handdator

Visa fullständig version : Emigrera till engelsktalande land


cero
2015-09-07, 13:55
Vilket engelsktalande land bör man satsa på som outbildad svensk? Vet inte hur lång tid det brukar ta att ansöka efter permanenta uppehållstillstånd, men <24 månader vore fint. Har tittat en del på Kanada, men det är tyvärr långa väntetider och höga krav. Irland, Nya Zeeland osv känns också intressant.

Dela med er av era erfarenheter.

ceejay
2015-09-07, 14:03
Det finns väl ett par koloiter både i kanada och nya zeeland? :)

The_RobRoy
2015-09-07, 14:04
Det tråkiga svaret är att utnyttja en av de sista stora unika förmånerna i det svenska systemet, skaffa dig en förstklassig utbildning som t.ex. civilingenjör och sök dig sedan utomland. Passa på att göra utbytes-terminer i 1 eller 2 länder, för att få in en fot och få känsla för om du vill bo i dessa länder. Kombinera detta med sommarjobb utomlands, så har du garanterat jobb-erbjudanden i utlandet efter examen om 5 år.

Har du inte betygen, pluggar du stenhårt för högskoleprov och kör sen.

Petoria
2015-09-07, 14:16
Jag trivs bra i Skottland. Många bra universitet här också om du vill plugga, gratis är det också på bachelors nivå.

z_bumbi
2015-09-07, 14:32
Inom EU är det väl bara att söka jobb?

cero
2015-09-07, 15:10
Inom EU är det väl bara att söka jobb?

Är det så enkelt?

Jokester
2015-09-07, 15:19
Välj land
Börja studera där
Hitta jobb
Stanna kvar

Vunnis
2015-09-07, 15:20
Är det så enkelt?

I en del EU-länder behöver man ju inte ens jobb för att få vara kvar.
... Fniss. Nä. Men det är väl lite av poängen med konceptet?

Petoria
2015-09-07, 15:39
Är det så enkelt?

Inom Storbrittanien så är det bara att ansöka om ett National Insurance nummer och så kan du jobba.

Tricce
2015-09-07, 17:16
Är detta början på en europeisk flykt från flyktingarna? Till det nya eurotopia?

filmjölk
2015-09-07, 17:19
Är detta början på en europeisk flykt från flyktingarna? Till det nya eurotopia?

Njae, det är nog en mellanstation innan det istället flys till östeuropa.

ARMSTARK
2015-09-08, 14:03
Filmjölk är inne på nånting. Det kanske vore lika bra att flytta till Ryssland nu och rota sig ordentligt innan de invaderar Sverige, det är inte någon rolig historia när ryssen kommer.

z_bumbi
2015-09-08, 16:13
Är det så enkelt?

Arbetsförmedlingen har troligen all info du behöver så kika där.

cero
2015-09-08, 16:27
Inom Storbrittanien så är det bara att ansöka om ett National Insurance nummer och så kan du jobba.

Det står dock:

"If you’re moving to the UK you can only apply once you’re here. You must have the right to work or study in the UK to get a National Insurance number."

Vad menas med "Must have the right to work or study"?

Arbetsförmedlingen har troligen all info du behöver så kika där.

Det ska jag absolut göra, tackar.

StarkaUlf
2015-09-08, 16:42
När du har hittat dig ett jobb i UK så ansöker du om NIN. Du måste inte inneha NIN innan du söker/börjar på ett jobb, men du måste skaffa ett efter att du har börjat arbeta.

Edit: När du väl har fått detta nummer, behåll det eftersom du har samma nummer livet ut, så slipper du fara och göra en ny intervju om du återvänder dit någon mer gång.

cero
2015-09-08, 17:14
Tack för klargörandet, StarkaUlf.

Vilka engelsktalande länder tror du har starkast ekonomier just nu?

Tricce
2015-09-08, 17:49
Tack för klargörandet, StarkaUlf.

Vilka engelsktalande länder tror du har starkast ekonomier just nu?

Lär dig polska istället, ett land med kraftig uppgång!

Bärsärk
2015-09-08, 18:19
Finns det något land i EU som tar emot lite eller inga utom-europeiska invandrare?

Herr Oberst
2015-09-08, 18:23
I en del EU-länder behöver man ju inte ens jobb för att få vara kvar.
... Fniss.

