handdator

Visa fullständig version : Skånsk hantelrodd


Starke75an
2015-08-31, 20:11
Kan nån vänlig själ länka till Arnes hantelrodd med rotation i bålen. Testade den, men glömde bort när det ska vridas. Var nån månad sen den var uppe.

I2815
2015-08-31, 20:18
MSQKI1UIH74

Från hans YT-kanal, kan det vara rätt?

Starke75an
2015-08-31, 20:24
Japp. Det var den jag letade. Tackar.

filmjölk
2015-08-31, 20:28
Underbart namn du gett övningen! hoppas det blir det officiella namnet.

Bärsärk
2015-08-31, 20:35
Det bästa med den här övningen är att man inte behöver så mycket vikt så man sparar på greppet och händerna.

pezrulezhaakon
2015-08-31, 21:08
Underbart namn du gett övningen! hoppas det blir det officiella namnet.

Jag tror jag är att beskylla för namnet... :)

Old Nick
2015-08-31, 21:12
Yepp. Namnet är avhandlat i en tidigare tråd och jag vill minnas att det var pez som lanserade uttrycket.

Starke75an
2015-09-01, 07:44
Japp. Kom i håg att det var så den kallades.

Arne Persson
2015-09-01, 07:59
Notera gärna den ymniga latsutvecklingen på "Lille"Jimmy ... :)

pezrulezhaakon
2015-09-01, 08:17
Notera gärna den ymniga latsutvecklingen på "Lille"Jimmy ... :)

Inget öfverstyvft argument...


Som om hatelrodden alena har byggt hans lats....

Arne Persson
2015-09-01, 08:34
Inget öfverstyvft argument...


Som om hatelrodden alena har byggt hans lats....

Även öfvrig ryggträning samt mkt motocross... :)

Pepz
2015-09-01, 08:41
försöker sprida denna på gymmet.
smågrabbar som kör juckrodd med de tyngsta hantlarna (52kg) och gnäller på att vi inte har tyngre.

Likaså kör de hellre T-bar med lös skivstång istället för nordics eminenta T-bar
Varför? : man kan lasta mer vikt eftersom rörelselängden blir enormt kort.
=bra på broscienceska

Arne Persson
2015-09-01, 09:12
försöker sprida denna på gymmet.
smågrabbar som kör juckrodd med de tyngsta hantlarna (52kg) och gnäller på att vi inte har tyngre.

Likaså kör de hellre T-bar med lös skivstång istället för nordics eminenta T-bar
Varför? : man kan lasta mer vikt eftersom rörelselängden blir enormt kort.
=bra på broscienceska

Youtube är vår Gud... Amen...

Peter.B
2015-09-01, 10:17
Nu måste jag fråga. Jag tycker mig bli starkare med Arnes variant av skånsk hantelrodd än när jag försöker hålla bålen/ryggen stilla á la PT-varianten. Jag kan lyfta tyngre hantlar liksom. Gör jag fel då? Borde jag vara svagare i Arnes variant?

Jag kanske använder lite mer momentum än i Arnes video iofs, utan paus i toppen och roterar samt drar ganska våldsamt eftersom jag tänker mig att ett explosivare utförande med större inblandning av hela kroppen gör mig just mer explosiv - vilket jag gärna vill. Gillar när hela kroppen får vara med och arbeta och isolerar så lite som möjligt. Tänker jag helt fel nu? Gör jag fel?

Arne Persson
2015-09-01, 10:53
Nu måste jag fråga. Jag tycker mig bli starkare med Arnes variant av skånsk hantelrodd än när jag försöker hålla bålen/ryggen stilla á la PT-varianten. Jag kan lyfta tyngre hantlar liksom. Gör jag fel då? Borde jag vara svagare i Arnes variant?

Jag kanske använder lite mer momentum än i Arnes video iofs, utan paus i toppen och roterar samt drar ganska våldsamt eftersom jag tänker mig att ett explosivare utförande med större inblandning av hela kroppen gör mig just mer explosiv - vilket jag gärna vill. Gillar när hela kroppen får vara med och arbeta och isolerar så lite som möjligt. Tänker jag helt fel nu? Gör jag fel?

Du är på helt rätt spår min vän! :)

Bärsärk
2015-09-01, 10:53
Nu måste jag fråga. Jag tycker mig bli starkare med Arnes variant av skånsk hantelrodd än när jag försöker hålla bålen/ryggen stilla á la PT-varianten. Jag kan lyfta tyngre hantlar liksom. Gör jag fel då? Borde jag vara svagare i Arnes variant?

