handdator

Visa fullständig version : Domedag/undergångs-känslan idag. Har du den?


filmjölk
2015-09-11, 16:47
Nu vill inte jag ha en tråd om SD, integration, rasbiologi, yttrandefrihet, flyktingströmmar, situationen i mellanöstern, religion eller organiserad kriminalitet utan om undergångskänslan hos (vissa?) människor i dagens Sverige.

I mer alternativ media så ploppar det upp meddelanden i kommentatorsfält som förutspår krig, kollaps av samhället, revolution, diktatur och att allt kommer förvandlas till oigenkännlighet. En väldigt dyster framtidsvision om att undergången är nära. En hel del beskriver det med en resignerad, uppgiven ton, andra med en mer hetsande ton till motstånd, någon med en slags självgod "i told you so"-ton, och kanske även samma slags känsla för att det kommer bli stora förändringar men på ett positivt sätt.

Nu är det dags för poll, tror du på en snar kollaps, omdaning, krig och bär du på den där domedagskänslan?

Magnus N
2015-09-11, 16:50
Inte domedagskänsla direkt, men att det kommer nog försämras överlag i europa nu den kommande tiden innan det vänder upp igen tror jag nog.


Men mellanöstern kommer vad jag tror iaf bli än värre och där är ju inte ett stort krig helt otänkbart

Olegh
2015-09-11, 17:42
Nej, inte direkt.

Fatslim
2015-09-11, 18:17
Ja, det är påväg rätt åt helvete just nu, vissa vill dock inte hålla med om det då man "måste gå emot SD!!!". Fortsätt för all del, Sverige om 15 år, vi får se vem som hade rätt.

filmjölk
2015-09-11, 18:19
Ja, det är påväg rätt åt helvete just nu, vissa vill dock inte hålla med om det då man "måste gå emot SD!!!". Fortsätt för all del, Sverige om 15 år, vi får se vem som hade rätt.

Bra exempel på undergångskänsla i kombination med självgod "i told you so"-ton där:)

Bärsärk
2015-09-11, 18:21
Nej tvärt om, jag tror vi går mot ljusare tider.

Fatslim
2015-09-11, 18:22
Nej tvärt om, jag tror vi går mot ljusare tider.

Seems legit

Wzup2u
2015-09-11, 18:47
Jag tror hela världsekonomin kommer rasa och jobb och vardag försvinner.
Vardagen handlar om överlevnad, och folk kill for food, plundrar butiker osv som i filmer...

Jag tror detta kommer inom en 10års period... vi får helt enkelt se...

JamesD
2015-09-11, 19:10
Jag tror hela världsekonomin kommer rasa och jobb och vardag försvinner.
Vardagen handlar om överlevnad, och folk kill for food, plundrar butiker osv som i filmer...

Jag tror detta kommer inom en 10års period... vi får helt enkelt se...

Så jävla underlig du är. Varför inte bara skriva att folk dödar för mat?

Vakten
2015-09-11, 19:30
Ja, allt verkar snurra fortare nu. Tex så talar man nu om att de flyktingströmmar som beror på krig är bara början, inom en snar framtid tillkommer folkvandringar pga klimat förändringar. För så där för en 30-40 år sen så var det scenariot nåt som skulle kunna komma först om flera om generationer.

Bärsärk
2015-09-11, 19:38
Ja, allt verkar snurra fortare nu. Tex så talar man nu om att de flyktingströmmar som beror på krig är bara början, inom en snar framtid tillkommer folkvandringar pga klimat förändringar. För så där för en 30-40 år sen så var det scenariot nåt som skulle kunna komma först om flera om generationer.

Jag tror vi kommer byta plats bara, verkar vara många svenskar som flyttat eller funderar på att flytta. Alla företag eller smarta företagare har ju stuckit sen länge, men snart kommer nog vanligt folk också...

Men snart kommer vi ha en ny planet så då kommer det att bli samma sak där fast på en större skala med smarta, intelligenta människor som väljer att bosätta sig någonstans och kvar blir skiten.

Wzup2u
2015-09-11, 19:44
Så jävla underlig du är. Varför inte bara skriva att folk dödar för mat?

För att jag är underlig som du skrev *hug*

MackeJuve
2015-09-11, 19:50
Nu vill inte jag ha en tråd om SD

Ja, det är påväg rätt åt helvete just nu, vissa vill dock inte hålla med om det då man "måste gå emot SD!!!". Fortsätt för all del, Sverige om 15 år, vi får se vem som hade rätt.

:D

Jag tror att det successivt kommer att bli bättre. På lång sikt tror att befolkningstillväxten kommer att avta i takt med att fler får tillgång till preventilmedel vilket kommer att vara positivt för planeten. Fler kommer att gå från fattig till medelklass vilket givetvis är bra men eventuellt dåligt för planetens välbefinnande. Tror dock att alternativa energikällor kommer att brukas i högre grad vilket förhoppningsvis kan minska miljöpåverkan eller i alla fall se till att den inte försämras. Fler länder kommer att ha öppnare gränser och nationalismen och även rasismen kommer att minska. På lååång sikt tror jag inte att länder kommer existera i den form som de har idag. Religionen kommer sakta att minska tills flertalet i världen håller ungefär samma troendenivå som i Sverige.

Man brukar ju säga att människan är för smart för sitt eget(eller planetens) bästa men tror faktiskt att det kommer att vända vid en viss tidpunkt. Om det tar 100 eller 1000 år vet jag inte :D

Hanse
2015-09-11, 19:56
Nej tvärt om, jag tror vi går mot ljusare tider.

+1

Andelen fattiga på jorden minskar. Medellivslängden ökar. Internationellt utbyte av varor, tjänster och kultur ökar. Tekniken utvecklas i rekordfart. Olja och andra råvaror är billigt. Internet gör att ide'er och kunskap snabbt sprids över världen. Läkarvetenskapen utvecklas i rekordfart. Vi lär oss mer och mer om universum och vår värld.

