handdator

Visa fullständig version : Varför blir jag supertrött av havregryn, mjölk och russin till frukost?


kalle_banan
2015-09-04, 19:42
Jag har testat det här flera gånger nu, om jag äter havregryn, russin och mjölk till frukost blir jag skittrött, nästan sömnig, och det tar det flera timmar innan jag blir pigg igen. Men om jag äter snabba kolhydrater från vitt bröd eller cheerios till frukost blir jag pigg istället. Jag vill hellre äta havre för det är nyttigare, men det är inte möjligt med tanke på hur trött jag blir.

Vad kan det bero?

BobaFett
2015-09-04, 19:49
Jag vet inte svaret men jag gissar på att havregryn är mer svårsmält och kräver att magen ska jobba mer. Kroppen kommer då att prioritera magen, allt blod rusar till magområdet.

arogen
2015-09-04, 20:58
Jag är lite likadan. Äter massa gröt och mackor till frukost innan jobbet. Men nu när jag kommit på det kör jag banan och ljust bröd för både snabba och långsamma kolhydrater.

Gerdler
2015-09-05, 09:29
Jag är nog tvärtom. Om jag däremot äter müsli eller havregryn framåt sen eftermiddag eller kväll så kan jag bli rätt trött av det.

1x0
2015-09-05, 09:39
Själv blir jag trött och letargisk av all mat över 500 kalorier och kolhydrater över min kroppsvikt i gram. :P (ju mer mat> längre tid trött, ofc)

Hubert99
2015-09-06, 14:16
Jag är ingen expert på blodsocker, men spontant så består din frukost nästan enbart av kolhydrater, varav väldigt mycket socker i russinen. Tar du en macka så får du i dig en hel del fett och protein också (om du nu har på smör och något köttigt pålägg). Testa lägga till ett par ägg och minska lite på havregrynen och russinen för att testa, ägg är ju supernyttigt och mättande. Eller byt ut en del av havregrynen mot nötter/frön av olika sorter, också supernyttigt (cashew, hassel, solrosfrön tex).

timoat
2015-09-07, 13:56
Jag var likadan, käkade alltid en stor portion gröt med lite russin och nötter, och blev astrött inom en 30-45 min, sen hungrig och sen gick man bara och tänkte på när man skulle få äta igen. Sen jag började köra lchf försvann allt sånt, och nu skippar jag frukost helt. Lchf frukosten (när jag åt den) bestod av ägg, skinka ost, vitkål/saurkraut och majonnäs så jag kom upp i runt 75%f, 20% protein och 5% kolhydrater, och runt 700 kcal. Aldrig hungrig, aldrig trött, alltid mätt.

Morty
2015-09-07, 19:15
Jag blir också ofta trött efter måltider. Parasympaticus bär nog skulden.

Bossebäver
2015-09-08, 20:46
Jag blir också ofta trött efter måltider. Parasympaticus bär nog skulden.

This, att bara äta protein till frulle equals laserfocus.

Det är via en massa spännande mekanismer involverande saker som insulin, tryptofan-->seratonin och koncentrationen av dessa i blodet, tufft ju.