handdator

Visa fullständig version : Kampanj mot sexrobotar!


filmjölk
2015-09-16, 20:44
Jag hittade ämnet på flashback. tydligen finns det folk som inte gillar sexleksaker riktade till män:

https://campaignagainstsexrobots.wordpress.com/about/

Tokfeminister som avskyr ensamma patetiska män som vill ha sex? Ett vettigt moraliskt ställningstagande?

Jag vet inte hur jag skall ställa mig till utvecklandet av sexrobotar, eller till motståndet mot det, men jag tycker det är ett intressant ämne med väldigt mycket djup och potentiella konsekvenser för människans psykologi och beteende. Det väcker även tanken på om sex är en mänsklig rättighet eller inte.

Nu vill jag höra era tankar i ämnet, moralisera, reflektera, såga, döm ut, tokförklara, förklara, diskutera, svara med oneliners eller hela noveller.

ceejay
2015-09-16, 20:45
Nytt träningssätt eller?

Wzup2u
2015-09-16, 20:50
Vill man umgås med mrs.barbara så är det ju helt naturligt :D

bästa låten ever...

L0KqJgoMRp4

Yes
2015-09-16, 20:50
Idioter som sprider intellektuellt snömos. De förtjänar inte att tas på allvar.

0x5f3759df
2015-09-16, 20:52
Sex kan användas som maktmedel och är sex fritt tillgängligt så förlorar man viss makt. Det är därför många feminister är mot legalisering av prostitution och även varför kvinnor är hårdare mot promiskuösa kvinnor än vad män är.

MSL
2015-09-16, 20:57
Några komiska citat :)

"these kinds of robots are harmful and contribute to inequalities in society"
Wow vilket påstående. "Någon källa på de" :D

"We believe the development of sex robots further objectifies women and children."
believe!
Objektifierar obschmektifierar. Men dildosar objektifierar inte män förstås.

"The vision for sex robots is underscored by reference to prostitute-john exchange which relies on recognizing only the needs and wants of the buyers of sex, the sellers of sex are not attributed subjectivity and reduced to a thing (just like the robot)."
Wow, bara wow. Förstår inte hur i hela friden man kan göra en sån koppling?! Och dessutom är beskrivningen av "den prostituerade" som "en sak" väldigt nedvärderande gentemot prostituerade. Vem f-n tänker så? Förmodligen de som startat denna kampanjen.

Inte lönt att jag fortsätter inser jag då alla argument verkar komma från nån hysterisk moraltant. Nåja. De kan ju kanske se om de kan få med sig katolska kyrkan i kampanjen :)

filmjölk
2015-09-16, 22:20
Jag har inga egna åsikter men en del frågor väcks hos mig:

* Om vilken man som helst kan få ha sex med en robot, skapad för att visuellt tilltala och sexuellt tillfredställa honom maximalt, utan att kräva något i gengäld, vad ger det då för värde till kvinnans sexualitet? Hon har ju väldigt små möjligheter att leva upp till de kraven och kunna konkurrera med det rent sexuellt. Effekter av detta?

* Om en robot skapas som kan kommunicera, "tänka", se ut som och låtsas vara en människa är det då rätt att göra den saken/varelsen(?) till en sexleksak?

filmjölk
2015-09-16, 22:21
Sex kan användas som maktmedel och är sex fritt tillgängligt så förlorar man viss makt. Det är därför många feminister är mot legalisering av prostitution och även varför kvinnor är hårdare mot promiskuösa kvinnor än vad män är.

Det är en intressant insikt. Är det rätt att ta den makten ifrån kvinnor? Vad ger det för effekter på samhället att förlora den makten?

MSL
2015-09-16, 22:29
Jag har inga egna åsikter men en del frågor väcks hos mig:

* Om vilken man som helst kan få ha sex med en robot, skapad för att visuellt tilltala och sexuellt tillfredställa honom maximalt, utan att kräva något i gengäld, vad ger det då för värde till kvinnans sexualitet? Hon har ju väldigt små möjligheter att leva upp till de kraven och kunna konkurrera med det rent sexuellt. Effekter av detta?

* Om en robot skapas som kan kommunicera, "tänka", se ut som och låtsas vara en människa är det då rätt att göra den saken/varelsen(?) till en sexleksak?

Det är skillnad på att ha sex med en robot och en människa. Rätt rejäl sådan (trodde aldrig jag skulle behöva påstå något så självklart). En kvinna kan erbjuda så mycket mer än hennes sexualitet. Det är enbart kvinnor som inte har nåt annat än sex att erbjuda som behöver känna sig hotade av robotar.

Den senare frågan är lite för komplex att svara på då vi börjar gå in i ganska djupa existensiella frågor.
En grej man kan fundera på dock är om det är rätt att avla på hundar tills att de får de egenskaper man drar mest nytta av (älskar sin ägare över allt annat t ex). Där har vi nån form av liknelse kanske.

MSL
2015-09-16, 22:31
Det är en intressant insikt. Är det rätt att ta den makten ifrån kvinnor? Vad ger det för effekter på samhället att förlora den makten?

Fri marknad. Vi har redan tagit ifrån män makten i deras muskelstyrka. Vi har t ex hästar nu. Eller oj. De har blivit utkonkurrerade nu med, av bilar, truckar och diverse maskiner :D

Yes
2015-09-16, 22:45
Det är en intressant insikt. Är det rätt att ta den makten ifrån kvinnor? Vad ger det för effekter på samhället att förlora den makten?
Helt felställd fråga. Det handlar inte om att ta ifrån kvinnor någonting. Den egentliga frågan är om det är rätt att ta ifrån människor friheten att ingå frivilliga avtal.

