handdator

Visa fullständig version : fråga om att komma i form


hej963
2015-09-14, 10:45
hej, jag hoppas jag får ställa denna fråga här:
jag är i väldigt dålig form, väger ca 110 kg och är 185 cm lång, 21 år gammal, väldigt dålig kondition och så vidare. jag har gymmat en del men har alltid slutat av någon anledning. Nu så har jag en fråga som oavsett svar inte kommer hindra mig från att börja gymma igen:

Jag tänker börja gymma om ca 2 veckor, äta mindre osv, men det jag undrar över är inom hur lång tid av träning jag kan förvänta mig att kunna springa 3 km på 12 minuter? Kan jag komma i den formen inom ett år tillexempel?

cero
2015-09-14, 11:38
Hade kunnat gissa, men till vilken nytta? Helt omöjlig fråga att svara på. Tappar du vikt snabbt kommer du nog fixa 3 km på 12 min hyfat fort.

ARMSTARK
2015-09-14, 11:43
Det är absolut möjligt, men eftersom du alltid slutar träna av nån anledning så är det troligt att du kommer att sluta den här gången också. Sätt ett mål att inte sluta träna fast det är skittråkigt, börja där.
Lycka till! :)

hej963
2015-09-14, 12:05
Hade kunnat gissa, men till vilken nytta? Helt omöjlig fråga att svara på. Tappar du vikt snabbt kommer du nog fixa 3 km på 12 min hyfat fort.

Jag har verkligen ingen aning om 3 km är bra på den tiden eller om gemene man klarar det, det är mer därför jag undrar om jag skulle börja med att gå snabbt på bandet(då jag läst att om man är överviktig så ska man inte springa direkt i början) och sedan springer så ville jag bara fråga

Det är absolut möjligt, men eftersom du alltid slutar träna av nån anledning så är det troligt att du kommer att sluta den här gången också. Sätt ett mål att inte sluta träna fast det är skittråkigt, börja där.
Lycka till! :)

Jag har slutat tidigare för jag inte riktigt hade tid och det kan såklart ske igen men nu ska jag verkligen göra det för att jag vill, förut var det mest för en delsak men nu vill jag komma i form och nå detta mål.

david80
2015-09-14, 12:21
För mig låter 3km på 12 minuter ganska snabbt. 4min/km. Inte fel att ha det som mål men om det är som du säger att du har väldigt dålig kondition kanske du skapa några delmål också så inte målet kommer för långt borta.
Ge dig ut o jogga 3 km o se hur det känns.

cero
2015-09-14, 12:25
Löpning som överviktig är väldigt slitsamt ja, jag hade satsat på något mer skonsamt som simning eller cykling istället.

Om du inte har mycket muskelmassa under allt fett så lär du inte väga mer än 75-80 KG i bra form.

0x5f3759df
2015-09-14, 12:40
Varför börja med gym och bättre kost om två veckor och inte nu?

Hur lång tid det skulle ta att nå 3km@12min är svårt att svara på eftersom det är väldigt mycket upp till dig och hur disciplinerad du klarar av att vara när det gäller att anpassa dig till att uppnå det målet. Ett år är är helt klar görbart. Jag skulle undvika löpning den första tiden och konditionsträna på sätt som är low impact kombinerat med viktnedgång.

Det effektivaste (snabbaste) sättet att komma dit är nog något med att komma ner till runt 90kg så fort som möjligt (kombinerat med low impact konditionsträning) och där någonstans börja träna löpning (efter standard upptrappningsschema så du inte skadar dig) kombinerat med fortsatt lite långsammare viktnedgång. Det kommer nog inte vara ett särskilt kul sätt att träna på och allmänt segt med alla effekter som kommer av kaloriunderskott under så lång period men görbart är det.

hej963
2015-09-14, 14:24
För mig låter 3km på 12 minuter ganska snabbt. 4min/km. Inte fel att ha det som mål men om det är som du säger att du har väldigt dålig kondition kanske du skapa några delmål också så inte målet kommer för långt borta.
Ge dig ut o jogga 3 km o se hur det känns.

Löpning som överviktig är väldigt slitsamt ja, jag hade satsat på något mer skonsamt som simning eller cykling istället.

Om du inte har mycket muskelmassa under allt fett så lär du inte väga mer än 75-80 KG i bra form.

Varför börja med gym och bättre kost om två veckor och inte nu?

Hur lång tid det skulle ta att nå 3km@12min är svårt att svara på eftersom det är väldigt mycket upp till dig och hur disciplinerad du klarar av att vara när det gäller att anpassa dig till att uppnå det målet. Ett år är är helt klar görbart. Jag skulle undvika löpning den första tiden och konditionsträna på sätt som är low impact kombinerat med viktnedgång.

Det effektivaste (snabbaste) sättet att komma dit är nog något med att komma ner till runt 90kg så fort som möjligt (kombinerat med low impact konditionsträning) och där någonstans börja träna löpning (efter standard upptrappningsschema så du inte skadar dig) kombinerat med fortsatt lite långsammare viktnedgång. Det kommer nog inte vara ett särskilt kul sätt att träna på och allmänt segt med alla effekter som kommer av kaloriunderskott under så lång period men görbart är det.

Bättre kost ska jag börja med men ekonomin för gymmedlemskap så blir det bäst om ca två veckor. Men sett till kost måste jag nog läsa lite, jag vet att jag ska dra ner på kalorierna etc, jag dricker inte läsk eller äter godis längre det har jag redan slutat med nyligen, men vad man ska äta vet jag inte riktigt ännu men jag vet att sålänge man gör av med mer kalorier än man tar in så går man ner i vikt, nu låter det som jag ursäktar mig.

Jag ska åtminstonde göra så bra jag kan för att kunna springa så snabbt som möjligt på 12 minuter tillslut.

cero
2015-09-14, 14:38
Tänk tallriksmodellen, men ta det lite lugnt med kolhydraterna och fettet då dessa är enklast att äta mycket av. Istället kan du öka på det gröna.

Något sådant kanske (givetvis kan det varieras i det oändliga med andra råvaror):

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/ap-pics/vrn/Lautaskuva_vaaka_valk.jpg

z_bumbi
2015-09-14, 16:32
Bättre kost ska jag börja med men ekonomin för gymmedlemskap så blir det bäst om ca två veckor.

Börja styrketräna med kroppen som motstånd så tjänar du två veckor, börjar du dessutom att gå promenader så tjänar du dessutom in två veckor på ditt löpmål.

cero
2015-09-14, 17:09
Speciellt i och med att du är så tung lär det inte bli svårt att trötta ut dig med kroppsvikten. Armhävningar, omvända armhävningar, dips, chins, knäböj, enbensböj, axelpressar med en låda böcker osv.