handdator

Visa fullständig version : Orsakar axelpressar inklämning?


Rolfarsson
2015-08-29, 21:55
Ja, som rubriken säger, jag har det senaste försökt att ta reda på hur det faktiskt ligger till, en gång för alla.
Jag var hos en sjukgymnast här om dagen (vidareutbildad inom idrottsmedicin), så jag passade på att fråga detta, och hans svar var att folk som utför "över huvudet" sporter eller pressar tunga vikter ovanför axelhöjd löper en markant högre risk att få problem med inklämning, speciellt om personen i fråga har ett typ 2 eller 3 akromion.
Jag läste även en artikel på T-Nation av Joe Defranco (se nedan), som är en skapligt känd coach, och i den så skrev han att han skrotade axelpressar för flera år sedan och tog bort det ur 99% av sina atleters program, då pressar ovanför huvudet tydligen är huvudorsaken till axelproblem i gymmet.
Han skriver också att när man utför en press ovanför huvudet så drivs överarmsbenet in i skulderbladsutskottet, något som lätt kan orsaka bl.a. inklämning.

https://www.t-nation.com/training/shoulder-shocker

Det sistnämnda gjorde mig nyfiken, så jag började söka lite och hittade filmen nedan, i den så ser man ju klart och tydligt att överarmsbenet åker in i skulderbladsutskottet när armen förs ovanför axelhöjd.

https://youtu.be/3VygGuBObVc

Även Doug Brignole säger att pressar ovanför huvudet är den största anledningen till varför så många som gymmar lider av axelproblem.

https://youtu.be/cI1PxKSavzc

Allt detta talar ju för att arbete ovanför huvudet är dåligt ur ett skadeperspektiv, men det som gör mig förvirrad är att bl.a. Mark Rippetoe har sagt att en korrekt utförd militärpress INTE orsakar inklämning, jag vill även ha för mig att jag har sett Pezrulezhaakon och Arne Persson skriva att pressar ovanför huvudet är bra för axelhälsan, det kan ha varit här eller på Flashback, jag kommer inte ihåg :p
Så hur är det egentligen?

Mvh

Jeneric
2015-08-29, 22:35
Bill Starr har en ganska utförlig text om press över huvudet där han addresserar bl a Doug Brignole och skaderiskerna runt press över huvudet (spoiler: Han tycker det är bänkpress som är problemet)

http://startingstrength.com/articles/olympic_press_starr.pdf

Arne Persson
2015-08-29, 23:54
Med denna tråd bakom mig säger jag bara... Sluta träna!!!


:d

Rabiat
2015-08-30, 08:34
Men i princip alla flerledsövningar "komprimerar" ju en led eller annan. Ska man lägga av med rubbet då?

Loke
2015-08-30, 08:36
Känner du att du kan gå en livstid utan arbete ovanför huvudet både privat och i din träning, så visst, uteslut axelpressar. Känner du däremot att arbete ovanför huvudet kanske är viktigt för dig så får du helt enkelt klura ut under vilka omständigheter det blir låg skaderisk att göra det. Precis samma tankemetod kan du använda på alla övningar.

En sak har jag dock lärt mig av att jobba med gamlingar: Förmågan att hålla händerna ovanför huvudet saknas väldigt mycket när den väl försvinner. Jag skulle satsa på att jobba med den.

pezrulezhaakon
2015-08-30, 09:30
Ja, som rubriken säger, jag har det senaste försökt att ta reda på hur det faktiskt ligger till, en gång för alla.
Jag var hos en sjukgymnast här om dagen (vidareutbildad inom idrottsmedicin), så jag passade på att fråga detta, och hans svar var att folk som utför "över huvudet" sporter eller pressar tunga vikter ovanför axelhöjd löper en markant högre risk att få problem med inklämning, speciellt om personen i fråga har ett typ 2 eller 3 akromion.
Jag läste även en artikel på T-Nation av Joe Defranco (se nedan), som är en skapligt känd coach, och i den så skrev han att han skrotade axelpressar för flera år sedan och tog bort det ur 99% av sina atleters program, då pressar ovanför huvudet tydligen är huvudorsaken till axelproblem i gymmet.
Han skriver också att när man utför en press ovanför huvudet så drivs överarmsbenet in i skulderbladsutskottet, något som lätt kan orsaka bl.a. inklämning.

