handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag träna?


Keirin
2004-04-10, 21:06
Hej!

Jag har börjat på ett nytt jobb och börjar 9.30 och slutar 18.00- 18.30. Det blir för omständigt att cykla långt ute efter jobbet. Så jag har börjat styrketräna på morgonen innan jobbet.

Så här har jag tänkt att lägga upp träningen.
Jag jobbar varannan helg men är ledig varje torsdag. Jag tänkte cykla på helgen iaf då jag är ledig, och varje torsdag. Jag cyklar till och från jobbet varje dag. Till jobbet är det en mil. Den milen hade jag tänkt att ta som uppvärmning till styrketräningen.

Helg ledig
Cykel lör 6,5 mil, sön 12 mil.

Mån: Morgonpromenad + cykel 2 mil
Tis: Styrketräning + cykel 2 mil
Ons: Morgonpromenad + cykel 2 mil
Tors: Cykel 8 mil.
Fre: Styrketräning + cykel 2 mil

Jobbar helg lör morgonpromenad + cykel 2 mil
Sön: Styrketräning + cykel 2 mil

Hur ofta är det bra att styrketräna. Jag vill bli starkare i rygg och armar för mitt jobb är ganska fysiskt... Gissa vad? Cykel- och sportaffär. Men det är tungt att lyfta cyklar mycket.

Så vill jag bränna bort fett. Går det bra att bränna fett på morgonpromenader samtidigt som jag styrketränar för att bygga styrka och muskler?

Jag har som ett mål att få rutor på magen. Jag gör sit ups på den bänken. Hur många reps bygger bäst för magen?

Jag kör 15 reps i maskinerna nu i början. Kanske sänker jag till 10 när jag har blivit starkare och kan ergonomibiten bättre.

Tror ni att jag kommer att bli sämre el bättre cyklist av detta? Jag är orolig att jag blir sämre när jag inte kan cykla på kvällarna. Innan så har jag bara cyklat och gått på spinning. Men spinning är jag trött på nu.

Jag vill gärna ha kritik och förslag för att få bra rutin och resultat med mina nya tider.

Mvh Karin

Allan
2004-04-10, 21:09
Ett råd - försök dela upp frågan i två delar och posta den träningsrelaterade här och kostdelen i Kost&Näring. Erfarenheten visar att man får mer genomtänkta svar då. Bara ett råd i all välmening!


:thumbup:

allan

Arwen
2004-04-10, 21:15
Originally posted by Keirin
Hej!

Jag har börjat på ett nytt jobb och börjar 9.30 och slutar 18.00- 18.30.
Jag har börjat styrketräna på morgonen innan jobbet hade jag tänkt. Vad är bra att äta till frukost innan? Hur långt innan måste jag äta för att inte bryta ner musklerna?

Så här har jag tänkt att lägga upp träningen.
Jag jobbar varannan helg men är ledig varje torsdag. Jag tänkte cykla på helgen iaf då jag är ledig, och varje torsdag. Jag cyklar till och från jobbet varje dag. Till jobbet är det en mil. Den milen hade jag tänkt att ta som uppvärmning till styrketräningen.

Helg ledig
Cykel lör 6,5 mil, sön 12 mil.

Mån: Morgonpromenad + cykel 2 mil
Tis: Styrketräning + cykel 2 mil
Ons: Morgonpromenad + cykel 2 mil
Tors: Cykel 8 mil.
Fre: Styrketräning + cykel 2 mil

Jobbar helg lör morgonpromenad + cykel 2 mil
Sön: Styrketräning + cykel 2 mil

Sen skulle jag behöva styra upp min kost en hel del. Nu har jag ätit keso och frukt efter styrketräningen. Är proteinpulver bättre?

Sen måste jag ju sluta äta så förbaskat enformigt. Jag vill gärna ha lite tips på en tillräckligt varierad kost som är nyttig och uppbyggande.

Hur ofta är det bra att styrketräna. Jag vill bli starkare i rygg och armar för mitt jobb är ganska fysiskt... Gissa vad? Cykel och sportaffär. Men det är tungt att lyfta cyklar mycket.

Så vill jag bränna bort fett. Går det bra att bränna fett på morgonpromenader samtidigt som jag styrketränar för att bygga styrka och muskler?