Jakobson
2015-09-16, 22:56
Förbjud dildos och vibratorer!

filmjölk
2015-09-16, 23:04
Helt felställd fråga. Det handlar inte om att ta ifrån kvinnor någonting. Den egentliga frågan är om det är rätt att ta ifrån människor friheten att ingå frivilliga avtal.

Om frivilliga avtal påverkar flera personer som inte är med och gör avtalet då?

Vi kan säga såhär: Petra, Anna och Stina vill inte ligga med Plucke. Plucke ligger gärna med alla tre, och uppvaktar dem flitigt, men sedan köper han en sexrobot och har ingen lust att ligga med dem längre. Hur tror du då Plucke agerar mot Petra, Anna och Stina i framtiden? Annorlunda? Det tror jag. Om vem som helst kan få sex närsomhelst med en robot istället för att vara frustrerad och sträva efter något så har det effekter på hela samhället.

Positiva effekter för Plucke, negativa för Petra, Anna och Stina. Deras "sexuella värde" minskar och Pluckes värde spelar ingen roll längre för han bryr sig inte om det.

mangemani
2015-09-16, 23:10
"rätt att ta makten från kvinnor"? är väl ingen som tar något, de förlorar den bara pga deras eget fel, pga sina fantasi kravlistor. om nu dessa sex robotar blir av och mer män söker sig till dem istället för att försöka uppfylla dessa krav som vissa har, så är det ju deras eget fel.

0x5f3759df
2015-09-16, 23:11
Om frivilliga avtal påverkar flera personer som inte är med och gör avtalet då?

Vi kan säga såhär: Petra, Anna och Stina vill inte ligga med Plucke. Plucke ligger gärna med alla tre, och uppvaktar dem flitigt, men sedan köper han en sexrobot och har ingen lust att ligga med dem längre. Hur tror du då Plucke agerar mot Petra, Anna och Stina i framtiden? Annorlunda? Det tror jag. Om vem som helst kan få sex närsomhelst med en robot istället för att vara frustrerad och sträva efter något så har det effekter på hela samhället.

Positiva effekter för Plucke, negativa för Petra, Anna och Stina. Deras "sexuella värde" minskar och Pluckes värde spelar ingen roll längre för han bryr sig inte om det.

Det är så det funkar när maktmedlet man använder är antingen ersättningsbart (vara, tjänst, produkt) eller möjligt att kontra eller skydda sig mot (våldsmakt). Det enda som har händer är att det blir jämställt och båda parterna måste nu konkurrera på kvalitet istället för ren existens. Detta borde anses vara något positivt och utvecklande för alla inblandade individer.

Yes
2015-09-16, 23:34
Om frivilliga avtal påverkar flera personer som inte är med och gör avtalet då?

Vi kan säga såhär: Petra, Anna och Stina vill inte ligga med Plucke. Plucke ligger gärna med alla tre, och uppvaktar dem flitigt, men sedan köper han en sexrobot och har ingen lust att ligga med dem längre. Hur tror du då Plucke agerar mot Petra, Anna och Stina i framtiden? Annorlunda? Det tror jag. Om vem som helst kan få sex närsomhelst med en robot istället för att vara frustrerad och sträva efter något så har det effekter på hela samhället.

Positiva effekter för Plucke, negativa för Petra, Anna och Stina. Deras "sexuella värde" minskar och Pluckes värde spelar ingen roll längre för han bryr sig inte om det.
Det är vad som kallas konkurrens. Plucke inskränker inte tjejernas frihet utan använder sin egen till göra ett val som inte inkluderar dem.

Vivaldi
2015-09-16, 23:48
Alltså ... citatmaterial overload ... can ... not .. choose

mangemani
2015-09-16, 23:48
får mig att tänka på fururama i dated a robot
uu0TXl15PgU
(kunde inte hitta orginalet så det blev nån wierd manga)

Arf Pingvin
2015-09-17, 00:08
Om man kan bli dömd för barnporrbrott för en manga kan man säkert bli dömd för våldtäkt mot en robot. Förhoppningsvis behöver ingen gå hela vägen till högsta domstolen för att få slut på eländet.

tjabon
2015-09-17, 00:16
Jag har full förståelse för att en feminist känner sej hotad av denna:

http://www.wired.com/images_blogs/gadgetlab/2012/12/ff_robot5_large-660x713.jpg

*popcorn*

svenbanan
2015-09-17, 00:19
Jag tror att den allvarligaste invändningen mot sådana robotar/dockor är att de kanske kan normalisera pedofili och liknande. Dvs pedofiler som använder sådana robotar som ser ut som barn istället för att gå till psykolog och få hjälp på nåt sätt.

eternallord
2015-09-17, 00:20
Tydligen en svensk doktor inblandad i kommittén:

https://campaignagainstsexrobots.wordpress.com/organising-committee/

Dr Erik Billing

Erik Billing is a researcher in robotics and cognitive science, focusing on modeling human cognition through the use of robots. He is Associate Senior Lecturer in Informatics at the University of Skövde, Sweden.

http://www.his.se/erikb/

eternallord
2015-09-17, 00:27
Jag tror att den allvarligaste invändningen mot sådana robotar/dockor är att de kanske kan normalisera pedofili och liknande. Dvs pedofiler som använder sådana robotar som ser ut som barn istället för att gå till psykolog och få hjälp på nåt sätt.

Man ska vara sällsynt sinnessvag för att på allvar tro att en sexleksak kan normalisera pedofili.