https://www.t-nation.com/training/shoulder-shocker

Det sistnämnda gjorde mig nyfiken, så jag började söka lite och hittade filmen nedan, i den så ser man ju klart och tydligt att överarmsbenet åker in i skulderbladsutskottet när armen förs ovanför axelhöjd.

https://youtu.be/3VygGuBObVc

Även Doug Brignole säger att pressar ovanför huvudet är den största anledningen till varför så många som gymmar lider av axelproblem.

https://youtu.be/cI1PxKSavzc

Allt detta talar ju för att arbete ovanför huvudet är dåligt ur ett skadeperspektiv, men det som gör mig förvirrad är att bl.a. Mark Rippetoe har sagt att en korrekt utförd militärpress INTE orsakar inklämning, jag vill även ha för mig att jag har sett Pezrulezhaakon och Arne Persson skriva att pressar ovanför huvudet är bra för axelhälsan, det kan ha varit här eller på Flashback, jag kommer inte ihåg :p
Så hur är det egentligen?

Mvh

Att utesluta ett rörelseplan om man inte har ett irreversibelt problem är bland det mest osmarta man kan göra.
Man får hålla isär timmar av nötande i gymmet med halvkass teknik och med för tung belastning, från rätt anpassad träningsmängd i förhållande till vilan, med gott utförande och med en anpassad belastning.

Det är inte själva pressen över huvudet som är problemet, utan ett sämre omdöme av den som tränar.
Det första exemplet ger störst risker för skador, medan det andra ger störst chans till hälsa. Detta oavsett övning.

En anpassad belastning är INTE detsamma som lätt belastning.

Gerdler
2015-08-30, 10:18
Jag har tränat helt utan problem i mina axlar i 2.5 år sen jag uteslutit vertikala pressar. Jag kör 60 graders pressar och det är ganska mycket axel där. Hade axelproblem från runt 4-5 månader in i min träningskarriär, till slut gick jag till sjukgymnast som sa att det var bursit orsakat av inklämning och att jag skulle träna axlarna utan pressar. Jag lyssnade naturligtvis inte till att börja med och axelproblemen fortsatte i vågor. Bänkpressen blev lidande när jag hade axelbesvär och jag började gå ner i vikterna i mina vertikala pressar men det hjälpte inte det minsta. Sen satte jag mig i stolen, ändra vinkeln från 85 till 60 grader och pressade. Det tog runt en vecka innan jag kände klar förbättring, och runt en månad till innan var jag symptomfri både i bänken (denna utfördes oförändrad) och i axelpressen.

Nu har jag som sagt varit skadefri i mina problematiska axlar i 2.5 år och det är inte alla som kan säga det. Jag vill gärna kunna utföra en militärpress smärtfritt nån gång men jag har stretchat ganska mycket och jag har tränat rotatorer extremt mycket både hemma och på gymmet. Så här långt har inget hjälpt.

Jag är inne på Joe Defrancos linje. Och jag tror att de få som har tur nog att ha axlar som lämpar sig för att pressa inte riktigt förstår hur tur de har.

smeander
2015-08-30, 10:35
Axelpressar orsakar inte inklämning.

Obalanserad fysisk, enformig träning, stelhel i axelled/skuldror eller dålig teknik kan vara orsaker till inklämning. Men inte pressar per se.

ddr
2015-08-30, 10:42
Att totalt utesluta OHP låter lite som idioti i mina öron. :d

Om nu Axelpress/Militärpress med stång inte fungerar så fungerar kanske Hantelpress eller Arnoldpress.

