handdator

Visa fullständig version : Långa tricepshuvudet i militärpress


Cohle
2015-08-30, 20:28
Aktiveras det långa tricepshuvudet mer i militärpress än i ex. smalbänk? Slog mig att det eventuellt är så eftersom armbågarna rör sig vertikalt.
Jag kan inte köra liggande tricepsextensions runt huvudet, får ont i armbågarna (även om jag tänker på att hålla handlederna dorsalflexerade). Så får nöja mig med pushdowns, man kan väl röra lite mer på överarmarna där också om man vill träffa långa huvudet.

Rolfarsson
2015-08-30, 20:54
Kan du inte köra en tricepsextension ovanför huvudet? Sevärt klipp nedan.

https://youtu.be/xTwAGvyKo64

Arne Persson
2015-08-30, 21:02
Kan du inte köra en tricepsextension ovanför huvudet? Sevärt klipp nedan.

https://youtu.be/xTwAGvyKo64

Suck, dessa öronbedövande gapiga amerikanare...

Mjölkdrickare
2015-08-30, 22:06
Kör du pressar bakom nacken så har du en hyfsat effektiv övning för det långa tricepshuvudet.

Rolfarsson
2015-08-30, 22:18
Suck, dessa öronbedövande gapiga amerikanare...

Sänk volymen? :D

Kör du pressar bakom nacken så har du en hyfsat effektiv övning för det långa tricepshuvudet.

Dock onaturlig och mindre snäll mot axlarna.

Mjölkdrickare
2015-08-30, 23:14
Dock onaturlig och mindre snäll mot axlarna.
Jag håller inte med om att rörelsen är onaturlig. Sen är den bara slitsam på axlarna om man har dålig rörlighet, obalans i skuldergördelns muskulatur och/eller ett tidigare patologiskt tillstånd involverande axlarna så som inklämningssyndrom i axeln, supraspinatustendinit etc.

pezrulezhaakon
2015-08-31, 06:59
Kör du pressar bakom nacken så har du en hyfsat effektiv övning för det långa tricepshuvudet.

Inga pressar är särskilt effektiva för det långa tricepsursprunget.

Sheogorath
2015-08-31, 09:18
inga pressar är särskilt effektiva för det långa tricepsursprunget.

+1

Rolfarsson
2015-08-31, 12:30
Jag håller inte med om att rörelsen är onaturlig.

Hur ofta gör du något med armarna ovanför och bakom huvudet i det vardagliga livet? Ska du greppa något ovanför axelhöjd så vänder du dig ju inte om och lyfter ned det bakom huvudet, det naturliga är att göra det framför kroppen i skulderbladets plan.

Sen är den bara slitsam på axlarna om man har dålig rörlighet, obalans i skuldergördelns muskulatur och/eller ett tidigare patologiskt tillstånd involverande axlarna så som inklämningssyndrom i axeln, supraspinatustendinit etc.

Man har dock axlarna i en mycket mer utsatt position, det är helt enkelt en onödig risk, speciellt då muskelaktiveringen är identisk framför kroppen.

Arne Persson
2015-08-31, 12:44
Hur ofta gör du något med armarna ovanför och bakom huvudet i det vardagliga livet? Ska du greppa något ovanför axelhöjd så vänder du dig ju inte om och lyfter ned det bakom huvudet, det naturliga är att göra det framför kroppen i skulderbladets plan.



Man har dock axlarna i en mycket mer utsatt position, det är helt enkelt en onödig risk, speciellt då muskelaktiveringen är identisk framför kroppen.

Lik förbaskat är latsdrag bakom nacken en utmärkt övning. :)

Mjölkdrickare
2015-08-31, 12:54
Hur ofta gör du något med armarna ovanför och bakom huvudet i det vardagliga livet? Ska du greppa något ovanför axelhöjd så vänder du dig ju inte om och lyfter ned det bakom huvudet, det naturliga är att göra det framför kroppen i skulderbladets plan.
Övningen kan vara funktionell på det sättet att du tränar upp styrka och stabilitet i ytterlägena och på så sätt minskar skaderisken i det verkliga livet. Ska du göra ett jättekast, svinga en slägga högt ovanför ditt huvud eller simma fjärilsim som exempel så påminner ytterlägena mer om press bakom nacken än press framför, som exempel. Alla rörelser man kan utföra med kroppen är en naturlig rörelse och KAN vara funktionella att träna. ;)

Man har dock axlarna i en mycket mer utsatt position, det är helt enkelt en onödig risk, speciellt då muskelaktiveringen är identisk framför kroppen.
Den är inte identisk framför kroppen. Till exempel jobbar mellersta delta, M. supraspinatus och triceps långa märkbart mer effektivt i press bakom nacken än framför.