Att som pedofil få förebyggande hjälp från samhället idag är svårt:

http://www.svt.se/ug/svart-att-fa-forebyggande-hjalp-for-pedofiler

Det är sånt vi borde bry oss om istället för att försöka angripa teknologisk utveckling eller nån snubbe som har en hentai-bok i sin bokhylla.

supercharge
2015-09-17, 03:55
Det verkar som om den huvudsakliga sysslan för feminister är att uppröras över allting som män kan tänkas tycka om. En robot har inga tankar, känslor, eller någonting. Det är en maskin som är konstruerad av metall och gummi för ett visst syfte.

Men om man vill göra feminister obekväma så kan man alltid fråga om det inte vore ett bra initiativ för till exempel personer som lider av social fobi eller handikappade personer som kan ha svårt att hitta partner men ändå behöver viss närhet som alla människor. Om en robot kan lindra detta, är då inte det ett utmärkt initiativ?

Personligen tror jag att sexroboten ständigt står och trampar i den yttersta gränslinjen för robotiken, precis som en ganska stor portion av det tidiga internet var porr. Det är en stor bransch helt enkelt. När det går att göra användbara och attraktiva humanoida robotar så kommer folk vilja ha sex med dem.

qozmox
2015-09-17, 06:31
hoppa till 1:40
DAYNwC-aMgQ

MSL
2015-09-17, 07:26
får mig att tänka på fururama i dated a robot
uu0TXl15PgU
(kunde inte hitta orginalet så det blev nån wierd manga)

https://vimeo.com/12915013


Man ska vara sällsynt sinnessvag för att på allvar tro att en sexleksak kan normalisera pedofili.

Att som pedofil få förebyggande hjälp från samhället idag är svårt:

http://www.svt.se/ug/svart-att-fa-forebyggande-hjalp-for-pedofiler

Det är sånt vi borde bry oss om istället för att försöka angripa teknologisk utveckling eller nån snubbe som har en hentai-bok i sin bokhylla.

+1000

stridis
2015-09-17, 08:58
Hur blir samhället när män inte jagar kvinns och status för att imponera på kvinnsen?

Hela vår ekonomiska modell och demografi går åt h-e.

Sexrobotar är dock bara en liten del i detta.

MSL
2015-09-17, 09:27
Hur blir samhället när män inte jagar kvinns och status för att imponera på kvinnsen?

Hela vår ekonomiska modell och demografi går åt h-e.

Sexrobotar är dock bara en liten del i detta.

Kolla på Japan och "herbivore men". Samhället fixar inte när män blir "minimalister" och lever för sig själva.

Olika sorters social restriktion på sexualitet (männens eller kvinnornas eller båda) är att förvänta om det ska vända. Typ religion eller puritana värderingar. Oh wait, feminism har redan sysslat med det där sen en tid tillbaka. Både för män och kvinnor. För män på i princip så många nivåer som möjligt. För kvinnor är det mixade budskap där kvinnlig sexualitet både höjs till skyarna men också fördöms beroende på om det är rätt sorts kvinna/rätt sorts sexuell expression (jämför feta damer som klär av sig in public och hyllas med vältränade kvinnor som "ger unga tjejer dåligt självförtroende" eller prostituerade som ses som offer istället för kvinnor som utnyttjar sin sexuella makt). Sen har vi ju "de skeva kulturerna" (känd koloprofil, 2015 :D) som också har en restriktiv syn på sex.

Och så lite filmjölkstrollning:
En ban på sexrobotar (för manlig njutning. Vi kan behålla dildosar och "fucking machines" eller t om manliga sexrobotar) och porr samt pick up artists och "mens rights activists" så skulle vi kunna få män att motiveras till att anstränga sig för att få utlopp för sin sexualitet. Det ska inte vara för lätt för mannen att bli sexuellt tillfredsställd. Alla dessa verktyg och kämpandet för "manliga rättigheter" distraherar mannen från hans största samhälleliga plikt, att pumpa in skatt till statskassan.

filmjölk
2015-09-17, 12:10
Och så lite filmjölkstrollning:
En ban på sexrobotar (för manlig njutning. Vi kan behålla dildosar och "fucking machines" eller t om manliga sexrobotar) och porr samt pick up artists och "mens rights activists" så skulle vi kunna få män att motiveras till att anstränga sig för att få utlopp för sin sexualitet. Det ska inte vara för lätt för mannen att bli sexuellt tillfredsställd. Alla dessa verktyg och kämpandet för "manliga rättigheter" distraherar mannen från hans största samhälleliga plikt, att pumpa in skatt till statskassan.

Det är ju inte en trollning, det är ju sant:)

ARMSTARK
2015-09-17, 12:47
Hur blir samhället när män inte jagar kvinns och status för att imponera på kvinnsen?

Hela vår ekonomiska modell och demografi går åt h-e.

Sexrobotar är dock bara en liten del i detta.

Ha, hade det inte funnits kvinnor och sexdrift hade vi kolonialiserat halva vintergatan vid det här laget.

F Ultra
2015-09-17, 17:23
Man ska vara sällsynt sinnessvag för att på allvar tro att en sexleksak kan normalisera pedofili.

Att som pedofil få förebyggande hjälp från samhället idag är svårt:

http://www.svt.se/ug/svart-att-fa-forebyggande-hjalp-for-pedofiler

Det är sånt vi borde bry oss om istället för att försöka angripa teknologisk utveckling eller nån snubbe som har en hentai-bok i sin bokhylla.

+1 Dessutom skulle ju hela problemet vara löst om pedofiler kunde få utlopp för sina drifter på maskiner istället för verkliga barn.

