handdator

Visa fullständig version : Olika långa ben


Raschmus
2015-08-31, 08:38
Hej!

Min sambo har cirka tre (3) cm längre ben än det andra. Hon har precis börjat hos sjukgymnast.

Till dess är min fråga till er andra styrkelyftande nissar med krokiga lägg; vad att tänka på vid exempelvis böj och mark?

Hon utför i min mening jättefina både böj och mark men vid knäböjen så noteras det tydligt att hon är sned. Ilägg i sulan känns självklart men har ni andra funderingar, justeringar?

Arne Persson
2015-08-31, 08:46
Hej!

Min sambo har cirka tre (3) cm längre ben än det andra. Hon har precis börjat hos sjukgymnast.

Till dess är min fråga till er andra styrkelyftande nissar med krokiga lägg; vad att tänka på vid exempelvis böj och mark?

Hon utför i min mening jättefina både böj och mark men vid knäböjen så noteras det tydligt att hon är sned. Ilägg i sulan känns självklart men har ni andra funderingar, justeringar?

Börja med att låta en kvalificerad chiropraktor eller annan med samma kompetens manipulera hennes rygg och bäcken och kolla därefter benlängderna igen. Misstänker att detta problem sitter bl.a i bäckenregionen.

Christian1980
2015-08-31, 09:19
Min lillasyster opererade ena benet (kortade ner det, det var 3cm längre), hon vart tvungen pga rygg- & höftproblem.

Så kolla upp det med.

Arne Persson
2015-08-31, 09:22
Min lillasyster opererade ena benet (kortade ner det, det var 3cm längre), hon vart tvungen pga rygg- & höftproblem.

Så kolla upp det med.

Mycket ovanligt att benen är olika långa.

Christian1980
2015-08-31, 09:27
Mycket ovanligt att benen är olika långa.

Det är det säkert, jag har ingen koll på det. Men i hennes fall så hade hon två val:

Att förlänga det andra benet med skruvar in i benet och en ställning utanpå med skruvar som hon hade varit tvungen att vrida på själv under en period.

Eller det som hon valde, att kapa av det längre benet lite.

Det gjordes upp vid höftleden så jag kanske minns fel. Men stod hon med bägge benen raka på plan mark så var höftbenet helt snett.

Raschmus
2015-08-31, 10:41
Börja med att låta en kvalificerad chiropraktor eller annan med samma kompetens manipulera hennes rygg och bäcken och kolla därefter benlängderna igen. Misstänker att detta problem sitter bl.a i bäckenregionen.

Check. Kiropraktorerna kan inget göra. De olika benlängderna är troligtvis en konsekvens av en höftoperation som spädbarn.

Vi låter sjukgymnasten få en ärlig chans nu. Tips på lyftningen? Hade du låtit bli att göra knäböj fram tills det är ordning på torpet?

Arne Persson
2015-09-01, 08:06
Check. Kiropraktorerna kan inget göra. De olika benlängderna är troligtvis en konsekvens av en höftoperation som spädbarn.

Vi låter sjukgymnasten få en ärlig chans nu. Tips på lyftningen? Hade du låtit bli att göra knäböj fram tills det är ordning på torpet?

Jag skulle nog själv först checkat av vilka övningar som varit lämpliga för henne innan jag uttalat mig... :)

Scratch89
2015-09-01, 23:13
Det vore bra att kolla hennes stabilitet i bål, höft och rygg. Har man gått omkring snett under en längre tid kan jag tänka mig att hon har hittat en hel del kompensatoriska mönster.

Angående knäböj och marklyft så får man väl se hur det ser ut när hon utför rörelserna. Rent spontant tänker jag att marklyften går lättare än knäböjen eftersom man generellt har höften högre. Man skulle kanske kunna lära ut henne att böja grundare om det är i bottenläget man ser benlängdsskillnaden.

Inlägg i skorna låter som en bra idé. Är det dock så mycket som 3 cm kanske hon t.o.m behöver ha speciella skor?

Jockebiff
2015-09-05, 22:57
Mycket ovanligt att benen är olika långa.