Jag har som ett mål att få rutor på magen. Jag gör sit ups på den bänken. Hur många reps bygger bäst för magen?

Jag kör 15 reps i maskinerna nu i början. Kanske sänker jag till 10 när jag har blivigt starkare och kan ergonomibiten bättre.

Tror ni att jag kommer att bli sämre el bättre cyklist av detta? Jag är orolig att jag blir sämre när jag inte kan cykla på kvällarna. Innan så har jag bara cyklat och gått på spinning. Men spinning är jag trött på nu.

På jobbet har vi inga fikaraster bara en timmes lunch. Det är synd jag vill äta ofta. På helgerna är arbetsdagen från 10- 15 samt 12- 16. Då har vi ingen lunch alls. Nu har jag ätit blåbärssoppa som jag har stående i verkstaden... Men det innehåller väll för mycket socker?

Jag vill gärna ha kritik och förslag för att få bra rutin och resultat med mina nya tider.

Mvh Karin

Hade jag cyklat kring 40 mil i veckan, så hade jag kopplat upp en "dynamo" & börjat leverera till Sydkraft....allvarligt talat: satsat på mycket pasta, ris etc med så mycket uthållighetstträning. Komplettera med bra proteinkällor, kyckling, mager rött/fläskött, fisk & skaldjur.

jakke
2004-04-10, 21:21
Jag saknar vilodagar

z_bumbi
2004-04-10, 21:30
Varför köra morgonpromenad om du ska cykla 2 mil varje dag?

Det blir ju bara mer mat att äta...

Men dela upp tråden i två delar så blir det mer översiktligt.

Keirin
2004-04-11, 19:19
Originally posted by jakke
Jag saknar vilodagar

Jag hade tänkt att ha måndag och onsdag som vilodagar. Det är ju bara en morgonpromenad och så hade jag tänkt att cykla lungt till och hem från jobbet typ 130 i puls.

Kan jag räkna det som vilodagar? Skulle det vara nyttigare att skippa morgonpromenaden?

z_bumbi
2004-04-11, 19:31
Originally posted by Keirin
Helg ledig
Cykel lör 6,5 mil, sön 12 mil.

Mån: Morgonpromenad + cykel 2 mil
Tis: Styrketräning + cykel 2 mil
Ons: Morgonpromenad + cykel 2 mil
Tors: Cykel 8 mil.
Fre: Styrketräning + cykel 2 mil

Jobbar helg lör morgonpromenad + cykel 2 mil
Sön: Styrketräning + cykel 2 mil


Varför köra morgonpromenader?
Du cyklar ju redan mycket så den mängd mat du måste få i dig är ju redan stor nog. Mer träning är inte alltid bättre.

Hur ofta är det bra att styrketräna. Jag vill bli starkare i rygg och armar för mitt jobb är ganska fysiskt... Gissa vad? Cykel- och sportaffär. Men det är tungt att lyfta cyklar mycket.

2-3 gånger per vecka, om du kör två gånger så kan ett helkroppspass kanske funka, kör du 3 dagar så dela kroppen på två eller tre dagar.
Ligger några under Best of kolozeum att utgå ifrån.

Så vill jag bränna bort fett. Går det bra att bränna fett på morgonpromenader samtidigt som jag styrketränar för att bygga styrka och muskler?

Inte så troligt med din träningsvolym. Du kan/kommer att öka i styrka men muskelmassa blir svårt.

Jag har som ett mål att få rutor på magen. Jag gör sit ups på den bänken. Hur många reps bygger bäst för magen?

Rutor = Mindre fett i 90% av fallen.

Magen byggs med 5-15 reps som alla andra muskler.

Hoppa över sit-upsbänken och kör vanliga crounches istället om du vill träna magen.

Jag kör 15 reps i maskinerna nu i början. Kanske sänker jag till 10 när jag har blivit starkare och kan ergonomibiten bättre.

Du är ju cyklist, varför köra i maskiner?
Kör basövningar så du får upp styrkan för cyklingen.

Tror ni att jag kommer att bli sämre el bättre cyklist av detta? Jag är orolig att jag blir sämre när jag inte kan cykla på kvällarna.

