handdator

Visa fullständig version : Få tillbaka deposition eller inte?


Åsberg
2015-08-30, 08:38
Hej! Hamnat i en knepig sits och tänkte höra om någon vet vad man har för rättigheter samt skyldigheter i en sådan här situation.

Jag har bott i en lägenhet i andrahand i cirka 18 månader. Allt har varit privat och finns bara ett muntligt avtal. Kylskåpet i lägenheten är gammalt och läckte vatten vilket gav upphov till vattenskador på parkettgolvet. Under tiden jag bott här har även lite andra saker gått sönder, inga större saker samt så ska det tilläggas att alla dessa saker väldigt gamla och slitna.

Nu har jag fått indikationer på att hela depositionen på 9000 kronor kommer ryka trots att skadorna som jag orsakat är tämligen fjuttiga och inte speciellt dyra att laga.

Ponera att jag inte får tillbaka den deposition som jag borde ha rätt till - hur går man tillväga efter det? Accepterar man det faktum att man i princip blir rånad eller kan man vända sig någonstans för att få hjälp? Polisanmälan?

Värt att tillägga också - försäkringsbolaget var här en morgon och kollade på skadorna och kunde se att det var från kylskåpet det hade läckt vatten. Så att anklaga mig för vattenläckaget är inte något de kan komma undan med, trots att de har hintat om att jag borde ha märkt av något.

Åsberg
2015-08-31, 13:27
Ingen?

xodd
2015-08-31, 13:29
Deposition är ju till för att uthyrare skall skydda sig mot det som inte anses vara normalt slitage. Av den lilla informationen du ger om skador etc tycker jag dom gör helt rätt i att behålla depositionen.

Simonser
2015-08-31, 13:46
Du har mer ansvar som hyresgäst än vad du verkar tro. Du är skyldig att meddela hyresvärden i tid om nånting är trasigt.

Mental
2015-08-31, 13:59
Uthyraren får allt se till att specifiera vilka skador som kostat 9k att täcka.

zeusden1
2015-08-31, 14:00
http://lawline.se/answers/vard-vagrar-betala-tillbaka-hyresdeposition-vid-avtalad-tidpunkt

http://lawline.se/answers/17172

Rahf
2015-08-31, 14:00
Uthyraren får allt se till att specifiera vilka skador som kostat 9k att täcka.

Japp, annars ska summan som inte används gå till hyresgästen.