handdator

Visa fullständig version : Induktionsvecka Ocklusion Wallengren tyngre radio


spaffen
2015-08-30, 17:50
Någon annan som lyssnade på http://www.tyngre.se/podcasts/tyngre-radio/traeningen-foer-maximala-oekningar/ och tyckte att den där induktionsveckan med ocklusionsträning två gånger om dagen lockar?

I korthet: strypträning med hög frekvens en kort period för att öka antalet satellitceller för att svara bättre på "vanlig" hypertrofiträning i nästa period.

Kollegan Ola talar om verkar vara Mathias Wernbom (som på http://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/04/Ischemisk-styrketraning.pdf skrivit lite om ocklusionsträning, alla sahlgrenska publikationer här http://orthopaedics.gu.se/personal?userId=xwemat). Det borde vara denna artikeln de talar om; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3473290/pdf/tjp0590-4351.pdf (gratis).

Från metoddelen:
"The subjects participated in a 3 week supervised training programme consisting of 23 training sessions. Training was conducted once per day (Mon–Wed) and twice per day (Thu–Fri) during the first week, and twice per day (Mon–Fri) during week 2 and 3. Exceptions were Mon–Tue in week 2 as well as Friday in week 3 when only a single training session was conducted. Successive training sessions were separated by at least 4h (Abe et al. 2006)."

"Averaged over the intervention period subjects performed 40.5 ± 5.2, 12.1 ± 3.9, 8.0 ± 3.1 and 6.6 ± 3.5 repetitions in the first, second, third and fourth set, respectively; this summed to a total of 66.2±11.3 repetitions per session (mean ± SD)."

Nog med länkar. Jag drar igång med 5 dagars 2 pass om dagen i morgon. Jag tänker knälindor som ocklusion 20-30% av 1RM i 3-5 set, 30 sek vila med ocklusion kvar. Riktmärke 30-40 reps första set och 10-15 i övriga (eller fail).

Vad tror ni? Vilka övningar hade ni kört? Någon som är på?

Gober
2015-08-30, 18:07
Hade varit kul att testa men pga jobb skulle det vara svårt få ihop. Men om några andra vill testa så vore det väldigt kul att läsa om.

spaffen
2015-08-31, 09:36
Ja, det just pga av jobb som jag bara kan köra dubbla pass i 5 dagar.

Övningar/Muskler
Benspark, lårcurl, biceps, triceps är givna.

I övrigt är ju vadpress lätt att strypträna.

Svårare med bål, bröst, axlar, röv och rygg.

Någon som har erfarenhet?

Ola Wallengren
2015-08-31, 10:47
Det är just den studien jag tänkte på. Efterprogrammet letade jag upp den igen och såga att jag inte beskrev den helt korrekt. De tränade alltså 2 ggr/dag i 3 veckor men även en hel del dagar men 1ggr/dag. Eftersom det blev 23 pass på 3 veckor så tycker jag att de beskriver det väldigt konstigt i studien. Hur som helst borde nog 7 dagar med totalt 12 pass räcka. Kanske räcker det med 1ggr/dag också, svårt att veta.
Dessvärre verkar det som om effekten inte håller i sig så länge, redan 10 dagar efter träningens slut så hade ju effekten avtagit markant. Man kanske bör upprepa proceduren var 3-4de vecka? Dessutom tror jag det blir rätt jobbigt att köra mer än en muskelgrupp.

Gober
2015-09-01, 10:36
Vore kul om någon ville testa på tex ben, tex benspark.

Swearengen
2015-10-13, 13:49
Jag är lite sugen på att testa detta och jag tror att det är praktiskt genomförbart eftersom jag endast har någon minut till gymmet. Men sen kanske det inte varar i allt för många cykler.

Om jag ska sikta på 12 pass på 7 dagar, är det vettigt att börja med 1 pass om dagen måndag och tisdag, för att sedan köra 2 pass om dagen onsdag till söndag, eller skulle du fördela passen på ett annat sätt? Och efter den veckan gå över till mer konventionell träning kanske 3 gånger i veckan i 3 veckor? Repeat.

Jag förstod inte det du pratade om i poden när det gällde att man kanske bara har ett visst antal satellitceller och att man därför kan få det svårare att bygga vidare senare i livet. Betyder det bara att man med denna metod evt. kan nå sitt genetiska max fortare, eller att man faktiskt riskerar att få ett sämre resultat i längden?

Gerdler
2015-10-13, 17:48
.
Jag förstod inte det du pratade om i poden när det gällde att man kanske bara har ett visst antal satellitceller och att man därför kan få det svårare att bygga vidare senare i livet. Betyder det bara att man med denna metod evt. kan nå sitt genetiska max fortare, eller att man faktiskt riskerar att få ett sämre resultat i längden?

De menar att satellitcellerna skapades när vi var barn och att vi inte kan få fler så när vi tar slut på dem så har vi inget att ersätta våra muskelcellkärnor med när de dör. Så tolkar jag det.

Så om du kör mycket på det här för dina biceps idag så kanske du inte kommer ha fullt så imponerande biceps som du annars skulle haft när du blir 97!

Men då har å andra sidan forskningen på stamceller gått så långt att man kan injicera nya satellitceller som är klonade från Ronnie Coleman eller nån sån snubbe.

Swearengen
2015-10-14, 16:01
De menar att satellitcellerna skapades när vi var barn och att vi inte kan få fler så när vi tar slut på dem så har vi inget att ersätta våra muskelcellkärnor med när de dör. Så tolkar jag det.

Så om du kör mycket på det här för dina biceps idag så kanske du inte kommer ha fullt så imponerande biceps som du annars skulle haft när du blir 97!

Men då har å andra sidan forskningen på stamceller gått så långt att man kan injicera nya satellitceller som är klonade från Ronnie Coleman eller nån sån snubbe.

Ah, okej. En petitess när man jämför det med att ha ett par massiva biceps vid 25 års ålder alltså.