handdator

Visa fullständig version : Skjortor - köpa i butik eller skräddarsydda?


dream_theater_
2015-09-06, 15:05
Hej!

Jag anar att det är fler på detta forum som har samma problem som jag har - för smal midja och för bred och lats och axlar för de flesta skjortor som köps i butik.

I dag, oavsett om jag köper Burberry, Tiger eller Boss måste jag alltid köpa en storlek för stor, för att sedan lämna in till en skräddare.

Dock har jag aldrig provat att köpa på nätet, efter mina angivna mått. Vad har ni för erfarenheter av detta?

Sedan skulle jag gärna ta emot tips på lite mer exklusiva skjortor. Vad tittar man efter? Eton, Oscar Jacobson?

Jag har väl mest Acne, Filippa K, Boss och Burberry i min garderob.

Wain
2015-09-06, 15:50
Brukade få mina skjortor fixade hos butikens skräddare för en mindre extrakostnad på den tiden jag köpte skjortor regelbundet. Flesta någorlunda exklusiva märken känns ganska likvärdiga (Eton Oscar Jacobson, Atlas Design, etc), en anställd på en vettig herrekipering borde kunna vägleda bra.

Vore intressant att höra om att köpa skräddarsytt eller måttsytt.

Paperbasket
2015-09-06, 15:51
Problemet med att köpa via nätet är att om det blir fel i måtten så kan du i många fall glömma pengar tillbaks. Är det för stort är det en sak, för litet blir dock svårare att fixa fint.

Been there done that.

The_RobRoy
2015-09-06, 15:54
Eftersom jag jobbar i skjorta varje dag blir det ett ganska viktigt plagg för mig. Jag syr upp skjortor varje gång jag passerar Bangkok, har en butik där som gör bra skräddarsydda skjortor av bra tygkvalité för runt 350kr per skjorta (lite stamkundsrabatt).

Sam Surin heter han som äger shoppen, han besöker även Sverige och man kan beställa online ser jag nu också.

Jag bodde i Hongkong som är kända för sina skräddare, men har inte lyckats hitta någon i Hongkong som kan matcha hans kvalité till samma pris.

shadowfire
2015-09-06, 19:36
hmm, jag som precis skulle köpa skjortor idag... brukar ha problem med att hitta bra storlekar, vissa "slim fit" gör att jag ser gravid ut (skjortans fel, inget annat), andra är som ett smärre 10-mannatält. Får kanske ta en sväng förbi din kontakt där i vinter Rob! ;)

Slartibartfast
2015-09-07, 08:10
Alla mina skjortor är antingen skräddarsydda eller moddade hos sömmerskan. Jag ser det som en fast kostnad i alla skjortinköp. Jag syr antingen upp mina skjortor från scratch i helsingfors hos schoffa (http://www.schoffa.com/), eller köper XL skjortor på nätet och syr in för 15€ så att dom passar perfekt. Jag har skjorta varje dag på jobbet.

Fördelen med Schoffa är att när dom måttat upp en i affären, så kan man beställa hem flera skjortor enligt samma mått på nätet. Bara välja tyg. Nackdelen är ju att det inte är billigt, 100+€ för en skjorta.

olle lindblad
2015-09-07, 08:59
Någon som har erfarenheter av tailorstore?

xcv
2015-09-07, 09:18
Kolla här, finns en del tips!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220996&highlight=kl%E4der+f%F6r

http://effortlessgent.com/puffy-shirt/

Wain
2015-09-07, 11:21
Nackdelen är ju att det inte är billigt, 100+€ för en skjorta.

Hur är kvaliten på dessa? En bra skjorta som inte är skräddarsydd brukar ju kosta runt 1500 Sek.

Slartibartfast
2015-09-07, 12:19
Hur är kvaliten på dessa? En bra skjorta som inte är skräddarsydd brukar ju kosta runt 1500 Sek.

Den är jämförbar med Stenströms, typ.

Dom absolut stryktåligaste skjortorna jag prövat är jack&Jones Premium och Selected. 30-40€ för såna. Jag har några som jag använt i 5+ år, som fortfarande är som nya. Däremot har dyrare skjortor gått upp i armhålan ganska snabbt.

The_RobRoy
2015-09-07, 13:35
Den är jämförbar med Stenströms, typ.

Dom absolut stryktåligaste skjortorna jag prövat är jack&Jones Premium och Selected. 30-40€ för såna. Jag har några som jag använt i 5+ år, som fortfarande är som nya. Däremot har dyrare skjortor gått upp i armhålan ganska snabbt.

Stryktålighet är ju en bit, känsla när den sitter på kroppen en annan och det viktigaste, hur sval skjortan känns.

Den heliga gralen är ju en tålig skjorta som håller i många år, känns bekväm mot huden och är riktigt sval. Man ska inte heller se igenom skjortan och när den hängs upp efter tvätt behöver den inte heller strykas då den är helt rynkfri.