Nej det är snarare väldigt vanligt. Det flesta har dock så liten skillnad att det inte vet om det eller besväras av det..

Arne Persson
2015-09-05, 23:09
Nej det är snarare väldigt vanligt. Det flesta har dock så liten skillnad att det inte vet om det eller besväras av det..
Vad grundar du det på att det skulle vara väldigt vanligt?

Rahf
2015-09-05, 23:23
En extra, stabil sula och sen korkhäl i ena skon kan lyfta upp benet rätt rejält. Jag har samma problem efter en olycka med diverse benbrott, fast min skillnad är runt 1-1.5 cm.

Om man inte fixar detta kommer hon snart att bli dominant i ena benet, då det kommer pressa mer av vikten.

1x0
2016-12-30, 10:55
Jag var hos kiropraktor för ca ett år sedan. Han sade inget om benskillnad.
En sjukgymnast jag var hos sade det.
Vet inte vilken jag ska lita på.



Undrar om det går att kolla själv på något sätt? Har haft 7mm hälinlägg i mina gymskor och promenadskor i snart ett år. Funderar om det är nödvändigt.

Har en jävla massa knäböjsvideos; går det att kolla i bottenläget om jag är ojämn?

Jag funderar på slänga ut hälinlägget för kiropraktorn sade ju inget. Var bara sne i bäckenet.

Ser ingen större skillnad på denna bilden iallafall. Jag har 2.2mm (standard) klack i högerskon och 2.9mm i vänsterskon.

http://i.imgur.com/8vKq8Ku.jpg


Jag har märkt att stången brukar vara lägre på högersidan (enligt bilden). Alltså sned.
Stången brukar vara närmare golvet såhär: ---> (enligt bilden)

(Edit: Anledningen till började undra är för jag köpt nya skor och ska fixa nya hälinlägg. Undrar om de är nödvändiga.)

Edit2: Kanske kan jag filma böjar framifrån med lyftarskorna (7mm högre klack i vänsterskon) och sedan samma kamervinkel barfota? Borde ju se skillnad, vilken som ser bäst ut.

Bob90
2016-12-30, 11:04
Jag var hos kiropraktor för ca ett år sedan. Han sade inget om benskillnad.
En sjukgymnast jag var hos sade det.
Vet inte vilken jag ska lita på.



Undrar om det går att kolla själv på något sätt? Har haft 7mm hälinlägg i mina gymskor och promenadskor i snart ett år. Funderar om det är nödvändigt.

Har en jävla massa knäböjsvideos; går det att kolla i bottenläget om jag är ojämn?

Jag funderar på slänga ut hälinlägget för kiropraktorn sade ju inget. Var bara sne i bäckenet.

Ser ingen större skillnad på denna bilden iallafall. Jag har 2.2mm (standard) klack i högerskon och 2.9mm i vänsterskon.

Jag har märkt att stången brukar vara lägre på högersidan (enligt bilden). Alltså sned.
Stången brukar vara närmare golvet såhär: ---> (enligt bilden)

(Edit: Anledningen till började undra är för jag köpt nya skor och ska fixa nya hälinlägg. Undrar om de är nödvändiga.)

Edit2: Kanske kan jag filma böjar framifrån med lyftarskorna (7mm högre klack i vänsterskon) och sedan samma kamervinkel barfota? Borde ju se skillnad, vilken som ser bäst ut.

Jag tycker det ser ut som att det är i ryggvinkeln (i sidled) som är problemet. Sen om det bottnar sig i olika långa ben, olika stela/viga höfter eller något annat har jag ingen aning om. Sedan så lutar väl hela bilden lite åt höger sida?

1x0
2016-12-30, 11:12
Jag tycker det ser ut som att det är i ryggvinkeln (i sidled) som är problemet. Sen om det bottnar sig i olika långa ben, olika stela/viga höfter eller något annat har jag ingen aning om. Sedan så lutar väl hela bilden lite åt höger sida?

