för mycket. Så konstigt.

Aliaas
2015-09-21, 08:35
Ja tyckte det tom var för mycket. Så konstigt.

jämfört med?

Din familj/vänner äter troligen mer eller ?

krull01
2015-09-21, 09:07
jämfört med?

Din familj/vänner äter troligen mer eller ?
Vänner tror jag. De som as tränar och äter så pass lite att man inte ens blir mätt. Då menar jag typ sånna som har muskel kroppar osv. Å andra sidan dom som inte tränar alls och inte äter på flera timmar utan, äter någon gång per dag.
Sen så står jag mittemellan å tänker okej ät eller ej haha. Så dåligt.

Aliaas
2015-09-21, 09:10
Ät. Mer.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

vicarious
2015-09-21, 09:55
Vänner tror jag. De som as tränar och äter så pass lite att man inte ens blir mätt. Då menar jag typ sånna som har muskel kroppar osv. Å andra sidan dom som inte tränar alls och inte äter på flera timmar utan, äter någon gång per dag.


Tänk på att du ser ju inte hur en annan människa äter hela dygnet, om du inte lever med den personen dygnet runt. Av det du ser bildar du dig en uppfattning om hur hela deras intag ser ut, vilket kan bli missvisande.

Sen är det nog tämligen vanligt att folk ljuger lite om hur mycket de äter, åt båda hållen.

mela
2015-09-21, 10:13
Vänner tror jag. De som as tränar och äter så pass lite att man inte ens blir mätt. Då menar jag typ sånna som har muskel kroppar osv. Å andra sidan dom som inte tränar alls och inte äter på flera timmar utan, äter någon gång per dag.
Sen så står jag mittemellan å tänker okej ät eller ej haha. Så dåligt.

Baserat på fb och insta? Där ljuger så väldigt många. Av någon underlig anledning får man många likes om man äter kvarg, dricker celsius och svälter sig med sallader.

Testa att räkna kcal någon dag, och se vad du hamnar på, räkna ut ditt energibehov med antingen guiden i deffguiden av King Grub eller denna (http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/32) av styrkelabbet. Hur ser det ut?

Och vad är nyttigt enligt dig? Kalorisnålt? Fettsnålt? Sockerfritt?

krull01
2015-09-21, 10:45
Baserat på fb och insta? Där ljuger så väldigt många. Av någon underlig anledning får man många likes om man äter kvarg, dricker celsius och svälter sig med sallader.

Testa att räkna kcal någon dag, och se vad du hamnar på, räkna ut ditt energibehov med antingen guiden i deffguiden av King Grub eller denna (http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/32) av styrkelabbet. Hur ser det ut?

Och vad är nyttigt enligt dig? Kalorisnålt? Fettsnålt? Sockerfritt?
Ja det vet jag väl.. ingen talar sanning om hur mycket dom äter. Men sen vet jag inte varför jag är så svimmig när det gäller mat.
Kvarg brukar jag äta men bara för att det är gott och mättande för stunden.
Socker fritt och kalorisnålt är nog bäst för min del. Vet inte riktigt. Ska kolla upp det med att räkna kcal!

Gerdler
2015-09-21, 15:28
När jag känner sötsug så äter jag glass eller godis, det brukar hjälpa. När de inte hjälper så äter jag mer. Hoppas jag var till nån hjälp.

tossefar
2015-09-21, 15:30
När jag känner sötsug så låter jag bli att äta sött.

TomasB
2015-09-21, 15:41
Bara för mig som varningsklockorna om ätstörningar går igång?