:thumbup:
3 månader såvida man inte är licensierad snyltare. Då kan man sitta med sin filt och mugg i evigheter.

Herr Oberst
2015-09-08, 18:28
Finns det något land i EU som tar emot lite eller inga utom-europeiska invandrare?

Mängder med länder.
I Lettland välkomnar man svenska flyktingar
(från demonstration i Riga)
http://picpaste.com/pics/CMOtWueWwAUC4hB.png_large-2FqBUEUR.1441733258.png

Även Polen är sjukt trevligt. Warszawa är fantastiskt och polackerna verkar riktigt trevliga mot oss svenskar.
Estland, Finland (som man i vissa delar bara pratar svenska), Island, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Kroatien..Alla väldigt trevliga länder

Petoria
2015-09-09, 11:06
Det står dock:

"If you’re moving to the UK you can only apply once you’re here. You must have the right to work or study in the UK to get a National Insurance number."

Vad menas med "Must have the right to work or study"?



Det ska jag absolut göra, tackar.

Du har rätt att jobba om du kommer från ett EU land.

Klein
2015-09-09, 11:45
Det krävs egentligen inget annat än ditt pass för att du ska kunna bo i ett annat EU-land. Hur du försörjer dig är upp till dig själv. Är planen att söka jobb och ånjuta samma villkor som lokalbefolkningen så måste du registrera dig med myndigheterna i landet. Om du har besparingar behöver du i teorin inte göra något annat än att ta dig in i landet med hjälp av ditt pass och fixa boende.

Utanför EU behöver du VISUM för att kunna bo och arbeta. Finns dock en massa länder med "visa waiver agreements" där du vara i 90 dagar som besökare med bara ditt svenska pass. Tex Nya Zeeland. Väl på plats kan du förnya ett sådant besöksvisum i upp till 6 månader. Det ger dig inte rätten att arbeta men det är ju ett enkelt sätt att utforska världen på. Om du är under 30 kan du ganska enkelt få ett working holidays visa i Nya Zeeland vilket ger dig rätten att turista och jobba i upp emot 1 år om jag minns rätt.

cero
2015-09-11, 12:53
Tack för alla svar.

Någon som vet hur det fungerar att göra en namnändring i samband med flytt till t ex Storbritannien? Behöver man vänta i flera år och ansöka om medborgarskap, eller går det att fixa på annat sätt? Är inte direkt ute efter att backpacka utan snarare sätta rötter i nytt land.

Klein
2015-09-11, 13:22
Tack för alla svar.

Någon som vet hur det fungerar att göra en namnändring i samband med flytt till t ex Storbritannien? Behöver man vänta i flera år och ansöka om medborgarskap, eller går det att fixa på annat sätt? Är inte direkt ute efter att backpacka utan snarare sätta rötter i nytt land.

Det enda som spelar någon roll är namnet som står i ditt pass så det är väl bara att skaffa ett nytt pass efter att du ändrat namnet.

cero
2015-09-11, 13:29
Det enda som spelar någon roll är namnet som står i ditt pass så det är väl bara att skaffa ett nytt pass efter att du ändrat namnet.

Är det inte så att vissa länder kräver även födelsebevis? Och det senare vet jag inte om man kan ändra.

Klein
2015-09-11, 13:49
Är det inte så att vissa länder kräver även födelsebevis? Och det senare vet jag inte om man kan ändra.

I Sverige finns inget födelsebevis. Det är uttdrag från folkbokföringen som gäller vid ansökan om visum i utlandet och i folkbokföringen visas gissningsvis bara ditt nuvarande namn. Du kan ju alltid gå till skatteverket och fråga om detta.

Yes
2015-09-11, 14:01
Lär dig polska istället, ett land med kraftig uppgång!
Inget dåligt tips, utifrån min begränsade erfarenhet. Sökte själv jobb på CD Projekt i Warszawa, men det blidde inget där. De polacker jag känner hävdar iof fortfarande att jag är dum i huvudet, men jag gillar landet som fan.
Det ska dock nämnas att Polen inte är lika utvecklat som västländerna. Det är på väg dit men är fortfarande en bit ifrån.