Mjo den bilden är dålig! Ska fixa bättre. Ska filma spikrakt framifrån med och utan lyftarskorna.
Jag har böjvideos på min youtubekanal men de är också filmade snett framifrån så hjälper nog inget.

https://www.youtube.com/watch?v=AxW97sgglYI
https://www.youtube.com/watch?v=ZZ_S-7SiCPo
https://www.youtube.com/watch?v=cmExapqS00c

Ska fixa bättre med högreps framifrån. Har funderat på att mitt hälinlägg i vänsterskon kanske är onödigt eller rent av dåligt för mig. Samma med mina promenadskor - går typ en timme per dag så känns inte optimalt om mina ben är lika långa men har ett 7mm hälinlägg i vänsterskon. :P

Bob90
2016-12-30, 11:23
Mjo den bilden är dålig! Ska fixa bättre. Ska filma spikrakt framifrån med och utan lyftarskorna.
Jag har böjvideos på min youtubekanal men de är också filmade snett framifrån så hjälper nog inget.

https://www.youtube.com/watch?v=AxW97sgglYI
https://www.youtube.com/watch?v=ZZ_S-7SiCPo
https://www.youtube.com/watch?v=cmExapqS00c

Ska fixa bättre med högreps framifrån. Har funderat på att mitt hälinlägg i vänsterskon kanske är onödigt eller rent av dåligt för mig. Samma med mina promenadskor - går typ en timme per dag så känns inte optimalt om mina ben är lika långa men har ett 7mm hälinlägg i vänsterskon. :P
Nä är lite svårt att se på dem videorna också :d

Tror de flesta har lite asymmetriska kroppar, mer eller mindre. Man har ju oftast lite olika stora fötter exempelvis.

Min vänsterhand kan nå synbart längre runt runda objekt. Testade detta på den delen av skivstången som kakorna träds på.
På vänster hand nuddar tumme och pekfinger men på höger hand så är det ett litet gap på kanske en halv cm.

Har inte intresserat mig för detta tillräckligt för att ta reda på om händerna/fingrarna är olika långa eller om det är för att min högra hand är mer "köttig" pga att jag är högerhänt.

Men som du säger tror jag inte det är optimalt att med inlägg som man inte behöver :d

1x0
2016-12-31, 11:02
Vad i helvete vad deprimerad jag blev när jag filmade mina böj framifrån igår!
Alla seten såg ut såhär och jag hade ingen aning om hur skev jag var, innan jag satte på kameran.

Jag böjde 5-10 minuter med kameran på kanske 10-15 set (ett videoklipp, kollade inte mellan seten) med stången. Alla set såg ut såhär lol.

http://i.imgur.com/ok9FDty.jpg

(Högerklicka> öppna i ny flik | för större upplösning.)

Har 2.2cm klack i högerskon och 2.9cm i vänsterskon - egentankar så är ju vänsterbenet högre upp - därav extraförlängningen helt onödig?


Angående stången: jag ser att jag har den snett avrackat --- MEN (!) ska inte stången tippa åt andra hållet då lol? Helt skumt! Min rygg måste vara sne som fan?
Förtydling: om jag flyttar stången mer rakt, kommer ju stången tippa ännu mer åt höger (enligt bilden, --->)? Dafuck.


Edit: Glömde tillägga att jag provade barfota också. Tycker det ser mer rakt ut då vid underkroppen men stången är fortfarande helt sne.

Bob90
2016-12-31, 11:29
Vad i helvete vad deprimerad jag blev när jag filmade mina böj framifrån igår!
Alla seten såg ut såhär och jag hade ingen aning om hur skev jag var, innan jag satte på kameran.

Jag böjde 5-10 minuter med kameran på kanske 10-15 set (ett videoklipp, kollade inte mellan seten) med stången. Alla set såg ut såhär lol.

(Högerklicka> öppna i ny flik | för större upplösning.)

Har 2.2cm klack i högerskon och 2.9cm i vänsterskon - egentankar så är ju vänsterbenet högre upp - därav extraförlängningen helt onödig?


Angående stången: jag ser att jag har den snett avrackat --- MEN (!) ska inte stången tippa åt andra hållet då lol? Helt skumt! Min rygg måste vara sne som fan?
Förtydling: om jag flyttar stången mer rakt, kommer ju stången tippa ännu mer åt höger (enligt bilden, --->)? Dafuck.


