handdator

Visa fullständig version : Känslokall efter deff


jörga
2015-09-03, 10:57
Hej!

Är det någon mer som upplever sig allmänt mer känslokall under deff samt efter deff? Hur gick du tillväga för att få bort problemet?

Jag har gjort en längre deff(ca 1år) och sedan höjt upp mitt intag o äter nu på ett överskott/balans. Äter tillräckligt med fett och får i mig allt jag behöver men känner mig väldigt mycket mer känslokall än jag tidigare gjort. Har det med att jag nu kommit till en lägre fettprocent och att jag helt enkelt mår sämre pågrund av det eller borde jag komma ikapp efter ett tag med högre intag?

Det är väl helt klart individuellt vad man kroppen stänger ner för funktioner vid en hårdare deff men om någon kunde ge input skulle det uppskattas!

otto12345
2015-09-03, 11:09
Känslokall känner jag mig alltid när jag ligger under 80 kg vad det beror på vet jag inte men något samband med vikt eller kroppsfett har det.

Ado2000
2015-09-03, 15:03
Aa fick höra detta från andra också när jag var i slutet av min senaste deff som varade i 8 månader ungefär. Folk sa att jag inte var samma människa, inte lika glad längre. Så kanske spelar det någon roll.

jörga
2015-09-03, 15:15
Aa fick höra detta från andra också när jag var i slutet av min senaste deff som varade i 8 månader ungefär. Folk sa att jag inte var samma människa, inte lika glad längre. Så kanske spelar det någon roll.

Märkte du att det blev bättre när du höjde ditt intag? eller var du tvungen att återgå till samma vikt som förut ungefär?

Ado2000
2015-09-03, 16:18
Märkte du att det blev bättre när du höjde ditt intag? eller var du tvungen att återgå till samma vikt som förut ungefär?

Det var ju inget jag märkte själv, utan redan när andra påpeka det för mig så börja jag tänka på det å till viss del så hade dom väl rätt. Antar bara att jag inte hade samma sorts energi nivå, vid slutet av deffen så låg jag typ på 1500 kalorier eller nåt. Så att utifrån det så påverkades säkert mitt humör. Men det var inget jag tänkte länge på utan när jag väl nådde mitt mål så började jag äta normalt igen å saker bara blev som vanligt av sig självt.

Sheogorath
2015-09-03, 16:52
Jag tänker att man blir väldigt uppe i sig själv (egocentrerad) när man (jag) deffar. Väldigt mycket blir jag, jag, jag, kalorier, träning, vågen, jag, jag, jag, spegel, foto, jag, träning, vågen etc. Väldigt lite blir att vårda sina relationer.

Om du upplever samma sak kanske du identifierar detta hos dig själv som känslokyla.

Ado2000
2015-09-03, 17:15
Jag tänker att man blir väldigt uppe i sig själv (egocentrerad) när man (jag) deffar. Väldigt mycket blir jag, jag, jag, kalorier, träning, vågen, jag, jag, jag, spegel, foto, jag, träning, vågen etc. Väldigt lite blir att vårda sina relationer.

Om du upplever samma sak kanske du identifierar detta hos dig själv som känslokyla.


För min del handlade det väldigt mycket om att nå ett mål, vilket den gången var att för första gången få synliga rutor, kosta vad det kosta vill men de skulle fram på ett eller annat sätt. Jag blev väldigt smal i ansiktet (tyckte en del i min omgivning då) att folk trodde jag hade blivit sjuk. Men som sagt då skulle jag nå min uppsatta mål oavsett vad.

jörga
2015-09-03, 20:30
Jag tänker att man blir väldigt uppe i sig själv (egocentrerad) när man (jag) deffar. Väldigt mycket blir jag, jag, jag, kalorier, träning, vågen, jag, jag, jag, spegel, foto, jag, träning, vågen etc. Väldigt lite blir att vårda sina relationer.

Om du upplever samma sak kanske du identifierar detta hos dig själv som känslokyla.

Ja något i den stilen är det faktiskt! När blev du av med detta och vad gjorde du?