Om du sköter det rätt så blir du nog en bättre cyklist på många sätt.
Mängden är svårt att slå men du har ju möjlighet att köra högfartsträning på hemvägen i alla fall.

Keirin
2004-04-12, 17:54
Varför köra morgonpromenader?
Du cyklar ju redan mycket så den mängd mat du måste få i dig är ju redan stor nog. Mer träning är inte alltid bättre.
---
Jag vill gå ner i vikt. Och jag tycker att jag har svårt för det i cyklingen. Jag tycker att jag går upp i vikt istället. Jag vet inte om det är fett el muskelmassa. Med ren förbränningsträning så hoppas jag att jag bränner fettet? Men om det är onödigt så skippar jag det.

Jag läste att kroppen vänjer sig vid den träningen som man tränar mest och vänjer sig så att den inte bränner så mycket fett i den. Men byter man träningsform så "chockar" man kroppen till att bränna mer fett. Därför tänkte jag att det skulle vara bra med promenader. Jag går inte mycket vanligtvis.
----
Hur ofta är det bra att styrketräna.

2-3 gånger per vecka, om du kör två gånger så kan ett helkroppspass kanske funka, kör du 3 dagar så dela kroppen på två eller tre dagar.
Ligger några under Best of kolozeum att utgå ifrån.
---
Nybörjare och okunnig som jag är i styrketräning så går jag efter det instruktören på Friskis instruerade mig. Men eftersom Friskis inte är så himla resultat inriktade eller målmedvetna så byter jag gärna ut det mot något bättre.

Jag läste inlägget som var skrivet av dig att jag skulle sikta på 10 och gå upp till 15 reps när styrkan infinner sig.

Men jag förstod inte riktigt vilka övningar jag ska göra. Ska jag börja med fria vikter eller? Vad är dåligt med maskinerna nu när jag är nybörjare och har mycket att lära och inte kan tillräckligt för att dra egna slutsattser i gymmet?
----
Så vill jag bränna bort fett. Går det bra att bränna fett på morgonpromenader samtidigt som jag styrketränar för att bygga styrka och muskler?

Inte så troligt med din träningsvolym. Du kan/kommer att öka i styrka men muskelmassa blir svårt.
---
Ok, det gör inte så mycket om jag inte ökar i muskelmassa men jag skulle vilja ha mer muskler. Jag har muskulösa lår och rumpa. Men borde jag inte kunna träna upp överkroppen så att den iaf är propetionerlig till låren och rumpan. Jag har muskliga vader också men dom är inte propetionerliga till låren tycker jag.
---
Jag har som ett mål att få rutor på magen. Jag gör sit ups på den bänken. Hur många reps bygger bäst för magen?

Rutor = Mindre fett i 90% av fallen.

Magen byggs med 5-15 reps som alla andra muskler.

Hoppa över sit-upsbänken och kör vanliga crounches istället om du vill träna magen.
---
Vad är dåligt med situps-bänken? Vad är crounches för något?
----
Jag kör 15 reps i maskinerna nu i början. Kanske sänker jag till 10 när jag har blivit starkare och kan ergonomibiten bättre.

Du är ju cyklist, varför köra i maskiner?
Kör basövningar så du får upp styrkan för cyklingen.
---
Vilka är basövningarna?
---
Tror ni att jag kommer att bli sämre el bättre cyklist av detta? Jag är orolig att jag blir sämre när jag inte kan cykla på kvällarna.

Om du sköter det rätt så blir du nog en bättre cyklist på många sätt.
Mängden är svårt att slå men du har ju möjlighet att köra högfartsträning på hemvägen i alla fall. [/QUOTE]
----
I morgon kan jag ta med min kort från gymmet så kan jag skriva vilka maskiner jag har kört i. Jag är ju så proffsig att jag går på nummret på maskinen och stämmer av det med nummret på kortet:bpump:

Zakath
2004-04-12, 18:00
I morgon kan jag ta med min kort från gymmet så kan jag skriva vilka maskiner jag har kört i. Jag är ju så proffsig att jag går på nummret på maskinen och stämmer av det med nummret på kortet:bpump: [/B][/QUOTE]


Kan du inte bara säga från minnet? Det brukar inte vara så svårt, fast det blir ju svårare när man inte säger övningens namn... Nautilus eller?

z_bumbi
2004-04-12, 18:29
Originally posted by Keirin
Jag vill gå ner i vikt. Och jag tycker att jag har svårt för det i cyklingen. Jag tycker att jag går upp i vikt istället. Jag vet inte om det är fett el muskelmassa. Med ren förbränningsträning så hoppas jag att jag bränner fettet? Men om det är onödigt så skippar jag det.