Enklast att komma till och anpassa sig i är nog Storbritannien och Tyskland. Nackdelen är att de är väldigt lika Sverige, så vill man härifrån är det tveksamt om man blir lycklig där.

Canada kan vara ett bra alternativ om man vill komma närmare USA.

filmjölk
2015-09-11, 15:57
Borde inte Australien vara ganska bra alternativ för er som är lite yngre och kanske inte så välutbildade? Ingen personlig erfarenhet och jävligt fördomsfull, men Australiensare är väl lite som norrmän, bortskämda och lata och vill inte ta skitjobb? Dåliga på att hålla tider och engagera sig i något som är tråkigt, lite mer YOLO-nu röker vi braj och sjukanmäler oss-attityd än typisk svensk arbetsmoral?

Grazzafukkinrazzi
2015-09-11, 16:20
Tack för alla svar.

Någon som vet hur det fungerar att göra en namnändring i samband med flytt till t ex Storbritannien? Behöver man vänta i flera år och ansöka om medborgarskap, eller går det att fixa på annat sätt? Är inte direkt ute efter att backpacka utan snarare sätta rötter i nytt land.

Någon speciell anledning till att du ska byta namn till Conor McGregor?

Tricce
2015-09-11, 17:06
Borde inte Australien vara ganska bra alternativ för er som är lite yngre och kanske inte så välutbildade? Ingen personlig erfarenhet och jävligt fördomsfull, men Australiensare är väl lite som norrmän, bortskämda och lata och vill inte ta skitjobb? Dåliga på att hålla tider och engagera sig i något som är tråkigt, lite mer YOLO-nu röker vi braj och sjukanmäler oss-attityd än typisk svensk arbetsmoral?

Du menar finsk arbetsmoral, svenskarna har ju ändå rätt kass arbetsmoral.

filmjölk
2015-09-11, 17:16
Du menar finsk arbetsmoral, svenskarna har ju ändå rätt kass arbetsmoral.

Nej det har vi inte, det där är bara Reinfeldtpropaganda. Fan vi sliter ihjäl oss på våra jobb, pendlar i timtal, jobbar över, går till jobbet döende i cancer och det är ett enormt stigma att behöva bli försörjd. Våra småbarn är 12 timmar på dagis och våra gamla på instutition för att vi har en sån jäkla arbetsmoral.

Svenskar åker till Norge och jobbar 12timmar om dagen med jobb norrmän är för fina för. Själv är jag mest arbetsskygg i världen men ändå sitter jag just nu på jobbet, väldigt inproduktiv och läser på Kolozzeum, men jag är ändå här rent fysiskt, med 39graders feber för ett 24timmars arbetspass. Imorgon klockan 16:00 blir jag avlöst.

Jakobson
2015-09-11, 21:26
Danmark är nog intressant, bättre invandrarpolitik, bättre löner, skandinaviskt och nära hem

Bärsärk
2015-09-11, 21:40
Nej det har vi inte, det där är bara Reinfeldtpropaganda. Fan vi sliter ihjäl oss på våra jobb, pendlar i timtal, jobbar över, går till jobbet döende i cancer och det är ett enormt stigma att behöva bli försörjd. Våra småbarn är 12 timmar på dagis och våra gamla på instutition för att vi har en sån jäkla arbetsmoral.

Svenskar åker till Norge och jobbar 12timmar om dagen med jobb norrmän är för fina för. Själv är jag mest arbetsskygg i världen men ändå sitter jag just nu på jobbet, väldigt inproduktiv och läser på Kolozzeum, men jag är ändå här rent fysiskt, med 39graders feber för ett 24timmars arbetspass. Imorgon klockan 16:00 blir jag avlöst.

Håller med, man bygger inte ett land som Sverige (Som nu bitvis förfaller) om man inte har god arbetsmoral.

Mycket skickliga hantverkare har vi i alla fall.

Paperbasket
2015-09-12, 07:14
Borde inte Australien vara ganska bra alternativ för er som är lite yngre och kanske inte så välutbildade? Ingen personlig erfarenhet och jävligt fördomsfull, men Australiensare är väl lite som norrmän, bortskämda och lata och vill inte ta skitjobb? Dåliga på att hålla tider och engagera sig i något som är tråkigt, lite mer YOLO-nu röker vi braj och sjukanmäler oss-attityd än typisk svensk arbetsmoral?