Wzup2u
2015-09-11, 20:00
+1

Andelen fattiga på jorden minskar. Medellivslängden ökar. Internationellt utbyte av varor, tjänster och kultur ökar. Tekniken utvecklas i rekordfart. Olja och andra råvaror är billigt. Internet gör att ide'er och kunskap snabbt sprids över världen. Läkarvetenskapen utvecklas i rekordfart. Vi lär oss mer och mer om universum och vår värld.

& det behöver vara en fördel menar du? rekordfarten kan snarare vara en rekordfarlig fart :)

MackeJuve
2015-09-11, 20:02
& det behöver vara en fördel menar du? rekordfarten kan snarare vara en rekordfarlig fart :)

På vilket sätt är det dåligt att läkemedelsvetenskapen utvecklas i rekordfart?

Fredrik S
2015-09-11, 20:11
På vilket sätt är det dåligt att läkemedelsvetenskapen utvecklas i rekordfart?


De flesta som tror att undergången är nära anser att det beror på att jorden är överbefolkad. Bättre kunskap om hur man håller folk vid liv = ännu mera överbefolkning.

Wzup2u
2015-09-11, 20:12
På vilket sätt är det dåligt att läkemedelsvetenskapen utvecklas i rekordfart?

För och nackdelar på olika saker såklart...
läkemedel är en bra utveckling, men även ett tecken på att befolkningen ökar dramatiskt.

Men självklart gillar jag pengar som läggs på läkemedelsvetenskap, skulle nog vilja ha mer pengar där och på sjukvård än på mkt annan forskning.

Bärsärk
2015-09-11, 20:16
+1

Andelen fattiga på jorden minskar. Medellivslängden ökar. Internationellt utbyte av varor, tjänster och kultur ökar. Tekniken utvecklas i rekordfart. Olja och andra råvaror är billigt. Internet gör att ide'er och kunskap snabbt sprids över världen. Läkarvetenskapen utvecklas i rekordfart. Vi lär oss mer och mer om universum och vår värld.

Ja precis, det mesta går ju framåt och framåt i väldig fart. Men de som är utanför blir ju lidande.

MackeJuve
2015-09-11, 20:18
De flesta som tror att undergången är nära anser att det beror på att jorden är överbefolkad. Bättre kunskap om hur man håller folk vid liv = ännu mera överbefolkning.

För och nackdelar på olika saker såklart...
läkemedel är en bra utveckling, men även ett tecken på att befolkningen ökar dramatiskt.

Men självklart gillar jag pengar som läggs på läkemedelsvetenskap, skulle nog vilja ha mer pengar där och på sjukvård än på mkt annan forskning.

Okej det var ett sätt att se på det. Tänk på att även användandet av preventilmedel kommer att öka. Finns väl rapporter på att befolkningstillväxten kommer att ha stannat upp om några decennier(kan ej backa upp det). Summa summarum tror jag att minskat antal födda jämfört med minskat antal som dör kommer att vara större.

MackeJuve
2015-09-11, 20:37
Ska förtydliga att ni gärna får tro att färre antal döda = ökande befolkning på jorden men att man även ska ta stor hänsyn till att väldigt många färre barn kommer att födas.

Vakten
2015-09-11, 20:42
Zager and Evans skrev på 60 talet en protestsång "In the year 2525". I den så kommer Filmjölks domedag så där vid år 7510:

https://www.youtube.com/watch?v=5tLTb4P1HD8

Wzup2u
2015-09-11, 20:42
Okej det var ett sätt att se på det. Tänk på att även användandet av preventilmedel kommer att öka. Finns väl rapporter på att befolkningstillväxten kommer att ha stannat upp om några decennier(kan ej backa upp det). Summa summarum tror jag att minskat antal födda jämfört med minskat antal som dör kommer att vara större.

Ja den som lever får se om inte domedagen stryker oss alla.

ChuckTesta
2015-09-11, 20:57
De flesta som tror att undergången är nära anser att det beror på att jorden är överbefolkad. Bättre kunskap om hur man håller folk vid liv = ännu mera överbefolkning.

"anser att det beror på att jorden är överbefolkad"? Är inte det vedertaget faktum? Det ÄR för många människor på jorden.

TranceII
2015-09-11, 21:37
"anser att det beror på att jorden är överbefolkad"? Är inte det vedertaget faktum? Det ÄR för många människor på jorden.

Nej, det är inte ett faktum. Det är en åsikt.

filmjölk
2015-09-11, 21:50
Hur artar sig då undergångskänslan för er som har den? Är det bara en mental uppgivenhet där ni omfamnat ödet eller har ni planerat flyktvägar, att emigrera, samla vapen?

Jakobson
2015-09-11, 21:55
Hur artar sig då undergångskänslan för er som har den? Är det bara en mental uppgivenhet där ni omfamnat ödet eller har ni planerat flyktvägar, att emigrera, samla vapen?

Emigrera, jag vill inte att mina döttrar ska växa upp i ett samhälle där man säger till dem i skolan att undvika bära kjol eller shorts för att inte provocera de unga flyktingarna

Wzup2u
2015-09-11, 22:12
Hur artar sig då undergångskänslan för er som har den? Är det bara en mental uppgivenhet där ni omfamnat ödet eller har ni planerat flyktvägar, att emigrera, samla vapen?

Har väl samlat lite burkmat, men inget seriöst...
Man vet ju endå inte vart man tar vägen och vad som händer, så att samla hemma kan ju vara onödigt det också =/...


