handdator

Visa fullständig version : Hur ska energikällorna fördelas vid kaloribalans?


ReXi
2015-08-31, 20:50
Hej!

Använder mig utav Matkalkyl.se för att räkna ut min kalori-intag vid kaloribalans. Dock vet jag inte hur jag ska fördela energikällorna, procentuellt. Samt vilken aktiveringsnivå ska jag skriva om jag kör en tre split. Tränar tre gånger, vilar en, börjar om.

Tacksam för all hjälp!

175cm, samt 76.5kg väger jag om det är till nytta.

pezrulezhaakon
2015-08-31, 21:14
Hej!

Använder mig utav Matkalkyl.se för att räkna ut min kalori-intag vid kaloribalans. Dock vet jag inte hur jag ska fördela energikällorna, procentuellt. Samt vilken aktiveringsnivå ska jag skriva om jag kör en tre split. Tränar tre gånger, vilar en, börjar om.

Tacksam för all hjälp!

175cm, samt 76.5kg väger jag om det är till nytta.

Du kan fördela källorna på samma sätt som under bulk. Det är den totala mängden som spelar mest roll.

Altivitetsnivån är svår att sätta. Det beror ju lite på hur aktiv du är övrig tid.

Wzup2u
2015-08-31, 21:24
räkna ut tillräckligt med fett och protein, täck upp resten med kolhydrater...
en ide iaf.

kör man dock på varierad kost på olika måltider med pfk och äter frukt och grönt så brukar det inte vara några större problem.

ReXi
2015-08-31, 21:35
Du kan fördela källorna på samma sätt som under bulk. Det är den totala mängden som spelar mest roll.

Altivitetsnivån är svår att sätta. Det beror ju lite på hur aktiv du är övrig tid.
Enda aktiviteten är ca 90 minuters styrketräning per tre av fyra dagar. Tänkte lägga det vid 1.35, och då får jag käka 2300 kalorier. Rimligt?

räkna ut tillräckligt med fett och protein, täck upp resten med kolhydrater...
en ide iaf.

kör man dock på varierad kost på olika måltider med pfk och äter frukt och grönt så brukar det inte vara några större problem.
Tänkte 160g protein, 70g fett, resten kolhydrater?
Minst 500g frukt o grönt per dag också.

pezrulezhaakon
2015-08-31, 22:08
Enda aktiviteten är ca 90 minuters styrketräning per tre av fyra dagar. Tänkte lägga det vid 1.35, och då får jag käka 2300 kalorier. Rimligt?


Tänkte 160g protein, 70g fett, resten kolhydrater?
Minst 500g frukt o grönt per dag också.

Det kan vara en rimlig start för att se vad som händer. Siffrorna blir aldrig exakta. Testa en månad.
En bra standard är 1g fett/kg/kv, 1-2g protein/kg/kv, och resten KH.