handdator

Visa fullständig version : Ryggvärk


Knaz
2015-09-11, 21:22
Tjena!

Har fått ont i ryggen, muskel precis brevid ryggraden. Gör inte ont när jag sitter och ligger utan bara när muskel belastas. Behövs inte mycket. Gör ont när jag tar djupa andetag. Samma när jag lyfter något även fast det är lätt.

Känns som att muskeln har dragit ihop sig och vägrar slappna av. När jag lyfter känns det nästan som att muskeln krampar.

Det här har kommit i samband med att vi flyttat så det har väl hänt något när jag burit kartonger och skit...

Varit iväg på massage igår ihop om att det skulle släppa men icke. Lika ont idag.

Någon som har någon gissning vad det kan vara baserat på min lite luddiga beskrivning? Vart ska man vända sig för att kolla upp det?

Mvh

Blomkål
2015-09-11, 22:18
Har du otur så har du drabbats av samma skit som mig. Jag har haft molande värk/smärta kring skuldrorna och mellersta samt nedre trapezius i över fem år. Stramar över hela området när jag andas och vid massage av området strålar det hela vägen ner i armen (men är väldigt skönt). Hjälpte en polare vid flytt för något år sedan och vid ett lätt lyft högg det till och jag kunde inte andas djupt på säkert tre-fyra dygn.

Enda rådet jag har fått av två riktigt kassa naprapater är att stretcha romberna efter att de hade försökt knåda lite. Blev till och med värre ett par dagar efter deras behandling. Kan tillägga att området är väldigt hårt.

Menade inte att stjäla din tråd men om du känner igen dig får du gärna dela med dig om du hittar något lösning på ditt problem.

Knaz
2015-09-13, 16:50
Det här kom någon dag efter vi hade flyttat. Inte så att det bara small till.

Ingen annan som har en gissning?

Linjedomarn
2015-09-13, 17:39
http://skinnybulkup.com/wp-content/uploads/erector-spinae.jpg

Är det erector spinae som värken sitter?

Knaz
2015-09-13, 19:07
Nej det sitter högre upp, känns det som iaf..

Han som jag var på massage hos snacka om någon muskel som hjälper till att dra ut revbenen vid andning. Vilken muskel är det? Jävligt dålig på anatomin..

Linjedomarn
2015-09-13, 20:14
Nej det sitter högre upp, känns det som iaf..

Han som jag var på massage hos snacka om någon muskel som hjälper till att dra ut revbenen vid andning. Vilken muskel är det? Jävligt dålig på anatomin..

Det är de externa interkostalmusklerna som används för att expandera bröstkorgen något vid inandning men de sitter mellan revbenen.

http://shkollimi.weebly.com/uploads/9/6/9/4/9694950/2973972_orig.jpg

Knaz
2015-09-14, 17:55
Okej, hur troligt är det att man skadar dessa muskler?

Hela vardagen blir lidandes av det här.. Till vem ska man vända sig? Sjukgymnast, kiropraktor, naprapat, läkare eller vad?

therunningman
2015-09-17, 15:40
Tycker du ska gå till en duktig sjukgymnast.

Det finns många fler muskler som hjälper till att utföra rörelsen. Eftersom du inte specificerat området är det så gissa. :)

Ibland får muskler en spasm och vill inte slappna av. Om det kommer från ryggen, en muskelskada, eller en överansträngning går ju bara att spekulera i.

Viss sorts massage kan hjälpa. Men det kan också vara ryggen som spökar. Gå och få professionell hjälp där personen visar dig rörelser för att avhjälpa ev. ryggproblem och kanske kan den personen komma med namnet på muskeln som har problem. Om inte muskeln ligger ytligt kan man inte massera den och ibland måste man rörelseträna den och annan muskelatur för att få det släppa.

Hur som helst brukar det bli bra när man kommit till rätt person.

Knaz
2015-09-17, 20:55
Ja jag har varit inne på samma sak. Gå till någon som kan sin sak.

Emellan åt känns det som att muskeln krampar/rycker eller något. Det här sabbar mina dagar. Ryggen blir ännu värre när man bär och med småbarn är det svårt att undvika.

Men det är sjukgymnast som gäller alltså?

therunningman
2015-09-18, 05:57
Skulle jag rekommendera. En med vidareutbildning inom OMI / OMT eller McKenzie.