Det som händer det händer, sen ställer man sig efter situationen.
http://thebullspen.com/public/style_emoticons/default/lightsaberfight.gif

Alkro
2015-09-11, 22:29
Ganska säker på att dysforiska grupper i samhället har kommit med liknande argument sedan urminnes tider.

Ser personligen väldigt ljust på framtiden. Om det nu trots allt går helt åt helvete någon gång under min livstid har jag iallafall levt ett lyckligt liv utan att oroa mig för vad som kan hända.

MackeJuve
2015-09-11, 22:39
Emigrera, jag vill inte att mina döttrar ska växa upp i ett samhälle där man säger till dem i skolan att undvika bära kjol eller shorts för att inte provocera de unga flyktingarna
Gött om det är enda anledningen, ingen större risk att det inträffar :)

Jag tycker en eventuell domedag(för förr eller senare lär den väl inträffa p.g.a. solen) känns rätt orelevant. Det kommer inte att hända under vår livstid. Något som dock är en domedag är ju när ens eget liv tar slut. Man vill väl att ens eventuella barn ska ha det bra men utöver det är ju allt som inträffar efter det HELT orelevant. Upphöra att existera liksom, hur sjukt är inte det. Men tråden handlar väl om jordens domedag så detta är OT.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

mangemani
2015-09-11, 22:50
jag omfamnar domedagen. svep bort våran så kallad mänsklighet som bara krigar, förstör jorden, slåss och ställer till med elände för oss själva och för andra och låt en annan, kanske vettigare, art få en chans på denna jorden.

filmjölk
2015-09-11, 22:53
Gött om det är enda anledningen, ingen större risk att det inträffar :)

Jag tycker en eventuell domedag(för förr eller senare lär den väl inträffa p.g.a. solen) känns rätt orelevant. Det kommer inte att hända under vår livstid. Något som dock är en domedag är ju när ens eget liv tar slut. Man vill väl att ens eventuella barn ska ha det bra men utöver det är ju allt som inträffar efter det HELT orelevant. Upphöra att existera liksom, hur sjukt är inte det. Men tråden handlar väl om jordens domedag så detta är OT.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Bär du på dödsångest, och detta har uppkommit kanske med samband av situationen i världen eller pga. andras tolkning av situationen i världen så tycker jag att det är mycket relevant.

Jag tycker mig känna (nästan rent fysiskt) en slags oro, eller ångest för framtiden ligga som ett lock över hela Sverige, vi ligger i en ångestkastrull på en varm ångestspis, med locket på och kokas i ångest.

Känner du samma lock över dig, eller ser det hos dina medmänniskor kan det säkerligen smittat av sig och manifesterats som dödsångest.

MackeJuve
2015-09-11, 23:00
Bär du på dödsångest, och detta har uppkommit kanske med samband av situationen i världen eller pga. andras tolkning av situationen i världen så tycker jag att det är mycket relevant.

Jag tycker mig känna (nästan rent fysiskt) en slags oro, eller ångest för framtiden ligga som ett lock över hela Sverige, vi ligger i en ångestkastrull på en varm ångestspis, med locket på och kokas i ångest.

Känner du samma lock över dig, eller ser det hos dina medmänniskor kan det säkerligen smittat av sig och manifesterats som dödsångest.
Jag förstod inte inlägget helt men någon ångest för framtiden har jag inte känt av bland folk i min närhet. Dödsskräck gills liksom inte eftersom det har väl merparten, vilket givetvis är helt naturligt.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Yes
2015-09-11, 23:02
Jag har inte särskilt ljus syn på framtiden. Om det sen kommer innebära domedag, nytt världskrig eller att vi långsamt kvävs vet jag inte. Världen är dock på väg mot det sämre.

svenbanan
2015-09-12, 03:58
Ja, det är påväg rätt åt helvete just nu, vissa vill dock inte hålla med om det då man "måste gå emot SD!!!". Fortsätt för all del, Sverige om 15 år, vi får se vem som hade rätt.

Du menar att folk innerst inne tror att invandringspolitiken/flyktingspolitiken i sverige är ohållbar, men att man inte vill rösta på SD för att de har en "problematisk" historia?

Personligen tror jag inte att det svenska "flyktingproblemet" kommer te sig som ett sådant jätteproblem som vissa verkar vilja måla upp det till när vi tittar i backspegeln om 10-20 år.

svenbanan
2015-09-12, 04:18
:D

Jag tror att det successivt kommer att bli bättre. På lång sikt tror att befolkningstillväxten kommer att avta i takt med att fler får tillgång till preventilmedel vilket kommer att vara positivt för planeten. Fler kommer att gå från fattig till medelklass vilket givetvis är bra men eventuellt dåligt för planetens välbefinnande. Tror dock att alternativa energikällor kommer att brukas i högre grad vilket förhoppningsvis kan minska miljöpåverkan eller i alla fall se till att den inte försämras. Fler länder kommer att ha öppnare gränser och nationalismen och även rasismen kommer att minska. På lååång sikt tror jag inte att länder kommer existera i den form som de har idag. Religionen kommer sakta att minska tills flertalet i världen håller ungefär samma troendenivå som i Sverige.

Man brukar ju säga att människan är för smart för sitt eget(eller planetens) bästa men tror faktiskt att det kommer att vända vid en viss tidpunkt. Om det tar 100 eller 1000 år vet jag inte :D

Ungefär så tror jag också.

Råkade titta på kunskapskanalen idag där han den svenske statistikprofessorn som verkar vara så i ropet just nu, höll nån slags föreläsning om befolkningstillväxt och global fattigdom mm. Hur som helst menade han på att vi (sedan några år tillbaka) har nått "peak child". Dvs det kommer inte finnas fler barn om tio år än det gör nu. De tror tydligen att befolkningen kommer öka (pga att de som är barn nu kommer fylla på i de äldre kategorierna av människor) till c:a 10-12miljarder om några decenier. Sedan tror de befolkningen inte kommer öka mer, utan ligga still på denna nivån framöver.

