handdator

Visa fullständig version : Undvika grain helt eller funka wholegrain?


MaxTheMarketer
2015-09-17, 01:11
Tjena. Jag håller på å optimera min kost för välbefinnande å träningsresultat.

Jag vet att allt slags socker e onödigt att äta (dock måste jag ha smaksatt proteinpulver för naturell går ej ner) men jag blev förvånad över att läsa att även grain (t.ex. vetemjöl å pasta) ska vara onyttigt för att optimera välbefinnande.

Funkar dock wholegrains som t.ex. fullkornvetesmjöl och/eller fullkornspasta? Stärkelse, av vad jag läst, verkar endast vara rekommenderade intag för att få kolhydrater om man vill behålla oxå bra välbefinnande. Dieten jag läst om verkar ska härma paleo-dieten (utdrag från boken nedan; tjock text markerar viktiga punkter):

". Don’t eat anything with grains in it.
[Grains = wheat, corn, rice, barley, rye, oats, etc.—and anything made from them, e.g., corn syrup]
After sugar, grains are the second type of carbohydrates that mess with your nutritional health. Either avoid all grain carbs, or, if you must, look for “gluten-free” on your food labels and follow this chart.

NO
TYPE: Liquid grains
LIKE…: Beer & whiskey are the worst. Drink wine (red, preferably), tequila, or most clear liquors instead.
*
TYPE: Bread
LIKE…: sandwich bread, baguettes, bread crumbs, breading, pita, tortillas, bagels—lettuce wraps are your friend.
*
TYPE: Flour-filled desserts
LIKE…: cakes, cookies, pies, pastries, muffins, donuts, brownies
*
TYPE: Snack chips
LIKE…: crackers, pretzels, tortilla chips, corn chips, bagel chips
*
TYPE: Pasta
LIKE…: rice noodles, spaghetti, linguini, lasagna, tortellini; basically, any noodle that ends in a vowel that you stuff with cheese or cover with sauce
*
TYPE: Cereals
LIKE…: breakfast cereal, granola, granola bars, oatmeal, grits
*
TYPE: Pizza
LIKE…: deep dish, flatbread, wood-fired, New York style, frozen, delivery, DiGiorno—If it has a crust and goes in a hot-ass oven, it’s a no-go.

3. Eat anything else you want.
With sugars and grains off your plate, you can eat pretty much anything else. This is basically the way our ancestors ate for, oh, more than a million years before the advent of agriculture and the way our bodies are still designed to eat. It is very simple, we promise you. Here is a sample of all the things you can go buck wild on.

YES
TYPE: Protein
LIKE…: eggs, chicken, beef, pork, lamb, fish, shrimp, shellfish—If it had eyes or a shell, you can eat the hell out of it.
*
TYPE: Legumes & starches
LIKE…: lentils, black beans, pinto beans, potatoes, sweet potatoes".

Vad säger dagens forskning om detta? Finns det konsensus eller är det kontroversiellt som typ gluten vs glutenfritt? Tack för svar på förhand!

Hanse
2015-09-17, 07:33
Några spontana tankar...
- Är du inte glutenintollerant (kolla med en läkare) ser jag ingen anledning att undvika gluten.
- Tar du bort kolhydrater helt ur kosten riskerar dina träningsresultat att försämras.
- Varför kör du inte helt enkelt paleo eftersom det uppenbarligen är vad du vill?
- Vassle lär du inte behöva om du tar bort kolhydrater då du förmodligen kommer hamna högt på protein från maten.

Personligen kör jag HCLF (high carb low fat) för att optimera min tävlingsinriktade träning. Skulle aldrig orka träna så hårt och mycket utan att äta mest kolhydrater.

PS Havregryn, ris och potatis är grunden i maten för de flesta elitidrottare och motionärer av en anledning DS

Korash
2015-09-17, 08:17
https://www.youtube.com/watch?v=r2yN6381ox4

Tur att Anki Sundin var där för att nyansera lite mot dessa kvacksalvare. Kolla in min 20:10 :D

krubkungen
2015-09-17, 09:17
https://www.youtube.com/watch?v=r2yN6381ox4

Tur att Anki Sundin var där för att nyansera lite mot dessa kvacksalvare. Kolla in min 20:10 :D

Klassiker!