Jävligt svårt med uppehållstillstånd dock.

MrBoris
2015-09-12, 08:05
Jävligt svårt med uppehållstillstånd dock.

+1

Till TS: vill du till NZ eller Aus rekommenderar jag att fixa jobb på förhand så får du garanterat visum. Om 1.5år kommer jag söka PUT i NZ (då har jag varit här i 2år och har fast jobb)

thunder
2015-09-12, 08:36
Varför inte bara spara lite av lönen så att ni har råd att bo i ett gated community när det behövs om några år? Det är ändå skönt att bo kvar nära vänner och familjen.

Australien, Nya Zeeland och Canada är mina tips om man måste till ett annat engelsktalande land. UK är nog kört tillsammans med resten av Europa om du letar efter ett tryggt land att låta din familj växa upp i,så då stannar man hellre kvar här.

filmjölk
2015-09-12, 11:47
Varför inte bara spara lite av lönen så att ni har råd att bo i ett gated community när det behövs om några år? Det är ändå skönt att bo kvar nära vänner och familjen.

Australien, Nya Zeeland och Canada är mina tips om man måste till ett annat engelsktalande land. UK är nog kört tillsammans med resten av Europa om du letar efter ett tryggt land att låta din familj växa upp i,så då stannar man hellre kvar här.

Sparar hellre så att min son kan flytta utomlands än för ett gated community tbh. Jag tror att dessa kommer kosta multum och vara väldigt exklusiva, och att den stora halvrika medelklassen (som jag är långt ifrån) är precis lika körda som vi wt-fattiglappar, eller mer körda tom. då fallet blir större.

cero
2015-09-13, 18:25
Några ställen i Europa som har brist på ung arbetskraft eller ser det ut ungefär som i Sverige överallt?

StarkaUlf
2015-09-13, 19:44
Det beror nog på vad du kan tänka dig att jobba med. Och man får nog räkna med en betydligt lägre lön än svenska löner. (T.ex så är det inte ovanligt att tjäna £6-7 pund i timmen för att arbeta på lager i England. Och då är det blandat dag/kväll. Call center så brukar det vara £7.5-9, ibland aningen högre om du sköter jobbet på två språk, men det beror mycket på vilken stad + vilket företag du hamnar i)

thunder
2015-09-14, 14:44
Sparar hellre så att min son kan flytta utomlands än för ett gated community tbh. Jag tror att dessa kommer kosta multum och vara väldigt exklusiva, och att den stora halvrika medelklassen (som jag är långt ifrån) är precis lika körda som vi wt-fattiglappar, eller mer körda tom. då fallet blir större.


Nja. I Sydafrika och Brasilien har väl alla som har ett lite bättre jobb råd med det? Gissar att vanligt folk kommer gå ihop i olika gemenskaper och lösa det tillsammans. Staket runt byn plus hyra in två vakter på fas-3?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tricce
2015-10-10, 10:20
Blir nog Danmark om ett par år, mitt efternamn är ett danskt ord och vårt företag är väl etablerat även i Danmark, känns som att jeg er klar til at trække :d

cero
2015-10-10, 10:27
Någon som har koll på Storbrittanien och vet om möjligheten för att plugga upp gymnasiebetyg finns? Typ motsvarighet till Komvux. Eller måste man fixa allt sådant på hemmaplan?

Bärsärk
2015-10-10, 11:09
Någon som har koll på Storbrittanien och vet om möjligheten för att plugga upp gymnasiebetyg finns? Typ motsvarighet till Komvux. Eller måste man fixa allt sådant på hemmaplan?

Det lär nog bli bra mycket billigare att göra det här hemma i Sverige, är inte sånt typ sjukt dyrt utomlands?

Sverker
2015-10-10, 11:12
Måste vara en stor fördel att ha betyg från det landet man söker arbete i.

J.V
2015-10-10, 11:15
Jävligt svårt med uppehållstillstånd dock.

+1

Till TS: vill du till NZ eller Aus rekommenderar jag att fixa jobb på förhand så får du garanterat visum. Om 1.5år kommer jag söka PUT i NZ (då har jag varit här i 2år och har fast jobb)Nu har ju ni bada koll eftersom Papperskorgen varit har och Boris bott har, men det beror ju mycket pa vilket yrke det handlar om ocksa.