Olegh
2015-09-17, 19:52
Ha, hade det inte funnits kvinnor och sexdrift hade vi kolonialiserat halva vintergatan vid det här laget.

Det där med reproduktion är inget som inte ett gäng manliga vetenskapsmän kan jobba sig runt och förbi.

filmjölk
2015-09-18, 09:15
Kolla på Japan och "herbivore men". Samhället fixar inte när män blir "minimalister" och lever för sig själva.

.

Jag låste på lite i ämnet och fyfan vad skraj jag blev:D Att ett fåtal män ger upp är ju ok, men när det blir en folkrörelse, en slags mansaktivism att ge upp kollapsar ju hela samhället.

ARMSTARK
2015-09-18, 09:42
Jag låste på lite i ämnet och fyfan vad skraj jag blev:D Att ett fåtal män ger upp är ju ok, men när det blir en folkrörelse, en slags mansaktivism att ge upp kollapsar ju hela samhället.

Ingen fara, dragningskraften ( p*ssy-power ) är allt för stark i mannens gener för att det ska bli ett problem. ;)

filmjölk
2015-09-18, 10:28
Ingen fara, dragningskraften ( p*ssy-power ) är allt för stark i mannens gener för att det ska bli ett problem. ;)

Jag tror faktiskt det är ett problem:) Särskilt i kombination med en slags "östasiatisk feminism" där bara de bästa(rikaste) och mest ambitiösa männen duger.

Säger då fler och fler av männen att: "Jag skiter i det här, jag ger upp kvinnor och jakten på status, jobbar bara minsta möjliga för att försörja mig själv, konsumerar minimalt och roar mig med billiga nöjen som gratisporr på internet och promenader." så är det ett stort problem.

Det drabbar ju inte enbart männen, utan kvinnorna med, ekonomin, ja hela samhället.

0x5f3759df
2015-09-18, 10:31
Jag tror faktiskt det är ett problem:) Särskilt i kombination med en slags "östasiatisk feminism" där bara de bästa(rikaste) och mest ambitiösa männen duger.

Säger då fler och fler av männen att: "Jag skiter i det här, jag ger upp kvinnor och jakten på status, jobbar bara minsta möjliga för att försörja mig själv, konsumerar minimalt och roar mig med billiga nöjen som gratisporr på internet och promenader." så är det ett stort problem.

Det drabbar ju inte enbart männen, utan kvinnorna med, ekonomin, ja hela samhället.

Du får det att låta som något negativt att människor slutar jaga status och pengar :)

filmjölk
2015-09-18, 10:40
Du får det att låta som något negativt att människor slutar jaga status och pengar :)

För en individ är det nog en befrielse men det funkar inte om alla gör det. Ungefär som att äta en ekologisk kost baserad på kött. Naturligt, jättenyttigt och jättegott för individen. Kommer vara skitbra för hälsan och gainsen, men alla kan inte göra så för då går jorden under.

0x5f3759df
2015-09-18, 10:50
För en individ är det nog en befrielse men det funkar inte om alla gör det. Ungefär som att äta en ekologisk kost baserad på kött. Naturligt, jättenyttigt och jättegott för individen. Kommer vara skitbra för hälsan och gainsen, men alla kan inte göra så för då går jorden under.

Varför skulle det leda till att jorden går under? Verkar som om du hoppar över ett antal steg från "många män slutar jaga status och pengar" -> "jordens undergång".

filmjölk
2015-09-18, 11:07
Varför skulle det leda till att jorden går under? Verkar som om du hoppar över ett antal steg från "många män slutar jaga status och pengar" -> "jordens undergång".

Många män slutar jaga kvinnor,status och pengar
* Kvinnorna attraheras inte av män utan ambitioner, därför föds färre barn.
* De kvinnor som kan tänka sig att settla med en "beta"man istället för en mer driven man blir ensamma
* Män nöjer sig med lite, konsumerar mindre, vilket sabbar ekonomin.
* Män jobbar mindre och ägnar sig åt enkla, billiga nöjen vilket sabbar utvecklingen av nya saker
* Kvinnor kan inte längre konsumera med mäns plånbok, sabbar ekonomin ännu mer.

= Stagnation, tillbakagång, resignation, depression, ensamhet >Jordens undergång, eller iaf. mänsklighetens.

0x5f3759df
2015-09-18, 11:12
Många män slutar jaga kvinnor,status och pengar
* Kvinnorna attraheras inte av män utan ambitioner, därför föds färre barn.
* De kvinnor som kan tänka sig att settla med en "beta"man istället för en mer driven man blir ensamma
* Män nöjer sig med lite, konsumerar mindre, vilket sabbar ekonomin.
* Män jobbar mindre och ägnar sig åt enkla, billiga nöjen vilket sabbar utvecklingen av nya saker
* Kvinnor kan inte längre konsumera med mäns plånbok, sabbar ekonomin ännu mer.

= Stagnation, tillbakagång, resignation, depression, ensamhet >Jordens undergång, eller iaf. mänsklighetens.

Eller så får vi helt enkelt andra värderingar som är mer anpassade för den samtida kulturen. Slutar bry oss om det kommer ut en ny iphone varje år eller var femte år, vara ok med en 32" hdtv osv.

Konsumerar mindre och därmed mindre behov för produktion av prylar, back to basics :D Män som fortsätter jaga status och makt kommer kunna skaffa barn med fler kvinnor :) Kvinnor kommer säkerligen kunna ha sex även med robotälskarna bara utan att kunna kräva äktenskap och underhåll för att göra det :D

Och viktigast av allt, mindre CrossFit.

filmjölk
2015-09-18, 13:09
Eller så får vi helt enkelt andra värderingar som är mer anpassade för den samtida kulturen. Slutar bry oss om det kommer ut en ny iphone varje år eller var femte år, vara ok med en 32" hdtv osv.

