handdator

Visa fullständig version : En nybörjares fråga om matvägning


StoppaBananen
2015-09-07, 13:19
Hej bullen!

Jag har precis börjat träna igen efter ett litet uppehåll då jag och min fru fick barn. Jag hade bara hunnit träna 3-4 månader innan, men har nu skaffat nytt kort på worldclass och fått lite PT tid med fokus på just träningen.

Målet i början är att gå ner i vikt, och jag vill därför försöka få lite mer koll på kosthållningen och hur man väger mat. Jag tänkte ta den första veckan till att se hur vågen reagerar vid olika kcal mängder och sedan justera det till ett hälsosamt underskott.

Jag har en gång prövat att väga maten, men blev lite fundersam då det verkade som det blev väldigt mycket mat.

Säg att jag tänker göra lax med potatis och någon kallsås till.

Slänger på en bytta på vågen, och nollställer den så inte byttan väger.
Lägger ner, för enkelhetens skull, 100g lax. Enligt förpackningen så ger den x antal kcal per 100g.

Upprepa sedan med ris och kvarg för såsen.

Plussar man då bara ihop dom kcal värdena med varandra och får ut det man är intresserad av? Sedan förstår jag att man får använda lite olika råvaror för att få en bra fördelning av kolhydrater, fett och protein. Men i stora drag - har jag rätt tänk här?

Linjedomarn
2015-09-07, 15:18
Ja det låter som du har hajat det, förstår inte riktigt vad du är osäker på.

StoppaBananen
2015-09-07, 16:00
Ja det låter som du har hajat det, förstår inte riktigt vad du är osäker på.

När jag försökte mig på så tyckte jag bara att det såg ut som enorma mängder man höll på att mäta upp, och tänkte väl "Nä det kan inte stämma". Men bra! Då har jag lärt mig något iaf :p

Tompann
2015-09-17, 11:10
När jag försökte mig på så tyckte jag bara att det såg ut som enorma mängder man höll på att mäta upp, och tänkte väl "Nä det kan inte stämma". Men bra! Då har jag lärt mig något iaf :p

Låter som att det stämmer. De flesta tabellerna visar vad maten innehåller otillagad btw, bara en sidnotis om du inte räknar med det redan.

ddr
2015-09-17, 13:22
Väg kött upptinat (Innan tillagning)
Väg Kolhydratskällor som tillagas i vatten innan tillagning (Ris/Pasta/Bulgur osv ffa. Potatis blir ungefär samma mängd efter tillagning)

Men du verkar ju ha förstått tänket. :)