handdator

Visa fullständig version : Varför denna enorma fokus på knäböj? Framförallt nybörjare och helkroppsprogram?


Xtreme
2015-09-09, 15:42
Först vill jag bara poängtera att jag inte tycker knäböj är en dålig övning. Dock tycker det verkar vara en lätt hysteri kring knäböj, framförallt bland nybörjarprogram och helkroppsprogram. Starting Strength, Stronglifts (som jag själv kört) samt ice cream fitness kör alla knäböj varje träningspass. Har även tittat på flera BB-helkroppsprogram från 80-talet där många hade övervägande knäböj i programmet. Minns särskilt ett program som var 20 set knäböj.

Stronglifts grundare motiverar att knäböj är en övning för hela kroppen. Visst kan det vara sant att stora delar av kroppen aktiveras men främst är det framsida lår och ingen har fått ex stora bicep av knäböj (även om Stronglifts grundare ibland vill få det att låta så).

Ex varför är det inte bänkpress eller rodd tre gånger i veckan vilket jag tror många nybörjare skulle klara minst lika bra?

Klagarn
2015-09-09, 15:55
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.

mikaelj
2015-09-09, 16:06
Stronglifts grundare motiverar att knäböj är en övning för hela kroppen. Visst kan det vara sant att stora delar av kroppen aktiveras men främst är det framsida lår och ingen har fått ex stora bicep av knäböj (även om Stronglifts grundare ibland vill få det att låta så).

Nästan mer rumpa än framsida lår. Bålstabilitet. Rörlighet!

Ex varför är det inte bänkpress eller rodd tre gånger i veckan vilket jag tror många nybörjare skulle klara minst lika bra?

Det är det väl? 3-4 gånger i veckan är lagom för bänkpress.

mangemani
2015-09-09, 16:25
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.

är det inte tjejer du beskriver nu? väldigt väldigt sällan jag ser en kille med de proportionerna men väldigt väldigt ofta jag ser tjejer med stor underdel och typ inget på överkroppen, vilket inte ser klokt ut det heller.
när det gäller de killar jag har sett så brukar det vara tvärtom, hela träningen fokuseras på överkroppen, med nått enstaka knäböjs set då och då för att inte verka allt för disco.

ceejay
2015-09-09, 16:33
Knäböj är bra för sport. Förmodligen bästa övningen överlag.

Saatan
2015-09-09, 16:37
+1 , Jag vet inte riktigt vart dyngan kommer ifrån. Totte vill bygga en hygglig beachfysik för att imponera på brudarna men rekommenderas av någon anledning strongshits och knäblöj 5x5. För att därför.

Sheogorath
2015-09-09, 16:47
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.

Ja, överdimensionerade ben dräller ju omkring överallt, både bland nybörjare och avancerade. :(

ceejay
2015-09-09, 16:53
Mina ben är inte nära för stora för mig, och då tränar jag mye böj. Och är relativt stark.

Loke
2015-09-09, 16:53
Hög frekvens i knäböj är bra eftersom knäböj är en övning som de flesta nästan garanterat utvecklar en bättre teknik om de kör ofta, ofta helt utan att direkt tänka på tekniken. Dvs det är inte mycket att tänka på, man måste bara göra. Många andra övningar måste man mer aktivt jobba med tekniken, och blir man trött och tappar fokus går det snabbt utför tekniskt så träningen blir kontraproduktiv. När vi talar om nybörjare då. Det finns för övrigt skillnader även bänk och mark också, alla moment kräver lite olika angreppssätt. Jag tycker inte det är konstigare än att olika människor måste träna på lite olika sätt. Jag menar, tränar man ryck och bicepscurls på samma sätt? Nä, det är nog rätt ovanligt.

Med det sagt tycker jag gott nybörjare kan göra allt 3 gånger i veckan, och fokus bör ligga på kroppskontroll.

Och nu pratar jag för övrigt om att bli stark rent allmänt, vill man mest ha stora armar så är inte böj 3 fånger i veckan det man främst bör göra, duh.

Guckenn
2015-09-09, 17:26
Ex varför är det inte bänkpress eller rodd tre gånger i veckan vilket jag tror många nybörjare skulle klara minst lika bra?

Om man kollar på t.ex. Stronglifts så tränar man knäböj varje pass. Man tränar också bänkpress eller militärpress varje pass. Ryggen får också pisk antingen genom marklyft eller rodd varje pass. Så det är ingen obalans alls, man kör lika mycket av allt. Anledningen till att man inte alternerar knäböj med t.ex. frontböj är antagligen att de som skapat programmen ser knäböj som en svårare övning än t.ex. bänkpress eller marklyft och anser därför att man måste träna den oftare.

Gerdler
2015-09-09, 17:49
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.

Knäböj är alltså vanligare än bänkpress och biceps curl på ditt gym? Vi har 5 ställen att göra preacher curl på mitt gym och 1 squat rack. Förvisso kan man knäböja med vanlig ställning också men det är ändå ganska talande tycker jag. De tre stora är höger biceps, vänster biceps och bänkpress.

Hög frekvens i knäböj är bra eftersom knäböj är en övning som de flesta nästan garanterat utvecklar en bättre teknik om de kör ofta, ofta helt utan att direkt tänka på tekniken. Dvs det är inte mycket att tänka på, man måste bara göra. Många andra övningar måste man mer aktivt jobba med tekniken, och blir man trött och tappar fokus går det snabbt utför tekniskt så träningen blir kontraproduktiv. När vi talar om nybörjare då. Det finns för övrigt skillnader även bänk och mark också, alla moment kräver lite olika angreppssätt. Jag tycker inte det är konstigare än att olika människor måste träna på lite olika sätt. Jag menar, tränar man ryck och bicepscurls på samma sätt? Nä, det är nog rätt ovanligt.

Med det sagt tycker jag gott nybörjare kan göra allt 3 gånger i veckan, och fokus bör ligga på kroppskontroll.

Och nu pratar jag för övrigt om att bli stark rent allmänt, vill man mest ha stora armar så är inte böj 3 fånger i veckan det man främst bör göra, duh.

Det här, +1!

Jag kunde inte öka i knäböj på en gång i veckan ens som nybörjare. Jag stod helt still i ett år typ tills jag började lägga om mitt bro-schema(6-splitten).

Rolfarsson
2015-09-09, 17:52
För att det är en av dom bästa övningarna som finns för lår och röv (korrekt utförd), lägg på detta till dess funktionalitet, stabilitet osv.

mini
2015-09-09, 18:24
Lägg också till att man tränar på att träna. Man blir varken tuff eller modig av koncentrationscurls.

