handdator

Visa fullständig version : Smärta längst ner i ländryggen.


Olloof
2015-09-08, 15:54
Hej!

Körde tunga knäböj för några veckor sen och märkte att jag hade svårt att hålla ryggen stabil, det blev helt enkelt för mycket svank. Dumt nog körde jag vidare istället för att sänka vikten. Efter passet hade jag lite känningar allra längst ner i ländryggen, precis över svanskotan. Dagen efter körde jag mark, och någon timme efter det passet fick jag riktigt ont i den punkten. Så pass ont att jag hade svårt att böja mig fram för att sätta på mig byxor. Det har blivit bättre, men när jag härom dagen provade att köra benpress blev det betydligt värre igen.

Någon som har tips på vad jag ska göra. Är det bara vila som gäller? Beror det ofrivilliga svankandet i böjen på dålig bålstabilitet eller dålig rörlighet? Finns det några övningar jag kan göra som kan råda bot på svankproblemet?

Hyperion1
2015-09-08, 18:22
Skulle rekomendera dig att uppsöka sjukgymnast för att få ett profesionellt utlåtande. Kan även vara väl värt att investera i en MR för att säkerställa att du inte råkat ut för en diskbuktning eller dylikt. Notera att jag inte på något sätt försöker skrämma dig men tycker alltid att det är bäst att konslutera något kunning inom yrket. Smärtan i ryggen kan faktiskt komma från att andra muskler är svaga vilket leder till att andra delar försöker kompensera för svagheterna, detta är väldigt vanligt. Men för att hitta detta eller annan felkälla till din värk så skulle jag börja med en fysioterapeut.

joelaxelsson
2015-09-11, 08:12
Informationen är bristfällig, fyll i skademallen. Men, det låter som om du ådragit dig akut lumbago, dvs. ryggskott, sannolikt r/t inadekvat utförande och överbelastning i de övningar du nämt. Jag rekommenderar nedanstående.

-Uppsök fysioterapeut/sjg för bedömning och möjlig åtgärd med exempelvis bålstabiliserande/aktiverande övningar.
-Belasta till smärtgräns och vila aktivt. Detta innebär att du sannolikt bör stå över tung belastning av rygg (knäböj, marklyft osv.) de närmaste veckorna och istället ägna dig åt alternativ träning.
-Se över ditt övningsutförande och träningsupplägg.
-Smärtlindra m. Receptfria preparat paracetamol (ex. Alvedon) eller NSAID (ex
Ipren) om så verkligen behövs.
-På ovanstående beskrivning låter det som att en MR-undersökning i detta tidiga skede saknar värde för handläggningen.
-Ge det tid.

Rolfarsson
2015-09-12, 11:54
men när jag härom dagen provade att köra benpress blev det betydligt värre igen.

Sluta att gå för djupt i benpressen och håll nere röven i sätet, en för djup benpress orsakar en flexion (böjning) i korsryggen, vilket är minst lika illa som att få det i knäböj och marklyft.
Flexion och hyperextension under belastning är en av dom största orsakerna till diskskador i gymmet, låt aldrig detta ske, du har bara en rygg.
Och hur är ditt böj utförande? Får du en så kallad "butt wink"? Om det är fallet så använder du ett djup som du inte är skapt för (https://youtu.be/O3S5nrh9OF0).