handdator

Visa fullständig version : Trapezius


Somoti
2015-09-16, 13:18
Hur tränar man hela trapezius: övre trapezius, mellersta trapezius och nedre trapezius effektivt.

Tack.

Linjedomarn
2015-09-16, 13:23
shrugs

http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Somoti
2015-09-16, 14:00
Jag har fått höra ifrån säker källa att shrugs bara tränar övre trapezius ej resten av trapezius.
Ifall jag läst rätt så står det också att shrugs bara tränar övre trapezius på ExRx.net också.

ARMSTARK
2015-09-16, 14:10
Alla dragövningar tar mer eller mindre på olika delar av trapezius, generellt kan man säga att dragövningar nerifrån upp tar på övre delen, uppifrån ner tar på nedre delen, med allt därimellan.

Ristretto
2015-09-16, 14:15
En fin militärpress arbetar igenom hela muskeln på ett mycket tillfredsställande sätt, förutsatt att man inte gör övningen till en stående incline-bänkpress.

https://www.t-nation.com/img/photos/07-016-training/image003.gif

ddr
2015-09-16, 14:37
OH Press
Face-Pulls
Höga Roddar
+ Marklyft

Räcker mer än väl för trapz.
Om man nu vill prioritera just trapezius så kör lite shrugs (Föredrar själv Hantelshrugs eller Stångshrugs bakom ryggen)

Aliaas
2015-09-16, 14:42
Jag har fått höra ifrån säker källa att shrugs bara tränar övre trapezius ej resten av trapezius.
Ifall jag läst rätt så står det också att shrugs bara tränar övre trapezius på ExRx.net också.
Det beror nog på utförandet. Svag framåtlutning med rak rygg och shrug med en vinkel upp samt bakåt (~105 grader) Tar bra på stor del av hela trapezius.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Sheogorath
2015-09-16, 14:42
Jag har fått höra ifrån säker källa att shrugs bara tränar övre trapezius ej resten av trapezius.
Ifall jag läst rätt så står det också att shrugs bara tränar övre trapezius på ExRx.net också.

Det stämmer att shrugs inte aktiverar nedre trapezius effektivt. Som Ristretto säger är press över huvudet egentligen den mest kompletta trapsövning där man också kan använda vettig belastning.

Vill man träna övre traps specifikt kan man köra shrugs och vill man träna nedre traps specifikt kan man köra latsdrag (eller chins) med fullt häng.

Sheogorath
2015-09-16, 14:44
Det beror nog på utförandet. Svag framåtlutning med rak rygg och shrug med en vinkel upp samt bakåt (~105 grader) Tar bra på stor del av hela trapezius.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Mjäe. Kanske mer att trapsen får gå in och stabilisera skulderbladen i förhållande till ryggraden mer än när man står upprätt. Men belstningskurvan blir dålig för dynamiskt arbete om man inte kör någon specialvarant där man börjar närma sig ett horisontellt drag.

Somoti
2015-09-16, 14:58
Tack för svar.

oksiv1
2015-09-16, 15:13
Har själv dålig "höjd" på trapzen. Egentligen enda muskelgrupp som jag skulle kunna träna för fåfängans skull, men hur?

filmjölk
2015-09-16, 15:28
Shrugs, marklyft, rodd, hög rodd, pull-ups, militärpress och dips borde träna trapezius alla delar och funktioner ur alla vinklar och vrår.

oksiv1
2015-09-16, 15:31
Shrugs, marklyft, rodd, hög rodd, pull-ups, militärpress och dips borde träna trapezius alla delar och funktioner ur alla vinklar och vrår.

Kör allt utom dips (kan inte) och shrugs.
Skall försöka lägga lite fokus på hantalshrugs samt höga roddar, typ face-pulls?

filmjölk
2015-09-16, 15:38
Kör allt utom dips (kan inte) och shrugs.
Skall försöka lägga lite fokus på hantalshrugs samt höga roddar, typ face-pulls?

Om du inte är ute efter att få jättetrapz så kommer trapezius (hela) gratis, med tiden som en bonus av din vanliga styrketräning (för rygg och axlar). Den kommer att utvecklas jämnt med resten av kroppen.

anvihl
2015-09-17, 14:27
Om du inte är ute efter att få jättetrapz så kommer trapezius (hela) gratis, med tiden som en bonus av din vanliga styrketräning (för rygg och axlar). Den kommer att utvecklas jämnt med resten av kroppen.

Nja, så var inte fallet för mig och då markar jag ändå 300+. Jag har fått lägga massor med tid på att göra shrugs/facepulls/pullaparts/fuskrodd osv för att få fart på trapsen. Vanliga roddar, chins, latsdrag osv bygger vansinniga lats på mig, men övre rygg? not so much, är väl för bra på att aktivera latsen typ.

Bara mugglare som bygger traps av latsövningar.

Ristretto
2015-09-17, 18:52
Nja, så var inte fallet för mig och då markar jag ändå 300+. Jag har fått lägga massor med tid på att göra shrugs/facepulls/pullaparts/fuskrodd osv för att få fart på trapsen. Vanliga roddar, chins, latsdrag osv bygger vansinniga lats på mig, men övre rygg? not so much, är väl för bra på att aktivera latsen typ.