Om nu Hantelpress/Arnoldpress inte går så fungerar kanske Landmine Press

Om nu ingen variant av OHP fungerar så hade jag kört Bröst och Axlar tillsammans där passet inleds med rätt många set av Lutande Bänkpress med så hög lutning som möjligt i princip för att sedan gå vidare med någon form av plan pressövning, fly övning samt sidolyft. (+ baksida axlar, alternativt baksida axlar med rygg)

Gerdler
2015-08-30, 10:46
Axelpressar orsakar inte inklämning.

Obalanserad fysisk, enformig träning, stelhel i axelled/skuldror eller dålig teknik kan vara orsaker till inklämning. Men inte pressar per se.

Absolut. Men oss stela jävlar orsakar det inklämning för. Och det är inte så lätt som att köra två dussin övningar för ökad flexibilitet, ökad styrka i rotatorer för alla. Det kanske är det för de flesta dock. När min träning bestod av mer rehab, prehab och stretch än faktisk träning och det ändå inte var någon märkbar förbättring så fick jag nog. Nu har jag snyggare axlar än någonsin och de har varit problemfria sen jag slutade med vertikala pressar. Så för mig var det den bästa utvägen jag har hittat.

Jag har kanske mer fuckade axlar än de flesta dock på grund av att jag hade dålig hållning när jag växte, speciellt med framåtlutade axlar. Jag har bra hållning nu men jag tänker mig att det har gett problem under ytan som kanske finns kvar?
Om någon kan ge mig en övning eller en stretch som jag inte provat som ska hjälpa för att bli av med impingement så är jag lyhörd. Jag har provat ett drygt tjog övningar/strechar hittills och provar gärna ett dussin till om det kan hjälpa mig.

ddr
2015-08-30, 11:04
Jag har kanske mer fuckade axlar än de flesta dock på grund av att jag hade dålig hållning när jag växte, speciellt med framåtlutade axlar. Jag har bra hållning nu men jag tänker mig att det har gett problem under ytan som kanske finns kvar?
Om någon kan ge mig en övning eller en stretch som jag inte provat som ska hjälpa för att bli av med impingement så är jag lyhörd. Jag har provat ett drygt tjog övningar/strechar hittills och provar gärna ett dussin till om det kan hjälpa mig.

Olika former av rotationer har du ju garanterat kört.
Men har du testat Mobilitetsuppvärming?

Exempelvis:
Lätt Axelpress (20kg x 10)
Band Pull Apart (10 Reps - Hårda kontraktioner)
Wall Slides (10 Reps - Fokus på form)

Du kanske inte har någon nytta av ovan men det finns kanske någon annan om inte annat :)

Gerdler
2015-08-30, 12:12
Olika former av rotationer har du ju garanterat kört.
Men har du testat Mobilitetsuppvärming?

Exempelvis:
Lätt Axelpress (20kg x 10)
Band Pull Apart (10 Reps - Hårda kontraktioner)
Wall Slides (10 Reps - Fokus på form)

Du kanske inte har någon nytta av ovan men det finns kanske någon annan om inte annat :)

Jag har provat de övningarna för sig men inte riktigt den kombinationen innan. Passet. Ska göras. Gillar band pull apart starkt. Brukar stå framför tvn och köra fyra set med 25 reps. Ett tag gjorde jag det varje dag. Det är typ skönt. Sen om de hjälper vet jag inte. :-)

Rolfarsson
2015-08-30, 12:39
Att totalt utesluta OHP låter lite som idioti i mina öron. :d

Varför det? Dom muskler som utför majoriteten av arbetet är triceps och axlarnas främre huvuden, dessa går att träna på många andra sätt och triceps aktivitet är markant högre i bröstpressar (bild 5).
Även dom främre huvudena tränas till en väldigt hög grad i samtliga bröstövningar, ungefär lika mkt i en 45° lutande press som i en vertikal (bild 4).

http://www.researchgate.net/publication/232217991_Effects_of_Variations_of_the_Bench_Press _Exercise_on_the_EMG_Activity_of_Five_Shoulder_Mus cles

Pepz
2015-08-30, 12:46
mina axlar blev bättre av militärpressar.
strikta och fina med stopp på bröstet.

