handdator

Visa fullständig version : Gammalt bröd - skorpa vs mögel


JB ๘۩
2015-09-15, 21:14
Något märklig trådtitel kanske..

Vissa bröd möglar inte utan torkar istället och blir hårda som skorpor. Har ett exemplar nu som säkert legat i 2månader, själv tycker jag det blir knaprigt och faktiskt riktigt gott. Vad är det för ingredienser i brödet som avgör ifall detta blir ödet istället för mögel? Och är det ok att äta? Då det är så torrt antar jag att grogrunden för bakterie/mögel tillväxt är rätt kass.

/en novis till bagare

Wzup2u
2015-09-15, 22:35
copypaste info:

Ett bröd behöver inte sluta sina dagar övertäckt med mögel. Ibland hinner brödet torka ut snabbare än vad mögelsporerna hinner växa till och bli till synligt mögel. En del bröd är också förpackade under närmast sterila förhållanden. Ibland möglar inte bröd därför att fett och emulgatorer kapslar in stärkelsen så väl att mögelsporerna inte får tillräckligt med vatten för att växa till.

f.ö vill jag till ha mitt bröd pinfärskt varje dag... bakar bröd varje dag... men när jag vill ha libabröd vill jag ha det samma bakdag då brödet är mjukt och luktar nybakat.

När libabröd blir gammalt kan man klippa det i knäckebrödstrianglar/kvadrater whateva och värma i mikron 1 minut... whipps så har man libaknäcke.