handdator

Visa fullständig version : Dietary Magnesium Is Positively Associated with Skeletal Muscle Power...


FoolsGold
2015-08-30, 21:24
...and May Attenuate the Association Between Circulating C-Reactive Protein and Muscle Mass in Women.

Abstrakt:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26288012

och diskussion på reddit:

https://www.reddit.com/r/science/comments/3ixxkw/dietary_magnesium_is_positively_associated_with/

Däremot verkar det som att, magnesiumoksid, som verkar vara den vanliga ingridiensen i ZMA, inte ger den önskade effekten. Någon som kan mer om detta och kan ge insikt i vilken form av magnesium man bör få i sig?

3bz
2015-08-30, 22:44
Över hälften av deltagarna hade ju intag lägre än RDI, hur man nu lyckas med det. Är man orolig över intag så är det väl bara att slänga i sig lite pumpkärnor.

Saatan
2015-08-30, 22:55
Kör på citrat. Magnesiumoxids biotillgänglighet är väldigt dålig.

Blue.plz
2015-08-30, 23:03
Över hälften av deltagarna hade ju intag lägre än RDI, hur man nu lyckas med det. Är man orolig över intag så är det väl bara att slänga i sig lite pumpkärnor.

Tja, 7 av 10 amerikaner äter MINDRE magnesium än RDI så det borde väl inte alls vara förvånande på något sett.

3bz
2015-08-30, 23:25
Tja, 7 av 10 amerikaner äter MINDRE magnesium än RDI så det borde väl inte alls vara förvånande på något sett.

Nu var ju iofs studien från UK, men de är ju uppenbart inte mycket bättre där.

Jag ser ju hur många äter här, trots det blir jag ändå varje gång överraskad när jag ser en bunt blue collar hispanics komma med sin lunch som nästan uteslutande inkluderar en halvliters energidricka med en snickers eller liknande godisbit. Utöver det varierar det lite, men de flesta brukar ha någon form av sött bakverk, bröd eller liknande, nästan alltid sånt med långt shelflife iaf.

Sen cyklar man ner till lokala farmers market för att se folk smutta på sina non-gmo, biodymaniskt odlade, glutenfria, vegan, icke-besprutade vetegräs-smoothies samtidigt som de ögnar över utbudet av helande kristaller. Blir även där förvånad varje gång.

Borde väl egentligen inte bli förvånad längre antar jag.

Sverker
2015-08-31, 18:25
Bäst upptag är från magnesium-aspartat, -malat eller citrat. Dvs magnesium bundet till en aminosyra eller en organisk syra. Nu är, och ska, upptaget av magnesium vara sämre. Det går fint att få magnesium från kosten.

De flesta fullkorsprodukter, med vanliga havregryn ligger i topp är bra källor. Mjölk är en annan bra källa det också.

3bz
2015-08-31, 18:55
Bäst upptag är från magnesium-aspartat, -malat eller citrat. Dvs magnesium bundet till en aminosyra eller en organisk syra. Nu är, och ska, upptaget av magnesium vara sämre. Det går fint att få magnesium från kosten.

De flesta fullkorsprodukter, med vanliga havregryn ligger i topp är bra källor. Mjölk är en annan bra källa det också.

Havregryn är ju iaf hyggligt med 34% av RDI per 100g, speciellt med tanke på priset jämfört med frön och nötter. Fast om man bryr sig om priset är det väl bättre att äta linser/bönor som är ännu billigare, har mer protein, vitaminer, mineraler och fiber än havregryn, samtidigt som de har ungefär samma mängd magnesium. En optimal blandning, om vi även ska ta hänsyn till smak, blir väl då fullkornsbröd med hemmagjord hummus :)

Mjölk som har 2% av RDI per 100g kan väl inte anses vara en bra källa direkt?

Sverker
2015-08-31, 19:50
Mjölk som har 2% av RDI per 100g kan väl inte anses vara en bra källa direkt?

Ca 130 mg / liter mjölk. Varje dag året runt. Sätter vi ett RDI på 350 - 400 mg / dag kommer 30 % av dagsbehovet från mjölken.

FoolsGold
2015-08-31, 20:33
Tack för all input! :)

3bz
2015-09-01, 00:35
Ca 130 mg / liter mjölk. Varje dag året runt. Sätter vi ett RDI på 350 - 400 mg / dag kommer 30 % av dagsbehovet från mjölken.

Om du med "bra källa" menar "källa för en signifikant del av totala populationsintaget av magnesium" så håller jag med dig. Om den är så signifikant vet jag inte, ~245g/dag är medel från senaste riksmaten, blir ju ungefär 5% av RDI.

Med den typen av argumentation så är ju ju vitt bröd och bakverk bra källor till fibrer, då de står för 6-7% av RDI av fibrer (räknar här på 30g) hos befolkningen.

(Räknar med 24g vitt bröd per dag i snitt på 5% fiber, 31g bullar och bakverk per dag med 2% fiber, data från riksmaten och livsmedelsverkets databas).

Sverker
2015-09-01, 17:36
Jag kan vända och krysta på det mesta:em:.

Vitt bröd och bullar är utmärkta fiberkällor för högkaloriförbrukare som tränar och förbränner massor av energi.

Vitt bröd och bullar är lättätna och ger bra med kalorier som kan varieras i det oändliga med olika pålägg. Skulle denna gruppen, som förhoppningsvis många på Kolozzeum är, äta fullkornsbröd skulle fiberintaget gå i taket och blockera upptaget av andra viktiga näringsämnen.

Helt plötsligt kan bröd bakat av järnberikat mjöl bli bra järnkälla.

3bz
2015-09-01, 19:10
Jag kan vända och krysta på det mesta:em:.

Vitt bröd och bullar är utmärkta fiberkällor för högkaloriförbrukare som tränar och förbränner massor av energi.

Vitt bröd och bullar är lättätna och ger bra med kalorier som kan varieras i det oändliga med olika pålägg. Skulle denna gruppen, som förhoppningsvis många på Kolozzeum är, äta fullkornsbröd skulle fiberintaget gå i taket och blockera upptaget av andra viktiga näringsämnen.

Helt plötsligt kan bröd bakat av järnberikat mjöl bli bra järnkälla.

Haha :)

Jo, vi kan ju ta extrematleter som grupp och således konkludera att all mat kan vara en bra källa till allting, bara man käkar uppåt 8000 kcal om dagen.

När det gäller fibrer så trodde jag det var fytinsyra snarare än fibrerna som hindrar upptaget av mineraler? Givetvis kommer fibrer ihop med fytinsyra, men det behöver ju inte vara så (surdeg t.ex.).

Sen är ju inte fytat/fytinsyra heller bara negativt(1 (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814609013624)), och det finns ju även antydningar till att nedbrytning av fytat är beroende av sammansättningen hos tarmfloran (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jam.12204/full).

Utöver det har ju fullkorn större mänger av mineralerna från början.

För övrigt undrar jag hur bra det är att ha järnberikat vitt mjöl, vitt mjöl har ju en större förmåga att leda till inflammation än fullkorn, inflammation i sin tur ledder till särme upptag av järn, höga nivåer av fritt järn är i sin tur inte speciellt bra. Finns ju de som föreslår att en fördelaktig effekt av fytinsyra är just att det binder järn (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3078018/).

Men visst, allting kommer ju vara beroende av populationen och du verkar ju ha hyperaktiva atleter i åtanke, och där skiljer det sig väl lite från halvfeta inaktiva människor i reaktionen på olika dieter.