Konsumerar mindre och därmed mindre behov för produktion av prylar, back to basics :D Män som fortsätter jaga status och makt kommer kunna skaffa barn med fler kvinnor :) Kvinnor kommer säkerligen kunna ha sex även med robotälskarna bara utan att kunna kräva äktenskap och underhåll för att göra det :D

Och viktigast av allt, mindre CrossFit.

Så män som inte följer efter och kliver ur statushetsen och inte är villiga att ge upp relationer med kvinnor kommer därmed inte bara ha en fru som shoppar upp deras pengar utan tre-fyra-fem stycken? :D

Sen ett dussin ungar på det, det blir ju totalt ohållbart. Nu vill jag nog även påstå att det är osolidariskt mot andra män att sitta hemma ensamma och onanera till porr istället för att uppvakta kvinnor:D

Nu har jag nog cementerat min åsikt att jag stödjer kampanjen mot sexrobotar, för att sexrobotar förstärker ett sådant beteende.

0x5f3759df
2015-09-18, 13:16
Så män som inte följer efter och kliver ur statushetsen och inte är villiga att ge upp relationer med kvinnor kommer därmed inte bara ha en fru som shoppar upp deras pengar utan tre-fyra-fem stycken? :D

Sen ett dussin ungar på det, det blir ju totalt ohållbart. Nu vill jag nog även påstå att det är osolidariskt mot andra män att sitta hemma ensamma och onanera till porr istället för att uppvakta kvinnor:D

Nu har jag nog cementerat min åsikt att jag stödjer kampanjen mot sexrobotar, för att sexrobotar förstärker ett sådant beteende.

De behöver inte ta på sig fler kvinnor och barn än vad de själva väljer. Ha sex med andra personer som vill ha sex, skaffa barn med andra som vill. Eftersom du väljer att påtvinga andra något sorts ansvar så antar jag att du tycker att det är osolidariskt av kvinnor och inte ställa upp på sex med män som försöker uppvakta de utan att lyckas i dagsläget?

filmjölk
2015-09-18, 13:26
Eftersom du väljer att påtvinga andra något sorts ansvar så antar jag att du tycker att det är osolidariskt av kvinnor och inte ställa upp på sex med män som försöker uppvakta de utan att lyckas i dagsläget?

Nej det tycker jag inte. kvinnor skall inte "ställa upp", det motverkar syftet, utan själva grejen ligger i att en massa män måste sträva mot något (framgång, sex och kärlek) utan att lyckas.

Man kan tänka sig att genom historien har det funnits miljontals män som jobbat hårt, strävat efter lycka, blivit ratade av kvinnor men fortsatt försöka och drömt stort men inte uppnåt något, att det är ffa. dessa män som har byggt hela vårt samhälle och hela den civilisation vi lever i.

Så dessa män bär fortfarande ett ansvar, inte resten.

0x5f3759df
2015-09-18, 13:33
Nej det tycker jag inte. kvinnor skall inte "ställa upp", det motverkar syftet, utan själva grejen ligger i att en massa män måste sträva mot något (framgång, sex och kärlek) utan att lyckas.

Man kan tänka sig att genom historien har det funnits miljontals män som jobbat hårt, strävat efter lycka, blivit ratade av kvinnor men fortsatt försöka och drömt stort men inte uppnåt något, att det är ffa. dessa män som har byggt hela vårt samhälle och hela den civilisation vi lever i.

Så dessa män bär fortfarande ett ansvar, inte resten.

Jag tror du blandar ihop funktion/roll med ansvar. Mycket riktigt har mäns strävan efter att uppnå kvinnors gunst genom framgångar, rikedom och status haft viss effekt på hur samhället har utvecklats. Detta är inte samma sak som att detta är enda sättet att leva på eller att män har något sorts ansvar att för alltid fortsätta i dessa fotspår. Precis som kvinnors roll i samhället har förändrats så kommer mäns rolls i samhället att förändras och eftersom vi strävar mot kvinnors och människors frihet kan vi inte tvinga på människor ansvar och roller de inte själva valt. Om vi inte vill göra ett utav könen till ett slavkön så kan vi inte låta bara ett utav könen vara fritt från medfött ansvar och roller. Med frihet kommer förändringar för alla inblandade parter och vi har valt att sträva mot ett samhälle där roller och ansvar inte ska vara könsbundna utan ett val.

Fast du kanske är nöjd med att vara en könsbunden slav till din roll, vad vet jag. Dock får jag inte intrycket att du strävar efter status, innovation eller rikedom så det är väl mer något du predikar om än något du faktiskt försöker efterfölja.

filmjölk
2015-09-18, 13:45
Fast du kanske är nöjd med att vara en könsbunden slav till din roll, vad vet jag. Dock får jag inte intrycket att du strävar efter status, innovation eller rikedom så det är väl mer något du predikar om än något du faktiskt försöker efterfölja.

Jag skulle gärna bli försörjd på en minimal insats i arbetstid, och bara lyfta skrot, softa och spela tv-spel hela dagarna. Men lika ohållbart som det är för mig att kunna göra det är det för världen om 50% av manligheten väljer att göra det.

0x5f3759df
2015-09-18, 13:51
Jag skulle gärna bli försörjd på en minimal insats i arbetstid, och bara lyfta skrot, softa och spela tv-spel hela dagarna. Men lika ohållbart som det är för mig att kunna göra det är det för världen om 50% av manligheten väljer att göra det.