Okej det var ett sätt att se på det. Tänk på att även användandet av preventilmedel kommer att öka. Finns väl rapporter på att befolkningstillväxten kommer att ha stannat upp om några decennier(kan ej backa upp det). Summa summarum tror jag att minskat antal födda jämfört med minskat antal som dör kommer att vara större.

I samma föreläsning pratade han om att de flesta familjerna redan nu har c:a 2 barn. Detta verkar gälla över hela världen, även i urfattiga delar av Afrika har man inte 8 barn längre. Så jag tror att preventivmedlen redan "gjort sitt". Det verkar finnas ett väldigt tydligt samband mellan hög dödlighet hos barn och stora barnkullar. Dvs när medicinska framsteg leder till att färre barn dör så kommer folk sluta skaffa många ungar.

"anser att det beror på att jorden är överbefolkad"? Är inte det vedertaget faktum? Det ÄR för många människor på jorden.

Jorden är inte överbefolkad.

Däremot överanvänds vissa resurser (olja odyl) vilket såklart leder till problem. Detta måste rättas till antingen genom bättre teknik, eller nån slags energiransonering.

Dessutom är en hel del resurser orättvist fördelade just nu. Men u-länderna är på väg ikapp på alla möjliga sätt så det kommer förhoppningsvis rätta till sig det också.

Klein
2015-09-12, 06:05
Ungefär så tror jag också.

Råkade titta på kunskapskanalen idag där han den svenske statistikprofessorn som verkar vara så i ropet just nu, höll nån slags föreläsning om befolkningstillväxt och global fattigdom mm. Hur som helst menade han på att vi (sedan några år tillbaka) har nått "peak child". Dvs det kommer inte finnas fler barn om tio år än det gör nu. De tror tydligen att befolkningen kommer öka (pga att de som är barn nu kommer fylla på i de äldre kategorierna av människor) till c:a 10-12miljarder om några decenier. Sedan tror de befolkningen inte kommer öka mer, utan ligga still på denna nivån framöver.

I samma föreläsning pratade han om att de flesta familjerna redan nu har c:a 2 barn. Detta verkar gälla över hela världen, även i urfattiga delar av Afrika har man inte 8 barn längre. Så jag tror att preventivmedlen redan "gjort sitt". Det verkar finnas ett väldigt tydligt samband mellan hög dödlighet hos barn och stora barnkullar. Dvs när medicinska framsteg leder till att färre barn dör så kommer folk sluta skaffa många ungar..

Problemet är mer vilka som förökar sig än hur stor förökningen är. Efter industrialisering så tenderar länder att bli välfärdstater och i välfärdstater så är det inte drivna och intelligenta människor som föröker sig eftersom de inte har tid och råd eller alternativt offrar sina egna gener i tron att de gör mänskligheten en tjänst. Största delen av deras resurser går åt till att betala fattiga/obegåvade/lata människor att föröka sig och det är därför civilisationen kommer att gå under på sikt.

Hanse
2015-09-12, 06:28
Ja precis, det mesta går ju framåt och framåt i väldig fart. Men de som är utanför blir ju lidande.

Så är det ju och så har det alltid varit. men den procentuella andelen som får det bättre ökar globalt sett. Och om jag förstod ts fråga rätt så handlar det om globala utvecklingen och inte lokala.
Lokalt sker enorma katastrofer hela tiden genom historien där stora grupper får det sämre (svält, krig, naturkatastrofer).

Hanse
2015-09-12, 06:31
De flesta som tror att undergången är nära anser att det beror på att jorden är överbefolkad. Bättre kunskap om hur man håller folk vid liv = ännu mera överbefolkning.

Jag tror inte jorden är överbefolkad. Effektivare resursutnyttjande och ny teknik är vad jag tror på. Sverige är ju praktiskt taget obebott jämfört med övriga Europa.
Att jorden är överbefolkad är bs från miljöpartister och terrorister av typen Greenpeace.

KalleBalik
2015-09-12, 06:33
Det nuvarande ekonomiska systemet är ohållbart och kommer att kollapsa, exakt vilka konsekvenserna blir är svårt att sia om, men särskilt muntert blir det inte.

MackeJuve
2015-09-12, 06:55
Problemet är mer vilka som förökar sig än hur stor förökningen är. Efter industrialisering så tenderar länder att bli välfärdstater och i välfärdstater så är det inte drivna och intelligenta människor som föröker sig eftersom de inte har tid och råd eller alternativt offrar sina egna gener i tron att de gör mänskligheten en tjänst. Största delen av deras resurser går åt till att betala fattiga/obegåvade/lata människor att föröka sig och det är därför civilisationen kommer att gå under på sikt.
Jo då visst förökar dom sig. Din bild är inte särskilt sanningsenlig. Visst WT och liknande grupper kanske skaffar mer barn än de högutbildade MEN många högutbildade skaffar ju barn. Till såna saker tar man sig tid!

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Malle1
2015-09-12, 06:57
Att befolkningen avtar eller minskar innebär inte att jorden inte är överbefolkad. Sanningen är att alldeles för många barn föds på denna jorden utan att någon tar ansvar för dem och ger dem vad de behöver. Kärlek, näring, fostran. Detta leder istället till ett enormt lidande som de länder och de föräldrar, som producerar detta lidandet är ansvariga för.

Malle1
2015-09-12, 07:02
Problemet är mer vilka som förökar sig än hur stor förökningen är. Efter industrialisering så tenderar länder att bli välfärdstater och i välfärdstater så är det inte drivna och intelligenta människor som föröker sig eftersom de inte har tid och råd eller alternativt offrar sina egna gener i tron att de gör mänskligheten en tjänst. Största delen av deras resurser går åt till att betala fattiga/obegåvade/lata människor att föröka sig och det är därför civilisationen kommer att gå under på sikt.

