handdator

Visa fullständig version : Hur har periodisering funkat för er gällande basövningar?


robiiiinnnn
2015-08-31, 17:17
Tänkte bara höra av era egna erfarenheter hur periodiseringen funkat både volymmässigt men också styrkemässigt? Tänker kring marklyft, bänkpress och knäböj. Har ni fått bra ökningar av att periodisera upp träning med dessa övningar genom variationen av olika repetitioner från pass till pass eller period till period :)? Lite nyfiken då jag själv står stilla i just bänken och har precis börjat periodisera så får se om jag möjligtvis kan bli något starkare! Har ni lyckats bryta platåer i möjligtvis bänk genom periodisering?

Rolfarsson
2015-08-31, 17:25
Icke linjär periodisering har funkat bäst för mig, just nu så kör jag 2 medeltunga pass (6-8 reps, ~70-75%) följt av 1 tungt pass (3x5 med ~85% och längre setvila).
Layne Norton pratar om bl.a. denna typen av periodisering i klippet nedan.

https://youtu.be/JjfHCU88_gc

robiiiinnnn
2015-08-31, 17:41
Icke linjär periodisering har funkat bäst för mig, just nu så kör jag 2 medeltunga pass (6-8 reps, ~70-75%) följt av 1 tungt pass (3x5 med ~85% och längre setvila).
Layne Norton pratar om bl.a. denna typen av periodisering i klippet nedan.

https://youtu.be/JjfHCU88_gc

Grymt! Känner du av bättre ökningar nu jämfört med när du bara körde på som vanligt :)?

Rolfarsson
2015-08-31, 21:38
Grymt! Känner du av bättre ökningar nu jämfört med när du bara körde på som vanligt :)?

Jag har lyft i lite över 8 år så ökningar sker tyvärr inte så ofta längre, men jag körde för 8 månader sedan linjärt och än så länge har ökningarna varit bättre med denna metoden.

cero
2015-09-01, 19:14
Periodisering tungt -> lätt
Drop-sets
Pyramider
Failure
Forced reps
Justera setvila
osv

Kasta in en eller flera av dessa för att ta dig förbi platåer. Givetvis funkar det på alla övningar.

Mags
2015-09-01, 20:38
Periodisering tungt -> lätt
Drop-sets
Pyramider
Failure
Forced reps
Justera setvila
osv

Kasta in en eller flera av dessa för att ta dig förbi platåer. Givetvis funkar det på alla övningar.

Hmmmm... forced reps, jag skulle ju kunna googla själv, men risken av skrikig amerikan är överhängande...

Vad gillar du själv?

Jag har börjat prova det här med myo-reps. Är det hokus pokus eller legit? Och är det inget annat än att reppa till två reps från faliure, vila 25 s, göra 3-5 reps, vila 25 s, 3-5 reps o s v?

robiiiinnnn
2015-09-01, 22:55
Själv kör jag vågformad periodisering med ett PPL upplägg för tillfället och testar :)!

Ben - Lätt (12-15 reps)
Press - Medel (6-10 reps)
Drag - Tungt (2-5 reps)
Vila
Ben - Medel (6-10 reps)
Press - Tungt (2-5 reps)
Drag - Lätt (12-15 reps)
Vila
Ben - Medel (6-10 reps)
Press - Tungt (2-5 reps)
Drag - Lätt (12-15 reps)
Vila
Ben - Tungt (2-5 reps)
Press - Lätt (12-15 reps)
Drag - Medel (6-10 reps)
Repeat!

Något vidare vettigt :)?

cero
2015-09-02, 12:01
Själv kör jag vågformad periodisering med ett PPL upplägg för tillfället och testar

Om du är nybörjare tycker jag det räcker med 3 pass per vecka. Rekommenderar även helkroppspass istället.

Du behöver inte nödvändigtvis variera från pass till pass, utan du kan lika gärna köra X antal veckor lätt, X antal veckor tungt osv.

Hmmmm... forced reps?

Det är när man kör till failure, och sedan mha en vän forcerar fler repetitioner.


Vad gillar du själv?

Jag kör lite av alla. Det är dock viktigt att man använder dem med måtta och inte kastar in alla samtidigt. Myoreps har jag ingen erfarenhet av, det får någon annan svara på.

Määng
2015-09-04, 09:18
Jag har börjat prova det här med myo-reps. Är det hokus pokus eller legit? Och är det inget annat än att reppa till två reps från faliure, vila 25 s, göra 3-5 reps, vila 25 s, 3-5 reps o s v?

http://tyngre.se/artiklar/maffiga-muskler-med-myo-reps/

moderato
2015-09-05, 08:54
Rekommenderar leangains och RPT, reverse pyramid training eller omvänd pyramid.
Kör uppvärmning + 2 arbetsset endast. Funkat superb!

länk: "How to progress with rpt (http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html)"

crizzan
2015-09-05, 11:03
Själv kör jag vågformad periodisering med ett PPL upplägg för tillfället och testar :)!

Ben - Lätt (12-15 reps)
Press - Medel (6-10 reps)
Drag - Tungt (2-5 reps)
Vila
Ben - Medel (6-10 reps)
Press - Tungt (2-5 reps)
Drag - Lätt (12-15 reps)
Vila
Ben - Medel (6-10 reps)
Press - Tungt (2-5 reps)
Drag - Lätt (12-15 reps)
Vila
Ben - Tungt (2-5 reps)
Press - Lätt (12-15 reps)
Drag - Medel (6-10 reps)
Repeat!

Något vidare vettigt :)?

Blir som daily undulating periodization, tänkt testa detta själv inom snar framtid fast mer fokus på styrkelyft :)