Shqypnia
2015-09-03, 21:43
För lite god mat kanske? Då blir jag kylig och arg!

Akagi
2015-09-06, 16:06
Det måste vara att du blivit så jävla hård :cool:

Sheogorath
2015-09-06, 16:46
Ja något i den stilen är det faktiskt! När blev du av med detta och vad gjorde du?

Man tjockar på sig lite så är spegeln inte lika spännande längre.

Shqypnia
2015-09-08, 09:20
Jag känner en kille som skänker pengar. Trots 7% kroppsfett.
Det du.

Stor Hård Ådrig
2015-09-08, 11:09
Jag tänker att man blir väldigt uppe i sig själv (egocentrerad) när man (jag) deffar. Väldigt mycket blir jag, jag, jag, kalorier, träning, vågen, jag, jag, jag, spegel, foto, jag, träning, vågen etc. Väldigt lite blir att vårda sina relationer.

Om du upplever samma sak kanske du identifierar detta hos dig själv som känslokyla.

Håller med om detta.

Jag upplever även under deff och kaloriräkning att jag blir mer disciplinerad i det övriga livet. Plugga, tvätta, diska osv blir inte lika jobbigt längre. Sen blir jag nog tråkigare också, festa och sånt blir inte lika kul längre. Att hitta en balans bör man nog sträva efter på sikt, så att träning och hälsa faktiskt förgyller ens liv och inte drar ner livet i övrigt.

Donkens
2015-09-09, 00:07
Håller med om detta.

Jag upplever även under deff och kaloriräkning att jag blir mer disciplinerad i det övriga livet. Plugga, tvätta, diska osv blir inte lika jobbigt längre. Sen blir jag nog tråkigare också, festa och sånt blir inte lika kul längre. Att hitta en balans bör man nog sträva efter på sikt, så att träning och hälsa faktiskt förgyller ens liv och inte drar ner livet i övrigt.

Mjo, många som rutinerat hållit sig till och att börja att träna ben upplever att dem klarar övrig träning bättre, då man blir ännu vassare mentalt och anser inte mindre grejer vara utmanande längre.

kallepalle
2015-09-11, 08:41
jag har gått ner nästan 30 kg nu
har blivit lika munter som en gurka

Coffe
2015-10-05, 12:18
Mjo, många som rutinerat hållit sig till och att börja att träna ben upplever att dem klarar övrig träning bättre, då man blir ännu vassare mentalt och anser inte mindre grejer vara utmanande längre.

Skrivet på mobil? Känns lite osammanhängande.

Eller du kanske menar att de som börjar träna ben blir bättre människor?

daniellinden
2015-10-05, 12:31
har varit sjukt kort mot min sambo senaste tiden, river i för minsta lilla. sjukt hur man blir, inte alls kul. Måste tänka mer på det. Det funkar rätt bra än så länge på jobbet men man är alldeles för slut när man kommer hem.

Shqypnia
2015-10-05, 14:20
Äh skärp ner. Ni svälter inte, så stor skillnad blir det inte. It's a state of mind!

daniellinden
2015-10-05, 14:45
Äh skärp ner. Ni svälter inte, så stor skillnad blir det inte. It's a state of mind!

Precis, måste tänka på det mer!

Bossebäver
2015-10-05, 19:44
Äh skärp ner. Ni svälter inte, så stor skillnad blir det inte. It's a state of mind!

Deff är inget annat än kontrollerad svält.

Shqypnia
2015-10-05, 23:18
Deff är inget annat än kontrollerad svält.


Japp för du svälter när du deffat på 2-3000 kcal...

Vivaldi
2015-10-12, 20:30
Japp för du svälter när du deffat på 2-3000 kcal...

Är du dum i huvudet på riktigt eller låtsats du bara?