Klagarn
2015-09-09, 18:48
Knäböj är alltså vanligare än bänkpress och biceps curl på ditt gym? Vi har 5 ställen att göra preacher curl på mitt gym och 1 squat rack. Förvisso kan man knäböja med vanlig ställning också men det är ändå ganska talande tycker jag. De tre stora är höger biceps, vänster biceps och bänkpress.


Nej, men det finns nybörjare som inte kör annat än knäböj i princip. I alla fall inte satsar nämnvärt på någon annan övning för det är bara "disco". Och jag vet nog nästan med säkerhet att dessa får sin inspiration härifrån. De är inte många dock. Sen finns det självklart de åt andra hållet som bara ska bänka och curla men de är nog inte medlemmar på något forum.

Klagarn
2015-09-09, 18:49
+1 , Jag vet inte riktigt vart dyngan kommer ifrån. Totte vill bygga en hygglig beachfysik för att imponera på brudarna men rekommenderas av någon anledning strongshits och knäblöj 5x5. För att därför.

:laugh:

Ristretto
2015-09-09, 18:51
Knäböj har bra carry over till marklyft. Det är därför man tränar knäböj.

Sheogorath
2015-09-09, 19:11
Det är ungefär bara jag och utfallstjejerna som har proportionerliga ben och ass till överkropp på mitt gym. Någon gång har vi haft en gästspelare från SATS Västra Hamnen som också duger (du vet vem du är) men annars är det mycket biceps och en massa sladdriga långbyxor som inte ser ut att fyllas något vidare. Folk borde köra mer ben. Inte bara mer knäböj.

r1kkie
2015-09-09, 20:10
Nej, men det finns nybörjare som inte kör annat än knäböj i princip. I alla fall inte satsar nämnvärt på någon annan övning för det är bara "disco". Och jag vet nog nästan med säkerhet att dessa får sin inspiration härifrån. De är inte många dock. Sen finns det självklart de åt andra hållet som bara ska bänka och curla men de är nog inte medlemmar på något forum.

Dessa personer kanske är hockeyspelare som precis kommit in i gymmet. Tror du deras tränare rekommenderar dem att göra curls...

Just sayin, kommentera inte andra träningsupplägg innan du vet vilka mål dem har.

exevision
2015-09-09, 20:15
Jag gillar knäböj, därför knäböjer jag!

anemon
2015-09-09, 20:25
Jag gillar knäböj, därför knäböjer jag!
+1000000
Om man inte gillar att böja gör det inte gillar man det kör.
Jag tycker själv knäböj är sjukt mycket roligare en exempelvis att sitta i en stol och köra bespark eller sitta i benpressen.

F Ultra
2015-09-09, 20:41
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.

Nej, men det finns nybörjare som inte kör annat än knäböj i princip. I alla fall inte satsar nämnvärt på någon annan övning för det är bara "disco". Och jag vet nog nästan med säkerhet att dessa får sin inspiration härifrån. De är inte många dock. Sen finns det självklart de åt andra hållet som bara ska bänka och curla men de är nog inte medlemmar på något forum.

Hur ska du ha det ;)

Klart du får biceps av böj, du måste ju hänga på (och ta av) viktskivorna!

Bärsärk
2015-09-09, 20:57
Lägg också till att man tränar på att träna. Man blir varken tuff eller modig av koncentrationscurls.

Enda anledning till varför jag kör böj; för att bygga pannben

hurril
2015-09-09, 21:01
För att ni som inte kör knäböj ser ut som skämt :)

Bärsärk
2015-09-09, 21:06
För att ni som inte kör knäböj ser ut som skämt :)

Förlåt va sa du?

http://themanthemyth.com/wp-content/uploads/2015/02/Dorian-Yates.jpg

hurril
2015-09-09, 21:14
Bärsärk: är det en bild på dig eller någon av de andra i tråden? Hör lite dåligt här.

oscarovegren
2015-09-09, 21:47
Fördelen med knäböj är att den tar på både framsida lår, baksida lår, röv, ländrygg, korsrygg, bålstabilitet och explosivitet i samma övning. Enkelheten att bara kunna göra 1 övning för halva kroppen, fast kanske 2-3 gånger i veckan är den stora fördelen. Självklart får man mycket tid att lägga på övriga kroppsdelar resten av veckan, vilket skapar en jämn fysik.

peterson
2015-09-09, 21:53
Känns inte som jag tränat om jag inte böjt. Därför böjer jag varje pass. Bicepscurls kör jag kanske tre-fyra gånger i halvåret.

sunetdanne
2015-09-09, 22:05
Alla övningar har ett syfte: Likväll som överkropp bör underkropp tränas.

Många fokuserar för mycket på knäböj för att glömma andra delar av kroppen(exvis i ol är det enorm fokus på bakböj, men det där ovan naveln verkar vara mindre viktigt för många). Man får aldrig glömma att det gäller att ha balans mellan bak och framsida/över och underkropp. Ensidig fokus på knäböj leder till obalans(oavsett om övningen är bra för rörlighet eller underkroppsstyrka). På samma sätt som ensidig träning av framsida överkropp också leder till obalans.

Se till att vara grundtränad i hela kroppen, för vissa kanske detta innebär 1 pass böj i veckan för andra 2-4 pass. Att titta på kvoter och tabeller om rek styrka i resp. övning brukar vara en god början.

NautilusMetoden
2015-09-09, 22:17
Riktigt flummigt inlägg nu, det mesta har redan sagts i denna tråd men jag vill lägga till ett ytterligare perspektiv som jag tycker man kan hitta i princip överallt i samhället...

Jag tror också att det har att göra med en typiskt gruppmentalitet som ligger i undermedvetandet faktiskt. För att liksom visa att man är mer hardcore är resten.

Lite som de musikfantasterna som bara har "bra smak" och bara gillar kända klassiska band, "höhö Led Zeppelins Stairway To Heaven är klart den bästa sången i världen!". Samma sak med knäböj, man kollar på Youtube där alla är liksom "Bro you HAVE to squat if you want gains!", ser alla "DO U EVEN SQUAT"-memes och inlägg överallt , ser alla Kolozzeum profiler predika om att man liksom sväller upp med massor med muskler över heeela kroppen. Det hela skapar den där gruppmentaliteten som vi alla har i vårt undermedvetande. Man visa att man är mer hardcore än den där smala medelålderspappan som sitter på sin fjuttiga benspark och vips, ett år senare så sitter man på Kolozzeum och spammar varje tråd med om hur jäkla biff det är med knäböj och skrattar åt varje DO U EVEN SQUAT-bild på Facebook.

hurril
2015-09-09, 22:25
Det mesta tjatet jag hör om knäböj är faktiskt från folk som inte tränar det och som skapar den här typen av trådar.

