handdator

Visa fullständig version : Fryst mjölk i matlagning?


svag74
2015-09-15, 11:18
T.ex. till stuvning - märker man någon skillnad alls, eller är fryst (som tinats långsamt) precis lika bra?
Någon här som testat?

Paperbasket
2015-09-15, 11:45
Smak och konsistens kan förändras.

Även skillnad på om den är öppnad, sedan fryst eller om det är en oöppnad förpackning.

svag74
2015-09-15, 12:12
Smak och konsistens kan förändras.

Även skillnad på om den är öppnad, sedan fryst eller om det är en oöppnad förpackning.

Jo såklart, men märks det i matlagning?

Jag skulle i så fall frysa öppnad mjölk - får nästan alltid slänga uppåt 3dl vilket känns lite slöseri.

Köttis
2015-09-15, 16:25
Om du inte har någonting emot det så kan du köpa laktosfri mjölk istället. Mycket längre hållbarhet. För att svara på din fråga tror jag du märker minimal skillnad om ens någon, så länge inte mjölken är det mest dominerande i maträtten.

svag74
2015-09-15, 17:08
Om du inte har någonting emot det så kan du köpa laktosfri mjölk istället. Mycket längre hållbarhet. För att svara på din fråga tror jag du märker minimal skillnad om ens någon, så länge inte mjölken är det mest dominerande i maträtten.

Hmm, verkar vara uppemot dubbla priset, så då testar jag hellre att frysa.
Verkar som det kan vara värt ett försök, ska ju inte drickas som sagt utan vara i maten med massa kryddor och annat.

Wzup2u
2015-09-15, 18:55
T.ex. till stuvning - märker man någon skillnad alls, eller är fryst (som tinats långsamt) precis lika bra?
Någon här som testat?

copypaste:

Mjölk går bra att frysa. När du fryser mjölken kommer volymen att expandera lite och det är därför en god idé att ha lite extra plats i behållaren som du fryser in i. Är paketet oöppnat kan du lägga in det direkt i frysen. Fryst mjölk håller god kvalitet i runt tre månader. Eftersom mjölk innehåller fettsyror så kan dessa härskna om du låter mjölken ligga för länge i frysen. Det känner du på lukten när mjölken har tinat. Bäst är att tina upp mjölken i kylen för att inte riskera att den uppnår rumstemperatur.