Mycket intressant!

Stoltz
2015-09-12, 08:14
"anser att det beror på att jorden är överbefolkad"? Är inte det vedertaget faktum? Det ÄR för många människor på jorden.

För att vara sådär småmysigt socialistisk så bör man ju titta på hur vi har fördelat jordens resurser. Vi är knappast överbefolkade, men skulle alla leva mer eller mindre lyxliv så hade det varit kört för länge sedan.
Vi har blivit extremister, där det bara är mer, mer och mer som gäller. Tro fan att resurserna tar slut.

Tjuckot
2015-09-12, 08:31
Nej, absolut inte.

Exdiaq
2015-09-12, 12:01
Nej, men däremot tror jag på en självuppfyllande profetia när det blir lite svårare tider, vilket jag tror det blir.

Det finns så många fenomen att skylla på och så många förklaringsmodeller för olika skeenden att tillgå för olika grupperingar att det kan gå illa p.g.a den anledningen.

Blue.plz
2015-09-12, 12:17
I egenskap av följare av en av de monoteistiska världsreligionerna känner jag givetvis stor förströstan i domedagen och döden.

Vinter
2015-09-12, 13:51
Bland de lugnaste perioden i världshistorien, och folk har en känsla av att något är fel?

Det är dags för en del att slänga tv, och sluta hänga på sociala medier.

filmjölk
2015-09-12, 14:12
I egenskap av följare av en av de monoteistiska världsreligionerna känner jag givetvis stor förströstan i domedagen och döden.

Det är avundsvärt. Skulle med vilja ha den mentala säkerheten i att kunna peka finger åt alla och säga: "-Screw you guys, i´m going to heaven!"

Tricce
2015-09-12, 22:22
Bland de lugnaste perioden i världshistorien, och folk har en känsla av att något är fel?

Det är dags för en del att slänga tv, och sluta hänga på sociala medier.

Sociala medier har jag slängt. Iaf den värsta av dom. Men det som sker är ju i princip tredje världskriget och kommer bara att eskalera enligt professor Wilhelm Agrell. Hur kan man då tycka det är den lugnaste perioden?

Old Nick
2015-09-12, 22:36
Jag vet inte exakt vad jag förväntar mig, men lite av en domedagskänsla infinner sig emellanåt. Flyktingfrågan växer lavinartat och regeringen har bevisligen tappat kontrollen över vad som händer på området. Debatten har kollapsat och blivit fullständigt anti-intellektuell. Media har delat upp folk i två läger, "goda" (som vill ha fullständigt okontrollerad invandring, samt belöna IS-krigare med lägenhet, jobb och samtalsterapi) och "onda" (alla andra), och hör man till den förstnämnda gruppen kan man ljuga och fara med osanning och ändå slippa granskning. Politikerna har kortslutit demokratin med Decemberöverenskommelsen, utrikesministern gör oss ovän med allt från Saudiarabien och Palestina till Ryssland, Finland och Danmark, och statsministern är helt nollad och vet ingenting. Enda anledning till att han tagit jobbet som partiledare är av kärlek till partiet, inte för att han vill någonting alls som politiker. Och nazistpartiet växer så det knakar...

Jag känner att det håller på att barka iväg. Åt helvete. Det kommer inte att sluta väl.

MrBoris
2015-09-13, 01:33
Jag vet inte exakt vad jag förväntar mig, men lite av en domedagskänsla infinner sig emellanåt. Flyktingfrågan växer lavinartat och regeringen har bevisligen tappat kontrollen över vad som händer på området. Debatten har kollapsat och blivit fullständigt anti-intellektuell. Media har delat upp folk i två läger, "goda" (som vill ha fullständigt okontrollerad invandring, samt belöna IS-krigare med lägenhet, jobb och samtalsterapi) och "onda" (alla andra), och hör man till den förstnämnda gruppen kan man ljuga och fara med osanning och ändå slippa granskning. Politikerna har kortslutit demokratin med Decemberöverenskommelsen, utrikesministern gör oss ovän med allt från Saudiarabien och Palestina till Ryssland, Finland och Danmark, och statsministern är helt nollad och vet ingenting. Enda anledning till att han tagit jobbet som partiledare är av kärlek till partiet, inte för att han vill någonting alls som politiker. Och nazistpartiet växer så det knakar...

Jag känner att det håller på att barka iväg. Åt helvete. Det kommer inte att sluta väl.

Jag undrar vilket parti som skulle vara nazistiskt? Socialdemokraterna sjunker så vitt jag vet.

Ontopic: aldrig någonsin har jag sett länder vara så blinda inför vad framtiden har att bjuda på om fel beslut tas för att vara "humanistisk". FN saknar miljarder i bistånd för att rädda folk från svält och det enda som diskuteras är hur majoriteten invandrare ska kunnas "räddas" från ett icke krigsdrabbat Europeiskt land till ett annat i en tävling om vem som är mest "humanistisk". I vågen av dessa slinker tusentals IS-krigare igenom. Skärpning världen

GaindalfTheWhey
2015-09-13, 03:12
Jo då visst förökar dom sig. Din bild är inte särskilt sanningsenlig. Visst WT och liknande grupper kanske skaffar mer barn än de högutbildade MEN många högutbildade skaffar ju barn. Till såna saker tar man sig tid!

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Din bild är inte speciellt sanningsenlig heller. Välfärdsstater ligger i regel under ersättningsgränsen vad gäller fertilitet. Med nuvarande bank- och skattesystem är det ett väldigt stort problem. Japan verkar till exempel sitta fast i skiten oavsett hur många gånger de devalverar sin valuta.