Jag kanske använder lite mer momentum än i Arnes video iofs, utan paus i toppen och roterar samt drar ganska våldsamt eftersom jag tänker mig att ett explosivare utförande med större inblandning av hela kroppen gör mig just mer explosiv - vilket jag gärna vill. Gillar när hela kroppen får vara med och arbeta och isolerar så lite som möjligt. Tänker jag helt fel nu? Gör jag fel?

Låter som att du använder momentum ja, prova sänk hastigheten lite.

Peter.B
2015-09-01, 10:56
Du är på helt rätt spår min vän! :)

Härligt att höra!

Låter som att du använder momentum ja, prova sänk hastigheten lite.

Är det negativt att använda momentum då? Om målet är att bli starkare och explosivare överlag, snarare än att pricka specifika ryggmuskler? Förstår dock att det är en balansgång mellan att rycka och slänga och samtidigt ha ett vettigt utförande.

Även med en lägre hastighet lyfter jag mer vikt med Arnes variant än med den klassiska "PT-varianten", eller vad man nu än ska kalla den.

hurril
2015-09-01, 11:31
Momentum innebär ändå att hanteln måste accelereras med hjälp av muskelkraft så vad är problemet? En kort paus i toppen tar hand om viktvalet.

Det blir bara Bodypump av att träna med för lätta vikter (och där på följande: en för kort vila.)

Bärsärk
2015-09-01, 11:45
Momentum innebär ändå att hanteln måste accelereras med hjälp av muskelkraft så vad är problemet? En kort paus i toppen tar hand om viktvalet.

Det blir bara Bodypump av att träna med för lätta vikter (och där på följande: en för kort vila.)

Ja men inte nödvändigtvis muskelkraft i ryggen, vanligt är att man använder sig av benen för att skapa momentum.

Härligt att höra!



Är det negativt att använda momentum då? Om målet är att bli starkare och explosivare överlag, snarare än att pricka specifika ryggmuskler? Förstår dock att det är en balansgång mellan att rycka och slänga och samtidigt ha ett vettigt utförande.

Även med en lägre hastighet lyfter jag mer vikt med Arnes variant än med den klassiska "PT-varianten", eller vad man nu än ska kalla den.

Nä det är väl inga problem egentligen men blir de för mycket vikt och du inte har koll på grejerna så ökar ju skaderisken.

pezrulezhaakon
2015-09-01, 12:24
Momentum i avsedd muskel eller momentum för att hjälpa avsedd muskel är olika saker.

Momentum förkortar det belastade ROMet i avsedd muskel. Belastningen minskas också i resterande ROM.
Är det det man vill så visst..

Bärsärk
2015-09-01, 12:33
Momentum i avsedd muskel eller momentum för att hjälpa avsedd muskel är olika saker.

Precis.

Arne Persson
2015-09-01, 12:45
En sk strikt PT-hantelrodd med statisk rygg och begränsat ROM är, för mig, mest en armdragsövning för gemene man...

pezrulezhaakon
2015-09-01, 12:57
En sk strikt PT-hantelrodd med statisk rygg och begränsat ROM är, för mig, mest en armdragsövning för gemene man...

Det är bara en subjektiv preferens från din sida..

Arne Persson
2015-09-01, 13:11
Det är bara en subjektiv preferens från din sida..

Jo, förutom åratals av okulära fältstudier på gym av utövande individer med påfallande ofta en klart eftersatt dorsal muskulatur...
men vad vet jag...?

pezrulezhaakon
2015-09-01, 13:39
Jo, förutom åratals av okulära fältstudier på gym av utövande individer med påfallande ofta en klart eftersatt dorsal muskulatur...
men vad vet jag...?

Det innebär inte att man nödvändigtvis har missat skånsk hantelrodd, utan snarare på kasst upplägg och/ eller utförande totalt sett på ryggträningen.

Arne Persson
2015-09-01, 13:44
Det innebär inte att man nödvändigtvis har missat skånsk hantelrodd, utan snarare på kasst upplägg och/ eller utförande totalt sett på ryggträningen.

Jag har bara observerat mlm urusel teknik enligt mitt synsätt.

Bärsärk
2015-09-01, 16:47
En sk strikt PT-hantelrodd med statisk rygg och begränsat ROM är, för mig, mest en armdragsövning för gemene man...