Jag har polare och bekanta som jobbar som sjukskoterskor som knappt hann landa innan de fick sponsorship, samma med manga tradies (snickare, murare, malare) och de javlarna har ju knappt utbildning.

Att komma hit och hoppas pa att fa stanna med ett kontorsjobb ar desto besvarligare, da kravs hogre utbildning och garna nagra ar arbetslivserfarenhet.

Ett tips for just Australien ar att kolla in deras lista pa yrken dar det ar personalbrist och de raknar med att ha det en bit framover, sa vet man lattaste vagen att stanna. Finns pa border.gov.au.

cero
2015-10-10, 11:21
Måste vara en stor fördel att ha betyg från det landet man söker arbete i.

Att kolla upp sådana här grejer är verkligen ett helvete, mycket googlande och svordomar.

Diomedea exulans
2015-10-10, 11:24
Borde inte Australien vara ganska bra alternativ för er som är lite yngre och kanske inte så välutbildade? Ingen personlig erfarenhet och jävligt fördomsfull, men Australiensare är väl lite som norrmän, bortskämda och lata och vill inte ta skitjobb? Dåliga på att hålla tider och engagera sig i något som är tråkigt, lite mer YOLO-nu röker vi braj och sjukanmäler oss-attityd än typisk svensk arbetsmoral?

När jag var i Melbourne för 8 år sedan var där väldigt lätt att få jobb. Man gick till biblioteket, lånade en tidning, tittade på "Lediga jobb utan krav på utbildning"-sidan, och ringde. Jag, som knappt skulle kunna få jobb i Sverige om så mitt liv hängde på det, fick jobb som säljare, flyttkarl och pengainsamlare för välgörenhet inom ett par månader.

Varmt är där också.

The_RobRoy
2015-10-10, 11:27
Ja det börjar bli dags..

Tricce
2015-10-10, 11:43
Varmt är där också.

Och livsfarliga djur/insekter!! :d

J.V
2015-10-10, 11:58
När jag var i Melbourne för 8 år sedan var där väldigt lätt att få jobb. Man gick till biblioteket, lånade en tidning, tittade på "Lediga jobb utan krav på utbildning"-sidan, och ringde. Jag, som knappt skulle kunna få jobb i Sverige om så mitt liv hängde på det, fick jobb som säljare, flyttkarl och pengainsamlare för välgörenhet inom ett par månader.

Varmt är där också.Det ar fortfarande sjukt latt att fa jobb som svensk. Problemet ar bara att det ar tillfalligt, vill man bosatta sig permanent ar det en annan historia oavsett var man kommer fran. Aven om arbetsgivaren vill ha en permanent satter "migrationsverket" stopp.

Diomedea exulans
2015-10-10, 12:04
Och livsfarliga djur/insekter!! :d

Nja, det är överdrivet. Däremot finns det risk att man trampar på en HIV-smittad spruta om man går barfota på stranden i Melbourne. ;)

cero
2015-10-10, 13:46
Vad är grejen med att svenskar är så attraktiva på arbetsplatser utomlands? Är vi allmänt kända som snälla och hårt jobbande? Den beskrivningen passar iofs perfekt in på mig så.

tossefar
2015-10-10, 13:48
Vad är grejen med att svenskar är så attraktiva på arbetsplatser utomlands? Är vi allmänt kända som snälla och hårt jobbande? Den beskrivningen passar iofs perfekt in på mig så.

Generellt sett högutbildade och kulturellt lika resten av västvärlden.

sabenada
2015-10-10, 13:55
Vad är grejen med att svenskar är så attraktiva på arbetsplatser utomlands?

De förväxlar oss med Schweizare :)

Exdiaq
2015-10-10, 14:13
Lär krävas mycket för att jag ska överväga det men för min del hade jag nog kunnat tänka mig Danmark i första hand och därefter Norge. Sen Kanada eller Nya Zeeland. Polen och baltländerna är väl inte helt uteslutet heller, även om väldigt avlägset.

Bärsärk
2015-10-10, 14:57
Hur lång tid tar det att lära sig grötig danska?

Tricce
2015-10-10, 15:21
Hur lång tid tar det att lära sig grötig danska?