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2127rank.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Sub-replacement_fertility

Sveriges politiker har valt att lösa det här genom en enorm invandring (och om det hade man ju kunnat önska att de vore ärliga istället för floskler som "öppna era hjärtan" och dylik smörja). Förhoppningsvis fungerar det men tyvärr är nog assimileringshastigheten för de nyanlända betydligt högre än förväntat. För Japans del är det förmodligen bara robotar kvar att hoppas på, då de under 2014 gav asyl till hela 11 personer.

MrBoris
2015-09-13, 04:06
Din bild är inte speciellt sanningsenlig heller. Välfärdsstater ligger i regel under ersättningsgränsen vad gäller fertilitet. Med nuvarande bank- och skattesystem är det ett väldigt stort problem. Japan verkar till exempel sitta fast i skiten oavsett hur många gånger de devalverar sin valuta.

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2127rank.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Sub-replacement_fertility

Sveriges politiker har valt att lösa det här genom en enorm invandring (och om det hade man ju kunnat önska att de vore ärliga istället för floskler som "öppna era hjärtan" och dylik smörja). Förhoppningsvis fungerar det men tyvärr är nog assimileringshastigheten för de nyanlända betydligt högre än förväntat. För Japans del är det förmodligen bara robotar kvar att hoppas på, då de under 2014 gav asyl till hela 11 personer.

Det är en lögn media/politiker dagligen lurar i oss att svenskar föder färre barn och att vi inte skulle öka i befolkning utan invandringen. Det kan tydligen appliceras på andra länder men inte Sverige, se t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=eFMXkGT8AXg, 20:50 in, Tino: "Sverige har haft födelseöverskott alla år de senaste 10 åren". Dessutom påpekar Tino att den enda studien som kollat på hur invandringen skulle påverka pensionssystemet i Sverige, så visar det sig att det kommer bli potentiellt svårare att finansiera det (pga. den höga arbetslösheten de har). Så att det kommer fungera för Sverige kan du glömma.

Old Nick
2015-09-13, 06:08
Jag undrar vilket parti som skulle vara nazistiskt? Socialdemokraterna sjunker så vitt jag vet.

Det var inte speciellt länge sedan de stod och heilade och folk kom i nazistuniform till mötena. Att de helt plötsligt skulle ha blivit rumsrena och mysiga är lika trovärdigt som att V lämnat alla spår av kommunismen bakom sig.

Malle1
2015-09-13, 07:57
Partiledarna är inte partiet old nick. Det är röstarna som är partiet. Folk tycker den rådande politiken är dum och korkad. Adolf själv hade till och med dragit röster iom decemberöverenskommelsen. Invandring hade funkat med integration och sekularisering. Invandring utan integration och sekularisering är en katastrof...

qozmox
2015-09-13, 08:04
Partiledarna är inte partiet old nick. Det är röstarna som är partiet.

nej så är det inte.
en gång i tiden kanske, men inte längre.
nämn ett parti som verkligt hållt vad de sagt.
på senare tänker jag tex på MP som ropade så högt om förbifart STHML, vad hände av det?
så röstar man på ett parti under falska förutsättningar, så betyder ens röst egentligen
enbart att partiet ska få vara med och bestämma, men inte vad och hur.
det betyder tom att dagens demokrati är rent svammel.

(nu har detta dock inget med huruvida sd är ett nazistparti eller ej,
ville mest bara klargöra att rösterna inte är partiet).

Klein
2015-09-13, 10:46
Invandring hade funkat med integration och sekularisering. Invandring utan integration och sekularisering är en katastrof...

Vad du menar med sekularisering i sammanhanget invandring? Sverige är i hög grad ett sekulariserat land.

GaindalfTheWhey
2015-09-13, 11:51
Det är en lögn media/politiker dagligen lurar i oss att svenskar föder färre barn och att vi inte skulle öka i befolkning utan invandringen. Det kan tydligen appliceras på andra länder men inte Sverige, se t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=eFMXkGT8AXg, 20:50 in, Tino: "Sverige har haft födelseöverskott alla år de senaste 10 åren". Dessutom påpekar Tino att den enda studien som kollat på hur invandringen skulle påverka pensionssystemet i Sverige, så visar det sig att det kommer bli potentiellt svårare att finansiera det (pga. den höga arbetslösheten de har). Så att det kommer fungera för Sverige kan du glömma.

Vad otroligt ful du är i ditt argumenterande, som dessutom verkar baseras på att du inte ens läste igenom mitt inlägg, genom att tillskriva mig något som egentligen är din åsikt genom att nyttja ordet "du" i din avslutande mening. Usch.

Ja, Tino hävdar att födelsetalet har varit högt de senaste tio åren. Han brukar gilla att hänvisa till SCB och deras statistik på sin blogg. Vilken av artiklarna på http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/?RequiredFields=Födelsetal är det han använt sig av? Eller har han någon annan källa? Ja, det är upp till dig nu att komma med en källa till ditt påstående.

oath5
2015-09-13, 13:33
Vad du menar med sekularisering i sammanhanget invandring? Sverige är i hög grad ett sekulariserat land.

Sverige ja. Du tror att de migranter som kommer hit ser på religion på samma sätt som oss?

Alexton
2015-09-13, 14:12
Lite smått undergångskänsla för Sverige som vi känner till det. Det blir ett vägskäl där det kan gå åt rätt håll (sänk skatt pga välfärden inte går att hålla upp till dagens nivå oavsett vilja, tryggar våra pensioner osv) eller helt fel (Lånar för att trygga välfärden, högre skatter på allt och nallar på pensioner).

Troligtvis lär väl folk bli mindre naiva med tiden angående flyktingströmmarna.
Detta inslag gick på Dansk Tv för några dagar sedan, tror det säger det mesta faktiskt.
Känns smått rasistiskt att utgå från att folk från vissa områden i världen skulle vara så otroligt korkade att de inte kollar upp vissa grundläggande saker innan de ger sig ut på en ödesresa.


