handdator

Visa fullständig version : Ont i kroppen efter träning


Glasnost
2015-09-04, 15:40
Är det bara att acceptera att efter 45 så har man ont jämt? Det spelar ingen roll hur jag lägger upp träningen, lätt, tungt mycket villa, lite vila etc. så får jag ont i leder, muskelfästen, axlar, armbågar, nacke, rygg, You name it. Jag är fullt frisk och lider inte av artros, reumatism etc. men kroppen verkar inte klara hård träning längre. Detta är frustrerande, då jag gillar att träna och köra tufft (inte extremt tufft). I min ålder går det inte att lalla på gymmet och musklerna ramlar på en som de gjorde i tjugoårsåldern. Om jag ska kunna bygga muskler så måste jag ta i (äta bra förstås), men ligament etc. verkar inte palla. Musklerna hänger med, men inte resten av kroppen. Jag vill ju inte sluta träna när jag äntligen kommit i gång efter många års frånvaro, men nu har jag tränat i 2 år, så kroppen borde vara van vid belastning vid det här laget .
Är det någon som har erfarenheter av detta, tips på kost, kosttillskott eller tränings upplägg som skulle kunna minska att man får ont i kroppen, andra teorier?

1979
2015-09-04, 15:45
Är du säker på att du är fullt frisk?

Glasnost
2015-09-04, 16:34
Är du säker på att du är fullt frisk?

Det vet väl ingen egentligen, men jag har hört detta från flera på gymmet som är lite "äldre" att deras återhämtning är skit mot när de var yngre, och att det värker och beter sig lite varstans i kroppen, men vore intressant att höra med Kolozzeum.

Payter
2015-09-05, 08:18
Hade mer ont när jag missade träningen ett par dagar.Verkar som en medelåldera kropp behöver smörjningen träning ger.

40plusåringen
2015-09-05, 08:46
Är 45 år och tränat rätt många år och visst känns det lite överallt i kroppen ibland när man tränat. Något som hjälpt mig är att äta zink magnesium tillskott.
Fiskolja är också att rekommendera.

Försök ett par gånger i månaden att gå på djup muskelmassage kan göra underverk för en medelålders kropp:)

LunaSpice
2015-09-05, 09:37
Hade mer ont när jag missade träningen ett par dagar.Verkar som en medelåldera kropp behöver smörjningen träning ger.

This...^^

Jag är drygt 37 och märker att jag behöver en högre träningsfrekvens för att inte bli helt mörbultad och förlamad av träningsvärk dagarna efter träningspassen jämfört med för 8-10 år sen. Benpassen är det som är värst och som fortfarande kan ge galen värk men det känns bättre om jag kan köra igenom varje muskelgrupp i alla fall 2 ggr/vecka. Om jag bara hinner med t.ex. 3 pass en vecka så blir det helkroppspass då för att hålla en högre frekvens.

Hur ser din kost ut? Jag märkte ytterligare skillnad i återhämtning och träningsvärk när jag började prioritera kolhydratsintaget timmarna efter träningspassen. Jag försöker få i mig närmare 80-90% av de dagliga kolhydraterna under den tidsperioden. Jag kör periodisk fasta vilket gör det lite enklare att vräka i mig mat efter träningen... :D

Decepticon
2015-09-05, 11:04
Det är nog så att många av oss som är lite "äldre" har fått lite skavanker med åren och det värker lite här och där efter ett hårt pass. Vi är starkare än kroppen så att säga. När jag var 20-25 så kunde jag lyfta tungt med galet utförande och få ont, men efter några dagar så hade kroppen läkt och man var på banan igen. Nu efter 40 så kan en törn ge efterverkningar i flera månader, så det är viktigt att vara noga med utförandet, för att undvika snedbelastning m.m. Det finns ju dem som är äldre som inte alls har dessa problem, men våra kroppar återhämtar sig olika, så bara för att en 40-50-åring "aldrig" får ont, så betyder inte det att han gör allt rätt och vi andra fel, det har mycket med våra gener att göra. Det finns säkert sätt att lindra dessa problem, med kost/ kosttillskott, träningsupplägg, men det kanske andra har bättre erfarenheter av ..

Tolkia
2015-09-05, 12:12
Jag tycker att det som främst skiljer mot när jag var 25 är hur mycket jag kan misshandla kroppen (eller, om man vill, hur korkad jag kan tillåta mig att vara) innan den börjar protestera. Jag blir mer sliten av att inte sova, blir mer sliten av att träna mer och hårdare än vad jag har grund för att egentligen klara (och skadar mig också lättare av att göra sådant), har ett större behov av att värma upp och varva ned/stretcha ordentligt. Det tar också längre tid att komma någonstans när jag börjar från låg nivå/har varit borta från träningen en period; skall jag börja löpträna måste jag verkligen börja med något (som känns som ett) mes-program av gå-jogga-gå osv och kan inte direkt börja med att springa ett par gånger i veckan. Kort sagt: Det går bra att träna, men det kräver mycket mer hjärna av mig eftersom kroppen inte längre förlåter mig alla mina dumheter.

h051n
2015-09-05, 21:09
Det som kanske kan hjälpa dig är curcumin.

z_bumbi
2015-09-06, 13:54
Jag vill ju inte sluta träna när jag äntligen kommit i gång efter många års frånvaro, men nu har jag tränat i 2 år, så kroppen borde vara van vid belastning vid det här laget .

Efter ett långt uppehåll är två år inte särskilt lång tid så ge det mer tid med mindre fokus på att det ska vara "tuff" träning och mer fokus på att det ska vara smart träning. Submaximalt, lägre total intensitet, jobba mycket med prehab (rörlighet, stärka bålen osv) och uppvärmning. Du kommer inte bygga mer muskler om du är skadad jämfört med om du kör lite lättare.

therunningman
2015-09-07, 08:59
För 20 år sedan tränade jag i snitt 15 timmar/vecka och har fortsatt träna till och från hela livet. Har tvingats till en del uppehåll på grund av omfattande skador.

På de 20 åren har det hänt ganska mycket i mitt liv som gör att jag inte kan träna i närheten av lika mycket. De mest avgörande sakerna för mig är extremt mycket mer stress från andra områden i livet, bristande återhämning på dagarna och framförallt nätterna.

Hade jag kunnat backa min livssituation med min nuvarande kropp 20 år så hade jag kunnat träna betydligt mer än vad jag gör idag. Om jag hade kunnat träna lika mycket som för 20 år sedan vet jag inte men jag hade i a f kunnat träna smartare och inte begått lika många misstag. :)