handdator

Visa fullständig version : Hantelset


Askorbinsyra
2015-08-30, 21:31
Ser att rusta säljer hantelset 10kg per hantel alltså 20 totalt för typ 400 spänn. Är det skitkvalitet tror ni eller funkar de helt okej?

I2815
2015-08-31, 05:11
Kvalitén är inte särskilt bra, som priset antyder. Klassiskt gjutjärn eller nära därtill. Hade dem i solen i några timmar under sommaren när jag varvade arbete på huset med träning utomhus och de blev märkbart bruna enbart av solsken. Knappast ett gott tecken.

Med det sagt har jag tränat med dem i flera år och de fyller sin funktion till ett väldigt billigt pris. Jag har allt mellan 1 kg till 10 kg i plattor och inget har gått sönder eller nötts mer än vad som skulle kunna förväntas. Jag dunkar självklart inte hantlarna i tarketten efter ett set men visst har man varit lite brysk när man slängt in vikterna i skåpet där de förvaras efter avslutat pass.

Absolut värt att inhandla om du vill komplettera din gymträning hemma. Vill du bygga ett hemmagym kan det vara bättre att köpa dyrare material eller färdiga hantelset. Tycker personligen att det är ett störelsemoment att hålla på att skruva och ta av och på vikter ständigt men det är ju bara min egna preferens.

Hantelseten går att komplettera med extra vikter så länge måtten stämmer. Jag får på 36 kg per hantel utan att bruka 10 kilos-plattorna.

Askorbinsyra
2015-08-31, 14:29
Tack för svar,

Är de där från rusta du pratar om nu, som hållit bra i flera år? Jag tror att 10kg per hantel funkar ganska bra just nu, man kan väl köpa till extra vikt som passar på hantlarna från rusta då?

I2815
2015-08-31, 18:38
Ja, jag köpte mina på rusta. Det finns lite olika men mina har 2,5 cm diameter med gott om grova gängor.

Viktpaket fanns att köpa, köpte två stycken. De har inte gått sönder och användes ganska flitigt under en period då jag bara tränade hemma. De duger och de är billiga. Fyller klart sin funktion även om jag köpt färdiga hantelset om jag velat ha ett seriöst hemma-gym.

De kommer inte gå sönder om du inte aktivt försöker göra just det.

svenbanan
2015-08-31, 18:56
Jag har eller har haft nåt liknande. Problemet med dem är väl främst att det inte går att sätta på särskilt mycket vikt på ett och samma handtag, även om man köper två set (eller extravikter). Tror inte man kommer upp i mycket mer än 20-25kg per hantel ifall man sätter på max antal 2,5kg-viktskivor. Dvs man blir snabbt för stark för att kunna använda dessa effektivt i flertalet övningar.

Sedan har låset en tendens att skruva upp sig litegrann i mitten av seten. Det gör kanske inte så jättemycket, men är sjukt irriterande när plattorna inte sitter helt stilla och börjar skramla.

EDIT: Anledningen att man inte kan ha mer vikt är helt enkelt att det inte får plats mer än fyra eller om det är fem viktskivor per sida.

Starke75an
2015-08-31, 19:27
Har liknande. Får nog på 3 femmor på var sida i allafall. Man tar i med sina muskler så går skruven inte upp. (Tips)

Bmwtwinturbo
2015-08-31, 19:47
jag har en skivstång därifrån som mest används till lite extra träning hemma. Enda nackdelen är att låsen gängar upp sig väldigt lätt så man måste dra åt hårt, är varianten med en mutter i änden. Annars funkar det ju i förhållande till pengen.

I2815
2015-08-31, 20:14
Jag har eller har haft nåt liknande. Problemet med dem är väl främst att det inte går att sätta på särskilt mycket vikt på ett och samma handtag, även om man köper två set (eller extravikter). Tror inte man kommer upp i mycket mer än 20-25kg per hantel ifall man sätter på max antal 2,5kg-viktskivor. Dvs man blir snabbt för stark för att kunna använda dessa effektivt i flertalet övningar.

Sedan har låset en tendens att skruva upp sig litegrann i mitten av seten. Det gör kanske inte så jättemycket, men är sjukt irriterande när plattorna inte sitter helt stilla och börjar skramla.

EDIT: Anledningen att man inte kan ha mer vikt är helt enkelt att det inte får plats mer än fyra eller om det är fem viktskivor per sida.

Handtaget väger i runda slängar 2 kg. 3 5 kilos-plattor och 2 2 kilos-plattor går på mina, även om det är knappt. Viktskivorna är relativt tjocka eftersom det är billigt material. 36 kg är ändå med råge godkänt. mina 10 kilos-plattor går på även de ifall man vill köra tyngre hantelrodd; aldrig testat att pressa men har svårt att tro att det skulle vara särskilt bekvämt med tanke på skivornas storlek.

Det stämmer att låsen skruvar upp sig något men jag har aldrig någonsin varit med om att det släppt, bara att jag varit tvungen att skruva åt igen efter ett avslutat set men det tycker jag inte var särskilt jobbigt.

Med allt sagt; man får vad man betalar för. Det finns bättre alternativ men för att kunna träna lite komplement hemma så har rustas billiga utrustning fyllt sin funktion för mig.

svenbanan
2015-08-31, 20:51
Handtaget väger i runda slängar 2 kg. 3 5 kilos-plattor och 2 2 kilos-plattor går på mina, även om det är knappt. Viktskivorna är relativt tjocka eftersom det är billigt material. 36 kg är ändå med råge godkänt. mina 10 kilos-plattor går på även de ifall man vill köra tyngre hantelrodd; aldrig testat att pressa men har svårt att tro att det skulle vara särskilt bekvämt med tanke på skivornas storlek.

Det stämmer att låsen skruvar upp sig något men jag har aldrig någonsin varit med om att det släppt, bara att jag varit tvungen att skruva åt igen efter ett avslutat set men det tycker jag inte var särskilt jobbigt.

Med allt sagt; man får vad man betalar för. Det finns bättre alternativ men för att kunna träna lite komplement hemma så har rustas billiga utrustning fyllt sin funktion för mig.

Det hantelset jag har haft hade inga plattor tyngre än 2,5kg. Men om det finns tyngre så kommer man ju såklart ifrån det största problemet.

Låset har alltså inte skruvat upp sig helt, så att grejer ramlat av. Bara litegrann så vikterna skallrar mot varandra under sista halvan av setet. Att behöva skruva åt mellan seten är inte så irriterande. Det som är irriterande är ifall vikterna börjar skallra... Ifall man har hantlar som är tunga nog att köra bröstpress eller axelpress med så kan jag tänka mig att man gärna avbryter setet ifall det sker...

VoDaresVins
2015-09-01, 11:34
Nåt som borde hjälpa mot muttrarna som skruvar upp sig är att köpa 4 plattor med gummibeläggning att ha ytterst.
Har inte nåt problem med muttrarna på mina hantlar. Visserligen är alla plattor gummibeläggda, men tycker det ska räcka med bara yttersta med.