Aliaas
2015-09-21, 16:31
Bara för mig som varningsklockorna om ätstörningar går igång?
Nope.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

krull01
2015-09-26, 02:02
När jag känner sötsug så äter jag glass eller godis, det brukar hjälpa. När de inte hjälper så äter jag mer. Hoppas jag var till nån hjälp.
Tror inte att sånt är bra för mig när jag känner sötsug eftersom ja mår rejält illa efter av den anledningen att jag frossar i mig för mycket. Ju mer socker jag äter, desto mer sugen blir jag. Som nu tex. Käkade typ en halv honungs melon med vanilj yoghurt. Dör typ nu. Hehe

krull01
2015-09-26, 02:05
När jag känner sötsug så låter jag bli att äta sött.
Hur ändrar du på inställningen till att inte äta från att vilja äta massa socker?
Det är en bra metod måste jag säga eftersom sötsuget brukar gå över efter en viss tid. Men eftersom ja i princip får socker-fall-attack får ja ett tunnelseende och börjar baka direkt [emoji21] [emoji55] [emoji58]

Perramja
2015-09-26, 11:22
Hur ändrar du på inställningen till att inte äta från att vilja äta massa socker?
Det är en bra metod måste jag säga eftersom sötsuget brukar gå över efter en viss tid. Men eftersom ja i princip får socker-fall-attack får ja ett tunnelseende och börjar baka direkt [emoji21] [emoji55] [emoji58]

Ät nötter eller något liknande

King Grub
2015-09-26, 11:24
Hur ändrar du på inställningen till att inte äta från att vilja äta massa socker?

Vilja och vilja... om jag inte skall göra något, gör jag det bara inte. Ignorerar det, vad det än är.

krull01
2015-09-26, 11:27
Vilja och vilja... om jag inte skall göra något, gör jag det bara inte. Ignorerar det, vad det än är.
Den viljan kunde jag följa förr. Konstigt nog att senaste 2 åren har det gått dåligt med att hålla mig till mina mål.

krull01
2015-09-26, 11:28
Ät nötter eller något liknande
Aah kanske det men ska nog försöka låta bli allt sådant.

Perramja
2015-09-26, 13:29
Aah kanske det men ska nog försöka låta bli allt sådant.

Varför då?

krull01
2015-09-26, 13:31
Varför då?
Känns obehagligt att äta innan läggdags även om jag verkligen behöver käka.

cero
2015-09-26, 13:59
mål 1: 1 dl fiberhavregryn + 1 msk jordnötssmör
mål 2: sallad ELLER hoppar över den och äter kvarg med frukt
mål 3: "riktig mat"

Ja tyckte det tom var för mycket.

Känns obehagligt att äta innan läggdags även om jag verkligen behöver käka.

Bara för mig som varningsklockorna om ätstörningar går igång?

cofffee

Du borde söka hjälp, krull01.

krull01
2015-09-26, 14:08
cofffee

Du borde söka hjälp, krull01.
Till? Hur? Varför?

cero
2015-09-26, 14:15
Att äta så små mängder, tro att det är "för mycket" samt att tycka det är obehagligt att äta på kvällen låter som ätstörningar. Ring vårdguiden på 1177 och beskriv dina symptom.

Perramja
2015-09-26, 14:16
Känns obehagligt att äta innan läggdags även om jag verkligen behöver käka.

Vad är det för obehagligt med det? Borde väl vara obehagligare att lägga sig hungrig? Din arma lekamen ger dig besked om att den behöver näring så ge den det då?

LunaSpice
2015-09-26, 16:17
Vad är det för obehagligt med det? Borde väl vara obehagligare att lägga sig hungrig? Din arma lekamen ger dig besked om att den behöver näring så ge den det då?

Att vara sötsugen är inte detsamma som att vara hungrig.

Perramja
2015-09-26, 16:30
Att vara sötsugen är inte detsamma som att vara hungrig.

I detta fallet verkar det som att TS inte äter ordentligt så det bottnar säkerligen i hunger i grunden

krull01
2015-09-26, 18:33
Att äta så små mängder, tro att det är "för mycket" samt att tycka det är obehagligt att äta på kvällen låter som ätstörningar. Ring vårdguiden på 1177 och beskriv dina symptom.
Kanske kan det vara det men vet inte vad det exakt beror på. Sockret gör att jag äter mer än vad ja egentligen borde göra. Svullnar upp snabbt också
Vad är det för obehagligt med det? Borde väl vara obehagligare att lägga sig hungrig? Din arma lekamen ger dig besked om att den behöver näring så ge den det då?
Känns som att jag har en klump i magsäcken när jag sover. Och svettas väldigt mycket om jag äter frukt eller något liknande över natten.