handdator

Visa fullständig version : "Lära sig" laga mat - hur börjar man?


Exdiaq
2015-09-12, 12:37
Funderar till och från på att bli bättre på att laga mat (kan överleva nu). Med bättre menar jag att bli bättre än den nivån jag uppfattar att genomsnittssvensken ligger på. Inga mästerkocksambitioner och inga svårlagade flerrättsmiddagar utan enkelt och någorlunda snabbt.

Inte vidare intresserad av att memorera recept då om relaterar det till träning är mer som att memorera ett träningsprogram utan att förstå övningarna. Mer inne på att lära mig metoder och baskunskap, vilket om jag ännu en gång relaterar till träning är som att sätta sig in i grundläggande moment i olika basövningar, grundläggande träningsupplägg, skaffa sig ett hum om vad som krävs när det gäller återhämtning med mera.

Så, om någon begriper vad jag är ute efter och kanske gjort något liknande tar jag gärna emot tips, antingen konkreta tips eller mer djupgående frågor i syfte att avgränsa vad jag egentligen vill lära mig. Sen är jag medveten om att det är träning, träning, träning som gäller men vill träna på saker som ger mest valuta för pengarna.

Edit: Kom på nu att det finns ett matlagnings-fora redan.. Får hoppas att frågan inte är besvarad sen tidigare..

Wolls
2015-09-12, 15:57
Tips och inspiration: https://www.youtube.com/user/JamieOliver

Kockarna förklarar i de flesta recepten varför de använder ingridienser etc.

NautilusMetoden
2015-09-12, 16:11
Att kolla på matlagningsprogram är ju självklart en av de bästa metoderna.

Kan börja med lax! Här lär du dig hur man steker lax samt en jättegod, enkelt och proteinfyllt tillbehör:


https://www.youtube.com/watch?v=SQuyOwNtAVM (https://www.youtube.com/watch?v=SQuyOwNtAVM)

z_bumbi
2015-09-12, 17:46
Köp eller låna en grundläggande kokbok t ex Bonniers stora kokbok eller Annas mat. Lär du dig att laga 20% av rätterna i en sådan så kan du långt mer än medelsvensson.
Nästa steg är Gordon Ramsay - Ultimate Cookery Course (boken) som går igenom utrustning, moment och recept på ett bra sätt. Finns även som tv-serie och den är en av få kockserier jag har sett där man faktiskt lär sig momenten och varför.
Sen går man in på specialområden och då är serien "Stora boken om... " bra för att få grunderna inom varje område.
För att få in lite kul i det hela så köp Floyds samlade tv-serier och köp något av Sheila Lukins.

jonasnisse
2015-09-12, 18:29
jag körde väldigt mycket trial and error! dvs testade mig fram och blev resultatet inte bra så gjorde jag annorlunda nästa gång :) gör det lite spännande att laga mat också ;)

Köttis
2015-09-12, 21:15
Good eats: https://www.youtube.com/channel/UCqeIWZYB4CdQu_3ajQxTQmw/videos
GR home cooking: https://www.youtube.com/playlist?list=PL4sylQahxyeqyoREq2yFZrGpSuDghweSX
GR ultimate cookery course: https://www.youtube.com/playlist?list=PL4sylQahxyepBiKD1V7VPkahHoEVig_4C

Tycker att alla tre är bra men speciellt good eats är en hel del information kring råvaror och metoder utöver recepten.

anvihl
2015-09-12, 22:48
Bli inte en koksboksryttare som bumbi rekommenderar, bra start för att lära dig grunderna med en bra kokbok, visst, men efter att du lärt dig lite grunder går du off the records och utvecklar din egna stil.

1x0
2015-09-13, 12:33
Tycker det här med matlagning är någon typ av inbyggd automatiskt talang, eller känsla. Vissa har den och andra inte. :P

Tror folk som misslyckas ofta gör det pga stress. Stressar man mycket när man lagar mat eller bakar ökar chanserna för misslyckanden extremt mycket. Bakning är värst om man stressar. :P


Annars försök hitta livsmedel som fungerar bra ihop. Då är det svårt att misslyckas, om du har några kombinationer som samspelar bra.

Jag kollar mycket matlagningsprogram men tycker inte man lär sig jättemycket. Iallafall inte i "tävlingsprogrammen". Väldigt uppstressade och de vill få all matlagning att se extremt avancerad ut. I själva verket är rätterna de gör (till viss del) ganska simpla. I tävlingsprogrammen lär de inte ut så mycket heller.

Yes
2015-09-13, 13:35
Att utveckla någon form av känsla för matlagning tror jag är väldigt viktigt. Det och lite vana.

När man lär sig vad som funkar tillsammans och i vilka proportioner blir det ganska lätt att vara kreativ.

Jag gillar också matlagningsprogram, som Gordon Ramsays. Funkar för inspiration och indéer.