Bara mugglare som bygger traps av latsövningar.

Så tror jag att det är för många. När många tror att de drar med trapezius för att de gör en shrug-rörelse vid exempelvis stångrodd, så hamnar nog mycket belastning på levator scapula, och inte på trapezius.

Många människor verkar gå runt med svaga och inaktiva trapezius, både övre, nedre och mellersta.

svenbanan
2015-09-17, 19:45
Frivändningar brukar ge mig större traps (övre framförallt).

Handstående armhävningar (mot en vägg) känns som om traps aktiveras mer än vid militärpress. Om den är bättre på att bygga muskler har jag dock ingen aning om.

filmjölk
2015-09-17, 19:48
Nja, så var inte fallet för mig och då markar jag ändå 300+. Jag har fått lägga massor med tid på att göra shrugs/facepulls/pullaparts/fuskrodd osv för att få fart på trapsen. Vanliga roddar, chins, latsdrag osv bygger vansinniga lats på mig, men övre rygg? not so much, är väl för bra på att aktivera latsen typ.

Bara mugglare som bygger traps av latsövningar.

Jag tror att dina trapezius var helt i proportion till övriga ryggen, gratis av ditt 300kgs marklyftande och din ryggträning. Numera är de gissningsvis överutvecklade pga. att du isolerat och fokuserat på dem.

Matsa
2015-09-17, 20:23
Filmjölk tycker att traps är fula så för honom är de lagom stora när de ser otränade ut. :/

filmjölk
2015-09-17, 20:50
Filmjölk tycker att traps är fula så för honom är de lagom stora när de ser otränade ut. :/

Trapz är snygga om de är "lätt" välutvecklade, trapz som ser ut att växa ur öronen och är enochenhalv-decimetertjocka, då ser man ut som en apmänniska.

broman
2015-09-17, 20:59
Trapz är snygga om de är "lätt" välutvecklade, trapz som ser ut att växa ur öronen och är enochenhalv-decimetertjocka, då ser man ut som en apmänniska.

Vi med höga trapzfästen är doomed :/

Matsa
2015-09-17, 20:59
Trapz är snygga om de är "lätt" välutvecklade, trapz som ser ut att växa ur öronen och är enochenhalv-decimetertjocka, då ser man ut som en apmänniska.

Ja, och vad du anser vara lätt välutvecklade traps tycker jag är underutvecklade. En rygg ska enligt mig vara köttig och ha ett ordentligt djup, du har flera gånger beskrivit din idealrygg som bred och platt och därav drar jag slutsatsen att våra åsikter skiljer sig åt ordentligt gällande traps också.

Stora traps på någon som saknar imponerande axlar och rygg gör att man ser fånig ut, för tankarna till folk som har preppat mycket och tränat lite grann. Om man däremot har en bra rygg så är riktigt stora traps bland det viktigaste för att se stark ut, en kraftfull rygg ska kompletteras av ordentliga traps.

Payter
2015-09-17, 22:04
Ja, och vad du anser vara lätt välutvecklade traps tycker jag är underutvecklade. En rygg ska enligt mig vara köttig och ha ett ordentligt djup, du har flera gånger beskrivit din idealrygg som bred och platt och därav drar jag slutsatsen att våra åsikter skiljer sig åt ordentligt gällande traps också.

Stora traps på någon som saknar imponerande axlar och rygg gör att man ser fånig ut, för tankarna till folk som har preppat mycket och tränat lite grann. Om man däremot har en bra rygg så är riktigt stora traps bland det viktigaste för att se stark ut, en kraftfull rygg ska kompletteras av ordentliga traps.
Håller med,se bara på David Rigerts rygg!

Grans
2015-09-17, 22:34
Tunga marklyft, tunga skivstångsrodd, facepulls och framförallt shrugs. Har du inte kört shrugs innan kommer du märka att dina traps kommer växa som ogräs eftersom man ökar så jävla snabbt i shrugs. Stå något framåtlutat, kör högreps med straps, typ 5x20 och inom ett par månader kommer du reppa ditt marklyft max lätt. Jämför tiden enbart trapsen får arbeta om du shruggar nära ditt max i marklyft för reps med marklyft så förstår du varför enbart marklyft inte bygger traps så bra som alla tror.

Arne Persson
2015-09-18, 05:42
Dagens mlm patetiska vätskefyllda "monstertraps" erhålls endast med korrekt och modern medicinering.:) Kolla tex på Arnold och grabbarna, under den tiden fanns inga överdrivet utvecklade traps trots att dessa tränades hårt även då.

Matsa
2015-09-18, 06:37
Dagens mlm patetiska vätskefyllda "monstertraps" erhålls endast med korrekt och modern medicinering.:) Kolla tex på Arnold och grabbarna, under den tiden fanns inga överdrivet utvecklade traps trots att dessa tränades hårt även då.

Precis, det är ingen större risk att man får den looken som ren bara för att man råkade träna dem för hårt.