Om du går upp i vikt så äter du mer än du gör av med.
Sen finns det inget som heter ren förbränningsträning heller, nästan all träning bränner fett.

Jag läste att kroppen vänjer sig vid den träningen som man tränar mest och vänjer sig så att den inte bränner så mycket fett i den. Men byter man träningsform så "chockar" man kroppen till att bränna mer fett. Därför tänkte jag att det skulle vara bra med promenader. Jag går inte mycket vanligtvis.

Kroppen blir mer effektiv i den träningsform man tränar mycket men det är ju det du vill med att träna cykel.
Om du cyklar två mil om dagen så kommer du att omsätta rejält med fett.
Att kompletera cykelträningen med löpning, rodd eller något annat bara för att få omväxling kanske är smart men inte bara för att du ska chocka kroppen.

Nybörjare och okunnig som jag är i styrketräning så går jag efter det instruktören på Friskis instruerade mig. Men eftersom Friskis inte är så himla resultat inriktade eller målmedvetna så byter jag gärna ut det mot något bättre.

Alla övningar kräver instruktioner, finns det ingen som kan instruera dig i andra övningar så det du fått på F&S antagligen bättre.

Jag läste inlägget som var skrivet av dig att jag skulle sikta på 10 och gå upp till 15 reps när styrkan infinner sig.

Ja det är lämpligt i början.

Men jag förstod inte riktigt vilka övningar jag ska göra. Ska jag börja med fria vikter eller? Vad är dåligt med maskinerna nu när jag är nybörjare och har mycket att lära och inte kan tillräckligt för att dra egna slutsattser i gymmet?

Om du ska satsa på att bli bra på att cykla så skulle jag rekommendera övningar som låter kroppen jobba mer som en enhet än vad man gör i maskiner, då du inte verkar kunna få instruktioner i sådana övningar är det du kör bättre än inget.
Det är alltså bra för träningen men det skulle kunna bli bättre, det gör nog ingen större skillnad så här i början men senare kan det vara bra att kunna tekniken på de andra övningarna så går det snabbare att bli stark i dem.

Ok, det gör inte så mycket om jag inte ökar i muskelmassa men jag skulle vilja ha mer muskler. Jag har muskulösa lår och rumpa. Men borde jag inte kunna träna upp överkroppen så att den iaf är propetionerlig till låren och rumpan. Jag har muskliga vader också men dom är inte propetionerliga till låren tycker jag.

Det kanske går men du tränar så mycket att det kan vara svårt att lägga på sig så mycket, men du får bestämma dig om du vill tappa fett eller bygga muskler.

Vad är dåligt med situps-bänken? Vad är crounches för något?

Situpsbänken låser fast benen och du tränar ganska mycket höftböjare, iofs kanske inte helt fel det heller men man ska veta om det.
Crounches är som en vanlig situps men vinkeln mellan mage och lår är ca 90 grader. Man lägger oftast upp underbenen på en bänk
Vanliga situps utan att låsa fast fötterna är också bra.

Keirin
2004-04-13, 18:47
Så här ser mitt träningskort ut.

Instruktören som visade mig övningarna rekomenderade 2 set 15 rep. Men jag körde 3 set 10 rep i morse och det tyckte jag var bättre.

Axellyft 3 set 10 rep 7,5 kg
Bröstpress 3, 10, 10Kg
Sittande rodd 3, 10, 22,5kg
Bensträck 3, 10, 10kg
Legcurl 3, 10, 17,5kg

Ryggresning körde jag 10 st

Mage 10 st

Benpress körde jag 1 set 10 rep 60 kg

Är det här bra eller om jag kan få hjälp av en instruktör, vilka övningar ska jag be honom/henne visa mig?

Tack för all hjälp