vad säger detta egentligen - inte ett skvatt..
men att kategorisera en övning som skadlig är svårt då man måste ta hänsyn till så mycket mer

Mjölkdrickare
2015-08-30, 13:04
Varför det? Dom muskler som utför majoriteten av arbetet är triceps och axlarnas främre huvuden, dessa går att träna på många andra sätt och triceps aktivitet är markant högre i bröstpressar (bild 5).
Även dom främre huvudena tränas till en väldigt hög grad i samtliga bröstövningar, ungefär lika mkt i en 45° lutande press som i en vertikal (bild 4).

http://www.researchgate.net/publication/232217991_Effects_of_Variations_of_the_Bench_Press _Exercise_on_the_EMG_Activity_of_Five_Shoulder_Mus cles
Man tränar inte skulderstabilitet i bänkpress. I pressar över huvudet tränar man även serratus anterior, hela trapezius, levator scapulae, supraspinatus aktivt och stärker rotatorkuff och skuldergördelns muskler generellt i helhet. Det gör man inte inte något nämnbart i bänkpress.

F Ultra
2015-08-30, 13:09
Det sistnämnda gjorde mig nyfiken, så jag började söka lite och hittade filmen nedan, i den så ser man ju klart och tydligt att överarmsbenet åker in i skulderbladsutskottet när armen förs ovanför axelhöjd.
https://youtu.be/3VygGuBObVc


Ingen sjukgymnast så Sheo mfl får rätta mig om jag har fel, men tittar man på den videon som du länkade in så ser man att de delar som kan klämmas in (dvs muskler, senor och muskelfästen) slinker förbi innan benet åker in i skulderbladsutskottet. Så det är väl så att om man är svag i rotatorn eller har en typ 2/3 akromiom så finns det en brytpunkt i den rörelsen där det paketet inte kan slinka förbi utan det slår i sas.

Har själv problem med OHP och vänster axel, skumt nog dock enbart på nervägen och inget problem öht på uppvägen.

Grans
2015-08-30, 13:26
Du behöver pressa och dra från olika vinklar för att få en jämn och balanserad fysik. För mig har axelhälsan blivit markant bättre sen jag började lägga stort fokus på militärpress.

Rolfarsson
2015-08-30, 16:15
Man tränar inte skulderstabilitet i bänkpress. I pressar över huvudet tränar man även serratus anterior, hela trapezius, levator scapulae, supraspinatus aktivt och stärker rotatorkuff och skuldergördelns muskler generellt i helhet. Det gör man inte inte något nämnbart i bänkpress.

Nej, men i många andra övningar och till en högre grad, speciellt traps, supraspinatus och levator scapulae, som t.ex. shrugs och abduktion (speciellt i skulderbladets plan).

Rolfarsson
2015-08-30, 16:53
Att utesluta ett rörelseplan om man inte har ett irreversibelt problem är bland det mest osmarta man kan göra.
Man får hålla isär timmar av nötande i gymmet med halvkass teknik och med för tung belastning, från rätt anpassad träningsmängd i förhållande till vilan, med gott utförande och med en anpassad belastning.

Det är inte själva pressen över huvudet som är problemet, utan ett sämre omdöme av den som tränar.
Det första exemplet ger störst risker för skador, medan det andra ger störst chans till hälsa. Detta oavsett övning.

En anpassad belastning är INTE detsamma som lätt belastning.

Tack för ditt svar, det får nog bli till att prova axelpress igen.
Och bara för att verifiera så att mitt utförande är korrekt

1) Bål/mage/skinkor spända och rygg neutral.
2) Övre rygg spänd med skuldror nere (ej tillbakadragna).
3) Press upp i skulderbladets plan till eller strax innan utlåsning.