Ramrod
2015-09-17, 09:55
Hela idén med att undvika spannmål är väl mest något pseudovetenskapligt paleodiettrams?

vicarious
2015-09-17, 11:34
https://www.youtube.com/watch?v=r2yN6381ox4

Tur att Anki Sundin var där för att nyansera lite mot dessa kvacksalvare. Kolla in min 20:10 :D

Svagare av en tugga bröd. Han hann ju inte ens tugga :laugh: Vilket trams.

juckeyy
2015-09-17, 16:24
https://www.youtube.com/watch?v=r2yN6381ox4

Tur att Anki Sundin var där för att nyansera lite mot dessa kvacksalvare. Kolla in min 20:10 :D

Aldrig sett den där förut. Men jag blir så arg på alla som försöker predika om att gluten, vete och allt möjligt är dåligt för kroppen. Att dom inte ens låter Anki prata till punkt och lyssna på henne är ju bara vidrigt, jag blir ärligt talat riktigt arg på sådana människor.
Ae fyfan.

Starke75an
2015-09-17, 16:59
Personligen upplever jag att jag orkar träna längre och med mer energi genom hela passet, när jag ätit pasta i måltiden innan än exempelvis potatis. Även om jag anser att potatis är godare och föredrar det.

Gober
2015-09-17, 17:07
Well jag think att you kan äta grain för att det ger gain.

F Ultra
2015-09-17, 17:08
https://www.youtube.com/watch?v=r2yN6381ox4

Tur att Anki Sundin var där för att nyansera lite mot dessa kvacksalvare. Kolla in min 20:10 :D

Den gubben borde låsas in som bedragare av största sort. För den som inte ser hur killen fejkar dessa "styrketest" så kan jag rekommendera den här lilla videon från Australien, handlar visserligen om sk Power Bands men principen med att flytta tyngdpunkten är identisk:

HgOef-02vRQ

CoolHandLuke
2015-09-18, 22:56
Vad säger dagens forskning om detta? Finns det konsensus eller är det kontroversiellt som typ gluten vs glutenfritt? Tack för svar på förhand!
Har grottat in mig lite i ämnet på sistone så jag gör ett försök.
Fullkorn mot raffinerat är inte lika kontroversiellt som gluten, nej. Sen är väl sällan konsensus när det gäller kostfrågor, men åsikterna väger helt klart till fördel för fullkorn. Främst för den högre fiberhalten. Men det finns en del motsägelser som jag råkat på:


Fullkorn har mer anti-nutrienter (phytic acid) än raffinerat mjöl. Dvs de hindrar upptag av vissa mineraler. Sen är det ett ämne hos fullkornsvete (wheat germ agglutinin) som ska vara skadligt för hjärnan där vissa viftar med händerna. Andra rycker på axlarna och menar att det ämnet förstörs vid upphettning.


Annat man läser om är vete är art-förädlat och ökat andelen anti-nutrienter till en punkt där det har blivit hälsofarligt för oss. Den tesen skulle då ha större påverkan på fullkorn eftersom det är i fullkornsdelarna där det mesta av anti-nutrienterna + WGA sitter.


Sen är det också en del snack om fullkorn mot fullkorn. Dvs det finns t.ex. en hel del bröd som förrutom diverse tillsatser ska vara rekonstituerade. Dvs man tar vitt vetemjöl och slänger in lite vetekli och säljer det som samma sak som "fullkorn". Man gör på det sättet främst för att groddar innehåller mer fett som kan bli härsket. Äkta ska då vara när man maler ner hela kärnan med allt och bakar på en gång.


Forskning om fermenterings påverkan på grynen finns det också en del att läsa om. Fermenterar man fullkorn några dagar så bryts en del av anti-nutrienterna ner och frigör mer näringsämnen. Det gäller både hela gryn som kokas och äkta surdegar. Vissa påstår att det "rätt" sätt att äta gryn på. Andra menar att det har ingen betydelse bara det är fullkorn.


Vissa på sidolinjen är inne på att fullkorngryn är optimalt för de flesta människor. Men det är ett tveeggat svärd, då det är endast optimalt om man har en rätt tarmflora för att hantera fullkorn. Vissa personer skulle då kunna vänja sig och anpassa tarmfloran under en övergångsperiod, medans andra aldrig klarar det utan besvär eftersom de saknar vissa nödvändiga bakteriearter.


Har för mig jag läst att råg kan man inte raffinera lika hårt som vete så där är det mesta ganska fullkornigt även om det finns rågmjöl och fullkornsrågmjöl.