Edit: Glömde tillägga att jag provade barfota också. Tycker det ser mer rakt ut då vid underkroppen men stången är fortfarande helt sne.

Ja du det ser inte rakt ut :d
Prova att slopa iläggen helt och hållet och be någon som kollar på dig att kontrollera så att stången är rak. Jag tänker också på att armbågsvinkeln är ganska olika, det kanske bidrar till att det inte känns "snett" på samma sätt?

Funderar också på fotplaceringen, är det inbillning eller pekar höger fot (jag antar att bilden inte är speglad förresten) ut mer och har du inte skjutit fram höger knä mer än vänster knä? Tänker få vinkeln vid fotleden här.

Det kan ju ge intrycket av att du har olika långa ben.

Skvärra
2016-12-31, 11:51
Ska bli intressant att följa denna tråd. Har samma problem själv. Det jag ser som vi gör likadant är att armbågarna är olika vinklade och att höger fot pekar mer utåt, precis som föregående talare skriver. Jag kan korrigera lutningen så stången blir rak genom att tänka på att lägga fokus på höger ben i den exentriska fasen men det tror jag inte är rätt väg att gå...

Diomedea exulans
2016-12-31, 12:26
Vad i helvete vad deprimerad jag blev när jag filmade mina böj framifrån igår!
Alla seten såg ut såhär och jag hade ingen aning om hur skev jag var, innan jag satte på kameran.

Jag böjde 5-10 minuter med kameran på kanske 10-15 set (ett videoklipp, kollade inte mellan seten) med stången. Alla set såg ut såhär lol.


Men blir inte stången rakare när du har vikt?

Bob90
2016-12-31, 16:36
Men blir inte stången rakare när du har vikt?

Bra poäng, det borde vara ganska svårt att hålla stången snett med mycket vikt på. Då skulle man nog toppa åt sidan ganska så fort :d

smerk
2016-12-31, 16:38
Har liknande problem, dock inte alls lika grovt :p

Hyperion1
2017-01-01, 09:54
Om du vill så ta en bild med ryggen mot kameran där du inte har skor eller T-shirt på dig. Ta även en bild rakt framifrån och en från sidan.Går bra att blurra bort ansiktet om du vill. Posta bilderna här. Som sagt, inga skor och ingen T-shirt.

1x0
2017-01-01, 11:34
Ja du det ser inte rakt ut :d
Prova att slopa iläggen helt och hållet och be någon som kollar på dig att kontrollera så att stången är rak. Jag tänker också på att armbågsvinkeln är ganska olika, det kanske bidrar till att det inte känns "snett" på samma sätt?

Funderar också på fotplaceringen, är det inbillning eller pekar höger fot (jag antar att bilden inte är speglad förresten) ut mer och har du inte skjutit fram höger knä mer än vänster knä? Tänker få vinkeln vid fotleden här.

Det kan ju ge intrycket av att du har olika långa ben.
Tror jag har vinklat ut högerfoten en aning mer pga lägre klack. Mitt största rörlighetsproblem för böjen är mina korta anklar/hälsenor.
Slängde ut klackinlägget igår och tyckte det kändes bättre.
Men blir inte stången rakare när du har vikt?

Bra poäng, det borde vara ganska svårt att hålla stången snett med mycket vikt på. Då skulle man nog toppa åt sidan ganska så fort :d
Det är likadant iallafall på vikter upp till 140-160kg.
Filmade mina böjset igår:

95kg x1
105kg x1
117.5kg x1
105kg x2
105kg x2

Alla set stången sned, tippande åt höger (enligt video).
Såhär såg 117.5kg ut:

http://i.imgur.com/Z2R0yhZ.jpg

Pilen jag ritat dit: jag tror min rygg är roterad/sned sådär haha. "Övre ryggen". Ser ju hyfsat rak ut i underkroppen.

Jag avrackade faktiskt jämnt igår (som på bilden).