Kroppen är en konstant kemisk reaktion, då du deffar får du för lite energi för att hålla igång denna reaktionen, spelar ingen roll vad underskottet ligger på, du tillför inte tillräckligt med energi för att alla processer skall fungera till 100%.
Resultatet i längden blir att du stänger av flera funktioner, blir mer alert, mer aggressiv, sover mindre, helt enkelt för att din kropp signalerar att du behöver tillföra energi.
Visst, det är jättecoolt med #iwillican #mindovermatter etc. men jag skulle vilja se dem som propsar för detta lösa en random flervariabelanalys-funktion och sedan jämföra detta med samma funktion under balans.

Ja, man kan bete sig bättre om man är en grinig taskmört, men i grund och båtten mår man skit för att kroppen tycker att man är en skitstövel som svälter sig. Du får även ta i åtanke att för en person som mig som har balans runt 3400kcal eller mer så är 2000 kcal ungefärligt 59% av det jag egentligen borde få i mig, så vad som är ett "helt ok" energiintag är väldigt subjektivt, för mig som exempel är det helt klart svält.

Shqypnia
2015-10-12, 21:05
Är du dum i huvudet på riktigt eller låtsats du bara?



Kroppen är en konstant kemisk reaktion, då du deffar får du för lite energi för att hålla igång denna reaktionen, spelar ingen roll vad underskottet ligger på, du tillför inte tillräckligt med energi för att alla processer skall fungera till 100%.

Resultatet i längden blir att du stänger av flera funktioner, blir mer alert, mer aggressiv, sover mindre, helt enkelt för att din kropp signalerar att du behöver tillföra energi.

Visst, det är jättecoolt med #iwillican #mindovermatter etc. men jag skulle vilja se dem som propsar för detta lösa en random flervariabelanalys-funktion och sedan jämföra detta med samma funktion under balans.



Ja, man kan bete sig bättre om man är en grinig taskmört, men i grund och båtten mår man skit för att kroppen tycker att man är en skitstövel som svälter sig. Du får även ta i åtanke att för en person som mig som har balans runt 3400kcal eller mer så är 2000 kcal ungefärligt 59% av det jag egentligen borde få i mig, så vad som är ett "helt ok" energiintag är väldigt subjektivt, för mig som exempel är det helt klart svält.


HAHAHA
Lägg av!

Kroppen anpassar sig ALLTID! Åk till Antarktis och din kropp kommer anpassa sig till den massiva kylan. Äter du ordentligt med mat fast du ligger på underskott så är det dina hjärnspöken. Jag körde en vecka utav OLAS VLCD utan några problem alls.

Bossebäver
2015-10-13, 17:39
HAHAHA
Lägg av!

Kroppen anpassar sig ALLTID! Åk till Antarktis och din kropp kommer anpassa sig till den massiva kylan. Äter du ordentligt med mat fast du ligger på underskott så är det dina hjärnspöken. Jag körde en vecka utav OLAS VLCD utan några problem alls.

Du borde föreläsa på sjukhus, flyktingläger och på stödboenden. Vilka problem de än har kan du stå som en profet och proklamera högt "kroppen anpassar sig".

Shqypnia
2015-10-13, 17:42
Du borde föreläsa på sjukhus, flyktingläger och på stödboenden. Vilka problem de än har kan du stå som en profet och proklamera högt "kroppen anpassar sig".


Jämförde du precis en diet på minus 500 kcal med flyktinganläggning [emoji23] haha ni är otroliga

Action Fighter
2015-10-13, 19:01
Nej känner typ tvärtom om jag ska vara ärlig. Jag känner betydligt mer när jag ligger på underskott. Jag gråter lätt över småsaker och blir extremt uppjagad lätt också. Är jag ifrån personen jag gillar blir jag deppig och om jag är med dem blir jag jätteglad istället. När jag är fetare procentmässigt så blir jag snarare mer känslokall. Tror det är extremt individuellt hur du blir på en diet. Jag blir inte grinig av att vara hungrig som vissa blir heller och har aldrig upplevt ett blodsockerfall till exempel.

Nu vet jag inte om detta beror på kroppsfettet och långt kaloriunderskott eller om det beror på att jag blivit helt trasig mentalt av andra anledningar.

