handdator

Visa fullständig version : Nån nytta med att svettas?


Starke75an
2015-09-10, 19:52
Finns det nått bra med att svettas vid träning?

cero
2015-09-10, 20:01
Vatten går åt för att kyla ned kroppen, så det är väl ett nödvändigt ont om något. Några andra fördelar utöver det vet jag inte. Jag brukar se det som något positivt när jag inte svettas mycket, vätskan stannar inne i kroppen istället.

Ozziking
2015-09-10, 20:07
Det rensar ut slaggprodukter väl?

z_bumbi
2015-09-10, 20:15
Du slipper dö i överhettning.

Det rensar ut slaggprodukter väl?

Nej

anvihl
2015-09-10, 20:20
Det rensar ut slaggprodukter väl?

Tror du blandar ihop det med att det kan fastna smuts i svettporerna som sedan kan följa med ut när man t.ex svettas.

Ozziking
2015-09-10, 20:24
Säkert. Någon skröna jag har hört från b.la. Bastubadare typ

Pherall
2015-09-10, 20:35
eWKBsh7YTXQ


In this video Dr. Rhonda Patrick summarizes a recent study that found that frequency of sauna use was associated with decreased risk of death. Using the sauna 2-3 times per week was associated with 24% lower all-cause mortality and 4-7 times per week decreased all-cause mortality by 40%.

Rhonda discusses some possible mechanisms that could be responsible for the effect on longevity including the increased production of heat shock proteins (HSPs) and activation of the longevity gene, Foxo3. Heat stress increases the production of heat shock proteins, which prevent protein aggregation and protect against cardiovascular and neurodegenerative diseases. Heat stress also activates FOXO3, which activates many other genes that protect against the stress of aging including DNA damage, damage to proteins and lipids, loss of stem cell function, loss of immune function, cellular senescence and more.

juckeyy
2015-09-10, 20:45
Jag svettas EXTREMT mycket så fort jag rör på mig.
På gymmet kan jag stå och dra i maskiner för kung och fosterland, vilket typ aldrig händer, men endå. Knappt en droppe svett.

Ställ mig framför en skivstång och kör lite böj, mark, frivändningar.
Det rinner bokstavligt talat om mig. Sveriges största svettfläck på både ryggen och bröstet och en hel del blickar på mig där folk undrar om jag är människa.
Inte för att jag bryr mig riktigt, tänker mig mest att svetten rinner för att jag tar i, vilket jag ser positivt i :)

Gerdler
2015-09-10, 22:56
Svett innehåller runt 0,9 vikt-% NaCl om jag inte har fel för mig. Salt är gott. Det rekomenderas att vi håller oss under ~5 gram salt om dagen. Om man svettas 1 liter om dagen så går det åt 9 gram salt. Då borde man äta 10-14 gram salt om dagen, vilket är mer än 5 gram. Mer salt = godare mat = mer lycka. Mer lycka är i någon mening bättre än mindre lycka.

Knastrar det mellan tänderna så blir dopaminkicken större än av kokain. Därför rekommenderar jag 2 timmar spinning i ångbastu varje morgon och kväll. Detta sista stycket får ni ta med en nypa salt, bokstavligen naturligtvis. :hbang:

Linjedomarn
2015-09-11, 07:56
Svett innehåller runt 0,9 vikt-% NaCl om jag inte har fel för mig. Salt är gott. Det rekomenderas att vi håller oss under ~5 gram salt om dagen. Om man svettas 1 liter om dagen så går det åt 9 gram salt. Då borde man äta 10-14 gram salt om dagen, vilket är mer än 5 gram. Mer salt = godare mat = mer lycka.

Natriummängden i svett varierar men andelen är närmare 0,9gram/liter svett, inte 9g. vanligt bordsalt består av cirka 40% natrium vilket betyder att du kan inta 2,25g bordssalt (NaCl) för att kompensera förlusten vid en förlust av 1 liter svett.

1x0
2015-09-11, 11:29
Jag svettas EXTREMT mycket så fort jag rör på mig.
På gymmet kan jag stå och dra i maskiner för kung och fosterland, vilket typ aldrig händer, men endå. Knappt en droppe svett.

Ställ mig framför en skivstång och kör lite böj, mark, frivändningar.
Det rinner bokstavligt talat om mig. Sveriges största svettfläck på både ryggen och bröstet och en hel del blickar på mig där folk undrar om jag är människa.
Inte för att jag bryr mig riktigt, tänker mig mest att svetten rinner för att jag tar i, vilket jag ser positivt i :)
Så fungerar min kropp också!

Kör jag bänkpress som första övning kan jag hålla på i 45-60 minuter och frysa, inte en droppe svett, inte ens fukt i armhålorna.
Sedan går jag över och kör 5 lätta set marklyft eller knäböj, efter de första 3 uppvärmningsset är jag dyngsur av svett. :P

När jag började träna svettades jag inte någonting. Vet inte om det beror på viktuppgång eller mer vältränad (mer vältränad> man svettas mer(?) läst nånstans).