Loke
2015-09-18, 11:05
Så tror jag att det är för många. När många tror att de drar med trapezius för att de gör en shrug-rörelse vid exempelvis stångrodd, så hamnar nog mycket belastning på levator scapula, och inte på trapezius.

Många människor verkar gå runt med svaga och inaktiva trapezius, både övre, nedre och mellersta.

Inte för att jag kan nåt egentligen, men levatorn är väl pytteliten? känns konstigt att den skulle göra en stor del av lyftandet? Eller du kanske menar att den bara belastas mer än den borde i förhållande till sin förmåga? Isf är jag med.

Ristretto
2015-09-18, 19:54
Inte för att jag kan nåt egentligen, men levatorn är väl pytteliten? känns konstigt att den skulle göra en stor del av lyftandet? Eller du kanske menar att den bara belastas mer än den borde i förhållande till sin förmåga? Isf är jag med.

Vet inte hur stor den är på muskulärt välbyggda individer.

Om skulderbladen är framåttippade vid ex marklyft och stångrodd m.fl., så borde det medföra att levatorn är i ett förkortat och mer gynnsamt läge än trapezius övre, främre delar. Men, jag kan ha fel.

Anders The Peak
2015-09-19, 09:50
Dagens mlm patetiska vätskefyllda "monstertraps" erhålls endast med korrekt och modern medicinering.:) Kolla tex på Arnold och grabbarna, under den tiden fanns inga överdrivet utvecklade traps trots att dessa tränades hårt även då.
Nu handlar det om rygg men ett tydligt exempel på synthol...
http://cdn.spotmebro.com/spotmebrotest/wp-content/uploads/2015/09/maxresdefault1.jpg

spoon
2015-09-19, 09:56
Tänkte bara slå ett slag för en skön shrugs-övning. Man sitter på en bänk med stången under bänken. Sen shruggar man bara rakt upp och ned. Då får man ingen momenthjälp av kroppen och kan använda sig av endast trapz.

ddr
2015-09-19, 11:21
Tänkte bara slå ett slag för en skön shrugs-övning. Man sitter på en bänk med stången under bänken. Sen shruggar man bara rakt upp och ned. Då får man ingen momenthjälp av kroppen och kan använda sig av endast trapz.

Precis samma övning fast med hantlar (på sidan av bänken givetvis) tar jävulskt fint :d

LoveMachine
2015-09-19, 14:41
Utöver de som nämnts då skulle jag slå ett slag för ryck och stöt. Där brukar trapsen få så de tiger, och resten av ryggen också. Just stöt är intressant eftersom man får med varianter av ett marklyft, en shrug och en militärpress. Tre av de som nämnts som trapsbyggare.

Decepticon
2015-09-19, 16:04
Nu handlar det om rygg men ett tydligt exempel på synthol...
http://cdn.spotmebro.com/spotmebrotest/wp-content/uploads/2015/09/maxresdefault1.jpg

Personligen tror jag inte att just Phil Heath och Kai Greene använder synthol, mycket insulin och annat smått och gott lär konsumeras, som alla de största byggarna *flex*

Sheogorath
2015-09-19, 17:38
Utöver de som nämnts då skulle jag slå ett slag för ryck och stöt. Där brukar trapsen få så de tiger, och resten av ryggen också. Just stöt är intressant eftersom man får med varianter av ett marklyft, en shrug och en militärpress. Tre av de som nämnts som trapsbyggare.

:thumbup:

anvihl
2015-09-19, 17:43
Stöt med strongmanstock kan tilläggas är riktigt absurt bra för övre rygg, man kan inte frivända vikten "tynglyftning style" där man dyker under utan man måste grisa upp vikten med övre ryggen.

joyride
2015-09-19, 23:47
Om det finns en trap bar på gymmet så använd den och kör shrugs med. Jag tycker det tar väldigt bra. Brukar köra tungt med grepplindor så man verkligen kan fokusera på att använda trapz.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Matsa
2015-09-20, 00:30
Stöt med strongmanstock kan tilläggas är riktigt absurt bra för övre rygg, man kan inte frivända vikten "tynglyftning style" där man dyker under utan man måste grisa upp vikten med övre ryggen.

Tycker du att det tar bra på trapsen även om man rullar upp stocken med ett höftjuck som de flesta strongmen gör? Bara nyfiken eftersom jag aldrig har förknippat det momentet med traps, får känna efter nästa gång jag har en stock tillgänglig. :)

anvihl
2015-09-20, 01:42
Tycker du att det tar bra på trapsen även om man rullar upp stocken med ett höftjuck som de flesta strongmen gör? Bara nyfiken eftersom jag aldrig har förknippat det momentet med traps, får känna efter nästa gång jag har en stock tillgänglig. :)

Jag tycker det, men min teknik kanske bara är urkass :P. Drag från marken, rullningen och sen press över huvet i en kombo dödar mina traps iaf :).

Matsa
2015-09-20, 02:14
Jag tycker det, men min teknik kanske bara är urkass :P. Drag från marken, rullningen och sen press över huvet i en kombo dödar mina traps iaf :).

Coolt! Kanske bara är jag som hanterar för låga vikter då.