handdator

Visa fullständig version : Tänkbara problem med BFR-träning.


kaspen
2015-09-08, 04:57
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/26342064/

Tänkbara biverkningar är hjärt/kärlsjukdomar.

PrimalAeon
2015-09-08, 11:11
Vet inte om jag tolkar det snett, men jag får det till att man kanske skall vara eftertänksam gällande användandet av BFR om man har hjärt/kärlsjukdom. Inte att det leder till det.

Linjedomarn
2015-09-08, 11:54
Vet inte om jag tolkar det snett, men jag får det till att man kanske skall vara eftertänksam gällande användandet av BFR om man har hjärt/kärlsjukdom. Inte att det leder till det.

Typ. Författarna argumenterar för att det behövs mer forskning för att kunna säkerställa att metoden är säker eftersom den kan leda till kardiovaskulära problem, speciellt hos de som redan är insjuknad i en kardiovaskulär sjukdom då metoden resulterar i sympatisk överaktivitet och blodtrycksstigning.

Det betyder inte att metoden leder till hjärt- och kärlsjukdomar som TS verkar ha uppfattat det som, utan att man bör utreda om den är säker innan man rekommenderar BFR som en intervention för personer som redan är insjukna i kardiovaskulära sjukdomar.

kaspen
2015-09-08, 16:04
Jag uppfattade det inte så utan formulerade mig dåligt.

Starke75an
2015-09-08, 16:16
Praktiseras det? Alltså vad jag förstår, strypträning?

Linjedomarn
2015-09-08, 20:45
Jag uppfattade det inte så utan formulerade mig dåligt.

Tänkbara biverkningar är hjärt/kärlsjukdomar.

Hur annars skulle man kunna tolka denna korta och koncisa mening?

Linjedomarn
2015-09-08, 20:48
Praktiseras det? Alltså vad jag förstår, strypträning?

Ja som det står i artikeln så är det hyffsat välanvänd och användningen ökar fortfarande.

Kallas också för "katsu training" eller ocklusionsträning.

8 år gammal tråd på kolozzeum som berör ämnet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92902

kaspen
2015-09-08, 21:51
Hur annars skulle man kunna tolka denna korta och koncisa mening?

Jag försökte vara lite rolig.