EB34Keb6Q4k

Jakobson
2015-09-13, 14:24
Lite smått undergångskänsla för Sverige som vi känner till det. Det blir ett vägskäl där det kan gå åt rätt håll (sänk skatt pga välfärden inte går att hålla upp till dagens nivå oavsett vilja, tryggar våra pensioner osv) eller helt fel (Lånar för att trygga välfärden, högre skatter på allt och nallar på pensioner).

Troligtvis lär väl folk bli mindre naiva med tiden angående flyktingströmmarna.
Detta inslag gick på Dansk Tv för några dagar sedan, tror det säger det mesta faktiskt.
Känns smått rasistiskt att utgå från att folk från vissa områden i världen skulle vara så otroligt korkade att de inte kollar upp vissa grundläggande saker innan de ger sig ut på en ödesresa.


EB34Keb6Q4k
Skulle jag fly från krig skulle knappast en skillnad på 5000kr vara väsentligt, huvudsaken vore att slippa bli dödad eller är bara dum i huvudet?

Grahn
2015-09-13, 14:52
Skulle jag fly från krig skulle knappast en skillnad på 5000kr vara väsentligt, huvudsaken vore att slippa bli dödad eller är bara dum i huvudet?

Efter ett par år i ett läger skulle man nog inte tveka att gå dit man får det bäst.....frågan är ju varför vi erbjuder mest inte varför folk nappar på det.


On topic så är ju annars just att bekämpa ens domedagskänsla det Rosling är bra på, svårt att väga upp mediernas samlade negativa influens dock.

Agitator
2015-09-13, 14:57
Jag är för mycket realist för att få den här ångestkänslan över mig.
Man anpassar sig och försöker överleva, dör jag på kuppen så dör jag.

Läser man väldigt mycket och har en stor överblick av vad som sker i världen, kina köper upp odlingsbar mark i andra världsdelar osv. Så får man den där känslan av att det kan bli värre när alla helt plötsligt konkurrerar om sin överlevnad. Men det känns som det är väldigt långt bort och man är troligen död innan det riktigt eskalerar. Kan ju även gå åt andra hållet, befolkningstakten avtar, haven återhämtar sig och vi kör en mer global politik på alla områden så det mesta stabiliserar sig och att fler av världens befolkning kan få äta som väst gör. Men allt sånt där ligger väldigt långt bort känns det som. 100-200 år kanske beroende på scenarion och händelseförlopp som utvecklas.

Vinter
2015-09-13, 15:01
Sociala medier har jag slängt. Iaf den värsta av dom. Men det som sker är ju i princip tredje världskriget och kommer bara att eskalera enligt professor Wilhelm Agrell. Hur kan man då tycka det är den lugnaste perioden?

Det är den lugnaste perioden, skillnaden från 1900-talet är att vi är över 8 miljarder människor. Det är inte så många decennier sedan smittsamma sjukdomar och krig skördade miljontals offer årligen.

10.000 beräknas ha dött i konflikten i Ukraina, det var väl ett mindre anfall under första och anda världskriget och de olika frihetskrigen och revolutionerna 1948-1980.

Tredje världskriget borde vara i storleksordningen en halv miljard offer. Du kommer att märka om det startar ;)

Alexton
2015-09-13, 15:16
Efter ett par år i ett läger skulle man nog inte tveka att gå dit man får det bäst.....frågan är ju varför vi erbjuder mest inte varför folk nappar på det.


On topic så är ju annars just att bekämpa ens domedagskänsla det Rosling är bra på, svårt att väga upp mediernas samlade negativa influens dock.

Ja precis. Det är förståeligt att man åker dit bäst ekonomiska chans ges. Det hade jag med om jag ändå var tvungen att fly så det är inget jag klandrar flyktingarna för. EU borde om något försöka se till att det bidrag som ges är ungefär likvärdigt för att undvika den situation som skapas. Alternativt samla pengar från alla länder för en gemensam pott.

EU som helhet kan ta emot många flyktingar men ett litet lågbefolkat land får det svårare om det är målet för större delen.

xodd
2015-09-13, 15:32
Det är den lugnaste perioden, skillnaden från 1900-talet är att vi är över 8 miljarder människor. Det är inte så många decennier sedan smittsamma sjukdomar och krig skördade miljontals offer årligen.

10.000 beräknas ha dött i konflikten i Ukraina, det var väl ett mindre anfall under första och anda världskriget och de olika frihetskrigen och revolutionerna 1948-1980.

Tredje världskriget borde vara i storleksordningen en halv miljard offer. Du kommer att märka om det startar ;)

6.3 miljoner barn under 5 dog 2013. Över 16000 barn per dag. Västvärlden bajsar ner sig i sin humanism när ett drunknat barn exploateras i tv. Mer än hälften av dessa dog av orsaker som man kunde åtgärdat billigt och enkelt. Vanligaste orsaken är luftvägsinfektioner och diarrésjukdomar. Drygt 50% av alla dessa dödsfall sker i Afrika och sedan kommer delar av Asien som en stark tvåa. Afrika utgör drygt 15% av världens befolkning. Att hävda att infektionssjukdomar inte skördar miljontals offer varje år i delar av världen är tokfel. Det är bara vi i västvärlden som är förskonade från det och det uppmärksammas inte öht. Det här är information som vem som helst kan få reda på genom en googling, men likt förbannat sker det inte ett skit.

Pengaallokeringen är helt åt helvete när det kommer till att rädda liv. Västvärlden och framför allt EU blir bara så nervösa och måste göra något när det börjar närma sig sina landsgränser, inte annars.