Annars rekommenderar jag att börja med saker du verkligen skulle vilja käka. Är du sugen på pizza, ta reda på hur gör världens bästa pizza. Vill du ha wallenbergare eller fiskbullar, lär dig göra världens bästa wallenbergare eller fiskbullar.

Det är inte så jäkla svårt heller. Tar inte lång tid innan du har några rätter du kan göra riktigt jäkla bra.

z_bumbi
2015-09-13, 13:53
Bli inte en koksboksryttare som bumbi rekommenderar, bra start för att lära dig grunderna med en bra kokbok, visst, men efter att du lärt dig lite grunder går du off the records och utvecklar din egna stil.

Blir du "kokboksryttare" av att använda dig av några få grundläggande böcker så gör du något fundamentalt fel.

Wzup2u
2015-09-13, 21:06
Utbilda di till kock och jobba med skiten, recept behövs inte till slut... känsla, konstistens och smak på allt.. decilitermått vet jag knappt vad det är numera.

Du kan få praktikplats hos mig, dock får du börja i disken.

Oftast blir man duktig på sådant man tycker om.

NautilusMetoden
2015-09-17, 11:31
Bli inte en koksboksryttare som bumbi rekommenderar, bra start för att lära dig grunderna med en bra kokbok, visst, men efter att du lärt dig lite grunder går du off the records och utvecklar din egna stil.

Jag förstår inte riktigt varför så många är emot att följa recept. Är inte en del av charmen/poängen men kokböcker att testa författarens tolkning av en maträtt? Man vill ju pröva annan mat än vad man själv är van vid.

Plus, för vissa utländska kök så räcker det inte bara med att lära sig "lite grunder" för att laga bra mat. Thai köket te x har ganska komplexa tillvägagångssätt och massor med ingredienser och kryddor. Här behöver man ju liksom ett riktigt proffs som David Thompson som verkligen vet hur man får thai mat att smaka autentiskt. Som komponerat ihop ett recept och skriver "Denna gryta ska smaka såhär och för att få den att smaka såhär kombinerar du dessa ingredienser och dessa metoder, servera den med dessa tillbehör".

Quint
2015-09-17, 17:13
Annars rekommenderar jag att börja med saker du verkligen skulle vilja käka. Är du sugen på pizza, ta reda på hur gör världens bästa pizza. Vill du ha wallenbergare eller fiskbullar, lär dig göra världens bästa wallenbergare eller fiskbullar.

+1 på detta

Nu är jag inte direkt något äss i köket, så jag är kanske inte den mest kvalificerade att ge råd, men om jag ändå skulle ge något förslag skulle det vara att du väljer ut ett par favoriträtter, leta fram en bunt olika recept på de rätterna och testa dem, inte bara för att hitta det "bästa" receptet utan för att se hur skillnaderna från från de olika varianterna påverkar resultatet. Sedan kan du alltid börja experimentera själv för att hitta din variant av rätten/rätterna.

När det gäller kokböckernas vara eller icke-vara så är alla givetvis olika, men som en som sprungit på bokmässa varje år de senaste 10-15 åren och varje gång kommit hem med en bunt nya kokböcker jag aldrig använt kan jag konstatera att åtminstone för min egen del när jag blir sugen på att prova något nytt så söker jag efter recept på nätet snarare än att gräva i mina kokböcker.

Gober
2015-09-17, 17:23
Du ska lära dig grunderna så är det inte mer med det. Du ska köpa Svensk husmanskost av Tore Wretman, husmanskostens fader. När du lärt dig lite grunder från den kan du börja experimentera.

Men seriöst, är du lite osäker i köket och inte har matlagningen i generna som en del verkar ha tror jag faktiskt det är en väldigt bra idé att köpa en bra kokbok för att lära sig lite grunder i köket. Kan man tex inte tillaga kött/fisk/fågel/grönsaker med vanliga basmetoder så är det ju inte mycket lönt att börja leka med olika såser och semi-avancerade tillagningsmetoder. Min sambo är fantastiskt duktig på att baka, men matlagning däremot, hell no! Då måste hon följa recept exakt för att det ska bli bra. Själv behöver jag inga recept utan kan sätta ihop olika rätter utifrån råvaror, men kan man inte det tycker jag recept är mycket bra.

perverstrådjur
2015-09-20, 19:00
Tycker det här med matlagning är någon typ av inbyggd automatiskt talang, eller känsla. Vissa har den och andra inte. :P

Tror folk som misslyckas ofta gör det pga stress. Stressar man mycket när man lagar mat eller bakar ökar chanserna för misslyckanden extremt mycket. Bakning är värst om man stressar. :P


Annars försök hitta livsmedel som fungerar bra ihop. Då är det svårt att misslyckas, om du har några kombinationer som samspelar bra.

