handdator

Visa fullständig version : Vegeterianer


Batistuta
2015-09-14, 16:53
Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har med å ikke spise kjøtt.
Hvilke fordeler/ulemper er det? Jeg satser på fotball, men samtidig ønsker jeg å ha en god helse resten av livet. Har begynt å bli kvalm av kjøtt og føler egentlig bare at jeg tvinger det i meg, grunnet sink,jern og b12 bla. Med tanke på fotballen så lurer jeg på om det vil være en ulempe å ikke spise kjøtt. Ønsker fortsatt å spise melkeprodukter forresten. Er veldig spent på tilbameldingene deres.

Morty
2015-09-14, 19:59
Känner mig stark och frisk på en vegetarisk diet. Kolla upp ex Scott Yurek och Rich Roll för bra hjälp att påbörja resan.

Wzup2u
2015-09-14, 21:36
precis som energi och ork om inte mer.... då kolhydraterna ökat en del också med vegetarisk kost. :)

Batistuta
2015-09-15, 00:33
Känner mig stark och frisk på en vegetarisk diet. Kolla upp ex Scott Yurek och Rich Roll för bra hjälp att påbörja resan.

Har hørt på Rich roll podcast i overkant av et år, så jeg følger med:)

Hvorfor og når startet du med dette? Spiser du melkeprodukter? Hvilke matvarer går det mest av? Hvor mye protein får du i deg ca? Tar du tilskudd av noe? Har du merket noe positivt når det kommet til treningen din?

Hadde satt stor pris på svar fra deg:)

Hobbes
2015-09-15, 01:52
Även en intressant atlet som är vegan:

Brendan Brazier (http://www.brendanbrazier.com/)

Här i Canada även oerhört populär med sina Vega produkter. Använder dem själv och tror många i Sverige skulle uppskatta dem.

Morty
2015-09-15, 08:54
Har hørt på Rich roll podcast i overkant av et år, så jeg følger med:)

Hvorfor og når startet du med dette? Spiser du melkeprodukter? Hvilke matvarer går det mest av? Hvor mye protein får du i deg ca? Tar du tilskudd av noe? Har du merket noe positivt når det kommet til treningen din?

Hadde satt stor pris på svar fra deg:)

Åh, kul! Jag köpte precis hans nya bok och kan varmt rekommendera den. Jag äter helt växtbaserat nu sedan kanske 18-24 månader. Basvaror är rotfrukter, vitt ris, baljväxter och framför allt röda linser och svarta bönor, all frukt, havregryn och sojamjölk. De tillskott jag tar är EAA, b12 och järn. Under vintern även D-vitamin.

Tycker att det påverkar träningen väldigt bra. Jag har lätt att hålla mig smal, behåller muskler även när jag inte tränar gym eller hård simning, återhämtar mig ofta riktigt bra och presterar topp på mina tävlingar.

commando
2015-09-15, 13:16
Har du nåt tips på en fysisk bok vad gäller veganmat? Jag strävar efter att äta växtbaserat (samt fisk några gånger i veckan), men faller alltid tillbaka i kötträsket...

Trodde också att det var svårt att ta upp en bra omegafettbalans utan fisk, men du äter ju inga sådana tillskott?

jonkii
2015-09-15, 18:56
Kolla in "Vegankokboken", den gillar jag. Finns även flera andra, typ "Vår Kokbok, Vegan"

Wzup2u
2015-09-15, 19:41
besök: http://vegan.ifokus.se/

Starke75an
2015-09-15, 20:13
Varför behövs tillskott vid vegan/vegetarian kost?

Linjedomarn
2015-09-15, 20:22
Varför behövs tillskott vid vegan/vegetarian kost?

Svårare att få i sig vissa mikronutrienter, exempelvis kobalamin som endast finns i animaliska produkter och alger.

Starke75an
2015-09-15, 20:32
Ok. Varför äter man inte så att man slipper tillskott? För det går väl?

Morty
2015-09-15, 20:42
Ok. Varför äter man inte så att man slipper tillskott?

Kan vi inte slippa denna puckodebatt här? Alla trådar som handlar om vegetarianism MÅSTE inte innehålla haltande kritik.

Svar:
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/s320x320/e15/11245005_438094613017905_1325905154_n.jpg

Alltså det går att få i sig alla mikronutrienter och dessutom förbättra sin hälsa, men det innefattar 2 tillskott. D-vitamin och B12. Det är ett väldigt lågt pris för mig att betala och jag tar ju dessutom andra tillskott i rekreationssyfte.

