handdator

Visa fullständig version : lyftarskor. Använda i marklyft?


anemon
2015-09-04, 08:10
Tjena.
Som sagt ska man köra marklyft med lyftarskor eller bör man köra barfota och använda skorna i knäböj endast?
Just nu har jag kört barfota i marken men fick här om dagen ett par lyftarskor av min mor, därför frågar jag. (Inviger dom på dagens underkroppen pass-böj o marklyft )
Tack på förhand

henrikl
2015-09-04, 08:18
Kör du tyngdlyftning så kan du med fördel köra dina mark i skorna, men om du bara är ute efter att lyfta mycket vikt så kör utan.

1x0
2015-09-04, 08:46
Jag kör lyftarskorna på i allt förutom marklyft och penday-row. Blir så jävla framåtlutad.

I böjen gillar jag att inte knyta\spänna dem så hårt vid vristen (ha dem lite löst bakfoten) för jag tycker ankelrörligheten blir sämre.

pazzion
2015-09-04, 09:11
Jag körde med lyftarskor i marken ett tag, men jag upplevde att jag fick svårt med vinklarna och att jag gärna kom fram för mycket i botten. Min flickvän (som använder samma modell som jag) tycker dock att det känns stabilare med lyftarskorna och har samtidigt inte några problem med vinklarna. Så testa och se vad du känner!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ozziking
2015-09-04, 09:15
Det är lätt att bli mer framåtlutad och rörelselängden blir längre i lyftarskor. Dock är det stabilt. Så du får känna efter vad som känns bäst. Jag gillar att marklyfta i platta dojjor men när jag tränar tyngdlyftning kör jag i lyftarskor. Det gäller bara att hålla vikten på hälarna :)

BoBBoLoVe
2015-09-04, 10:49
Föredrar lyftarskor då jag har inlägg som är anpassade efter dem men sen är de också otroligt stabila vilket är nice. Visst ändras vinklarna en del men om du inte försöker slå världsrekord så skulle jag rekommendera dig att pröva och känna vilket som känns bäst och kanske inte fokusera på vilket alternativ som låter dig lyfta mest. 5 kg hit och dit kanske inte är det viktigaste just nu.

anemon
2015-09-04, 21:40
Va lite ovant att köra med skorna först men fan vad skönt o bra det kändes efter några set i knäböjen. Va inte alls skönt att marka med dom men en helt annan känsla i nöjen!

Ozziking
2015-09-04, 21:44
Ta det lugnt bara, se till att få till en bra böj i skorna. Hade en tendens att ha tyngdpunkten för långt fram i början, sen vågade jag luta mig lite bakåt med tyngden & vips blev jag mer upprätt.

anemon
2015-09-05, 01:37
Ta det lugnt bara, se till att få till en bra böj i skorna. Hade en tendens att ha tyngdpunkten för långt fram i början, sen vågade jag luta mig lite bakåt med tyngden & vips blev jag mer upprätt.

Ok. Har sänkt vikterna nu 2 senaste passen för att få in bättre teknik och form och tänkte köra så några fler pass för att sedan öka långsamt men med god form o teknik! :)

Ozziking
2015-09-05, 08:15
Ok. Har sänkt vikterna nu 2 senaste passen för att få in bättre teknik och form och tänkte köra så några fler pass för att sedan öka långsamt men med god form o teknik! :)


Du behöver inte överdriva dock. 2 pass räcker, du hittar tekniken mesans du böjer tyngre också.

anemon
2015-09-05, 08:38
Ok. ☺ börjar öka nästa pass då lite! Känns bara bra att sänka vikterna o ha mer fokus på tekniken och ökar hellre lite långsammare men med god teknik!