Det är ohållbart för dig för att du väljer att leva på ett annat sätt och gjort andra livsval. Alltså väljer du inte att göra så. Lägg inte ansvaret för dina livsval på andra för att du ska kunna upprätthålla din livsstil. Det betyder enbart att du inte tar ansvar för ditt eget liv utan du vill att andra ska göra det. Du vill fortsätta leva ditt liv och tvingar andra att ge upp det liv dessa personer vill leva för att du ska kunna göra det. Ta ansvar för ditt eget liv istället för att tvinga andra personer att göra det.

filmjölk
2015-09-18, 14:03
Det är ohållbart för dig för att du väljer att leva på ett annat sätt och gjort andra livsval. Alltså väljer du inte att göra så. Lägg inte ansvaret för dina livsval på andra för att du ska kunna upprätthålla din livsstil. Det betyder enbart att du inte tar ansvar för ditt eget liv utan du vill att andra ska göra det. Du vill fortsätta leva ditt liv och tvingar andra att ge upp det liv dessa personer vill leva för att du ska kunna göra det. Ta ansvar för ditt eget liv istället för att tvinga andra personer att göra det.

Jag har barn, fru, lägenhetslån, bil (men inget körkort). Jag vill dessutom kunna köpa saker och äta. Jag tar faktiskt en gnutta ansvar emellanåt, att inte ta ansvar hade vart att försöka leva som jag beskrev i förra posten.

0x5f3759df
2015-09-18, 14:07
Jag har barn, fru, lägenhetslån, bil (men inget körkort). Jag vill dessutom kunna köpa saker och äta. Jag tar faktiskt en gnutta ansvar emellanåt, att inte ta ansvar hade vart att försöka leva som jag beskrev i förra posten.

Men du har redan gjort dessa val som har satt i den situationen och saker du tar ansvar för. Det du vill göra är att tvinga andra att göra samma val och ta ansvar för saker som du gillar. Andra personer bör inte tvingas att sättas i din situation bara för att du vill ha mer hjälp med din livsstil. Alla de saker du nämner har du förhoppningsvis själv valt att ta ansvar för.

En person som inte vill ha en fru eller barn och är nöjd med att bo i en hyreslägenhet tycker jag ska kunna göra det utan att tvingas av sociala normer att skaffa fru, barn och bostad bara för att du ska kunna upprätthålla den livsstilen själv.

anvihl
2015-09-18, 14:11
Fast vad du egentligen vill filmjölk är att en riktig man tar över din fru så att du inte behöver försörja henne eller ligga med henne utan kan stå bredvid och kolla på som den betamannen du är och tycka synd om om dig själv och din lott i livet medans du rationellt försöker acceptera att det är detta du förtjänar och att du borde vara lycklig som får vara med och sedan uppfostra deras barn.

Jag är förstås inte seriös, jag hatar den sortens "alpha-beta" mansbild, men det är det exakta intrycket du utstrålat genom åren.

filmjölk
2015-09-18, 14:16
Men du har redan gjort dessa val som har satt i den situationen och saker du tar ansvar för. Det du vill göra är att tvinga andra att göra samma val och ta ansvar för saker som du gillar. Andra personer bör inte tvingas att sättas i din situation bara för att du vill ha mer hjälp med din livsstil. Alla de saker du nämner har du förhoppningsvis själv valt att ta ansvar för.

En person som inte vill ha en fru eller barn och är nöjd med att bo i en hyreslägenhet tycker jag ska kunna göra det utan att tvingas av sociala normer att skaffa fru, barn och bostad bara för att du ska kunna upprätthålla den livsstilen själv.

Om några människor avviker från sociala normer så är det ok, men som i Japan där en stor del av den yngre manliga befolkningen väljer bort den livsstilen (Jobba som en skållad råtta, konsumera mycket lyxartiklar, sträva efter perfektion i ditt yrke, sträva efter att gifta dig och försörj samt skäm bort din fru) som skapat hela landets välstånd så kommer det få enorma följder även för andra människor.

filmjölk
2015-09-18, 14:19
Fast vad du egentligen vill filmjölk är att en riktig man tar över din fru så att du inte behöver försörja henne eller ligga med henne utan kan stå bredvid och kolla på som den betamannen du är och tycka synd om om dig själv och din lott i livet medans du rationellt försöker acceptera att det är detta du förtjänar och att du borde vara lycklig som får vara med och sedan uppfostra deras barn.

Jag är förstås inte seriös, jag hatar den sortens "alpha-beta" mansbild, men det är det exakta intrycket du utstrålat genom åren.

hahahahahahaha...men nej. Jag är alldeles för mycket man för det.

0x5f3759df
2015-09-18, 14:21
Om några människor avviker från sociala normer så är det ok, men som i Japan där en stor del av den yngre manliga befolkningen väljer bort den livsstilen (Jobba som en skållad råtta, konsumera mycket lyxartiklar, sträva efter perfektion i ditt yrke, sträva efter att gifta dig och försörj samt skäm bort din fru) som skapat hela landets välstånd så kommer det få enorma följder även för andra människor.