Går faktiskt ganska fort att lära sig höra vad dom säger.

ducedo
2015-10-21, 17:00
Vad är grejen med att svenskar är så attraktiva på arbetsplatser utomlands? Är vi allmänt kända som snälla och hårt jobbande? Den beskrivningen passar iofs perfekt in på mig så.

Spontant kan jag tänka mig tre större anledningar:

1) Det är ambitiösa och välutbildade människor som lämnar den svenska välfärden, inte Ronny (https://sv.wikipedia.org/wiki/Y-namn).
2) Nästan alla talar engelska och svensk dialekt är enkel att förstå (scouse (http://www.si.com/extra-mustard/2015/10/06/wayne-rooney-bbc-documentary-scouse-accent-subtitles)).
3) Sveriges goda rykte eftersom många okritiskt sprider vidare den föreställningen.

Sedan har du då "kulturen" vilket blir väldigt diffust. Redan när svenskar emigrerade till USA så ansågs man vara jämlika, arbetsvilliga och trevliga. Dagens svenskättlingar har en BNP per capita som utklassar både USA och Sverige.

Påminner mig för övrigt om denna:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1363199/other/grekland2.jpg

The_RobRoy
2015-10-21, 17:08
Svenskar har säkert gott rykte i USA idag, men vill minnas att jag läst lite historia om de svenskar som samlades i Minnesota och Minneapolis regionen mer specifikt. De ansågs ett tag som något som skulle kunna liknas vid dagens romer, smutsiga lowlifes som man gjorde bäst i att inte beblanda sig med. Sen jobbade dom sig rätt snabbt uppåt, går säkert googla och få lite bättre källa på det.

Rahf
2015-10-21, 17:15
Skandinaver kallades bl.a. "squareheads". Finns lite grann av den attityden i tv-serien Deadwood.

4623
2015-10-21, 17:17
Svenskar har säkert gott rykte i USA idag, men vill minnas att jag läst lite historia om de svenskar som samlades i Minnesota och Minneapolis regionen mer specifikt. De ansågs ett tag som något som skulle kunna liknas vid dagens romer, smutsiga lowlifes som man gjorde bäst i att inte beblanda sig med. Sen jobbade dom sig rätt snabbt uppåt, går säkert googla och få lite bättre källa på det.

Hur funkar det att söka jobb i HK utifrån? Det normala förfarande är att du flyttar inom företaget antar jag. Men vi har inte något kontor där. :)

ducedo
2015-10-21, 18:01
Svenskar har säkert gott rykte i USA idag, men vill minnas att jag läst lite historia om de svenskar som samlades i Minnesota och Minneapolis regionen mer specifikt. De ansågs ett tag som något som skulle kunna liknas vid dagens romer, smutsiga lowlifes som man gjorde bäst i att inte beblanda sig med. Sen jobbade dom sig rätt snabbt uppåt, går säkert googla och få lite bättre källa på det.

Till en början hade man dåligt rykte eftersom man var ovilliga / hade svårt för att lära sig språket men det ändrades - inte minst när kvinnor började få arbete som hembiträde. Som du skriver så finns det bättre källor på det och det är egentligen utanför trådens ämne.

The_RobRoy
2015-10-21, 19:44
Hur funkar det att söka jobb i HK utifrån? Det normala förfarande är att du flyttar inom företaget antar jag. Men vi har inte något kontor där. :)

Det beror på vilken typ av jobb du söker, det finns i princip 4 grupper av svenskar i Hongkong.

1. Studenter
2. De som bara är ute efter ett äventyr och uppleva att bo i HK. De är nöjda med att bo i en sko-låda och jobba som lärare åt barn eller liknande för en relativt låg lön.
3. Expat, utsända av sitt företag på ett förmånligt paket där företaget betalar boende och eventuell skolgång för barn med mera.
4. De fåtal som tagit sig till lokala välbetalda jobb för egen maskin, oftast välutbildade drivna människor som söker något annat än "Svensson livet". Ofta gifta med kineser/thai eller liknande. Men alla är inte high-flying I-bankers utan vissa hittar alternativa nischer, som proffs-PT/tennis-tränare åt rika människor. Eller människor som är chefer/VD vid olika fabriker på andra sidan gränsen i fastlands-kina.

Vilken kategori som passar dig kan bara du svara på.