Simonbaws
2015-09-09, 22:37
Folk som hittar på ursäkter för att inte köra knäböj, är flickscouter som är rädd för att ta i lite..

Bärsärk
2015-09-10, 05:39
Bärsärk: är det en bild på dig eller någon av de andra i tråden? Hör lite dåligt här.

Personen på bilden, Dorian Yates, vann Mr Olympia 6 gånger i rad...

Och han körde aldrig knäböj.

qozmox
2015-09-10, 05:54
Personen på bilden, Dorian Yates, vann Mr Olympia 6 gånger i rad...

Och han körde aldrig knäböj.

ja.
och han ser ut som ett skämt.

peterson
2015-09-10, 06:24
Personen på bilden, Dorian Yates, vann Mr Olympia 6 gånger i rad...

Och han körde aldrig knäböj.


Så om man använder rikliga mängder steroider och tränar för estetik snarare än funktion så slipper man knäböj?

ARMSTARK
2015-09-10, 07:00
Personen på bilden, Dorian Yates, vann Mr Olympia 6 gånger i rad...

Och han körde aldrig knäböj.

Kolla "Blood and guts", det är inte så att han fuskar med benträningen precis.

King Grub
2015-09-10, 07:20
Ingen övning är oersättlig, inklusive knäböj. Men knäböj är en övning jag inte skulle vilja ersätta.

nippman
2015-09-10, 07:32
Folk som hittar på ursäkter för att inte köra knäböj, är flickscouter som är rädd för att ta i lite..

Eller en helt vanlig man som har 2 diskbråck o 3 komprimerade kotor... Va ingen flickscout senast ja kolla mig i spegeln iaf...(igår kväll) men mkt kan förstås hända på en natt

Läskeblask
2015-09-10, 07:35
För att ni som inte kör knäböj ser ut som skämt :)

Mr hardcore? Som tur har i feta styrkelyftare med långa skägg som utseendemässigt passar lika bra på en parkbänk som på gymmet;)

Rikard Jansson
2015-09-10, 09:46
Bra övning förutsatt att man aldrig skadar sig eller försliter sig i den, verkar dock vanligt att folk gör det. Tycker dock splitsquats är bättre på alla sätt och mina knän håller med :)

hurril
2015-09-10, 12:12
Personen på bilden, Dorian Yates, vann Mr Olympia 6 gånger i rad...

Och han körde aldrig knäböj.

Ser dina ben ut så där, Bärsärk?

Mr hardcore? Som tur har i feta styrkelyftare med långa skägg som utseendemässigt passar lika bra på en parkbänk som på gymmet;)

Borde genast rätta till det med hoodie i storlek XXXXXL och en mössa så att andra förstår hur hård jag är och hur små mina ben är.

F Ultra
2015-09-10, 12:43
Personen på bilden, Dorian Yates, vann Mr Olympia 6 gånger i rad...

Och han körde aldrig knäböj.

Aldrig är ett ganska starkt ord, speciellt med tanke på http://www.bodybuilding.com/fun/dorian_yates_training_insight.htm

Well, I was a big squatter in my early days. That’s what everyone did and it was macho exercise as well. It was like if you don’t squat then you are not even a real man. That was the attitude in the gym. And, of course, Tom Platz was the big guy around back then, with his massive legs and his preaching about squats. But there were times when I was forced to look at alternatives – from the free weight squat anyway.

I would always pre-exhaust before I got onto the compound exercises, but I did leg press, and hack squatting, or squatting on a Smith machine instead of going to squats. And I found I got much better development from these exercises than from just heavy squatting. It depends a lot on your structure, but it (the squat) didn’t suit me. So hack squats, leg presses and pre-exhaustion with leg extensions.

Läskeblask
2015-09-10, 13:07
Ser dina ben ut så där, Bärsärk?



Borde genast rätta till det med hoodie i storlek XXXXXL och en mössa så att andra förstår hur hård jag är och hur små mina ben är.

Haha okej:laugh::dmen du menar att man int lyckas bygga ok Ben utan knäböj?

filmjölk
2015-09-10, 13:13
Knäböj är en ypperlig övning för tjejer, är de inte för feta och klarar av kanske 80kg eller mer i en djup böj så ser jag ett solklart samband mellan det och en snygg figur. Det finns nog få om ens några tjejer som kan kombinera 80kg+ i djup böj med pannkaksstjärt och pinnben.

Jag kan nog tom. sänka till 60kg+ i djup böj och nästan våga påstå samma sak.

oscarovegren
2015-09-10, 13:17
Om man vill bli bra inom både byggning, strongman, tyngdlyftning och styrkelyftning så är knäböj en grym övning som gör dig bättre på allt!

hurril
2015-09-10, 13:48
Haha okej:laugh::dmen du menar att man int lyckas bygga ok Ben utan knäböj?

Fan är ni bokstavsbarn hela bunten här? Ta ett kylpiller.

Läskeblask
2015-09-10, 14:14
Fan är ni bokstavsbarn hela bunten här? Ta ett kylpiller.

Du skrev ju att vi som inte kör nöj ser ut som skämt. Jag tolkade det som att vi hae klena ben.

Ado2000
2015-09-10, 14:19
Allas rövar växer i knäböj utom min *cry**cry**cry*

anvihl
2015-09-10, 14:23
Du skrev ju att vi som inte kör böj ser ut som skämt. Jag tolkade det som att vi har klena ben.

Hur får du ihop det där?

hurril
2015-09-10, 15:25
Du skrev ju att vi som inte kör nöj ser ut som skämt. Jag tolkade det som att vi hae klena ben.

Slår du ihop dig med Dorian Yates och blir vi? :)

Men ja: benpressjägarna brukar i princip alltid ha rätt dåliga ben. De som tagit sig tid att lära sig böja som folk brukar ha rätt ordentliga buggar.

Saatan
2015-09-10, 15:44
Herr lusing, vad skulle du rekommendera för schema till 15 åriga Plucke Jr som vill ha lite bulor på armarna och magrutor till sommaren för att imponera på brudarna? SL9000? :)

hurril
2015-09-10, 15:47
Herr lusing, vad skulle du rekommendera för schema till 15 åriga Plucke Jr som vill ha lite bulor på armarna och magrutor till sommaren för att imponera på brudarna? SL9000? :)

Varför ställer du inte frågan:

Herr lusing, vad skulle du rekommendera för schema till 15 åriga Plucke Jr som vill ha en fin benutveckling, bulor på armarna och magrutor till sommaren för att imponera på brudarna? SL9000?