En grej jag märker när jag kollar videos, är att stången är rak vid unrack och utgång. När jag sedan tar andetag> buktryck, då hamnar stången snett haha. Precis som att när jag spänner magen tippar stången åt höger (enligt bild). Jävligt konstigt.
Förtydling: stången är rak när avslappnad, normal andning. Skapar sedan buktryck och stången tippar till höger. Sned under hela böjen i "övre rygg".
Jag försöker vara så avslappnad som möjligt i armarna - trodde att jag "drog ner" stången med vänsterarmen (pga sämre rörlighet). Eller liknande.

Kanske är jag svag som fan i typ magmusklerna på högersidan, därför roteras hela överkroppen när jag spänner bålen? Hmm.

Funderar på börja böja med en 1.25kgs-viktkaka på ena sidan av stången lol. Fast då kommer det bli ännu värre när jag sedan slutar med det. xP

Kan tillägga att detta är highbar. Det är tredje gången jag någonsin böjer med stången högt. Jag tror det är lika illa med lowbar. Kan inte prova inom närmsta tid för måste låta min västerarm vila (får ont i den av lowbar).

Är även jobbigt att filma framifrån, eftersom jag behöver ha en bänk med kameran framför mig som är i vägen för blicken. Samt racka bak-och-fram. :P

Om du vill så ta en bild med ryggen mot kameran där du inte har skor eller T-shirt på dig. Ta även en bild rakt framifrån och en från sidan.Går bra att blurra bort ansiktet om du vill. Posta bilderna här. Som sagt, inga skor och ingen T-shirt.
Hej Hyperion trevligt att du såg tråden!

Jag får se hur det blir med sådana bilder. Tror det är bättre att jag träffar en kiropraktor, sjukgymnast eller annan (tips?).
Sjukgymnasten jag träffade för ett år sedan sa att jag var helt sned och undrade vad jag gjort haha.
Hade tydligt skolois, snett bäcken och kortare vänsterben. Minns att hon kontrollerade mig jävligt noga under 2-3 besök.

Kiropraktorn sade inget förutom låsning i bäcken. Sade inget om snedhet.


Kan tillägga att jag lär ha förstört min kropp, hållning osv, under ålder 16 till 22. Helt stillasittande, gaming. Minns att jag hade skrivbordet intill en vägg, jag är lång (197cm) så fick ej plats med fötterna - satt snett i datorstolen för att få plats med fötterna hyfsat utsträckta.

Tror min höftrörlighet är ganska bra men axelrörligheten och anklarna/hälsenorna är helt åt helvete. Kan inte gå ner på huk utan extraklack för jag ramlar bakåt.

__________

Har haft ont överallt av knäböjen. Oftast, nästan alltid på vänstersidan av kroppen. Min vänsterhöft/ljumske haft ont i snart två år. Andra värst är ländryggen, vänsterskinkan, vänster sida. Får skitont där av pausböjar (tror dock för kass teknik, faller ner i botten för mycket).
Min vänsterarm domnar bort vid tunga lowbarböjar, armvecket/bicepsfästet. Armbågarna får jag ont i om jag håller stången för smalt (typ innanför 81-cm ringarna). Handlederna om jag håller tummen runt stången (lowbar), funkar okej highbar.
Aa haft ont överallt mest grepprelaterad av böjen. Orkar inte tänka mer alla ställen jag haft ont blir bara deprimerad. :P Hade jag inte älskat knäböj hade jag slutat med övningen för länge sedan.

Bob90
2017-01-01, 12:34
Fast med allt det sagt, så är väl största frågan kanske om du ändå är nöjd med hur din böj känns? Om det funkar som det är nu och du inte tror att det kan leda till någon jobbig imbalans eller skada i framtiden så kanske det är bra nog för att få gainz och ha kul?

baktung
2017-01-01, 13:11
Min spontana tanke på detta problem är: men kan du inte bara böja framför en spegel och se till att stången ligger rakt? Vet att jag inte tar hänsyn till din skolios när jag tänker så, men går det verkligen inte bara att kompensera för snedheten? Det kommer kanske kännas ovant första gångerna, rent av kännas som att du står snett när du egentligen står rakt eftersom kroppen är van att stå snett, men om du tar hjälp av spegeln under hela rörelsen kan du ju se till att allting blir symmetriskt.