När det gäller havre är nog allt fullkorn. Möjligtvis att havremjöl/must är filat på något sätt. Men nästan alla havreprodukter är ångpreparerade (för hållbarhetens skull, härket fett igen) men jag har inte hittat någon info om hur ångprepareringen påverkar hälsan. Förrutom att i vissa falls som parboiled ris så ökar andelen resistent stärkelse (mat för tarmbakterier).

Korn är inte så mycket att säga om. Förrutom att man slipar helt korn. Så kallat "pearled barley" och det sänker fiberhalten en del så att den blir lite lägre än "våra" andra fullkornsgryn som råg, vete och havre.

Majs är ett kapitel för sig. Det är väl det gryn som är mest knepigt ur GMO-synpunkt. Även om det enligt sägen finns en hel del ris från Kina som är GMO också. Men frågan är om vi någonsin får dom sorterna till Sverige. Det mesta hamnar väl i Afrika.

Fullkornris läste jag något om att det finns för mycket arsenik i jämfört med vitt ris. För småbarn i alla fall. Men det verkar lite konstigt att det skulle drabba alla odlingar överallt. Har inte forskat närmare.

Sen finns det ju en massa andra gryn och botanisera bland. Forskas väl inte jättemycket på alla dom typerna men det kan ju vara lite omväxling kanske. Tror man på hybridiseringstesen om vete ovan så kanske man föredrar spelt eller einkorn som är gamla sorters vete.

När det gäller gluten i så tycker jag att det verkar svårt att _inte_ få hälsofördelar om man lägger av helt med raffinerat vetemjöl. Men det kan ju bero på många andra orsaker än just att gluten är problemet. Tex så ingår ju vetemjöl i en kopiös drös med ganska skräpig mat. Med skräpigt menar jag mikronutrientfattigt, energirikt, bekvämt och överätningsaptitligt.

Slutklämmen är nog ändå fiber och tarmfloran. Dvs behöver man en viss tarmflora för optimal hälsa och behövs det gryn för att underhålla den? Vissa tror det, andra inte. Forskningen visar en ganska otydlig väg, just nu. Det finns även en del genetiska skillnader mellan snubbar och snubbor som påverkar ekvationen också. Somliga kanske funkar bäst med kollagen och fett-mumsande tarmbakterier och köttig paleo-kost. Som det ser ut nu så behöver man prova sig fram helt enkelt. Det är bara lite småtjurigt att man behöver kanske köra en diet i ett par år för att inse att det inte funkar och sen kan det ta lång tid eller tom helt kört att komma tillbaka till ett normalstadie. Nu tänker jag inte bara low-carb-aktiga dieter här utan även vegan-dieter, LFHC osv. Ytterligheter. Men hur ska man annars få reda på att medelvägen är den som är den mest gyllene?

Sverker
2015-09-19, 06:56
Fullkorn är med skaldelarna och det är mest cellulosa. Ren bulk som passerar tarmen. Finns en gräns hur mycket vi bör äta.

Grodden är näringsrik men tyvärr fleromättad och svårt att lagra. Kan du plocka fram det negativa med wheat germ agglutinin ?
http://www.jbc.org/content/249/10/3116.short
Det är ett vanligt protein och det ska spjälkas upp. Vad är det negativa med det ?

När det gäller ångprepareing av havre så kan jag bara hänvisa till alla ton havregryn vi äter på Kolozzeum. Hittills har ingen rapprterat något negativt där.
Tvärtom, för att bevara kornet värmebehandlas och torkas havrekornet. Finns inte vad jag vet några nya hälsofarliga ämnen som bildas där, typ cancerogena brunfärgningsprodukter.

Ramrod
2015-09-19, 09:55
Har grottat in mig lite i ämnet på sistone så jag gör ett försök.
Fullkorn mot raffinerat är inte lika kontroversiellt som gluten, nej. Sen är väl sällan konsensus när det gäller kostfrågor, men åsikterna väger helt klart till fördel för fullkorn. Främst för den högre fiberhalten. Men det finns en del motsägelser som jag råkat på:


Fullkorn har mer anti-nutrienter (phytic acid) än raffinerat mjöl. Dvs de hindrar upptag av vissa mineraler. Sen är det ett ämne hos fullkornsvete (wheat germ agglutinin) som ska vara skadligt för hjärnan där vissa viftar med händerna. Andra rycker på axlarna och menar att det ämnet förstörs vid upphettning.