Vivaldi
2015-10-13, 23:10
Jämförde du precis en diet på minus 500 kcal med flyktinganläggning [emoji23] haha ni är otroliga

Fast ditt obotliga troll, som jag påpekade så rör det sig för vissa inte om ett minus 500kcal, i slutfasen ligger många på -1000, -1500 kcal varje dag, på en vecka är det ca: 0.7-1kg minskning i vikt. Kroppen ogillar detta, och stänger av många funktioner för att just spara på fet fett den snabbt känner försvinner. Att kroppen skulle ha ett "nu mår jag jättebra" läge existerar inte, den vill konstant samla energi OM den skulle gå in i svältläge vilket deff just är, kontrollerad svält.

Läs på om biokemi och grundläggande molekylärbiologi innan du yttrar dig för bövelen, du verkar lika påläst som en genomsnittlig FI-partist i nuläget ...

Vivaldi
2015-10-13, 23:12
HAHAHA
Lägg av!

Kroppen anpassar sig ALLTID! Åk till Antarktis och din kropp kommer anpassa sig till den massiva kylan. Äter du ordentligt med mat fast du ligger på underskott så är det dina hjärnspöken. Jag körde en vecka utav OLAS VLCD utan några problem alls.

Nej, den anpassar sig inte!
Den sparar energi via att kapa vissa funktioner, men den går kontinuerligt minus. Varför tror du de polarexpiditörer som finns går ned flera kilo varje expedition, om jag inte missminner mig låg deras dagliga behov på över 5000 kcal/dag pga. kylan. Du kan ju maila dem om hur de mådde då, hur väl deras kognitiva förmåga fungerade, och hur många gånger de funderade på att äta en utav slädhundarna ...

Du har fel, läs på, kom med vettiga inlägg baserade på vetenskapliga studier om att kalori ut kalori in inte gäller och absolut inte reglerar kroppsliga funktioner, du kan ju till och med visa upp ditt Nobelpris för den största upptäckten inom biomedicin och molekylärbiologi sedan Cripr-Cas-9

dumkopf

Filipb
2015-10-13, 23:14
du verkar lika påläst som en genomsnittlig FI-partist i nuläget ...
__________________

Nästan signatur på det :laugh:

Vivaldi
2015-10-13, 23:18
Nästan signatur på det :laugh:

Du har mitt tillstånd ;)

Cykelcykel
2015-10-14, 04:19
Nej känner typ tvärtom om jag ska vara ärlig. Jag känner betydligt mer när jag ligger på underskott. Jag gråter lätt över småsaker och blir extremt uppjagad lätt också. Är jag ifrån personen jag gillar blir jag deppig och om jag är med dem blir jag jätteglad istället. När jag är fetare procentmässigt så blir jag snarare mer känslokall. Tror det är extremt individuellt hur du blir på en diet. Jag blir inte grinig av att vara hungrig som vissa blir heller och har aldrig upplevt ett blodsockerfall till exempel.

Nu vet jag inte om detta beror på kroppsfettet och långt kaloriunderskott eller om det beror på att jag blivit helt trasig mentalt av andra anledningar.

Känner likadant. Det här kan va anledningen

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svensk-forskning-ska-knacka-anorexians-genetiska-kod

"– De flesta av oss mår dåligt när vi blir hungriga. Missar vi lunchen blir vi sura och irriterade, och får kanske huvudvärk. Men människor som är biologiskt benägna att få anorexia reagerar helt motsatt - deras kroppar reagerar paradoxalt. De är oroliga i grunden från början, och när de då börjar banta för första gången upptäcker de att kroppen känns lugnad. Och det är den känslan som drar in dem i den här utdragna självsvälten som är anorexia, säger Cynthia Bulik. "

Shqypnia
2015-10-14, 12:31
Fast ditt obotliga troll, som jag påpekade så rör det sig för vissa inte om ett minus 500kcal, i slutfasen ligger många på -1000, -1500 kcal varje dag, på en vecka är det ca: 0.7-1kg minskning i vikt. Kroppen ogillar detta, och stänger av många funktioner för att just spara på fet fett den snabbt känner försvinner. Att kroppen skulle ha ett "nu mår jag jättebra" läge existerar inte, den vill konstant samla energi OM den skulle gå in i svältläge vilket deff just är, kontrollerad svält.