Så spegel, spegel på väggen där, säg vem som snedast i kroppen är...

Bob90
2017-01-01, 13:41
Min spontana tanke på detta problem är: men kan du inte bara böja framför en spegel och se till att stången ligger rakt? Vet att jag inte tar hänsyn till din skolios när jag tänker så, men går det verkligen inte bara att kompensera för snedheten? Det kommer kanske kännas ovant första gångerna, rent av kännas som att du står snett när du egentligen står rakt eftersom kroppen är van att stå snett, men om du tar hjälp av spegeln under hela rörelsen kan du ju se till att allting blir symmetriskt.

Så spegel, spegel på väggen där, säg vem som snedast i kroppen är...

Då bygger det dock på att spegeln är rak. På sats sätter de speglarna vint och dant. Man får skolios bara av att titta på sig själv i dem *grr*

baktung
2017-01-01, 17:11
Då bygger det dock på att spegeln är rak. På sats sätter de speglarna vint och dant. Man får skolios bara av att titta på sig själv i dem *grr*

:laugh:

Okej då, en rakt sittande spegel. Lustiga husets spegelkammare bör undvikas. Då får man både skolios och vattenskalle.

Hyperion1
2017-01-01, 20:09
Hej 1x0,

Förstår och tack det samma:)

Fråga ev. naprapat/kiropraktor/fysioterapeut om vad du ska undvika för att komma tillrätta med problemet. Förstår din bakgrund men tror absolut där finns mkt som man kan göra för att få bort ev. smärta samt snedhet.

Tycker bastungs förslag låter väldigt bra, skulle själv börja med att försöka rätta till rörelsen.

1x0
2017-01-03, 11:34
Tror faktiskt mitt största problem att stången blir sned. Är att när jag tar buktryck vrider, roterar (?) sig ryggen. Eventuellt axlarna, att när jag gör mig tight dippar vänsteraxeln ned. Stod hemma just nu och provade skapa buktryck - känns som jag dippar ner med hela överkroppen åt vänster...fett skumt?
Ska prova att försöka spänna mig "jämnt" i fortsättningen. Kanske är ganska lätt fix.

Vet inte hur min skolios är: men har märkt att jag har mer muskler på vänstersidan av ryggen. Jag är lika stark i t.ex hantelrodd på bägge sidor.

Edit: Också om mitt vänsterben är kortare make'ar det sense att när jag står upprätt med skivstång på ryggen och skapar buktryck kommer stången tippa åt vänster. Ska se om jag fixar tid för en kroppskontroll. Har större problem just nu med kroppen än sneda stången i böjen.
Stången är sned redan i startläget i böjen alltså. När jag spänner mig inför reppen, sned hela vägen ner och upp.


Edit2:
Alltså hade inte 'ojämn-böj' (kom på ordet själv) vara något? Alltså att jag lastar stången ojämnt? Lastar jag 2.5-5kg extra på vänstersidan (det hållet stången tippar åt) kanske jag lär mig använda / tippa / aktivera högersidan bättre. :P

Bob90
2017-01-03, 12:07
Edit2:
Alltså hade inte 'ojämn-böj' (kom på ordet själv) vara något? Alltså att jag lastar stången ojämnt? Lastar jag 2.5-5kg extra på vänstersidan (det hållet stången tippar åt) kanske jag lär mig använda / tippa / aktivera högersidan bättre. :P

Haha nja, tror det är bättre att vänja/lära kroppen vad som är rakt och hur det känns :)
Tänker själv, om jag lastar på typ 5 kg fel, så lyfter sig inte ens sidan som väger för mycket och det går en känsla genom hela kroppen att något är galet.

