handdator

Visa fullständig version : Biceps och triceps övningar med hantlar


Askorbinsyra
2015-09-02, 17:35
Hej jag har 8kgs hantlar hemma och de är bra just nu. Ska köpa till mer vikt senare kanske. Men har ni tips på bra triceps och biceps workout för hemma? Med bara hantlar.

Typ 3x12 dumbell biceps curls , fast med flera övningar? Om någon har erfarenhet av det!

Askorbinsyra
2015-09-02, 17:53
Biceps:

3x12 Alternating stående dumbbell curl

3x12 Dumbbell dragcurl (är tveksam på denna)

3x12 hammer curl

3x12 Zottman curl

3x12 Dumbell concentration curl (Är denna bra, om man tvekar lite på ryggen, man sitter ju i någon slags snedställning)

Dessa 5 biceps är de jag kommer på, som jag kör då och då. Är de bra ? Skulle ni lägga till någon fler som man kan köra med max 2 hantlar för biceps?

För triceps:

Seated dumbell overhead triceps extension. 3x12 (Jag undrar om man kan köra den på en vanlig stol eller ifall man måste ha en såndär gymstol?)

Jag behöver fler tricepstips, lite tips och biceps. Ja ni ser att det är massa frågetecken att reda ut, hoppas någon kan reda ut några av dem iaf :)

Damien Thorne
2015-09-03, 10:21
Triceps: Kickback

Och vet ej vad den heter, men man ligger på rygg och kör en arm i taget. Armen rakt upp, och böjer armen så att hanteln kommer mot axeln. Lättare om man fixerar armbågen med hjälp av den andra handen, så att inte armbågen vinklas utåt (överarmen ska vara lodrät hela tiden)

Och angående koncentrationscurl, så gissar jag att det är den sittande varianten du menar. Jag tycker den stående är bättre, den som Arnold kör. Standing concentration curl. Fast man kör hanteln rakt fram istället för inåt mot kroppen.

Damien Thorne
2015-09-03, 10:24
Standing concentration curl
Här stöder han sig på en bänk, men det går lika bra att stödja sig genom att hålla ena handen på knäet.

PaODN_avWjQ

z_bumbi
2015-09-03, 10:28
Liggande tricepsextension och vanliga bicepscurls räcker gott och väl. Fler övningar är inte automatiskt bättre på din nivå och du tjänar mer på att koncentrera dig på att träna större delar av kroppen på en gång istället för att specialträna en liten del väldigt mycket.

Damien Thorne
2015-09-03, 10:29
Den heter tydligen Lying Triceps Extension
Här stödjer han armen genom att hålla på biceps. Jag på triceps eller armbågen istället.

_cXeuYTfi-I

z_bumbi
2015-09-03, 10:32
Jag brukade hoppa över stödet och köra med två hantlar samtidigt.

vicarious
2015-09-03, 10:45
Man kan även sitta och köra tricepsextensions med hanteln bakom huvudet, antingen med en hand i taget eller båda två samtidigt, beroende på hur stark man är/hur tunga hantlar man har.

edit: såg att du hade inkluderat den redan, Seated dumbell overhead triceps extension :)

Askorbinsyra
2015-09-04, 18:41
Tack för svar, men två övningar räcker inte tycker jag. Om jag kör hemma vill jag ändå köra lite fler. Om man ska köra färre övningar per muskelgrupp vilka muskelgrupper kan man kombinera i ett hemma sätt då? Jag har inte en bänk man kan ligga på vilket tar bort massa möjligheter för exempelvis bröst.

Leetsauce
2015-09-05, 18:11
Om jag bara hade hantlar och ville träna hemma hade jag nog alternerat överkropp och underkropp. På överkropp dagen hade jag kört golvpress, press, rodd och curls (chins om det gick) och på underkropp dagen hade jag kört enbent böj (med hantel beroende på styrka) och olika typer av intervaller.

På överkropp dagen skulle man kunna lägga in biceps/triceps på slutet om man vill och på underkropp dagen lite mage.

Det skulle ju kräva mer vikter än 8kg dock. Om du inte vill köpa vikter så är la armhävningar i olika varianer bäst och att försöka hitta en chinsstång nånstans i närheten där du bor om du inte har nån hemma.

Antewa
2015-09-05, 18:43
Som det låter verkar du vara ganska ny. Gör inte misstaget som alla gör (inkluderar mig själv ) och överdriv armträningen i början. 3 set vanliga curls räcker gott o väl för bissarna!

Askorbinsyra
2015-09-05, 21:59
Grejen är att jag klarar av att göra ordentligt med kanske 7kg. Men efter 3 gånger kan jag fortsätta med 6kg och köra 3 gånger till. jag tänker att köra 3x7kg och 3x6kg är väl bättre för musklerna än bara 3x7kg. Jag klarar verkligen inte av att köra 3x8kg jag fuskar med armarna då, utan att jag vill.. hur löser man ett sånt problem...Ser att stora grabbar på gymmet börjar på hög vikt o köra hela vägen till lägsta vikten, o de har riktigt stora muskler. Hur fan löser man det här problemet xD

Antewa
2015-09-06, 07:22
Grejen är att jag klarar av att göra ordentligt med kanske 7kg. Men efter 3 gånger kan jag fortsätta med 6kg och köra 3 gånger till. jag tänker att köra 3x7kg och 3x6kg är väl bättre för musklerna än bara 3x7kg. Jag klarar verkligen inte av att köra 3x8kg jag fuskar med armarna då, utan att jag vill.. hur löser man ett sånt problem...Ser att stora grabbar på gymmet börjar på hög vikt o köra hela vägen till lägsta vikten, o de har riktigt stora muskler. Hur fan löser man det här problemet xD

Du kan börja med att köra 8kg och lite lägre reps och sedan öka i antal eftersom. Jämför inte din träning med de största killarna på gymmet.

Aliaas
2015-09-06, 08:37
Skaffa gymkort.

du gör det bara extremt svårt för dig med att försöka träna med 2 hantlar på 8 kg...