Läs på om biokemi och grundläggande molekylärbiologi innan du yttrar dig för bövelen, du verkar lika påläst som en genomsnittlig FI-partist i nuläget ...


Att du inte kan få upp den för du äter en macka mindre om dagen får stå för dig.

Du är ju pinsam. Ta ditt i lands problem och kör upp den.

Utför du en diet som man ska så mår du prima.

Lycka till! Köp en ny outfit till flickvännen så ska det nog gå.

deerp
2015-10-16, 09:45
Att du inte kan få upp den för du äter en macka mindre om dagen får stå för dig.

Du är ju pinsam. Ta ditt i lands problem och kör upp den.

Utför du en diet som man ska så mår du prima.

Lycka till! Köp en ny outfit till flickvännen så ska det nog gå.

Kortsiktigt har det väl inte någon större påverkan (diet), men när det pågår över 2-3 månader och uppåt så märker man av det. Allt annat vore konstigt.

Sheogorath
2015-10-16, 10:23
Att du inte kan få upp den för du äter en macka mindre om dagen får stå för dig.

Du är ju pinsam. Ta ditt i lands problem och kör upp den.

Utför du en diet som man ska så mår du prima.

Lycka till! Köp en ny outfit till flickvännen så ska det nog gå.

Prima om man ska ner till acceptabel Svensson-strandform, kanske. Ner till tävlingsform är något HELT annat. Det är få förunnat att må hallon när man ska pressa sig ner från 7 till 6% procent. Att man inte får upp den blir ens minsta problem när man över huvud taget inte har en tanke på sex.

Nebuchadnezzar
2015-10-16, 10:27
Om man tvivlar på att en deff kan påverka humöret så är det väl bara att titta på hur Vivaldis inlägg sett ut på sistone. :D

Shqypnia
2015-10-16, 10:43
Att gå ner riktigt låg i fett% har jag dessvärre ingen erfarenhet utav. Där har ni antagligen rätt.
Men hela min poäng är att det blir vad man gör det till. Man gör det frivilligt, man har satt upp ett mål helt frivilligt. Lite klyschigt- men positivt tänkande förändrar din diet avsevärt.
Ibland räcker det att någon ger en komplimang på gymmet för att man ska slå ett PB.

Vivaldi
2015-10-16, 15:37
Om man tvivlar på att en deff kan påverka humöret så är det väl bara att titta på hur Vivaldis inlägg sett ut på sistone. :D

Its funny cause its true :D

Jag är fortfarande en ganska angenäm parvel i person, men jag är betydligt mer tystlåten och fokuserad samt introvert, i mitt fall något väldigt negativt egentligen :(

anvihl
2015-10-16, 16:13
Är man så olycklig, känslokall eller blir impotent ska man inte dieta alls. Man har helt enkelt inte genetiken för att kunna ta sig i bra form. Ni sabbar er kropp för alltid i vissa fall.

Vivaldi
2015-10-16, 16:56
Är man så olycklig, känslokall eller blir impotent ska man inte dieta alls. Man har helt enkelt inte genetiken för att kunna ta sig i bra form. Ni sabbar er kropp för alltid i vissa fall.

Helt korrekt, framför allt mängden fett man konsumerar kan ha stor påverkan på hormoner och kroppsliga funktioner.

Vivaldi
2015-10-16, 16:57
Att gå ner riktigt låg i fett% har jag dessvärre ingen erfarenhet utav. Där har ni antagligen rätt.
Men hela min poäng är att det blir vad man gör det till. Man gör det frivilligt, man har satt upp ett mål helt frivilligt. Lite klyschigt- men positivt tänkande förändrar din diet avsevärt.
Ibland räcker det att någon ger en komplimang på gymmet för att man ska slå ett PB.

Eller att gymmets snyggaste tjej står bakom dig då du skall sätta böj-pb ;)