Av alla skjortor jag provat över mina år, har jag en skjorta som är väldigt nära denna gral, den ser högst ordinär ut i ett blå/rut rutigt mönster, men det uppfyller i princip alla ovannämnda. Det är den enda skjortan i min garderob som inte behöver strykas. Och sen kostade den skräddarsydd 350kr i Bangkok.. ..galet bra.

blondyz
2015-09-07, 16:39
Lite samma problem för mig fortfarande, även om träningen blivit lidande på sistone. Förr var det omöjligt, nu i helgen provade jag Eton superslim. Har 44 i krage, och med min midja blir det oftast rena tält. Köpte ett par av dessa, och måste säga att de överraskar. Mycket bekväm passform rakt från butik faktiskt, trots min (relativt till resten av kroppen) stora hals. Billiga är de ju inte, 1100:-, men jag är nöjd änsålänge.

Sen beror det naturligtvis på vad man gillar, jag vill kunna röra mig bekvämt, och inte att de sitter åt kring magen, och samtidigt inte bli som säckar.

Armed Dingo
2015-09-07, 17:18
Stryktålighet är ju en bit, känsla när den sitter på kroppen en annan och det viktigaste, hur sval skjortan känns.

Den heliga gralen är ju en tålig skjorta som håller i många år, känns bekväm mot huden och är riktigt sval. Man ska inte heller se igenom skjortan och när den hängs upp efter tvätt behöver den inte heller strykas då den är helt rynkfri.

Av alla skjortor jag provat över mina år, har jag en skjorta som är väldigt nära denna gral, den ser högst ordinär ut i ett blå/rut rutigt mönster, men det uppfyller i princip alla ovannämnda. Det är den enda skjortan i min garderob som inte behöver strykas. Och sen kostade den skräddarsydd 350kr i Bangkok.. ..galet bra.

Får det lov att vara en länk till denna Sam Surin? Hade googlat själv men vill inte riskera hamna fel. Tack på förhand

Vivaldi
2015-09-07, 18:54
https://www.solosso.com Är alla mina skjortor från numera.

Bästa kvalitén jag haft, utklippta och sydda av riktiga skräddare i thailand. Får ofta frågan var jag köper dem av vänner pga den perfekta passformen.

Be en riktig skräddare att ta mått, erbjud honom ersättning eller fråga vad han vill ta för det, om inte annat gå till sagda skräddare om det skulle blir fel.
Du får en kundrelation med en skräddare samt skitsnygga skjortor i en smäll ;)

The_RobRoy
2015-09-07, 19:21
Får det lov att vara en länk till denna Sam Surin? Hade googlat själv men vill inte riskera hamna fel. Tack på förhand

http://www.samsurin.com/

Nu ska jag säga att som med det mesta, har han gått ner sig i kvalité med åren, han var betydligt bättre för 5-6 år sedan då hans företag var litet. Nu verkar han ha blivit så populär så han har en stor fabrik av skräddare, dessa håller inte samma kvalité som tidigare. Blev riktigt irriterad i Bangkok senast när dom efter 2 måttningar, fortfarande inte fått till mina kostymsbyxor ordentligt.

På den tiden fanns knappt någon hemsida och antingen tog man mått i Sthlm när han va på besök 1 gång per år, sen skickade de ifrån Thailand till Sverige i mitt fall en kostym som va perfekt sydd direkt. Eller så fick man pallra sig till hans butik i Bangkok där man kan få det måttat och omsytt hur många gånger man vill.

Armed Dingo
2015-09-08, 08:25
http://www.samsurin.com/

Nu ska jag säga att som med det mesta, har han gått ner sig i kvalité med åren, han var betydligt bättre för 5-6 år sedan då hans företag var litet. Nu verkar han ha blivit så populär så han har en stor fabrik av skräddare, dessa håller inte samma kvalité som tidigare. Blev riktigt irriterad i Bangkok senast när dom efter 2 måttningar, fortfarande inte fått till mina kostymsbyxor ordentligt.

På den tiden fanns knappt någon hemsida och antingen tog man mått i Sthlm när han va på besök 1 gång per år, sen skickade de ifrån Thailand till Sverige i mitt fall en kostym som va perfekt sydd direkt. Eller så fick man pallra sig till hans butik i Bangkok där man kan få det måttat och omsytt hur många gånger man vill.
Tack, ska definitivt kika på honom! Skulle aldrig bli arg på dig vid besvikelse, man tar sina egna beslut!

:cheers:

PixelMiner
2015-09-08, 20:33
Någon som har erfarenheter av tailorstore?

Jo, köpte lite vardagsskjortor där förr. Då var det helt ok skjortor till ett billigt pris. Sedan är det ju inte skräddarsytt utan måttanpassade, så förvänta dig inte toppkvalitet. Men för mig som är ganska lång och smal så passade det ganska bra att köpa skjortor som satt hyfsat för runt 300-400 kr.

Men tygen var ganska trista och priset steg vartefter hemsidan blev mer känd. Så nu var det säkert 2-3 år sedan sist jag köpte något därifrån.