Annat man läser om är vete är art-förädlat och ökat andelen anti-nutrienter till en punkt där det har blivit hälsofarligt för oss. Den tesen skulle då ha större påverkan på fullkorn eftersom det är i fullkornsdelarna där det mesta av anti-nutrienterna + WGA sitter.


Sen är det också en del snack om fullkorn mot fullkorn. Dvs det finns t.ex. en hel del bröd som förrutom diverse tillsatser ska vara rekonstituerade. Dvs man tar vitt vetemjöl och slänger in lite vetekli och säljer det som samma sak som "fullkorn". Man gör på det sättet främst för att groddar innehåller mer fett som kan bli härsket. Äkta ska då vara när man maler ner hela kärnan med allt och bakar på en gång.


Forskning om fermenterings påverkan på grynen finns det också en del att läsa om. Fermenterar man fullkorn några dagar så bryts en del av anti-nutrienterna ner och frigör mer näringsämnen. Det gäller både hela gryn som kokas och äkta surdegar. Vissa påstår att det "rätt" sätt att äta gryn på. Andra menar att det har ingen betydelse bara det är fullkorn.


Vissa på sidolinjen är inne på att fullkorngryn är optimalt för de flesta människor. Men det är ett tveeggat svärd, då det är endast optimalt om man har en rätt tarmflora för att hantera fullkorn. Vissa personer skulle då kunna vänja sig och anpassa tarmfloran under en övergångsperiod, medans andra aldrig klarar det utan besvär eftersom de saknar vissa nödvändiga bakteriearter.


Har för mig jag läst att råg kan man inte raffinera lika hårt som vete så där är det mesta ganska fullkornigt även om det finns rågmjöl och fullkornsrågmjöl.

När det gäller havre är nog allt fullkorn. Möjligtvis att havremjöl/must är filat på något sätt. Men nästan alla havreprodukter är ångpreparerade (för hållbarhetens skull, härket fett igen) men jag har inte hittat någon info om hur ångprepareringen påverkar hälsan. Förrutom att i vissa falls som parboiled ris så ökar andelen resistent stärkelse (mat för tarmbakterier).

Korn är inte så mycket att säga om. Förrutom att man slipar helt korn. Så kallat "pearled barley" och det sänker fiberhalten en del så att den blir lite lägre än "våra" andra fullkornsgryn som råg, vete och havre.

Majs är ett kapitel för sig. Det är väl det gryn som är mest knepigt ur GMO-synpunkt. Även om det enligt sägen finns en hel del ris från Kina som är GMO också. Men frågan är om vi någonsin får dom sorterna till Sverige. Det mesta hamnar väl i Afrika.

Fullkornris läste jag något om att det finns för mycket arsenik i jämfört med vitt ris. För småbarn i alla fall. Men det verkar lite konstigt att det skulle drabba alla odlingar överallt. Har inte forskat närmare.

Sen finns det ju en massa andra gryn och botanisera bland. Forskas väl inte jättemycket på alla dom typerna men det kan ju vara lite omväxling kanske. Tror man på hybridiseringstesen om vete ovan så kanske man föredrar spelt eller einkorn som är gamla sorters vete.

När det gäller gluten i så tycker jag att det verkar svårt att _inte_ få hälsofördelar om man lägger av helt med raffinerat vetemjöl. Men det kan ju bero på många andra orsaker än just att gluten är problemet. Tex så ingår ju vetemjöl i en kopiös drös med ganska skräpig mat. Med skräpigt menar jag mikronutrientfattigt, energirikt, bekvämt och överätningsaptitligt.

Slutklämmen är nog ändå fiber och tarmfloran. Dvs behöver man en viss tarmflora för optimal hälsa och behövs det gryn för att underhålla den? Vissa tror det, andra inte. Forskningen visar en ganska otydlig väg, just nu. Det finns även en del genetiska skillnader mellan snubbar och snubbor som påverkar ekvationen också. Somliga kanske funkar bäst med kollagen och fett-mumsande tarmbakterier och köttig paleo-kost. Som det ser ut nu så behöver man prova sig fram helt enkelt. Det är bara lite småtjurigt att man behöver kanske köra en diet i ett par år för att inse att det inte funkar och sen kan det ta lång tid eller tom helt kört att komma tillbaka till ett normalstadie. Nu tänker jag inte bara low-carb-aktiga dieter här utan även vegan-dieter, LFHC osv. Ytterligheter. Men hur ska man annars få reda på att medelvägen är den som är den mest gyllene?