Så kunde jag svara: ja.

Ni är verkligen en samling cnuts med stjärtsvedja.

Saatan
2015-09-10, 16:10
Varför ställer du inte frågan:

Herr lusing, vad skulle du rekommendera för schema till 15 åriga Plucke Jr som vill ha en fin benutveckling, bulor på armarna och magrutor till sommaren för att imponera på brudarna? SL9000?

Så kunde jag svara: ja.

Ni är verkligen en samling cnuts med stjärtsvedja.

Nu är du lite av en kålsupare. Du gnäller högst om folk som försöker matcha sin egen form av träning med andras som har helt andra mål. T.ex i lyftarträning vs byggarträning-debatten. Varför är det då så svårt att acceptera att vissa tränar för att få en praktiskt visuellt snyggare fysik? Dvs i en t-shirt alternativt ett par badshorts. Jag menar på inget sätt att man ska utesluta benträning för det är galenskap, men ett helt jävla vanligt benpass i veckan räcker för att nå en tillfredsställande storlek på benen, och knäböj är inte på något sätt obligatoriskt. Varför slösa massor med tid och ork på en övning som knappt ger något för det man faktiskt strävar efter? Det är här människor slår knut på sig själva. MEN vAdÅ INtE oRka KNÄÄÄBÖJJ!p!?!??! HUUUUur ska du LyfTaAAAa din FAARbror Rolf på AXLarna och knäböja 6 reps om det börjar BRINNA???? FUNKTIONELL träning

hurril
2015-09-10, 16:29
Nu är du lite av en kålsupare. Du gnäller högst om folk som försöker matcha sin egen form av träning med andras som har helt andra mål. T.ex i lyftarträning vs byggarträning-debatten. Varför är det då så svårt att acceptera att vissa tränar för att få en praktiskt visuellt snyggare fysik? Dvs i en t-shirt alternativt ett par badshorts. Jag menar på inget sätt att man ska utesluta benträning för det är galenskap, men ett helt jävla vanligt benpass i veckan räcker för att nå en tillfredsställande storlek på benen, och knäböj är inte på något sätt obligatoriskt. Varför slösa massor med tid och ork på en övning som knappt ger något för det man faktiskt strävar efter? Det är här människor slår knut på sig själva. MEN vAdÅ INtE oRka KNÄÄÄBÖJJ!p!?!??! HUUUUur ska du LyfTaAAAa din FAARbror Rolf på AXLarna och knäböja 6 reps om det börjar BRINNA???? FUNKTIONELL träning

Haha är du full?

hurril
2015-09-10, 16:38
Du blandar ihop ett helt gäng olika saker.

1)
Bland benövningar är knäböj samtidigt över- som underskattad. Om man lägger tid på det så kommer den att hjälpa fram ett par ordentliga ben. Gör du det inte får du förmodligen mest bara en öm rygg och en stor röv.

2)
Debatten om vem som tränar hur är helt igenom en missuppfattning. Det sätt på vilket jag tycker att både byggare och styrkelyftare tränar på, skiljer sig ganska lite åt. Några övningsval och toppningen mot en tävling som mest framträdande skillnader. På andra plats mer arbete för en lyftare med färre reps _ovanpå_ allt det andra eftersom det fortfarande är hypertrofin som är relevant.

3)
När det gäller vem som tränar eller inte tränar vad så kan jag verkligen inte ge två bajskorvar. Ärligt talat tycker jag för många fastnar i just styrketräning som nog hellre kunde syssla med olika pass, löpning, dans eller kanske inget alls. Det är en total missuppfattning att jag skulle förskriva knäböj till alla eller ens bry mig om vem fan som tränar vad. Den debatten drivs mest i form av en "debatt" från ett mång-bannat troll som gillar att läsa sin egen text. Han slösar sin talang på att vara ball i sin ensamhet.

4)
De av er som skriker fanboi/knäbögare högst - det är ni som är bråkstakarna som inte kan förstå att det finns många fler dimensioner än att se ut som en fotbollsspelare på stranden. Vissa gillar sport, andra mer ren prestation, vissa vill "bara" vara snygga och här finns lika många ideal som ni har arslen. Enkelspåriga sopor är vad ni är. Skämt. Det står jag fast vid. Så mycket bråk från människor vars högsta ambition är att vara en byggnings-pundit på ett forum och kunna allt om prepp, fyllning, tömning, bästa hoodien och senaste pro-skvallret. Skämt.

kaspen
2015-09-10, 16:41
Det absolut roligaste är när folk säger att man måste köra knäböj om man vill få en stor överkropp då knäböj frisätter hgh och testo och har anabol effekt, och sen säger att det är så jävla fult när folk har stor överkropp och små ben.

hurril
2015-09-10, 16:42
Det absolut roligaste är när folk säger att man måste köra knäböj om man vill få en stor överkropp då knäböj frisätter hgh och testo och har anabol effekt, och sen säger att det är så jävla fult när folk har stor överkropp och små ben.

De sakerna utesluter inte varandras giltighet.

Läskeblask
2015-09-10, 17:00
Ja sällan ser man nån med bra Ben. Sällan ser man nån med bra fysik överhuvudtaget. Det krävs endel massa för att benen ska se grova ut. Idealkroppen för som flesta kräver Inga knäböj ellet mycket annat heller. Brad Pitt i fight club. Oavsett mål så finns det ingen övning som måste göras.

hurril
2015-09-10, 17:03
Ja sällan ser man nån med bra Ben. Sällan ser man nån med bra fysik överhuvudtaget. Det krävs endel massa för att benen ska se grova ut. Idealkroppen för som flesta kräver Inga knäböj ellet mycket annat heller. Brad Pitt i fight club. Oavsett mål så finns det ingen övning som måste göras.

Det är skillnad på att man inte måste göra någon övning och att kanske borde du träna knäböj.

Läskeblask
2015-09-10, 17:09
Alla som vill ha Stora och starka ben borde träna böj ifall möjligt. Får man fråga på vilket du tycker byggare och styrkelyftare tränar lika? Menade du i allmänhet?

kaspen
2015-09-10, 17:15
De sakerna utesluter inte varandras giltighet.

Detta får du gärna utveckla.

hurril
2015-09-10, 17:21
Alla som vill ha Stora och starka ben borde träna böj ifall möjligt. Får man fråga på vilket du tycker byggare och styrkelyftare tränar lika? Menade du i allmänhet?

