handdator

Visa fullständig version : Hur planerar ni er matlagning?


caelus
2015-09-13, 13:55
Hur man planerar sin matlagning för att få tiden att räcka till i vardagen är nog något som många funderar på.

Själv brukar jag ha som mål att handla mat för en vecka framåt en dag i veckan (i praktiken lyckas det inte särskilt ofta utan jag brukar småhandla en del under veckan också). Jag har några återkommande maträtter som jag brukar laga någon gång i veckan och som jag brukar variera i olika form. Dessa rätter är: kycklingwok, lax med potatis, kyckling med rotfruker, spaghetti med köttfärssås och tacos. Jag har dock inte några bestämda dagar där jag äter en viss typ av rätt utan jag brukar oftast välja det jag är mest sugen på. Om jag har tid brukar jag på söndagar göra någon form av storkok som jag sen kan äta någon/några kvällar i veckan, för att slippa behöva laga mat om jag kommer hem sent från t.ex. träning.

Frågor:

- Hur ofta handlar ni mat?

- Gör ni upp "veckomatsedlar" eller liknande och planerar i förväg vad ni ska äta under veckan?

- Lagar ni mat varje dag, eller gör ni storkok som ni äter flera dagar i veckan?

- Hur ofta varierar ni vad ni äter? Har ni några återkommande rätter som ni äter oftare?

- Har ni några bestämda dagar i veckan där ni äter en viss typ av mat (t.ex. kyckling en dag i veckan, fisk en en annan dag o.s.v.)?

VoDaresVins
2015-09-16, 20:18
Gör sällan nån vidare måltidsplanering före i affären. Skaffar dock oftast proteiner så det räcker till middag för en vecka. Inga direkt storkok men blir ofta rester till nästa dag. Blir ändå butiken 3-4 ggr i veckan för att fylla på med bröd, frukt och mjölk. Vi är en 4 pers familj.

Har nog tänkt jag borde införa veckoplaner för att bättre kunna undvika samma mat som barnen fått i skolan.
Rätterna i veckodarna blir vanligen rätt simpla. Spenderar sällan mera än 15 minuter åt själva arbetsmomentet. Helgerna kan jag sätta mera tid men sker endast sporadiskt pga mycket att göra hela tiden.

Wzup2u
2015-09-16, 20:34
Ibland storkok som jag har som reserv...
Men jag arbetar i kök och kan äta mig mätt där om jag vill...

Men jag småhandlar ibland, och storhandlar ibland... lite vad jag känner för, planerar inte alls mycket egentligen... tar dagen som den kommer mestadels.

davve14
2015-10-10, 17:36
Jag brukar planera min kost veckovis, lägger ett par timmar på lördagen för att få ihop rätt mängd mat. Maten lagar jag på söndag, oftast två olika rätter, en till lunch och en till middag under veckan som kommer.
Brukar äta valfritt på helgen (lördag & söndag) så lagar totalt 10 rätter.
Brukar inte variera mig så extremt mycket, trivs bra med kyckling och ris samt lax och potatis. Men självklart varierar jag mig om jag känner för det.
Så länge jag äter det jag tycker är gott så kör jag bara!

Gober
2015-10-10, 17:54
Handlar varje dag. Tittar i butiken vilka råvaror som ser bra ut och då brukar jag få inspiration. Ibland bestämmer jag protein och eller kolhydratkälla i förväg och utgår från detta. Oekonomiskt och tidsödande :D

Wzup2u
2015-10-11, 20:01
Handlar varje dag. Tittar i butiken vilka råvaror som ser bra ut och då brukar jag få inspiration. Ibland bestämmer jag protein och eller kolhydratkälla i förväg och utgår från detta. Oekonomiskt och tidsödande :D

Exakt en väl investering att kunna välja maten och handla maten varje dag...

skulle man snåla på mat skulle man lägga pengarna på annat, men mat är värt pengarna :D

http://chatabout.com/assets/images/questions/2014/07/53c0790b40514.jpg

Minikubik
2015-10-11, 20:12
Handlar på lördagen, gör sen ett rejält storkok på söndagen. Väger och mäter sedan upp veckans frukost, lunch och middag i lådor. Förutom detta doserar jag upp följande dags proteinpulver så det är klart.
Får oftast handla i veckorna ändå, men mest till familjen sällan till mig själv

mela
2015-10-11, 20:47
Storhandlar halvt en gång i veckan sedan lite varannan dag, går sjukt mycket bananer.

Men vi lagar det vi är sugna på, brukar bli hemmagjord pizza, köttfärssås eller burgare. Lagar oftast för två dagar iaf så lagar mat varannan dag.

Är sjukt dålig på variation. Men vi är kräsna.

Bärsärk
2015-10-11, 20:49
Äter samma sak från måndag-torsdag och på fredag-söndag så äter jag vad fan jag vill för stunden, åker och handlar mitt på dagen på lördagen allt jag vill ha och äta och är sugen på över helgen.

Kan komma hem med lite vad som helst faktiskt när man handlar sådär på helgerna, typ prinsesstårta och apelsinjuice och sen inget kött. Brukar bli mycket pannkakor, lasagne, korv med pommes, kött, pizza, hamburgare och så vidare. Vad det skyltas om i butiken och som jag är sugen på blir det helt enkelt :) Vad som ligger framme, crazy weekends med andra ord!

Variation är överskattat, det gäller att hitta basvaror som man gillar och som man kan äta mycket av och sen är det bara köra på det in i kaklet. Allt annat skapar bara massa onödiga stress och orosmoment, jag vet precis vad jag ska äta efter att jag slutat träna och det ger mig ett bra lugn.