Inga pressar är särskilt effektiva för det långa tricepsursprunget.
+1
Hur är det med "french press" då? :d

Triceps långa huvud måste jobba hårt för att hindra subluxering i press bakom nacken och hamnar under rörelsen i en mer fördelaktig position för att jobba över armbågsleden.

Här är en sammanfattning av en EMG-studie som stödjer min tes.
http://3.bp.blogspot.com/-OsZc5c2FETk/TjzXBh-T00I/AAAAAAAABxU/_OlaAdCExu0/s1600/triceps.png

Rahf
2015-08-31, 14:09
Ingenting mosar mina triceps som liggande extensions med rak stång. Man är inte särskilt kaxig med vikt heller.

Arne Persson
2015-08-31, 14:44
Övningen kan vara funktionell på det sättet att du tränar upp styrka och stabilitet i ytterlägena och på så sätt minskar skaderisken i det verkliga livet. Ska du göra ett jättekast, svinga en slägga högt ovanför ditt huvud eller simma fjärilsim som exempel så påminner ytterlägena mer om press bakom nacken än press framför, som exempel. Alla rörelser man kan utföra med kroppen är en naturlig rörelse och KAN vara funktionella att träna. ;)


Den är inte identisk framför kroppen. Till exempel jobbar mellersta delta, M. supraspinatus och triceps långa märkbart mer effektivt i press bakom nacken än framför.



Hur är det med "french press" då? :d

Triceps långa huvud måste jobba hårt för att hindra subluxering i press bakom nacken och hamnar under rörelsen i en mer fördelaktig position för att jobba över armbågsleden.

Här är en sammanfattning av en EMG-studie som stödjer min tes.
http://3.bp.blogspot.com/-OsZc5c2FETk/TjzXBh-T00I/AAAAAAAABxU/_OlaAdCExu0/s1600/triceps.png

Den "studien" säger absolut ingenting för mig.

Mjölkdrickare
2015-08-31, 15:02
Den "studien" säger absolut ingenting för mig.
Ber om ursäkt, det här skulle jag givetvis ha citerat: "EMG activity of lateral head and long head of the m. triceps major during selected triceps exercises with standard equipment relative to the SZ-bar lying (lateral head) and seated (long head) triceps extension (data adapted from Boeckh-Behrens & Buskies. 2000)"

pezrulezhaakon
2015-08-31, 16:27
Övningen kan vara funktionell på det sättet att du tränar upp styrka och stabilitet i ytterlägena och på så sätt minskar skaderisken i det verkliga livet. Ska du göra ett jättekast, svinga en slägga högt ovanför ditt huvud eller simma fjärilsim som exempel så påminner ytterlägena mer om press bakom nacken än press framför, som exempel. Alla rörelser man kan utföra med kroppen är en naturlig rörelse och KAN vara funktionella att träna. ;)


Den är inte identisk framför kroppen. Till exempel jobbar mellersta delta, M. supraspinatus och triceps långa märkbart mer effektivt i press bakom nacken än framför.


Hur är det med "french press" då? :d

Triceps långa huvud måste jobba hårt för att hindra subluxering i press bakom nacken och hamnar under rörelsen i en mer fördelaktig position för att jobba över armbågsleden.

Här är en sammanfattning av en EMG-studie som stödjer min tes.
http://3.bp.blogspot.com/-OsZc5c2FETk/TjzXBh-T00I/AAAAAAAABxU/_OlaAdCExu0/s1600/triceps.png

Problemet är att mellersta delta jobbar ännu mindre mot belastningen i press bakom nacken än framför. Den eventuella ökade aktiveringen beror på mellersta deltas arbete att hålla överarmarna tillbakadragna i rummet, och inte p.g.a. övningen.
I det avseendet ökas inte träningseffekten för mellandeltan.

Sheogorath
2015-08-31, 16:28
Problemet är att mellersta delta jobbar ännu mindre mot belastningen i press bakom nacken än framför. Den eventuella ökade aktiveringen beror på mellersta deltas arbete att hålla överarmarna tillbakadragna i rummet, och inte p.g.a. övningen.
I det avseendet ökas inte träningseffekten för mellandeltan.