Mjölkdrickare
2015-08-31, 15:38
Nej, men i många andra övningar och till en högre grad, speciellt traps, supraspinatus och levator scapulae, som t.ex. shrugs och abduktion (speciellt i skulderbladets plan).
Eller så gör man en övning och tränar allt på en och samma gång. :booty:

Plus att det enda sättet att bygga upp maximal styrka över huvudet är just genom att pressa tunga saker över huvudet.

pezrulezhaakon
2015-08-31, 16:07
Tack för ditt svar, det får nog bli till att prova axelpress igen.
Och bara för att verifiera så att mitt utförande är korrekt

1) Bål/mage/skinkor spända och rygg neutral.
2) Övre rygg spänd med skuldror nere (ej tillbakadragna).
3) Press upp i skulderbladets plan till eller strax innan utlåsning.

Ja, punkterna stämmer. Och händer det i verkligheten så är det bra.
Variera gärna stång med hantlar i pressen över huvudet. Kör du med hantlarna så måste du inte hålla dem som du håller en stång. Variera hellre där.

Rolfarsson
2015-08-31, 16:59
Ja, punkterna stämmer. Och händer det i verkligheten så är det bra.
Variera gärna stång med hantlar i pressen över huvudet. Kör du med hantlarna så måste du inte hålla dem som du håller en stång. Variera hellre där.

Ok, jag föredrar att använda hantlar med ett semi-pronerat grepp.
Enligt Rippetoe så ska man tydligen också utföra en shrug när man går upp, gör man detta så ska inklämning tydligen vara omöjligt.
Man lär sig något nytt varje dag :p

https://youtu.be/CnBmiBqp-AI (7:00 och framåt).

PS, tack för svaren!

Payter
2015-08-31, 19:56
Testa även press med kettlebells.

sunetdanne
2015-09-02, 21:18
mina axlar blev bättre av militärpressar.
strikta och fina med stopp på bröstet.

vad säger detta egentligen - inte ett skvatt..
men att kategorisera en övning som skadlig är svårt då man måste ta hänsyn till så mycket mer

Jo att du börjat lyssna på mig..... i alla fall pytte lite:)

Strixen
2015-09-02, 23:03
Pressar över huvudet ökar skaderisken markant, även om du inte har problem nu, så är sannolikheten stor att du får problem längre fram i livet. Man behöver inte pressa över huvudet för att bygga axlar. Dessvärre är det få som fattar det.

Matsa
2015-09-02, 23:15
Pressar över huvudet ökar skaderisken markant, även om du inte har problem nu, så är sannolikheten stor att du får problem längre fram i livet. Man behöver inte pressa över huvudet för att bygga axlar. Dessvärre är det få som fattar det.

Jag håller inte med alls, mitt misstycke är rentav så stort att jag är villig att ge en stor, fet "+1" till pezrulezhaakon.

Att utesluta ett rörelseplan om man inte har ett irreversibelt problem är bland det mest osmarta man kan göra.
Man får hålla isär timmar av nötande i gymmet med halvkass teknik och med för tung belastning, från rätt anpassad träningsmängd i förhållande till vilan, med gott utförande och med en anpassad belastning.

Det är inte själva pressen över huvudet som är problemet, utan ett sämre omdöme av den som tränar.
Det första exemplet ger störst risker för skador, medan det andra ger störst chans till hälsa. Detta oavsett övning.

En anpassad belastning är INTE detsamma som lätt belastning.

+1

DonFlex
2015-09-03, 09:06
Pressar över huvudet är djävulens påfund. Om man vill bli stark i pressar, så ska man förstås utsätta sig för risker och pressa på, men vill man bygga muskler och samtidigt minska risken för axelskador, så ge fan i pressar över huvudet, man behöver dem inte ..

Payter
2015-09-03, 09:09
Om man vill kunna använda kroppen och inte bara stå och titta på den i spegeln(!) så tränar man pressar.Om man ska utesluta övningar pga möjlig skaderisk så skulle jag hellre ta bort bänkpress än press ovanför huvudet.

Decepticon
2015-09-04, 15:19
Om man vill kunna använda kroppen och inte bara stå och titta på den i spegeln(!) så tränar man pressar.Om man ska utesluta övningar pga möjlig skaderisk så skulle jag hellre ta bort bänkpress än press ovanför huvudet.