CoKEmaN
2017-01-03, 15:45
Tror faktiskt mitt största problem att stången blir sned. Är att när jag tar buktryck vrider, roterar (?) sig ryggen. Eventuellt axlarna, att när jag gör mig tight dippar vänsteraxeln ned. Stod hemma just nu och provade skapa buktryck - känns som jag dippar ner med hela överkroppen åt vänster...fett skumt?
Ska prova att försöka spänna mig "jämnt" i fortsättningen. Kanske är ganska lätt fix.

Vet inte hur min skolios är: men har märkt att jag har mer muskler på vänstersidan av ryggen. Jag är lika stark i t.ex hantelrodd på bägge sidor.

Edit: Också om mitt vänsterben är kortare make'ar det sense att när jag står upprätt med skivstång på ryggen och skapar buktryck kommer stången tippa åt vänster. Ska se om jag fixar tid för en kroppskontroll. Har större problem just nu med kroppen än sneda stången i böjen.
Stången är sned redan i startläget i böjen alltså. När jag spänner mig inför reppen, sned hela vägen ner och upp.


Edit2:
Alltså hade inte 'ojämn-böj' (kom på ordet själv) vara något? Alltså att jag lastar stången ojämnt? Lastar jag 2.5-5kg extra på vänstersidan (det hållet stången tippar åt) kanske jag lär mig använda / tippa / aktivera högersidan bättre. :P

Jag tycker jag läst alla dina inlägg grundligt men hittar fortfarande ingen problem mer än att stången ligger lite snett, är det ditt största problem så är det inget du måste göra något åt. De flesta är assymetriska, mer eller mindre. Att högerfoten petar lite utåt kan vara att du är stram i höftens utåtrotatorer eller att rörligheten i fotleden inte finns och du kompenserar genom att rotera ut lite så att skenbenet kan röra sig mer rakt framåt (lite vänster i förhållande till foten eftersom den är vriden lite åt höger).

Får du besvär i rygg, höft eller knä däremot så försök hitta en sjukgymnast eller någon kunnig styrkelyftare som kan se över din teknik.

1x0
2017-01-03, 18:15
Haha nja, tror det är bättre att vänja/lära kroppen vad som är rakt och hur det känns :)
Tänker själv, om jag lastar på typ 5 kg fel, så lyfter sig inte ens sidan som väger för mycket och det går en känsla genom hela kroppen att något är galet.
Sant.
Fast med allt det sagt, så är väl största frågan kanske om du ändå är nöjd med hur din böj känns? Om det funkar som det är nu och du inte tror att det kan leda till någon jobbig imbalans eller skada i framtiden så kanske det är bra nog för att få gainz och ha kul?
Jag tycker jag läst alla dina inlägg grundligt men hittar fortfarande ingen problem mer än att stången ligger lite snett, är det ditt största problem så är det inget du måste göra något åt. De flesta är assymetriska, mer eller mindre. Att högerfoten petar lite utåt kan vara att du är stram i höftens utåtrotatorer eller att rörligheten i fotleden inte finns och du kompenserar genom att rotera ut lite så att skenbenet kan röra sig mer rakt framåt (lite vänster i förhållande till foten eftersom den är vriden lite åt höger).

Får du besvär i rygg, höft eller knä däremot så försök hitta en sjukgymnast eller någon kunnig styrkelyftare som kan se över din teknik.
Böjen är den övning som jag är bäst i av de tre stora.

Har haft ont i vänsterhöften, framhöften, höftböjarregionen i typ 2 år. Bara ont från böjen. Lite lätta smärthugg vid promenader men aldrig på gymmet förutom böj.
Hyperion tror att det är "Femoral Anterior Glide Syndrome". Har blivit bättre de senaste två månaderna så vet inte om höftproblemet är från min sneda böj eller inte.

Får också ont av (tunga) pausböjar ovanför vänstra skinkan, ländryggen. Gör skitont direkt efter när jag svankar, sitter kvar i några dagar sedan försvinner.

Annat smärtproblem är att min vänsterarm domnar bort om jag böjer ofta på tunga vikter (70%+). T.ex 6x2 på 80% (~125kg) mer än en gång per vecka så kan jag inte köra bänkpress för vänsterarmen domnar bort. Ingen aning om det kan vara för stången är sned. Snarare grepprelaterat eller/och rörlighetsrelaterat.
Har något vajsing med min vänstra biceps som börjar bråka av stångcurls (både rak och EZ) och lowbarböj.