Jakobson
2015-09-13, 18:27
Efter ett par år i ett läger skulle man nog inte tveka att gå dit man får det bäst.....frågan är ju varför vi erbjuder mest inte varför folk nappar på det.


On topic så är ju annars just att bekämpa ens domedagskänsla det Rosling är bra på, svårt att väga upp mediernas samlade negativa influens dock.

Fast det låter mer som ekonomiska flyktingar

Magnus N
2015-09-13, 18:37
Tyskland inför gränskontroller och lämnar temporärt schengenavtalet

Blev för mycket även för dem med flyktingströmmarna, 13k kom till munchen under lördagen

Jakobson
2015-09-13, 18:42
Tyskland inför gränskontroller och lämnar temporärt schengenavtalet

Blev för mycket även för dem med flyktingströmmarna, 13k kom till munchen under lördagen

Tillfälligt men vad är deras lösning sen, det är massvis påväg till Tyskland än

Magnus N
2015-09-13, 18:47
Tillfälligt men vad är deras lösning sen, det är massvis påväg till Tyskland än

Ingen aning. Tyskland kommer aldrig kunna hantera detta själva så antar dem kommer jobba för en europeisk lösning

Tricce
2015-09-13, 20:49
Tillfälligt men vad är deras lösning sen, det är massvis påväg till Tyskland än

Ingen fara vi har så mycket frivilliga hjälpare som tom chartrar plan för att få flyga hit flyktingar. Dom vänder näsan mot Sverige, no worries.

GaindalfTheWhey
2015-09-13, 21:05
Tillfälligt men vad är deras lösning sen, det är massvis påväg till Tyskland än

Ingen aning. Tyskland kommer aldrig kunna hantera detta själva så antar dem kommer jobba för en europeisk lösning

http://cornucopia.cornubot.se/2015/09/och-dar-dog-schengenavtalet.html

MrBoris
2015-09-13, 22:35
Ja, Tino hävdar att födelsetalet har varit högt de senaste tio åren. Han brukar gilla att hänvisa till SCB och deras statistik på sin blogg. Vilken av artiklarna på http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/?RequiredFields=Födelsetal är det han använt sig av? Eller har han någon annan källa? Ja, det är upp till dig nu att komma med en källa till ditt påstående.

Jodå det hade jag redan gjort men tänkte att det var så lätt för gemene man att göra. Sök på dödstal och födelsetal så kommer du se att födelsetalet ligger på över 110 000+ de senaste 10åren och dödstalen (statistik jag kunde hitta) låg på 90 000+ de senaste 6åren. Så att eh.

hurril
2015-09-13, 22:37
Ja! För många viktiga funktioner leds av naiva idealister som bygger allt på för lösa grunder på grund av rädsla för det för verkliga drevet.

MrBoris
2015-09-13, 23:27
Jodå det hade jag redan gjort men tänkte att det var så lätt för gemene man att göra. Sök på dödstal och födelsetal så kommer du se att födelsetalet ligger på över 110 000+ de senaste 10åren och dödstalen (statistik jag kunde hitta) låg på 90 000+ de senaste 6åren. Så att eh.

Bör tillägga att siffrorna ovan var per år för födelsetal respektive dödstal

GaindalfTheWhey
2015-09-13, 23:33
Jodå det hade jag redan gjort men tänkte att det var så lätt för gemene man att göra. Sök på dödstal och födelsetal så kommer du se att födelsetalet ligger på över 110 000+ de senaste 10åren och dödstalen (statistik jag kunde hitta) låg på 90 000+ de senaste 6åren. Så att eh.

Nu gör du det igen, använder smutsig argumentationsteknik genom att försöka implicera att jag inte kan ta fram fakta själv och således är lite sämre än vad du är. Men utöver att du behöver gå en kurs i argumentationsteknik så är det dock fortfarande du som påstår något som måste komma med en källa till dina påståenden, vilket du faktiskt ännu inte gjort, vad du än försöker få det att se ut som. Jag kan också skita ut tal ur intet. 2. Och 3. Kanske 1.231. Så svårt var det.

Bör tillägga att siffrorna ovan var per år för födelsetal respektive dödstal

Och vad får du ut per capita? Har du provat att sätta in det i modeller som beskriver populationsdynamik för försöka sia om framtiden? Har du tagit hänsyn till att vår livslängd tenderar att öka med tiden?

MrBoris
2015-09-14, 01:41
Nu gör du det igen, använder smutsig argumentationsteknik genom att försöka implicera att jag inte kan ta fram fakta själv och således är lite sämre än vad du är. Men utöver att du behöver gå en kurs i argumentationsteknik så är det dock fortfarande du som påstår något som måste komma med en källa till dina påståenden, vilket du faktiskt ännu inte gjort, vad du än försöker få det att se ut som. Jag kan också skita ut tal ur intet. 2. Och 3. Kanske 1.231. Så svårt var det.

Och vad får du ut per capita? Har du provat att sätta in det i modeller som beskriver populationsdynamik för försöka sia om framtiden? Har du tagit hänsyn till att vår livslängd tenderar att öka med tiden?
Du själv angav just källan (SCB) där jag "hostade ut siffror" från. Men med den aggressivitet du innehar, att det är helt offtopic, samt med de varningar jag redan fått för att jag försökt argumenterat mot PK-eliten (mods jag stödjer dock de varningar jag fick) tänker jag inte riskera att bli bannad för att försöka formulera mig bättre och få dig att förstå att det finns en annan verklighet än den Steffe lurat i dig. Finns andra som är mer lämpliga än mig att göra den analysen, men de tystas ner (Tino har nyligen varit med i Al Jaazera, The Washington Post, The Independent, The Globe and Mail och Australienska affärstidningen Financial Review, men inte i svensk "stor"media sen 2år tillbaka). Lycka till därhemma