Jag kan hålla med om att bänkpress inte är den bästa bröstbyggaren i förhållande till axelskadorna, så den kan man definitivt ta bort för att spara kroppen. Menar du att de som tränar BB har obrukbara kroppar som bara lämpar sig för uppvisning? Hur stark bör man vara menar du, om en smartare träning som inte innehåller t.ex. pressar över huvudet gör personer till svaga posörer? Man kan bygga stora och starka axlar utan t.ex. militärpress, fast med kraftigt reducerad skaderisk. Thank me later ..

Henchman
2015-09-04, 21:34
Kanske är det också så att folk ska börja progressera i vikt i en massa överkroppsövningar och inte teknik. Man märker att det går att ha en ännu högre vikt i axelpress om man kör sittande pressar med viss lutning på ryggstödet, kortare lyftväg eller pressa med benen då och då osv. Och med tiden så bränner man den svagaste länken i kedjan. Så bannlyser man övningen istället för den förkastliga tekniken.

REXUS
2015-09-05, 11:28
Kanske är det också så att folk ska börja progressera i vikt i en massa överkroppsövningar och inte teknik. Man märker att det går att ha en ännu högre vikt i axelpress om man kör sittande pressar med viss lutning på ryggstödet, kortare lyftväg eller pressa med benen då och då osv. Och med tiden så bränner man den svagaste länken i kedjan. Så bannlyser man övningen istället för den förkastliga tekniken.

Då axelpessar i förhållande till skaderisken inte nödvändigtvis ger mer muskler, så varför envisas men att träna skiten? Om målet är att man tränar för styrkelyft, så får man kalkylera in risken i sin sport? Istället för att lista ut den bästa tekniken så man kan fortsätta med denna tveksamma övning, så är ändå skaderisken betydligt högre mot övningar där man inte pressar över huvudet. Jag har också plockat bort dessa pressar, och jag växer mer nu än tidigare. Jag märker även på mitt gym att fler och fler tar bort axelpressarna, när det går upp för dem att de inte behöver detta i sin träningsrutin *flex*

Svar JA, Axelpressar ökar risken för inklämning, men vissa av oss har mer spelrum i axeln och kan därför klara sig från problem, det är oftast de som förespråkar axelpressarna, för de tror att det är så för alla, bara för att jag inte får problem, så kan alla träna utan att få ont, en dåres resonemang ..

therunningman
2015-09-05, 16:49
Likväl som man kan se den som en övning som orsakar inklämningsproblematik är det en klockren övning (om man anpassar den lite) som rehabilitering för inklämningsproblematik eftersom man kan styra belastningen till utåtrotatorer i rotatorkuffen (mha ex gummisnodd) och nedre trapezius (om personen är medveten och stark nog).

En övning kan vara både bra och dålig beroende på vem som utför den. Speciellt en lite mer utmanande övning som axelpress.

Mjölkdrickare
2015-09-05, 17:00
Korrekt utförda axelpressar kan aldrig orsaka inklämning av sig själva. Har man rörligheten och tekniken men får ändå ont av axelpressar så har man något bakomliggande problem som t ex inklämningsproblematik och inflammation i axelleden av andra orsaker.

Strixen
2015-09-05, 17:31
Korrekt utförda axelpressar kan aldrig orsaka inklämning av sig själva. Har man rörligheten och tekniken men får ändå ont av axelpressar så har man något bakomliggande problem som t ex inklämningsproblematik och inflammation i axelleden av andra orsaker.

Det är nästan komiskt att ni som förespråkar dessa pressar inte själva hör hur dumt det låter. Ni är själva medvetna om att det är extremt viktigt att man inte slarvar med tekniken och att man måste jobba hårt men sina stabiliseringsmuskler etc. för att undvika skada. Men tanke på detta, så kan man bara komma fram till en vettig slutsats, - Välj en annan övning där risken för skada är mindre, men du bygger lik väl din axlar. Förr eller senare så lastar man på för tungt, värmer inte upp ordentligt eller slarvar lite med tekniken, och vips så kan dina axlar ett problem.