Perramja
2015-09-15, 21:48
Ok. Varför äter man inte så att man slipper tillskott? För det går väl?

För att det går att ta tillskott, kanske?

Batistuta
2015-09-16, 00:03
Åh, kul! Jag köpte precis hans nya bok och kan varmt rekommendera den. Jag äter helt växtbaserat nu sedan kanske 18-24 månader. Basvaror är rotfrukter, vitt ris, baljväxter och framför allt röda linser och svarta bönor, all frukt, havregryn och sojamjölk. De tillskott jag tar är EAA, b12 och järn. Under vintern även D-vitamin.

Tycker att det påverkar träningen väldigt bra. Jag har lätt att hålla mig smal, behåller muskler även när jag inte tränar gym eller hård simning, återhämtar mig ofta riktigt bra och presterar topp på mina tävlingar.

Så du unngår all avkomst fra dyr også?
Er det kokeboken hans du mener?
Har du noe clue om makros per dag?
Hva med å spise et par nori sheets hver dag, vil ikke det dekke behovet for jern og b12?
Hvorfor startet du med dette?
Takk for svar.

Batistuta
2015-09-16, 00:04
Även en intressant atlet som är vegan:

Brendan Brazier (http://www.brendanbrazier.com/)

Här i Canada även oerhört populär med sina Vega produkter. Använder dem själv och tror många i Sverige skulle uppskatta dem.

Takk,skal sjekkes ut:)

Mjölkdrickare
2015-09-16, 01:38
Inga fördelar rent hälsomässigt förutom det mentala möjligtvis om du mår dåligt av tanken att äta andra levande varelser.

Hobbes
2015-09-16, 07:41
Har du nåt tips på en fysisk bok vad gäller veganmat? Jag strävar efter att äta växtbaserat (samt fisk några gånger i veckan), men faller alltid tillbaka i kötträsket...

Trodde också att det var svårt att ta upp en bra omegafettbalans utan fisk, men du äter ju inga sådana tillskott?

Riktigt bra, vi använde recept så sent såsom ikväll:


Isa Does It - Isa Chandra Moskowitz (http://www.adlibris.com/se/bok/isa-does-it-9780316221900)

Morty
2015-09-16, 10:42
Så du unngår all avkomst fra dyr også?
Er det kokeboken hans du mener?
Har du noe clue om makros per dag?
Hva med å spise et par nori sheets hver dag, vil ikke det dekke behovet for jern og b12?
Hvorfor startet du med dette?
Takk for svar.

Precis, The plantpower way. Visst, skulle jag köra recepten därifrån rakt av skulle det antagligen bli väldigt dyrt och eftersom jag är student har jag inte riktigt möjlighet även om jag tycker att det känns Ok att lägga pengar på schysst mat.

Kan tänka mig att mina macros är runt 15-60-25, prot/kolh/fett. Jag räknar inte och tycker att det viktigaste är att äta whole foods, dvs minimera processerat.

Kanske att det skulle gå att äta sjögräs varje dag. Jag tycker att det är så mkt lättare och så mkt billigare att bara ta en järn+b12 och sen D-vit på vintern.

Jag började med detta för cirka 5-6 år sedan när jag blev lakto-ovo veg för klimatets skull. Jag tränade inte så mycket och åt inte direkt dåligt då heller, alltid ätit mycket bönor, spenat, fullkorn, osv. Desto längre det gick desto mer såg jag att det inte fanns något sätt att försvara mjölk+äggätande så jag slutade helt enkelt. Dessutom så började jag ju träna hårdare och mer och kände att ren och bra mat var viktigt och hjälpte mig att prestera.

Och kom ihåg att haters gonna hate, kolla bara i denna tråd redan.

spoon
2015-09-16, 12:09
Glad att jag inte är vegetarian längre. Tröttsamt att behöva förklara sin ståndpunkt vid varje jävla tillfälle.

Kudos till er som lever efter er övertygelse.

Ramrod
2015-09-16, 13:41
Ok. Varför äter man inte så att man slipper tillskott? För det går väl?

Uppfödda köttdjur får också b12 tillskott, du kan antingen välja att få i dig tillskotten via djurvävnad eller genom att ta egna tillskott, oavsett får du i dig det i form av tillskott.