Ja det är klart att det får effekter men om en stor del gör det så är det även en stor del som vill att samhället ska förändras. Det är en sak om du pratar om personer som direkt utnyttjar eller motarbetar samhället typ organiserad brottslighet men att många personer väljer att leva ett såpass minimalistiskt liv att det påverkar samhället i stort ska inte ses som ett samhällsPROBLEM utan en samhällsFÖRÄNDRING. Dessa personer är uppenbarligen inte intresserade av samhällets nuvarande belöningssystem och värderingar utan värdesätter annat. De är även tillräckligt många för att förändra samhället. Du vill att dessa personer ska ta ansvar för att upprätthålla din samhällsbild så du slipper göra det.

filmjölk
2015-09-18, 14:32
Ja det är klart att det får effekter men om en stor del gör det så är det även en stor del som vill att samhället ska förändras. Det är en sak om du pratar om personer som direkt utnyttjar eller motarbetar samhället typ organiserad brottslighet men att många personer väljer att leva ett såpass minimalistiskt liv att det påverkar samhället i stort ska inte ses som ett samhällsPROBLEM utan en samhällsFÖRÄNDRING. Dessa personer är uppenbarligen inte intresserade av samhällets nuvarande belöningssystem och värderingar utan värdesätter annat. De är även tillräckligt många för att förändra samhället. Du vill att dessa personer ska ta ansvar för att upprätthålla din samhällsbild så du slipper göra det.

Deras samhällsförändring kan ju resultera i samhällsundergång, och deras val påverkar ju även andra att ändra sina. Så ja, jag kan nog tycka att dessa personer ska ta ansvar (Lite motvilligt, för att jag kan sympatisera med dem) för att de andra klarar inte av att leva på sitt sätt i sitt samhälle utan att de deltar och försöker göra samma sak.

0x5f3759df
2015-09-18, 14:46
Eftersom dessa personer skulle använda mindre naturresurser inte mer så ser jag inte hur det skulle leda till samhällsundergång (relativt till nuvarande samhällsupplägg) och du har inte heller kunnat påvisa det. Din andra del är bara konstig eftersom att leva i ett samhälle konstant kräver anpassande och kompromisser och jag skulle inte vilja säga att andra är oansvariga för att jag måste anpassa mig till nuvarande samhälle. Klarar inte folk av att leva på sitt sätt i ett samhälle så får dessa personer försöka förändra samhället aktivt. De sista man ska gå på är de som väljer att leva inom samhällets regler och inte aktivt försöker förändra eller påverka hur andra väljer att leva sina liv.

Enligt din logik så är det oansvarigt att inte handla i en butik som finns i området trots att man inte är intresserad av butikens innehåll eller dess existens bara för att den butiken inte ska behöva anpassa sig till att ingen faktiskt efterfrågar dess existens eller funktion nu eller någonsin i framtiden.

Men du kommer inte ändra på dig utan du kommer bara peka på något sorts odefinierbart ansvar som alla andra har mot just din valda livsstil och hota med någon sorts samhällsundergång utan verkligenhetsförankring. Så jag har diskuterat färdigt den här delen av ämnet eftersom det inte finns något mer av direkt värde att föra fram.

Tolkia
2015-09-18, 16:13
Argumentet att uppfinning X eller Y kommer att resultera i att människan förslappas, slutar intressera sig för Viktiga Saker (typ försörja sig, skaffa partner, alstra barn brukar det vara) är ju inte nytt. Lite mer specifikt, så är ju inte sexrobotar det första som antas göra att folk slutar intressera sig för levande partnrs (som de skulle kunna alstra barn att uppfylla jorden med osv.); det har ju sagts även om porr och sexleksaker. Jag gissar att detta, i den mån det lyckas, bara blir ännu en leksak; inte minst för att många som söker en partner (och de är många; de är nog snarast fler än de som lever ensamma och strösexar runt) söker en livspartner och inte bara en sexpartner.

filmjölk
2015-09-18, 20:25
En dokumentär om män med en primitiv form av artificiell partner:

pxCkULUnVH0

Jakobson
2015-09-18, 20:31
Q64a3jCBsdc

Yes
2015-09-18, 20:46
Många män slutar jaga kvinnor,status och pengar
* Kvinnorna attraheras inte av män utan ambitioner, därför föds färre barn.
* De kvinnor som kan tänka sig att settla med en "beta"man istället för en mer driven man blir ensamma
* Män nöjer sig med lite, konsumerar mindre, vilket sabbar ekonomin.
* Män jobbar mindre och ägnar sig åt enkla, billiga nöjen vilket sabbar utvecklingen av nya saker
* Kvinnor kan inte längre konsumera med mäns plånbok, sabbar ekonomin ännu mer.

= Stagnation, tillbakagång, resignation, depression, ensamhet >Jordens undergång, eller iaf. mänsklighetens.
Allvarligt, den som har ambitioner, tjänar pengar och konsumerar lyxartiklar på grund av kvinnor är en loser. Kreativa människor drivs av att skapa och det är dessa som driver världen framåt.

Så, ja... om du jobbar och köper en iPhone för du hoppas på mer ***** så lever du ett värdelöst liv.

Yes
2015-09-18, 20:50
Ha, hade det inte funnits kvinnor och sexdrift hade vi kolonialiserat halva vintergatan vid det här laget.
Jag är mer inne på den verklighetsbeskrivningen. Fan, om jag varit asexuell och sket i kvinnor hade jag kunnat vara så mycket mer fokuserad.

Nu är jag för all del rätt nöjd ändå. Jag älskar trots allt kvinnor. Det är dock mycket tid och energi som gått åt till kvinnor som jag kunnat spendera på andra sätt.

filmjölk
2015-09-18, 21:54
Jag är mer inne på den verklighetsbeskrivningen. Fan, om jag varit asexuell och sket i kvinnor hade jag kunnat vara så mycket mer fokuserad.

