handdator

Visa fullständig version : Hur 1600 kcal? Erfarna? :)


Litenotjock
2015-09-16, 08:30
Hej!

Har tidigare gjort en tråd om att jag tycker jag har putmage typ. Detta ledde till att jag fick vissa kommentarer om kcal intaget, därför bestämt mig att minska detta till omkring 1600/dag.
Problemet är att jag inte är särskilt kunnig inom detta område och hade så hemskt gärna fått hjälp!

Finns det någon snäll själ som kan ge exempel på 3 matdagar med intag på omkring 1600 kcal? Eller om ni vet en sida som redan har gratis sådana?

Gärna massa protein, mindre kolhyderater o fett! :)

Enormt (!) tacksam för hjälp :)

Eataz
2015-09-16, 09:44
Om du har en smartphone så kan du ladda ner lifesum och testa dig fram. Är bra att lära sig hur mycket olika mat innehåller. Där kan man scanna streckkoder på den mesta maten, jag har inte hittat något som inte gått att scanna.

Man kan även använda http://kostbevakningen.se/ Där skriver du t.ex. "100g köttfärs" så räknar den ut hur många kalorier och andra macros det innehåller. Fyll på under med t.ex. "100g spagetti" för att lägga till det på samma måltid.

Då kan du göra egna måltider med sån mat du gillar, samtidigt som du lär dig vad olika mat innehåller.

vicarious
2015-09-16, 09:45
Jag tycker det är en dålig idé att låta någon annan bestämma vad du ska äta. Välj mat som du tycker om men anpassa mängderna så du når dina mål med kcal och protein, fett, kolhydrat. Vill du veta precis hur många kcal du får i dig får du skaffa en matvåg, väga, mäta och räkna. Har man väl lärt sig grunderna så lär man sig eftersom att uppskatta och räkna i huvudet så det blir enklare.

Johnny Furu
2015-09-16, 10:21
Hur mycket Kcal du bör äta hänger ju ihop med hur mycket du förbrukar, så tränar du hårt/ mycket så är nog 1600kcal för lite.

Vad har ditt kalori intag legat på nu? Har vikten gått upp/ner ?

Vad är ditt mål?

Eataz
2015-09-16, 11:04
Tips, fortsätt på tråden du redan gjort om den handlar om typ samma ämne.

@Johnny Furu http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222799

rebbyy
2015-09-16, 16:15
Finns trådar om detta

Litenotjock
2015-09-16, 16:19
Hur mycket Kcal du bör äta hänger ju ihop med hur mycket du förbrukar, så tränar du hårt/ mycket så är nog 1600kcal för lite.

Vad har ditt kalori intag legat på nu? Har vikten gått upp/ner ?

Vad är ditt mål?


Tränar varje dag, 1 timma cardio och 40-60 min styrka. Nu ligger jag på omkring 2500 kcal/dag.

Står rätt stilla, gick ned i början men nu händer NADA!

Målet är att bygga muskler (konturer typ) och förlora fettmassa fråmst på magen. Problemet är att när jag går ned i vikt så förlorar jag allt på rumpa o rygg så blir helt platt baktill o benig rygg... Men magen typ samma...
Man kan ju inte pubktförbränna heller :(

Jakobson
2015-09-16, 19:23
Tränar varje dag, 1 timma cardio och 40-60 min styrka. Nu ligger jag på omkring 2500 kcal/dag.

Står rätt stilla, gick ned i början men nu händer NADA!

Målet är att bygga muskler (konturer typ) och förlora fettmassa fråmst på magen. Problemet är att när jag går ned i vikt så förlorar jag allt på rumpa o rygg så blir helt platt baktill o benig rygg... Men magen typ samma...
Man kan ju inte pubktförbränna heller :(

Dra ned till 2000 kcal ist, och kör hård cardio testa olika sorters förbränning se vilket som bränner mest på magen, min tjej tycker spinning bränner mer på magen än trampmaskinen tex

Derbel McDillet
2015-09-17, 11:29
Dra ned till 2000 kcal ist, och kör hård cardio testa olika sorters förbränning se vilket som bränner mest på magen, min tjej tycker spinning bränner mer på magen än trampmaskinen tex

Punktförbränning är väl omöjligt?

Young Hef
2015-09-18, 08:41
Ja, punktförbräning är helt omöjligt.

Jakobson
2015-09-19, 22:47
Punktförbränning är väl omöjligt?

Menade mer att hon hann få igång förbränningen så att det tog även på magen, kör du cardio innan styrka tex tar det längre tid att förbränna lika mycket som det tar på kortare tid efter styrka, och av de cardio som fanns var spinning det hon fann var effektivast för att bränna flest kcal

mTOK
2015-09-21, 08:57
kör 10 rundor HIIT efter varje pass.

King Grub
2015-09-21, 10:44
kör du cardio innan styrka tex tar det längre tid att förbränna lika mycket som det tar på kortare tid efter styrka

Kostar det mindre energi för en viss kropp att på ett identiskt sätt utföra ett visst arbete efter styrketräning?

Bossebäver
2015-09-21, 16:41
Om jag inte minns helt fel så konstaterande nån studie att intensiv cardio höjde GH och en del andra hormoner med ett par 1000%(!), med andra ord såpass mycket att akuta höjningar av hormoner kanske tillochmed har relevans. Kan tyvärr inte hitta studien.

Jakobson
2015-09-21, 18:49
Kostar det mindre energi för en viss kropp att på ett identiskt sätt utföra ett visst arbete efter styrketräning?

Har fått lära mig att förbränning vid cardio efter styrketräning är högre än om man kör cardio innan,eller att det kommer igång snabbare iallafall

broman
2015-09-21, 19:05
Har fått lära mig att förbränning vid cardio efter styrketräning är högre än om man kör cardio innan,eller att det kommer igång snabbare iallafall

Låter inte rätt.

Beemel
2015-09-22, 05:20
Har fått lära mig att förbränning vid cardio efter styrketräning är högre än om man kör cardio innan,eller att det kommer igång snabbare iallafall

Grundläggand fysik säger något annat. Och jag är övertygad.om att kroppen även den följer naturlagarna.