Jag kollar mycket matlagningsprogram men tycker inte man lär sig jättemycket. Iallafall inte i "tävlingsprogrammen". Väldigt uppstressade och de vill få all matlagning att se extremt avancerad ut. I själva verket är rätterna de gör (till viss del) ganska simpla. I tävlingsprogrammen lär de inte ut så mycket heller.

Det stämmer inte, att laga mat är en färdighet, precis som allt annat. Du blir en bra hantverkare om du spenderar 1000h med att renovera hus/fixa prylar. Detsamma gäller gymmet, du blir biff om du styrketränar i 20 år. Matlagning är samma sak.

Till TS, finns massor med kokböcker som riktar sig mot totala noobs. Köp en sådan. Men ett hett tips är att lära dig göra redningar, olika grundsåser, vilka kryddor som passar med olika sorters proteiner, etc. Efter att du har grunderna, så är det bara att börja leka. Hett tips är att köpa köttermometer om du vill att köttet/fisken ska bli perfekt varje gång.

Lycka till.

Wzup2u
2015-09-20, 19:18
Har du börjat laga någon mat än Exdiaq Långstrumpsdotter Gordon James Ramsay???

Exdiaq
2015-09-30, 14:05
Stort tack för tipsen! Har varit lite upptagen så har inte direkt tänkt på att svara.

Gillade tipset att bli "bra" eller i alla fall lära mig varianter på att laga lax så det kör jag på för tillfället. Hade tänkt utöka till att bli bättre på att tillaga någon form av rött kött snart. Tror det är bästa sättet att gå tillväga då jag vill ha det avskalat och inte allt för abstrakt som jag lekman upplever att det kan bli om man börjar snacka olika sorters kök. För hög nivå för mig.

J.V
2015-09-30, 15:18
Jag ar ocksa inne pa lite av det Yes sager. Fokusera pa saker du sjalv vill ata och ater ofta; testa olika varianter med eller utan recept och bli riktigt bra pa det, de kunskaperna kan du sedan ta med dig nar du gar vidare till nasta ratt.

caelus
2015-10-04, 21:52
Håller med z_bumbi. Köp en bra grundkokbok till att börja med. Jag kan rekommendera Rutiga kokboken (Icas bokförlag). Det är utan tvekan den bästa kokboken jag har i min ägo. Den innehåller i princip alla recept man behöver och dessutom med bra introduktioner till hur man hanterar olika råvaror som kött, fisk, fågel etc.

Wzup2u
2015-10-04, 21:58
Bästa att lära sig är att laga det man blir sugen på, då finns mer intresse och man kan googla samtidigt om man undrar något.

supercharge
2015-10-07, 00:33
Personligen är jag inte så förtjust i Gordon Ramsey, han är så otroligt otålig och det lite underligt när det ofta riktar sig till nybörjare men går hypersnabbt och folk indirekt väntas kunna flera moment. Heston Blumenthal är mycket bättre i mina ögon som förklarar allting utförligt, varför saker och ting sker och till och med vilka kemiska reaktioner som sker om man gör på ett visst sätt.

Det finns även en väldigt bra bok som jag tyvärr glömt namnet på, men det är samma typ av matlagning som Heston kör, väldigt vetenskapligt snarare än på känn. Det kan gå till överdrift en del emellanåt men allting finns där, inklusive vilken typ stekpannor, termometrar och allt möjligt annat man bör ha och varför.

Men avslutningsvis rent generellt, om man vill ta ett stort nybörjarfel så är det oron att någonting inte ska vara tillräckligt tillagat. Man ska inte översteka kött till exempel, då blir det torrt och tråkigt som en skosula, grönsaker och potatis blir vattniga och pastan blir sladdrig och tråkig. Det är det som flest personer gör fel med, skulle jag säga.

Wzup2u
2015-10-07, 20:32
Personligen är jag inte så förtjust i Gordon Ramsey, han är så otroligt otålig och det lite underligt när det ofta riktar sig till nybörjare men går hypersnabbt och folk indirekt väntas kunna flera moment. Heston Blumenthal är mycket bättre i mina ögon som förklarar allting utförligt, varför saker och ting sker och till och med vilka kemiska reaktioner som sker om man gör på ett visst sätt.

Det finns även en väldigt bra bok som jag tyvärr glömt namnet på, men det är samma typ av matlagning som Heston kör, väldigt vetenskapligt snarare än på känn. Det kan gå till överdrift en del emellanåt men allting finns där, inklusive vilken typ stekpannor, termometrar och allt möjligt annat man bör ha och varför.

Men avslutningsvis rent generellt, om man vill ta ett stort nybörjarfel så är det oron att någonting inte ska vara tillräckligt tillagat. Man ska inte översteka kött till exempel, då blir det torrt och tråkigt som en skosula, grönsaker och potatis blir vattniga och pastan blir sladdrig och tråkig. Det är det som flest personer gör fel med, skulle jag säga.

5tvgLfHzMZo