Lyftare är byggare som även behöver uppvisa skicklighet i tre specifika övningar. Detta behov av skicklighet driver vilka övningar man väljer och vilka muskler man vill utveckla.

För byggning är det istället en viss estetisk framtoning som driver vilka muskler man vill utveckla.

Därefter sker träningen på samma vis när det kommer till kost och de flesta aspekterna av hur träningspassen ser ut. Att alla lyftare inte tränar så är separat och handlar nog mer om hur man ser på livet och saker i största allmänhet. Man är nog livsnjutare i högre utsträckning kanske man kan säga :)

Detta får du gärna utveckla.

Att du kan få en stor överkropp utan knäböj emotsäger inte att knäböj hjälper dig att få en större. (Jag påstår inte _att_ det är så, bara att det logiskt inte finns något problem med det.)

Gerdler
2015-09-10, 17:24
För de som inte pallar läsa hela tråden så kan jag sammanfatta:

Knäböj är en övning som är frekvent både överskattad och underskattad, fast av olika grupper oftast.

Man kan nå de flesta mål även utan knäböj, det är möjligen svårare om målet är att knäböja tungt.

Knäböj är en övning som man kan ersätta vid behov med ett dussin andra övningar (alltså man får göra dem alla istället för knäböjen), dvs du förlorar tid på att utesluta den.

Rikard Jansson
2015-09-10, 17:28
Hur ballt vore det inte att se benutvecklingen mellan folk som bara tränade t.ex. knäböj x timmar i veckan jämfört med t.ex. frontböj x timmar i veckan eller byggarövningar x timmar i veckan där x är samma totala tid för alla.

jocke_
2015-09-10, 17:32
För de som inte pallar läsa hela tråden så kan jag sammanfatta:

Knäböj är en övning som är frekvent både överskattad och underskattad, fast av olika grupper oftast.

Man kan nå de flesta mål även utan knäböj, det är möjligen svårare om målet är att knäböja tungt.

Knäböj är en övning som man kan ersätta vid behov med ett dussin andra övningar (alltså man får göra dem alla istället för knäböjen), dvs du förlorar tid på att utesluta den.

Att man inte började på sista sidan istället :smash:

Bärsärk
2015-09-10, 18:29
Ser dina ben ut så där, Bärsärk?


Nej men det är bevis på att de skulle kunna göra det UTAN övningen knäböj om jag hade rätt anlag för det och doping.

hurril
2015-09-10, 19:15
Nej men det är bevis på att de skulle kunna göra det UTAN övningen knäböj om jag hade rätt anlag för det och doping.

Du för din talan mycket starkt nu.

Gerdler
2015-09-10, 19:46
Nej men det är bevis på att de skulle kunna göra det UTAN övningen knäböj om jag hade rätt anlag för det och doping.

Lägger inga värderingar i det men för min egen del så föredrar jag knäböj framför doping.

Ozziking
2015-09-10, 20:06
Hur ballt vore det inte att se benutvecklingen mellan folk som bara tränade t.ex. knäböj x timmar i veckan jämfört med t.ex. frontböj x timmar i veckan eller byggarövningar x timmar i veckan där x är samma totala tid för alla.

Det skulle vara ballt men gener skulle nog avgöra en stor del då.

z_bumbi
2015-09-10, 20:07
Nej men det är bevis på att de skulle kunna göra det UTAN övningen knäböj om jag hade rätt anlag för det och doping.

Det är få byggare som inte vill ha den benvolym Dorian hade under den ganska långa inledande perioden där han körde böj. När han gick upp i doserna och blev starkare så höll tydligen inte kroppen för böj och då körde han den inte. När han sedan gick ner i vikt och därmed styrka så började han igen.
Jag tycker det väldigt mycket liknar att man kan (inte ska) köra böj för att få upp en grundstyrka i kroppen för att sedan välja bland alla de övningar man också kör för att se vad som funkar bäst för just den personen.

Tobbey
2015-09-10, 20:13
Mina lår växer som ogräs av knäböj på gott och ont. Enda benövning jag kör förutom marklyft, vågar inte träna andra benövningar då låren troligtvis blir löjligt stora då. Det är det enda negativa jag ser med knäböj.

ceejay
2015-09-10, 21:25
Jeans är svåra att hitta :(

svenbanan
2015-09-10, 21:43
Det är ju negativt att man blir så trött i benen av knäböj.

Inte roligt med löpträning dagen efter ett böjpass.

I övrigt ser jag bara fördelar.

Bärsärk
2015-09-10, 21:50
Det är få byggare som inte vill ha den benvolym Dorian hade under den ganska långa inledande perioden där han körde böj. När han gick upp i doserna och blev starkare så höll tydligen inte kroppen för böj och då körde han den inte. När han sedan gick ner i vikt och därmed styrka så började han igen.
Jag tycker det väldigt mycket liknar att man kan (inte ska) köra böj för att få upp en grundstyrka i kroppen för att sedan välja bland alla de övningar man också kör för att se vad som funkar bäst för just den personen.

Okej, citatet från Dorian själv lyder ju

I would always pre-exhaust before I got onto the compound exercises, but I did leg press, and hack squatting, or squatting on a Smith machine instead of going to squats. And I found I got much better development from these exercises than from just heavy squatting. It depends a lot on your structure, but it (the squat) didn’t suit me. So hack squats, leg presses and pre-exhaustion with leg extensions.

Vart har du fått ifrån att han slutade med böj för att hans kropp inte höll?

filmjölk
2015-09-10, 21:58
Allas rövar växer i knäböj utom min *cry**cry**cry*

Deep gluteal syndrome?

hurril
2015-09-10, 22:10
Okej, citatet från Dorian själv lyder ju



Vart har du fått ifrån att han slutade med böj för att hans kropp inte höll?

Han skriver det i sin egen bok.

oscarovegren
2015-09-11, 05:56
Det är ju negativt att man blir så trött i benen av knäböj.

Inte roligt med löpträning dagen efter ett böjpass.

I övrigt ser jag bara fördelar.

Kör man massor av bencurl, benspark och benpress så tror jag inte löpträning är så kul dagen efter heller :MrT:

Sparven från Minsk
2015-09-11, 06:59
https://www.youtube.com/watch?v=nppzGV1U8y8

Skämt och sido.

Jag rekommenderar definitivt knäböj till nybörjare som avancerade då det är en ypperlig övning.
Lär kroppskontroll, att hantera stora vikter, bra överföring till marklyft, skapar pannben och frisätter en hel del goa hormoner.

Jag skulle då aldrig byta ut denna övningen.