+1, igen. Snart får grisar vingar! ;)

pezrulezhaakon
2015-08-31, 16:33
+1, igen. Snart får grisar vingar! ;)

Sedärja :)

Annars vanlig hederlig anatomi/biomek

Mjölkdrickare
2015-08-31, 16:43
Sedärja :)

Annars vanlig hederlig anatomi/biomek
Hederlig anatomi/biomekanik som när du påstår att latsdrag bakom nacken/pullups bakom nacken leder till inklämning av vissa strukturer i axeln? *facepalm*

pezrulezhaakon
2015-08-31, 16:57
Hederlig anatomi/biomekanik som när du påstår att latsdrag bakom nacken/pullups bakom nacken leder till inklämning av vissa strukturer i axeln? *facepalm*

När har jag påstått det?

Mjölkdrickare
2015-08-31, 17:06
När har jag påstått det?
Här är ett av många, måååånga exempel. *facepalm*
100 övningar i detalj??? Nädu, det hinner du inte med på 2 futtiga dagar hur mycket du än vill det. Snacka om att förenkla isåfall. Det tar 4 dagar att gå igenom axelleden, om man ska beröra rörelsen, muskelaktiveringen, i alla berörda muskler, ligamentstrukturer, och förändringar i den under en viss övning med en viss belastning. Du kan omöjligtvis redogöra grundligt för biomek och fysiologin på den korta tiden. Skumma igenom lite övningar är ingen konst.

Dessutom så var inte frågan att jag ska övertyga Er, utan jag eftersökte en förklaring från din sida. Det finns fler än jag på forumet som är sugna på lite fakta från din sida.
Och för Aimbert så berör du endast lite muskulära problem med en cuffmuskel, och inte vad som även sker i ledytorna och ligamentstrukturen, men även biceps långa sena, mm, i läget bakom axeln..

Om jag skulle lägga pengar på en utbildning så önskar jag ju att den innehåller 100% fakta.
Även att jag änsålänge inte håller med dig, så är jag man nog att inte kalla din åsikt för TRAMS......

pezrulezhaakon
2015-08-31, 17:08
Här är ett av många, måååånga exempel. *facepalm*

Nä, inte ens i närheten.

Var vänlig att inte dra en text ur sitt sammanhang, tack.

Mjölkdrickare
2015-08-31, 17:15
Nä, inte ens i närheten.

Var vänlig att inte dra en text ur sitt sammanhang, tack.
Bara för vem som helst att söka på "pezrulezhaakon latsdrag bakom nacken" på google och läsa. Jag antar att jag ska betrakta dig som närmast mentalsjuk framöver.

pezrulezhaakon
2015-08-31, 17:19
Bara för vem som helst att söka på "pezrulezhaakon latsdrag bakom nacken" på google och läsa. Jag antar att jag ska betrakta dig som närmast mentalsjuk framöver.

Du får betrakta mig som vadsomhelst, när du har fel.
Och ett litet personpåhopp från din sida klargjorde ditt snedsteg.

Mjölkdrickare
2015-08-31, 17:21
Du får betrakta mig som vadsomhelst, när du har fel.
Och ett litet personpåhopp från din sida klargjorde ditt snedsteg.
Nej, men det är svårt att ta dig seriöst när du förnekar saker som vem som helst kan se att du tidigare har sagt. Det är närmare patologiskt. cofffee

pezrulezhaakon
2015-08-31, 17:24
Nej, men det är svårt att ta dig seriöst när du förnekar saker som vem som helst kan se att du tidigare har sagt. Det är närmare patologiskt. cofffee

Sålänge du drar texter ur sitt sammanhang så kan du koka ihop vilken skit som helst, och det försämrar tyvärr din trovärdighet.

Mjölkdrickare
2015-08-31, 17:41
Sålänge du drar texter ur sitt sammanhang så kan du koka ihop vilken skit som helst, och det försämrar tyvärr din trovärdighet.
Fortsätt med ditt ljugande och dina härskartekniker du, men vem som helst kan googla lite och se att du ljuger. Och då faller din trovärdighet för evigt. :)

En vettig man hade erkänt för länge sen att han hade fel.

pezrulezhaakon
2015-08-31, 17:56
Fortsätt med ditt ljugande och dina härskartekniker du, men vem som helst kan googla lite och se att du ljuger. Och då faller din trovärdighet för evigt. :)

En vettig man hade erkänt för länge sen att han hade fel.