Nu är jag för all del rätt nöjd ändå. Jag älskar trots allt kvinnor. Det är dock mycket tid och energi som gått åt till kvinnor som jag kunnat spendera på andra sätt.

Jag tror att du underskattar ofrivillig ensamhet, längtan, kärlekstörst och sexuell frustration som drivkrafter.

0x5f3759df
2015-09-18, 22:09
Jag tror att du underskattar ofrivillig ensamhet, längtan, kärlekstörst och sexuell frustration som drivkrafter.

Så sexrobotar = fler kvinnliga innovatörer?

Yes
2015-09-18, 22:11
Jag tror att du underskattar ofrivillig ensamhet, längtan, kärlekstörst och sexuell frustration som drivkrafter.
Oh r'ly. Så du tror det är därför jag lärde mig programmera, allt om hårdvara och hur man byggde spel på 90-talet? För att jag kände mig ensam och behövde bli våt om kuken? Tror du det är vad som drev min polare till att designa rymdskepp för NASA, eller bygga sitt eget företag? För att inte tala om polaren vars doktorsavhandling handlar om magnetism och där han bedriver forskning inom nya material. Tror du det är lite punani som lockar?
Fan heller, alla som har lite syfte och riktning i livet ser punani som sekundärt. Det är det där andra som är viktigt, sen är ett par schyssta tuttar och en skön ***** en distraktion.

Matsa
2015-09-18, 22:29
Inget att oroa sig för. De flesta som kommer att isolera sig i hemmet pga detta sitter redan i nuläget mest bara hemma och spelar skinnbanjo och trollar på internet så det blir ingen större förlust. Och sex utan mänsklig närhet kanske är kul ibland men jag tror att normalt funtat folk tappar intresse ganska fort.

anvihl
2015-09-18, 22:38
Oh r'ly. Så du tror det är därför jag lärde mig programmera, allt om hårdvara och hur man byggde spel på 90-talet? För att jag kände mig ensam och behövde bli våt om kuken? Tror du det är vad som drev min polare till att designa rymdskepp för NASA, eller bygga sitt eget företag? För att inte tala om polaren vars doktorsavhandling handlar om magnetism och där han bedriver forskning inom nya material. Tror du det är lite punani som lockar?
Fan heller, alla som har lite syfte och riktning i livet ser punani som sekundärt. Det är det där andra som är viktigt, sen är ett par schyssta tuttar och en skön ***** en distraktion.

+1 så jävla mycket. Har man någon gång varit låst på ett mål, haft ett driv, en motivation, en kallelse i livet om man nu så vill uttrycka sig vet man att alla framgångsrika individer aldrig någonsin har drivits av sex. Man har känslor och lockelser som är väldigt mycket starkare än så.

filmjölk
2015-09-19, 09:28
Oh r'ly. S.

+1 så jävla mycket. .

Jag vill rekommendera de svärande pojkarna att läsa lite psykologi av Freud.

Yes
2015-09-19, 15:35
Freud kan knappast tillmätas något värde över huvud taget.

filmjölk
2015-09-19, 22:59
Freud kan knappast tillmätas något värde över huvud taget.

*slap*

Diomedea exulans
2015-09-20, 20:49
Jag är starkt positiv till sexrobotar. Om någon potentiell (möjligen pedosexuell) våldtäktsman därute är så förbannat pilsk att hen känner att "får jag inte ha sex med en attraktiv kropp snart så kommer jag inte kunna hålla mig från att köpa lite sånt där sex via en skum sida på nätet/gå ut på stan och tvinga mig till lite sex" så kan nyttjandet av en sexrobot möjligen tillfredsställa sagda persons drifter tillräckligt för att ett brott ska förhindras.

Hövdingen
2015-09-20, 21:17
*slap*Du verkar irriterad, är det din undermedvetna önskan att ha sex med din mamma som spökar?

Seriöst, vad har Freud bidragit med?

Tolkia
2015-09-20, 21:48
Freud (tillsammans med några andra i samma bransch) var banbrytande för sin tid, och har betytt mycket för utvecklingen av den psykologi/psykiatri vi har idag. Många av hans idéer är dock inaktuella, vilket inte är så konstigt om man tänker på hur länge det är sedan han levde. Varken att anföra honom som något slags sanningsprofet eller att helt avfärda honom är riktigt vettigt. (Jag är dessutom lite tveksam till den tolkning av honom som görs här ovan, men det hör inte riktigt hit.)

Edit: Freud är lite som Luther; han beskylls för en hel massa saker som han inte är upphov till.

filmjölk
2015-09-20, 22:51
Du verkar irriterad, är det din undermedvetna önskan att ha sex med din mamma som spökar?

Seriöst, vad har Freud bidragit med?

Nu kör du med en väldigt uppenbar projektion.

Hövdingen
2015-09-22, 09:41
Freud (tillsammans med några andra i samma bransch) var banbrytande för sin tid, och har betytt mycket för utvecklingen av den psykologi/psykiatri vi har idag.

Det verkar råda delade meningar om det.....Other viewpoints include those of Hans Eysenck, who writes in Decline and Fall of the Freudian Empire (1985) that Freud set back the study of psychology and psychiatry "by something like fifty years or more"

Richard Webster, in Why Freud Was Wrong (1995), called psychoanalysis perhaps the most complex and successful pseudoscience in history.[168] Crews believes that psychoanalysis has no scientific or therapeutic merit.

Allan Hobson believes that Freud, by rhetorically discrediting 19th century investigators of dreams such as Alfred Maury and the Marquis de Hervey de Saint-Denis at a time when study of the physiology of the brain was only beginning, interrupted the development of scientific dream theory for half a century