Fast nu sa jag ingenting om din övning (som jag gillar) utan jag sa bara att om övningen känns lättare än vanlig PT-hantelrodd så kan det vara för att man använder (fel sorts) momentum.

Gör man det tycker jag inte att man gör den skånska hantelrodden rättvis, den ska utföras utan svingande och yviga rörelser.

Arne Persson
2015-09-01, 16:52
Fast nu sa jag ingenting om din övning (som jag gillar) utan jag sa bara att om övningen känns lättare än vanlig PT-hantelrodd så kan det vara för att man använder (fel sorts) momentum.

Gör man det tycker jag inte att man gör den skånska hantelrodden rättvis, den ska utföras utan svingande och yviga rörelser.

Var bara en allmän reflexion av ämnet som jag lade in. :)

Starke75an
2015-09-01, 17:55
Gillar skånsk hantelrodd. Känns som den ger mer än vanlig hantelrodd. Min högst privata åsikt.

Arne Persson
2015-09-01, 19:51
Gillar skånsk hantelrodd. Känns som den ger mer än vanlig hantelrodd. Min högst privata åsikt.

Som tyvärr är inget värt enligt den yppersta expertisen här... ;)

Sparven från Minsk
2015-09-02, 19:11
Är nog mer på Pez linje i detta. Tycker den skånska varianten ser ut att få för mycket hjälp av just momenten som skapas av vridning, dvs att den arbetande huvudmuskeln lats får för mycket hjälp. Min devis har alltid varit maximalt tungt för tänk muskel utan att kolla in för mycket assistans muskler.

hurril
2015-09-02, 21:26
Är nog mer på Pez linje i detta. Tycker den skånska varianten ser ut att få för mycket hjälp av just momenten som skapas av vridning, dvs att den arbetande huvudmuskeln lats får för mycket hjälp. Min devis har alltid varit maximalt tungt för tänk muskel utan att kolla in för mycket assistans muskler.

Den får inte hjälp utan får istället jobba i en lång och fin rörelsebana.

Mjölkdrickare
2015-09-02, 21:40
Är nog mer på Pez linje i detta. Tycker den skånska varianten ser ut att få för mycket hjälp av just momenten som skapas av vridning, dvs att den arbetande huvudmuskeln lats får för mycket hjälp. Min devis har alltid varit maximalt tungt för tänk muskel utan att kolla in för mycket assistans muskler.
Tvärtom! Latissimus dorsi är en mycket kraftig rotetare av bålen, så den extra vridningen ger bara mer belastning och ROM för latissimus dorsi att jobba med. :)

therunningman
2015-09-03, 15:03
Tvärtom! Latissimus dorsi är en mycket kraftig rotetare av bålen, så den extra vridningen ger bara mer belastning och ROM för latissimus dorsi att jobba med. :)

Fast det bygger ju på att du behåller hanteln hängande stilla och roterar bålen annars fallerar det konceptet? :)

Bärsärk
2015-09-03, 15:10
Fast det bygger ju på att du behåller hanteln hängande stilla och roterar bålen annars fallerar det konceptet? :)

Därför du ska göra övningen sakta och noggrant.

Wormzie
2015-09-03, 15:10
Jag gillar skånsk hantelrodd, framför allt för att den numera är döpt till skånsk hantelrodd, vilket är fantastiskt på så många sätt.

Utöver det har jag såklart ett stort förtroende för Arnes expertis och erfarenhet :)

z_bumbi
2015-09-03, 15:35
Fast det bygger ju på att du behåller hanteln hängande stilla och roterar bålen annars fallerar det konceptet? :)

Varför skulle det falla på det?

therunningman
2015-09-03, 17:33
Varför skulle det falla på det?

För att göra det lite tydligare. Personen håller en hantel i vänster hand. Vilken latissus är det som tränas med rotation? Var i rörelsen är det som latissimus ska rotera bålen?

Sarco
2015-09-03, 19:10
I videon dras hanteln rätt högt upp mot bröstet, jämfört med vanlig hantelrodd där man väl mer träffar nederkanten på bröstkorgen (jag gör det i alla fall). Är det mer "rätt" att sikta högt med hanteln eller bör man sikta lite lägre (rörelsen med skulderbladet och vridning i bålen fullföljs ändå)?

Givet att man vill träna lats främst och ryggen i sin helhet sekundärt, dvs inte fokus på traps/rhomboider primärt.