Upplever att de flesta som klagar över denna övningen är just personen som antingen är klena i böjen, eller knappt kan komma ned i en godkänd hockeyböj.

Ser alldeles för mycket av det senare på mitt lokala gym, killar som lastar på 150 kg och går långt ifrån ens till parallellt. Är som att stanna halvvägs i bänken, eller curla halvvägs från midjan.

Old Nick
2015-09-11, 07:20
Ex varför är det inte bänkpress eller rodd tre gånger i veckan vilket jag tror många nybörjare skulle klara minst lika bra?

Hela frågeställningen är märklig tycker jag. Programmets utformning är ju inte någon filosofisk fråga där skaparen suttit och grubblat över någon slags övergripande rättviseaspekt där alla övningar skall vara "lika värda" och få lika mycket tid. Det ser ut som det gör för att Rippetoe och övriga sett att detta är vad som gett bäst resultat. Svårare än så är det ju inte.

Och att beskriva det frekventa inkluderandet av en av de mest grundläggande helkroppsövningarna som en "hysteri" känns ännu mer konstigt. Tycker du det råder en hysteri kring intervaller eller långpass inom löpningen? Eller en form av hysteri att skidskyttar så frekvent tränar prickskytte? Jag menar, sånt rekommenderas ju hela tiden inom dessa områden. Av alla. Hysteri?

Att tunga helkroppsövningar finns med i flertalet program är bara självklart. Jag förstår inte hur man kan tänka på annat sätt.

ARMSTARK
2015-09-11, 07:53
Hela frågeställningen är märklig tycker jag. Programmets utformning är ju inte någon filosofisk fråga där skaparen suttit och grubblat över någon slags övergripande rättviseaspekt där alla övningar skall vara "lika värda" och få lika mycket tid. Det ser ut som det gör för att Rippetoe och övriga sett att detta är vad som gett bäst resultat. Svårare än så är det ju inte.

Och att beskriva det frekventa inkluderandet av en av de mest grundläggande helkroppsövningarna som en "hysteri" känns ännu mer konstigt. Tycker du det råder en hysteri kring intervaller eller långpass inom löpningen? Eller en form av hysteri att skidskyttar så frekvent tränar prickskytte? Jag menar, sånt rekommenderas ju hela tiden inom dessa områden. Av alla. Hysteri?

Att tunga helkroppsövningar finns med i flertalet program är bara självklart. Jag förstår inte hur man kan tänka på annat sätt.

Folk som inte är vana att träna hårt undviker dessa övningar, helt enkelt för att det smakar skit. Man vill inte att de ska vara det de är; bland de bättre massa/styrke övningarna, så därför förkastar man dem som old school skit.

Henchman
2015-09-11, 13:59
Bland alla de gymövningar man ser så kräver nog knäböj i utförande också mest, ja fokus.
Att sitta fastspänd i en maskin och pumpa biceps framför en spegel ger å andra sidan en stor mängd fokus på den självkärlek man känner.

Ja man kan också träna sissy squats, utfall, marklyft eller liknande istället för knäböj men det är nog inte de alternativa övningarna du har i åtanke. Självklart så suckar folk över de som absolut inte vill träna knäböj av personlig anledning när man redan vet att det i flera fall handlar om lättja. Varför skulle man exempelvis vilja utesluta roddar från ryggträningen?

Isseman
2015-09-11, 17:25
Känns inte som jag tränat om jag inte böjt. Därför böjer jag varje pass. Bicepscurls kör jag kanske tre-fyra gånger i halvåret.

Varför blir det ofta en indirekt tävling här på kolo vem som böjer flest & mest samt den som curlar mest sällan? Måste vara fler än jag som känner det? Känns löjligt. (OBS ingen peak mot dig peterson utan till alla i allmänhet).

mikaelj
2015-09-11, 17:38
(OBS ingen peak mot dig peterson utan till alla i allmänhet).

Pik. Som i: "att pika någon". http://www.synonymer.se/?query=pika

Köttis
2015-09-11, 17:43
Peak: https://trainelite.com/wp-content/uploads/2013/06/Biceps-peak.jpg

Ado2000
2015-09-11, 18:01
Deep gluteal syndrome?

Tror inte det men har haft en del smärta i baksida lår rätt konstant på ena benet innan sommaren.

Ado2000
2015-09-11, 18:03
Varför blir det ofta en indirekt tävling här på kolo vem som böjer flest & mest samt den som curlar mest sällan? Måste vara fler än jag som känner det? Känns löjligt. (OBS ingen peak mot dig peterson utan till alla i allmänhet).

Jag hoppas att det är jag som curlar mest här men det tvivlar jag på. Jag hoppas iaf vara i top 5 :D

filmjölk
2015-09-11, 18:17
Jag måste påstå att jag håller med TS litegrann. Vad är dealen med knäböj? Jag förstår att det är en big deal för tjejer då övningen har en väldigt stark koppling till en attraktiv, hälsosam och stark kvinnlig fysik. Men för män? Vad skall vi med välsvarvad röv och lår till ur estetisk synpunkt? Vi borde fokusera mer på överkropp då vår manlighet och skönhet sitter mer i just överkroppen.

Bänkpress, pullups, dips, axelpress, bicepscurls - det är riktiga mansövningar. Knäböj är en riktig tjejövning. Marklyft kan klassificeras som unisex och viktig för båda könen.

Okau
2015-09-11, 18:29
Jag måste påstå att jag håller med TS litegrann. Vad är dealen med knäböj? Jag förstår att det är en big deal för tjejer då övningen har en väldigt stark koppling till en attraktiv, hälsosam och stark kvinnlig fysik. Men för män? Vad skall vi med välsvarvad röv och lår till ur estetisk synpunkt? Vi borde fokusera mer på överkropp då vår manlighet och skönhet sitter mer i just överkroppen.

Bänkpress, pullups, dips, axelpress, bicepscurls - det är riktiga mansövningar. Knäböj är en riktig tjejövning. Marklyft kan klassificeras som unisex och viktig för båda könen.

lol

MackeJuve
2015-09-11, 18:29
Jag måste påstå att jag håller med TS litegrann. Vad är dealen med knäböj? Jag förstår att det är en big deal för tjejer då övningen har en väldigt stark koppling till en attraktiv, hälsosam och stark kvinnlig fysik. Men för män? Vad skall vi med välsvarvad röv och lår till ur estetisk synpunkt? Vi borde fokusera mer på överkropp då vår manlighet och skönhet sitter mer i just överkroppen.