Saknar min gamla taniga kropp lite ibland under sommaren. Kunde vara ute i solen och inte svettas en droppe...nu i sommar är jag dyngsur av svett efter 15 min i solen. :P

Armed Dingo
2015-09-11, 11:37
Angående svetten vet jag inte, men samtliga PBn jag gjort och där jag får riktigt jävla tryck har jag gjort när jag haft mycket kläder på mig och svettats ordentligt. Beror säkerligen på bra värme och "smorda" leder/muskler. Har märkt det flera gånger iaf, väldigt varm -> bra tryck. Speciellt i mark och bänk.

Letar efter snygga mjukisbyxor och tröjor nu så kan kan börja träna så hela tiden. Speciellt inför vintern!

Ado2000
2015-09-11, 11:45
Hört nånstans att det skulle vara bra för huden på nåt sätt

ARMSTARK
2015-09-11, 13:17
Att du svettas beror på att din kropp försöker undvika att bli överhettad, inget positivt egentligen mao. Vissa tror att det är någon slaggprodukt av fettförbränning så de kör järnet på motionscyckel m.m. med tjocka kläder för att svettas ännu mer. ( Svett = fettförbränning, inte sant. )
Enda gången jag kan tänka mig att det är bra att hålla sig riktigt varm är om man tävlar i styrkelyft eller tyngdlyftning. Då belastar man kroppen till max och sen sitter man en längre tid och väntar på nästa lyft. Då är det viktigt att hålla sig varm så man inte går sönder.

1x0
2015-09-11, 14:14
Angående svetten vet jag inte, men samtliga PBn jag gjort och där jag får riktigt jävla tryck har jag gjort när jag haft mycket kläder på mig och svettats ordentligt. Beror säkerligen på bra värme och "smorda" leder/muskler. Har märkt det flera gånger iaf, väldigt varm -> bra tryck. Speciellt i mark och bänk.

Letar efter snygga mjukisbyxor och tröjor nu så kan kan börja träna så hela tiden. Speciellt inför vintern!
Umm det stämmer nog rätt bra in på mig med. Jag borde ha mer kläder på mig när jag tränar för tycker alltid jag är sjukt stel och tar tid att bli uppvärmd.

Jag ska träna med underställ + vanliga kläder nu efter sommaren. Tycker mjukis/joggingbyxor är vidrigt att köra knäböj i! Känns fräscht med underställ underst som suger upp svett, eller vad det gör.
Att du svettas beror på att din kropp försöker undvika att bli överhettad, inget positivt egentligen mao. Vissa tror att det är någon slaggprodukt av fettförbränning så de kör järnet på motionscyckel m.m. med tjocka kläder för att svettas ännu mer. ( Svett = fettförbränning, inte sant. )
Enda gången jag kan tänka mig att det är bra att hålla sig riktigt varm är om man tävlar i styrkelyft eller tyngdlyftning. Då belastar man kroppen till max och sen sitter man en längre tid och väntar på nästa lyft. Då är det viktigt att hålla sig varm så man inte går sönder.
Jag riktar inte direkt detta svaret till dig, men det är en självklarhet att man förbrukar mer kalorier om man kör knäböj eller marklyft (helkroppsövningar), i 1 timme, gentemot bänkpress i 1 timme. Blir sjukt svettig av böj och mark, inte en droppe svett av bänk. :P Fast nu snackade du om fettförbränning. Jag om extra kaloriförbrukning.

Gerdler
2015-09-11, 15:40
Natriummängden i svett varierar men andelen är närmare 0,9gram/liter svett, inte 9g. vanligt bordsalt består av cirka 40% natrium vilket betyder att du kan inta 2,25g bordssalt (NaCl) för att kompensera förlusten vid en förlust av 1 liter svett.

Förbannat mög säger jag åt det! Får väl ta och åderlåta mig varannan dag för att bli av med saltet då...

Linjedomarn
2015-09-12, 13:32
Förbannat mög säger jag åt det! Får väl ta och åderlåta mig varannan dag för att bli av med saltet då...

Ät bara en normal mängd salt..

filmjölk
2015-09-12, 13:43
Jag har för mig att ha läst att svettas även utan träning (som man gör i en bastu) har hälsofördelar för personer som inte tränar eller jobbar med kroppen, nu kommer jag inte vilka hälsofördelar det kan ha vart, men något positivt för hälsan är det med svettandet i sig.

Jag har även för mig att trots att bastubadandet är positivt för hälsan hos inaktiva så ger det ingen effekt för de aktiva.

Bärsärk
2015-09-12, 19:33
Jag svettas typ av att gå i trappor, alltid trott de har att göra med min dåliga kondis.

anvihl
2015-09-12, 19:41
Jag svettas typ av att gå i trappor, alltid trott de har att göra med min dåliga kondis.

Läste någonstans att du väger 115k? Det krävs betydligt mer energi att förflytta 115kg i trappor än 70kg t.ex.

Gerdler
2015-09-12, 20:27
Ät bara en normal mängd salt..

Jag hade faktiskt förlåtit dig, det tog någon dag men jag insåg att jag inte kunde hålla dig ansvarig för den onda sanningen som du endast förmedlar. Men jag förstår inte varför du håller på och strö salt i såren. Jag trodde vi kunde vara vänner. *hug*