handdator

Visa fullständig version : Ont i nacken efter bänkpress


liftit
2015-09-11, 09:34
Hej.
Jag har tränat bänkpress ganska flitit dom två senaste månaderna. För 6 dagar sedan körde jag rätt så tungt. 2x2 80kg, vilket är rätt nära mitt max. Innan lyftet bryggade jag rätt aå mycket och såg till att ligga stabilt på bröstryggen. Hur som helst kände jag efter andra tunga setet att de inte kändes riktigt bra i nacken. Fortsatte träna men med lättare vikter.

När jag kom hem var jag väldigt stel kundw knappt röra huvudet, gjorde väldigt ont, men redan efter 1-2 dagar blev de mycket bättre på en gång. Värst var när jag gixk upp hur sängen och hade legat hela dagen.
masserade samt använde tigerbalsam.. Nu har dagarna gått och jag känner mig gsnska så bra, brukar röra huvudet ofta så jag inte blir stel, samt undviker att sitta/ligga så mycket det är då det gör mest ont efterråt.

Nu tänkte jag fråga finns det något ni rekommenderar att man kan göra mer än massage+vila? Bör man kolla upp detta? Nu känner jag mig endast endast lite stel i trapsen fortfarande, och undrar om det är farligt att bara vila bort skadan eller om man bör kolla upp det?

1x0
2015-09-11, 11:35
Ingen direkt givande kommentar nu: jag har haft samma fenomen (tror jag) flertal ggr från bänken. Har uppkommit när jag kört riktigt tungt i bänken <3 reps nära fail. Det har varit pga jag ryckt till med nacken/huvudet när stången nuddar bröstet, typ juckar med huvudet.

Mina nacksmärtor gick bort efter 2-3 dagar. Hänt 3-4 ggr kanske. Jag gjorde inget speciellt förutom att se till att röra på den när det kändes stelt.


Som sagt ingen givande kommentar men du kanske gjorde samma sak (juckar med huvudet i bottenläget) omedvetet, så du förhindrar att det händer igen!

liftit
2015-09-11, 17:14
Ingen direkt givande kommentar nu: jag har haft samma fenomen (tror jag) flertal ggr från bänken. Har uppkommit när jag kört riktigt tungt i bänken <3 reps nära fail. Det har varit pga jag ryckt till med nacken/huvudet när stången nuddar bröstet, typ juckar med huvudet.

Mina nacksmärtor gick bort efter 2-3 dagar. Hänt 3-4 ggr kanske. Jag gjorde inget speciellt förutom att se till att röra på den när det kändes stelt.


Som sagt ingen givande kommentar men du kanske gjorde samma sak (juckar med huvudet i bottenläget) omedvetet, så du förhindrar att det händer igen!

Hej. Japp tror det hände eftersom vikten var tung o jag tappade svanken, när jag pressade på uppåt vägen så tryckte jag antagligen ner huvudet för hårt i bänken. Hände mig innan näe jag börjadd med bänkpress men då släppte det efter 2 dagar. Får fortsätta ta de lugnt och hoppas stelheten går över i nacken. :)

Rahf
2015-09-11, 18:47
Kan också vara anspänningen man har i nacken och halsmusklerna. Jag själv känner av dom efter ett tungt set bänkpress.