Bänkpress, pullups, dips, axelpress, bicepscurls - det är riktiga mansövningar. Knäböj är en riktig tjejövning. Marklyft kan klassificeras som unisex och viktig för båda könen.

Tycker den känns extremt manlig. Jag känner själv att man inte kan kalla sig stark om man inte är rejält stark i benen. Det är dessutom få övningar som är mer mentalt jobbiga att maxa i, tycker jag i alla fall själv.

Den känns mest hardcore tätt följd av marklyft :D

Saatan
2015-09-11, 18:58
Jag sågade av ett finger på gymmet igår, riktigt jävla MENTALT jobbigt men nu är det GJORT fyfan vad jag är macho fan vilka mesar ni alla andra är!! För alla vet att träning ska göra ONT och det ska vara JOBBIGT desto mer hardcore desto bättre,


Jag föredrar hellre att lägga krut på enkla överkroppsövningar som knappt är jobbiga men ger mig vad jag vill ha.

Okau
2015-09-11, 19:20
Jag sågade av ett finger på gymmet igår, riktigt jävla MENTALT jobbigt men nu är det GJORT fyfan vad jag är macho fan vilka mesar ni alla andra är!! För alla vet att träning ska göra ONT och det ska vara JOBBIGT desto mer hardcore desto bättre,


Jag föredrar hellre att lägga krut på enkla överkroppsövningar som knappt är jobbiga men ger mig vad jag vill ha.

med en skivstång? i så fall är det riktigt manligt

ceejay
2015-09-11, 19:39
Jag måste påstå att jag håller med TS litegrann. Vad är dealen med knäböj? Jag förstår att det är en big deal för tjejer då övningen har en väldigt stark koppling till en attraktiv, hälsosam och stark kvinnlig fysik. Men för män? Vad skall vi med välsvarvad röv och lår till ur estetisk synpunkt? Vi borde fokusera mer på överkropp då vår manlighet och skönhet sitter mer i just överkroppen.

Bänkpress, pullups, dips, axelpress, bicepscurls - det är riktiga mansövningar. Knäböj är en riktig tjejövning. Marklyft kan klassificeras som unisex och viktig för båda könen.

Sådär säger bara extremt veka människor *sneglar på dig*

Rikard Jansson
2015-09-11, 19:42
Rent allmänt kan man ju faktiskt konstatera att det är kvinnligt att böja mer än man bänkar, om man ser till fakta.

filmjölk
2015-09-11, 19:54
Sådär säger bara extremt veka människor *sneglar på dig*

:D Vad passande att du citerade mig då.

filmjölk
2015-09-11, 20:01
Rent allmänt kan man ju faktiskt konstatera att det är kvinnligt att böja mer än man bänkar, om man ser till fakta.

Just precis. Om man väl har lyckats med åbäket att bänka mer än vad man böjer, så har man där ett ultimat bevis på att träningen faktiskt gett någonting. Vilken otränad vanlig människa är starkare i överkroppen än i underkroppen? Svaret på det är ingen.

Har man då lyckats med detta kan man faktiskt vara lite stolt. Man har åstadkommit någonting, man har förändrat styrkeförhållandena i kroppen något radikalt. Detta har man tränat sig till - det är inget böjfantaster kan bevisa på samma tydliga vis.

Isseman
2015-09-11, 20:50
Pik. Som i: "att pika någon". http://www.synonymer.se/?query=pika

Peak: https://trainelite.com/wp-content/uploads/2013/06/Biceps-peak.jpg

....


Jag hoppas att det är jag som curlar mest här men det tvivlar jag på. Jag hoppas iaf vara i top 5 :D

Haha härligt att någon vågar stå för motsatsen! Jag curlar med hej vilt :D

pepplez
2015-09-11, 21:09
Jag sågade av ett finger på gymmet igår, riktigt jävla MENTALT jobbigt men nu är det GJORT fyfan vad jag är macho fan vilka mesar ni alla andra är!! För alla vet att träning ska göra ONT och det ska vara JOBBIGT desto mer hardcore desto bättre,


Jag föredrar hellre att lägga krut på enkla överkroppsövningar som knappt är jobbiga men ger mig vad jag vill ha.

Glöm inte avsluta med 2x15 i gynekologstolen :naughty:

anvihl
2015-09-11, 23:17
Jag sågade av ett finger på gymmet igår, riktigt jävla MENTALT jobbigt men nu är det GJORT fyfan vad jag är macho fan vilka mesar ni alla andra är!! För alla vet att träning ska göra ONT och det ska vara JOBBIGT desto mer hardcore desto bättre,


Jag föredrar hellre att lägga krut på enkla överkroppsövningar som knappt är jobbiga men ger mig vad jag vill ha.

Kom tillbaka när hela näven är borta, mes!

Varför ska du lägga fokus på överkroppsövningar när det är benträning som det pratas om?

Donkens
2015-09-12, 01:10
Hur skulle du reagera, om personer både vill bli starka, stabila och ha en snygg fysik?

Kör både benpress och knäböj.

-
Jag har inte kunnat köra knäböj 4 månader bak i tiden, kändes för mycket i knäna.
Började med att nöta på benpress i två månader och mycket benspark.

Efter tre månader vart det helt acceptabelt att böja, högreps.

I måndags körde jag ett pass ben knäböj, benspark, lårcurl och vadpress,
idag är första gången som jag kört ben för andra gången i veckan, och då vart det benpress, benspark, lårcurl, höftrotation och vadpress. Varför inte bli bra på båda?

-

beaginner
2015-12-07, 20:53
Ni som kritiserar knäböj, vad anser ni om att tyngdlyftare kör mycket high bar squats? Alltså, tycker ni att de överskattar böjen?

Själv anser jag att tyngdlyftare är bland de finaste atleterna som finns och de behöver knäböj (mycket knäböj) för att bli starkare overall. Vad är starkare overall? Jo, det är att gå fram till en skivstång som ligger på marken och få upp den över huvudet ståendes. Typ såhär: https://www.youtube.com/watch?v=7yYqIAr_pW4

Han är en riktig badass. Skulle ni som kritiserar knäböj gå fram till honom och säga: "Hörru, knäböj är en överskattad övning." Han skulle garva.

Anders The Peak
2015-12-07, 21:33
Knäböj är en underskattad massabyggare för hela kroppen.

Ilja Iljin det är bara att buga och bocka. Måste vara en av de största idrottsprestationerna genom tiderna.
7yYqIAr_pW4

Klein
2015-12-08, 00:05
Knäböj är en väldigt tidseffektiv övning om man vill bli stor, stark och smidig samt få en stjärt som tjejer dreglar över. Men övningen är ju så klart jobbig att träna så för den som inte vill slita finns det ju andra alternativ. Att ställa sig i vassen tex.