OM jag haft fel så hade jag redan sagt det, men i detta fallet har du nada att hämta.
Fram tills dess så kan du lära dig läsa en texts hela sammanhang så kanske du inser ditt misstag. Om du fortfarande inte fattar så kan man alltid fråga textförfattaren för en förenklad version.

svenbanan
2015-08-31, 20:27
Hederlig anatomi/biomekanik som när du påstår att latsdrag bakom nacken/pullups bakom nacken leder till inklämning av vissa strukturer i axeln? *facepalm*

Bara för vem som helst att söka på "pezrulezhaakon latsdrag bakom nacken" på google och läsa. Jag antar att jag ska betrakta dig som närmast mentalsjuk framöver.

Jag googlade och hittade inget av det du säger att han påstått...

Rolfarsson
2015-08-31, 21:47
Lik förbaskat är latsdrag bakom nacken en utmärkt övning. :)

Onödig risk, precis som press bakom nacken.


The purpose of this work was to evaluate the activity of the primary motor muscles during the performance of 3 lat pull-down techniques through surface electromyography (EMG). Twenty-four trained adult men performed 5 repetitions of behind-the-neck (BNL), front-of-the-neck (FNL), and V-bar exercises at 80% of 1 repetition maximum. For each technique, the root mean square from the EMG signal was registered from the pectoralis major (PM), latissimus dorsi (LD), posterior deltoid (PD), and biceps brachii (BB) and further normalized in respect to that which presented the highest value of all the techniques. A series of two-way repeated measures analysis of variance was used to compare the results, with Tukey-Kramer as the post hoc test and alpha = 0.05. During the concentric phase, PM value showed the FNL to be significantly higher than V-bar/BNL and V-bar higher than BNL. During the eccentric phase, FNL/V-bar was higher than BNL. For LD, there was no difference between techniques. PD presented BNL higher than FNL/V-bar and FNL higher than V-bar in the concentric phase and BNL higher than V-bar in the eccentric phase. BB exhibited BNL higher than V-bar/FNL and V-bar higher than FNL in both concentric and eccentric phases. Considering the main objectives of lat pull-down, we concluded that FNL is the better choice, whereas BNL is not a good lat pull-down technique and should be avoided. V-bar could be used as an alternative.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19855327

filmjölk
2015-08-31, 22:58
Tar en övning på triceps så tar den även på triceps långa huvud. Jag vet att det kan vara förvirrande när en muskel jobbar över två leder, men det triceps gör bäst (oavsett huvud) är att sträcka din arm.

I militärpress gör du just bland annat detta, sträcker din arm. Alltså kommer du att jobba med triceps långa huvud.

Arne Persson
2015-08-31, 23:50
Onödig risk, precis som press bakom nacken.

Onödig risk för vad?

pezrulezhaakon
2015-09-01, 05:27
Tar en övning på triceps så tar den även på triceps långa huvud. Jag vet att det kan vara förvirrande när en muskel jobbar över två leder, men det triceps gör bäst (oavsett huvud) är att sträcka din arm.

I militärpress gör du just bland annat detta, sträcker din arm. Alltså kommer du att jobba med triceps långa huvud.

Det är ju skillnad på att en muskel är aktiverad och att den tränas effektivt. Just det som är bra att veta när det gäller muskler som passerar flera leder.

Old Nick
2015-09-01, 05:33
Tar en övning på triceps så tar den även på triceps långa huvud. Jag vet att det kan vara förvirrande när en muskel jobbar över två leder, men det triceps gör bäst (oavsett huvud) är att sträcka din arm

Det här kan vara värt att påpeka ibland. Ibland får man nästan intrycket att triceps långa inte får någon träning alls i pressar och så är det ju inte. Det aktiveras bättre om man får med en extensionsrörelse i axelleden men det är ju inte så att det är avslappnat och obelastat när man enbart rätar ut armbågen mot belastning.

Sheogorath
2015-09-01, 07:08
Skillnaden är att det sker en samtidig flexion/abduktion i axelleden vid en press. Det är motsattrörelsen till triceps långas funktion över axelleden. Har man axelleden statisk, som t.ex. i en french press eller eventuellt pushdown kommer triceps långa att aktiveras relativt bra endast av sträckrörelsen i armbågen. Men i en press förlängs triceps långa över axeln samtidigt som den förkortas över armbågen. Det ger inte effektivt muskelarbete. Samma sak händer med rectus femoris i benpress. Det är därför rectus femoris tränas effektivare i t.ex. benspark.