handdator

Visa fullständig version : Styrkeförhållande mellan vanliga marklyft och trap bar.


Old Nick
2015-09-05, 21:02
Ni som testat att marka med en trap bar. Orkar ni mer eller mindre med den jämfört med vanlig stång?

Jag är bara lite nyfiken. Har läst otaliga gånger på nätet att man orkar betydligt mer med en trap bar och när jag själv fick möjligheten att testa klarade jag istället betydligt mindre. 100 kg kändes tyngre än 130 med vanlig stång. De få jag har frågat på gymmet säger samma sak.

Ristretto
2015-09-05, 21:14
Och du vet om att en trapbar väger mer än en skivstång?

Old Nick
2015-09-05, 21:29
Och du vet om att en trapbar väger mer än en skivstång?

Ja. Vi har vägt våran trap bar på gymmet och den vägde 20,63 kg. Vilket förstås är 0,63 kg tyngre än en vanlig skivstång.

spoon
2015-09-05, 21:43
Har aldrig testat seriöst men det lilla som jag har testat har varit mycket tyngre med trapbar. Gissningsvis för att jag är sumolyftare.

Tapatalk

Ristretto
2015-09-05, 22:04
Ja. Vi har vägt våran trap bar på gymmet och den vägde 20,63 kg. Vilket förstås är 0,63 kg tyngre än en vanlig skivstång.
Oki, då så :)

Old Nick
2015-09-15, 05:16
Känner mig lite besviken här. Några fler svar hade vi väl ändå kunnat skrapa ihop? :(

delizh
2015-09-15, 19:11
170x2 i vanliga mark utan bälte

I trap bar har jag gjort enkel 1:a på 200 med bälte

Grans
2015-09-15, 22:14
Aldrig kört med trap-bar men som med varje ny övning måste man ge det några veckor. Tycker du ska prova köra med den några veckor till för att kunna utvärdera riktigt.

filmjölk
2015-09-15, 22:52
Jag har aldrig kört med trap-bar men i en slags hammerstrengthmaskin som påminde om trap-bar.

Nu kan man inte jämföra maskin med stång då det var en glädjemaskin deluxe, men det är ett väldigt behagligt sätt att dra på, iaf. jag får med mig framsida lår mycket bättre i rörelsen så jag skulle gissa att jag lyfter markant mycket mer med trapbar.

anvihl
2015-09-15, 23:17
Jag klarade mitt marklyftsmax med trap bar, men då hade jag aldrig tränat med trap bar innan så med lite teknikträning går det nog få ett par kg extra.

Old Nick
2015-09-16, 07:32
170x2 i vanliga mark utan bälte

I trap bar har jag gjort enkel 1:a på 200 med bälte

Var det med upphöjda handtag eller på samma nivå som en vanlig stång?

Aldrig kört med trap-bar men som med varje ny övning måste man ge det några veckor. Tycker du ska prova köra med den några veckor till för att kunna utvärdera riktigt.

Absolut. Jag skall köra rätt hårt med den nu ett tag. Vad som slagit mig när jag testat är hur stor skillnad det är för ländryggen. Vet inte riktigt varför, för om jag kollar på videor så ser vinklarna väldigt lika ut mellan trap bar och vanlig stång. Jag står praktiskt taget lika framåtlutad i båda lägena.

Men ändå får jag en överjävlig träningsvärk i ländryggen av vanliga marklyft och nästan ingen av trap bar-varianten. Med vanlig stång blir ryggen stel som en spånskiva i två dagar. Med trap bar känns det bara att den fått jobba ordentligt och är lite trött. Även om jag kör dubbla volymen med samma vikter.