Shqypnia
2015-12-08, 06:53
Knäböj är en underbar övning! Inte mkt som slår hatkärleken- och när det svartnar till mitt under utförandet!

Raschmus
2015-12-08, 08:15
Knäböj är ju kanon

Fläskar jag på några set böj så är hela min underkroppsträning färdig och kan göra annat sedan.

ARMSTARK
2015-12-08, 08:32
Det är bara en sak jag ångrar i min träningskarriär; att jag inte började böja tidigare. Så mycket bänk och så lite böj. :em:

Pernam
2015-12-08, 08:33
Rent allmänt kan man ju faktiskt konstatera att det är kvinnligt att böja mer än man bänkar, om man ser till fakta.

Härliga tider! Då har jag äntligen ärligt påstå att jag bejakar min feminina sida!

stemag
2015-12-08, 09:40
Sen nått halvår tillbaka kör jag böj tre gånger i veckan, bästa som hänt min träning :) Visserligen kör jag bara frontböj, men ändå...

MackeJuve
2015-12-08, 09:50
Sen nått halvår tillbaka kör jag böj tre gånger i veckan, bästa som hänt min träning :) Visserligen kör jag bara frontböj, men ändå...

Tycker också det är mycket roligare när man gör det mer frekvent. Tror det kan vara ett framgångsrecept för de som inte upptäckt charmen med att träna ben ännu. Gör man det bara en gång i veckan eller t.o.m. varannan vecka känns det hemskt varje gång, gör man det flera gånger i veckan känns det mer naturligt.

Coffe
2015-12-08, 14:24
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.

Eller så är vi gamla fotbollsspelare som fläskat på oss lite men vars ben inte riktigt krympt ned till bebisstorlekar ändå...

Coffe
2015-12-08, 15:03
https://www.youtube.com/watch?v=nppzGV1U8y8


Ser alldeles för mycket av det senare på mitt lokala gym, killar som lastar på 150 kg och går långt ifrån ens till parallellt. Är som att stanna halvvägs i bänken, eller curla halvvägs från midjan.

Försöker du mena att det min husgud Kali Muscle gör i videon nedan inte är fullständiga, fullgoda och fullkomligt superba curls?

https://www.youtube.com/watch?v=8TMc-6Emna0

blund21
2015-12-08, 15:14
Försöker du mena att det min husgud Kali Muscle gör i videon nedan inte är fullständiga, fullgoda och fullkomligt superba curls?

https://www.youtube.com/watch?v=8TMc-6Emna0

Den som klagar på de där curlsen vet ju inte hur det ska gå till på riktigt.

Diomedea exulans
2015-12-08, 15:18
Knäböj är hemsk, då den är svår att få till tekniskt. En övning jag inte kan fläska på i, för då börjar ryggen böja sig åt alla möjliga konstiga håll.

Shajjn
2015-12-08, 21:26
Oklart. Dock högst besynnerligt att så stor andel av styrketränande män så okritiskt köper denna fäbless för knäböjen. Många börjar träna för att må bra och se bra ut nakna, men blir totalt indoktrinerade i BB-idealens värld och knäböjshysteri.

Shajjn
2015-12-08, 21:39
Jag måste påstå att jag håller med TS litegrann. Vad är dealen med knäböj? Jag förstår att det är en big deal för tjejer då övningen har en väldigt stark koppling till en attraktiv, hälsosam och stark kvinnlig fysik. Men för män? Vad skall vi med välsvarvad röv och lår till ur estetisk synpunkt? Vi borde fokusera mer på överkropp då vår manlighet och skönhet sitter mer i just överkroppen.

Bänkpress, pullups, dips, axelpress, bicepscurls - det är riktiga mansövningar. Knäböj är en riktig tjejövning. Marklyft kan klassificeras som unisex och viktig för båda könen.

Word, åtminstone om utgångspunkten är estetik, definitivt.

anvihl
2015-12-08, 21:44
Och varför ska man satsa på estetik om utgångspunkten är klassisk manlighet? Det är ju raka motsatsen.

Diomedea exulans
2015-12-08, 21:48
Och varför ska man satsa på estetik om utgångspunkten är klassisk manlighet? Det är ju raka motsatsen.

För klassisk manlighet är styrka mycket viktigare, och där kommer böjen in igen. Hmm.

HenrikJ
2015-12-08, 21:51
Och varför ska man satsa på estetik om utgångspunkten är klassisk manlighet? Det är ju raka motsatsen.

Beror ju på hur klassisk man vill vara. Platon approves estetik.

Diomedea exulans
2015-12-08, 21:52
Beror ju på hur klassisk man vill vara. Platon approves estetik.

Ah, men Platon gillade väl stora ben med?

Bärsärk
2015-12-08, 21:58
Stora ben måste ju vara de mest idiotiska man kan eftersträva.

exevision
2015-12-08, 22:01
Stora ben måste ju vara de mest idiotiska man kan eftersträva.

Nej

anvihl
2015-12-08, 22:01
För klassisk manlighet är styrka mycket viktigare, och där kommer böjen in igen. Hmm.

Exakt! :)

http://rs1382.pbsrc.com/albums/ah246/lynnigan1/clint-nod_zps0362897e.gif~c200

hurril
2015-12-09, 00:50
Styrka syns också. Med några få undantag kan man se det som inverterat proportionellt mot armhålevinkeln, mängden mässing runt halsen och hur mycket munnen brölar när han försöker addera tal med fler siffror än en. Väldigt estetiskt.

spoonchest
2015-12-09, 05:00
Jag tycker böj ger alldeles för mycket sett till insats för att låta bli övningen.

Klein
2015-12-09, 12:20
Jag måste påstå att jag håller med TS litegrann. Vad är dealen med knäböj? Jag förstår att det är en big deal för tjejer då övningen har en väldigt stark koppling till en attraktiv, hälsosam och stark kvinnlig fysik. Men för män? Vad skall vi med välsvarvad röv och lår till ur estetisk synpunkt? Vi borde fokusera mer på överkropp då vår manlighet och skönhet sitter mer i just överkroppen.

Bänkpress, pullups, dips, axelpress, bicepscurls - det är riktiga mansövningar. Knäböj är en riktig tjejövning. Marklyft kan klassificeras som unisex och viktig för båda könen.

Stjärten är ju något av det första som tjejer kikar på hos killar så om syftet med träningen är att attrahera tjejer finns det ingen logik alls i att skippa böjen.