Min högerfot pekar utåt mer pga sämre ankelrörlighet i höger. Höftrörligheten är faktiskt bättre på högerbenet. :P

______

Såg att Layne Norton också böjer snett, fast åt andra hållet än mig. :P
Kolla t.ex:
https://www.youtube.com/watch?v=bXnFOSINi-Y - 6.39
och
https://www.youtube.com/watch?v=zcf0lHF1lY8

1x0
2017-02-04, 10:42
Uppdatering (skrivit att jag varit sne i böjen, stången tippat i bottenläget):

Blivit mycket bättre den senaste månaden!

Det jag ändrat är tagit ur mitt hälinlägg i vänsterskon, har samma klack nu (2.2cm).
Bytt från tumlöst grepp till eagle grip/no pinky:
Tumlösa Rippetoe-greppet (före): http://i.imgur.com/I2EJGSG.png
Eagle grip (nuvarande): https://www.youtube.com/watch?v=we9NpGYwfTk
Tumlösa greppet ställer mer rörlighetskrav, jag är stelare i vänsteraxeln, så kanske har jag har tryckt ned stången med vänsterarmen därav fått sned stång (?).

Av Rippetoe-greppet (tumlösa) domnar min vänsterarm bort, armvecket (bicepsfästet?). När jag började med eagle grip körde jag så brett jag kunde, fick ont i axlarna (baksida axlar) men bara när jag var kall. Försvann alltså efter uppvärmning.
Efter 3-4 veckor flyttade jag in greppet (precis utanför 81-cm ringarna) och denna veckan börjar axelsmärtan försvinna! Då har jag ändå böjt 6x6@80% och 6x2@80% (RSR). Hade jag använt mitt tumlösa grepp hade min vänsterarm varit helt förstörd. Armen har inte domnat hittills av eagle grip. Nackdelar jag märkt med eagle grip: behöver handledslindor (över 100kg) annars viker jag handlederna för mycket, får ont.
Håller jag för smalt får jag ont i armbågarna. För brett och jag får ont i baksida axlar (tror jag, kanske har axelsmärtan försvunnit av anpassning och inte smalare greppbredd).

Bob90
2017-02-04, 12:42
Uppdatering (skrivit att jag varit sne i böjen, stången tippat i bottenläget):

Blivit mycket bättre den senaste månaden!

Det jag ändrat är tagit ur mitt hälinlägg i vänsterskon, har samma klack nu (2.2cm).
Bytt från tumlöst grepp till eagle grip/no pinky:
Tumlösa Rippetoe-greppet (före): http://i.imgur.com/I2EJGSG.png
Eagle grip (nuvarande): https://www.youtube.com/watch?v=we9NpGYwfTk
Tumlösa greppet ställer mer rörlighetskrav, jag är stelare i vänsteraxeln, så kanske har jag har tryckt ned stången med vänsterarmen därav fått sned stång (?).

Av Rippetoe-greppet (tumlösa) domnar min vänsterarm bort, armvecket (bicepsfästet?). När jag började med eagle grip körde jag så brett jag kunde, fick ont i axlarna (baksida axlar) men bara när jag var kall. Försvann alltså efter uppvärmning.
Efter 3-4 veckor flyttade jag in greppet (precis utanför 81-cm ringarna) och denna veckan börjar axelsmärtan försvinna! Då har jag ändå böjt 6x6@80% och 6x2@80% (RSR). Hade jag använt mitt tumlösa grepp hade min vänsterarm varit helt förstörd. Armen har inte domnat hittills av eagle grip. Nackdelar jag märkt med eagle grip: behöver handledslindor (över 100kg) annars viker jag handlederna för mycket, får ont.
Håller jag för smalt får jag ont i armbågarna. För brett och jag får ont i baksida axlar (tror jag, kanske har axelsmärtan försvunnit av anpassning och inte smalare greppbredd).

Skönt att det börjar lossna :)