Du lyckas väldigt bra med att totalt undvika att referera till en enda forskningsartikel för att stödja ditt dravel.

ddr
2015-09-19, 11:33
Du lyckas väldigt bra med att totalt undvika att referera till en enda forskningsartikel för att stödja ditt dravel.

Denna jäkla referens/studiehets; :d

Verkar ju vara något mode här inne om att ingen referens eller studie finns inom området eller det som sägs så godtas det inte.
Han skriver ju mer eller mindre om sin ståndpunkt och det han har snappat upp inom ämnet. :)

Bra skrivet CoolHandLuke

Sverker
2015-09-19, 11:37
Referenser kan föra diskussionen vidare och ge oss mer och djupare kunskap. Mer än att vetemjöl är näringsfattigt.

Ramrod
2015-09-19, 14:08
Denna jäkla referens/studiehets; :d

Verkar ju vara något mode här inne om att ingen referens eller studie finns inom området eller det som sägs så godtas det inte.
Han skriver ju mer eller mindre om sin ståndpunkt och det han har snappat upp inom ämnet. :)

Bra skrivet CoolHandLuke

Hur ska vi andra veta ifall hans ståndpunkt faktiskt har basis i verkligheten eller bara är påhitt?

qozmox
2015-09-19, 15:55
Hur ska vi andra veta ifall hans ståndpunkt faktiskt har basis i verkligheten eller bara är påhitt?

sen betyder ju visserligen inte alltid stuider 100% sanning.

"bevisade" inte coca cola nyligen att vi borde dricka mer läsk?

Ekko
2015-09-19, 16:13
sen betyder ju visserligen inte alltid stuider 100% sanning.

"bevisade" inte coca cola nyligen att vi borde dricka mer läsk?

Det "bevisade" de verkligen inte, det är snarare en felaktig slutsats dragen från en studie.

ddr
2015-09-19, 16:15
Hur ska vi andra veta ifall hans ståndpunkt faktiskt har basis i verkligheten eller bara är påhitt?

Empiri osv. Behöver inte vara felaktigt, det är lite av poängen.
Kalasbra om studier säger si och så att man får det svart på vitt, det övriga behöver inte bara vara påhitt. :)

Starke75an
2015-09-19, 16:16
Håller med om att man ska hålla sig med referenser när man påstår nått. Annars är denna forumdel menlös. Åsikter däremot behöver ingen referens. Det är ju personligt.

Ramrod
2015-09-19, 19:44
Empiri osv. Behöver inte vara felaktigt, det är lite av poängen.
Kalasbra om studier säger si och så att man får det svart på vitt, det övriga behöver inte bara vara påhitt. :)

Nej, det behöver inte vara ett påhitt och kan mycket väl vara sant, men det är väldigt svårt att avgöra ifall det stämmer bra eller bara är total osanning, därför är det rimligt att använda empiriska referenser när man gör påståenden. Speciellt med tanke på hur mycket osanningar det sprids inom nutritionsområdet.

3bz
2015-09-19, 22:55
Fullkorn är med skaldelarna och det är mest cellulosa. Ren bulk som passerar tarmen. Finns en gräns hur mycket vi bör äta.


Det är väl känt sen 30-talet (http://jn.nutrition.org/content/11/5/433.full.pdf+html) att en hygglig del av cellulosa kan fermenteras i tjocktarmen. Sen beror det ju givetvis på vad för födoämne man talar om, för vete så är det väl ungefär 70% som passerar igenom medan det för grönsaker kan vara så lite som 20%, så det handlar ju inte bara om bulk och transit time. Såvida vi inte talar om rent cellulosamjöl, men jag tror det är få som äter det.

Sverker
2015-09-20, 06:49
Tråden handlar om fullkorn och i vetekli är det nästan bara cellulosa och andra olösliga fibrer.

Havre har däremot en större andel av beta-glukan som är ett lösligt, gelbildande fiber. Lösligheten gynnar bakterierna och vi kan få positiva effekter.

Minska tiden i tarmen och få ut gallsalter och kolesterol ser jag som cellulosans uppgift.