Mjölkdrickare
2015-09-05, 18:21
Det är nästan komiskt att ni som förespråkar dessa pressar inte själva hör hur dumt det låter. Ni är själva medvetna om att det är extremt viktigt att man inte slarvar med tekniken och att man måste jobba hårt men sina stabiliseringsmuskler etc. för att undvika skada. Men tanke på detta, så kan man bara komma fram till en vettig slutsats, - Välj en annan övning där risken för skada är mindre, men du bygger lik väl din axlar. Förr eller senare så lastar man på för tungt, värmer inte upp ordentligt eller slarvar lite med tekniken, och vips så kan dina axlar ett problem.
Lastar man på för tungt så kommer vikten inte ens att flytta på sig i en stående press till skillnad från t ex bänkpress, knäböj och benpress då man istället fastnar i botten. Nästan alla övningar har en skaderisk vid felaktigt utförande.. I en axelpress kan du lätt dumpa vikten om något går fel. Det är heller inget särskilt svårt lyft.

Jag tycker din slutsats kan verka vettig för svagt begåvade människor som inte vet bättre. För oss andra som vill ha lite mer funktionell träning och inte har tid eller lust att köra 30 set sidolyft och lyft framåt för samma träningseffekt så är det inte alls en vettig slutsats enligt mig.

Mjölkdrickare
2015-09-05, 18:59
Inte nog med att man behöver en massa sid- och framåtlyft, hur ska man annars träna serratus anterior och t ex rotatorkuff effektivt utan pressar över huvudet? Det blir så bökigt utan jobb över öronhöjd. :)

therunningman
2015-09-06, 10:05
Inte nog med att man behöver en massa sid- och framåtlyft, hur ska man annars träna serratus anterior och t ex rotatorkuff effektivt utan pressar över huvudet? Det blir så bökigt utan jobb över öronhöjd. :)

Men hur får serratus bra träning när en person lastar tungt, men orkar pressa upp, och övre trapezius tvingas göra skitgörat eftersom personen är på tok för svag i nedre trapezius?

Ganska vanligt scenario.. farligt att generalisera som du gör.

Övningen är väldigt bra om du låter nedre trapezius bestämma motståndet. Då kan en del lyfta väldigt tungt och andra är ännu inte redo för övningen.

För övrigt kan man göra pressarna i magliggande eller fyrfotastående om man vill flytta träningseffekten. Vill du träna nedre trapezius och serratus anterior på absolut bästa sätt så använd en dragapparat i fyrfotastående..

Anders The Peak
2015-09-06, 10:14
Jag brukar dra fram Jim som skolexempel på bra utförda axelövningar som skonar leden hyggligt. Men som med allt annat kroniskt arbete skapar det ledförslitningar och artroser över tid.

xzTFYXUcPPc

Rolfarsson
2015-09-06, 11:05
Korrekt utförda axelpressar kan aldrig orsaka inklämning av sig själva.

Fast för personer med ett typ 2/3 akromion så borde dom väll kunna göra det, trots ett korrekt utförande?
Och med ett "korrekt utförande", menar du då att man samtidigt shruggar när man pressar upp vikten?

Inte nog med att man behöver en massa sid- och framåtlyft, hur ska man annars träna serratus anterior och t ex rotatorkuff effektivt utan pressar över huvudet? Det blir så bökigt utan jobb över öronhöjd. :)

Framåtlyft behöver man ju inte, bröstträningen stimulerar dom främre huvudena mer än nog, speciellt lutande pressar/flyes.
Och när det kommer till rotatorkuffen så tränas ju infraspinatus och teres minor i div ryggövningar och utåtrotationer, supraspinatus i abduktioner och subscapularis i inåtrotationer.

Old Nick
2015-09-06, 13:05
Det är nästan komiskt att ni som förespråkar dessa pressar inte själva hör hur dumt det låter. Ni är själva medvetna om att det är extremt viktigt att man inte slarvar med tekniken och att man måste jobba hårt men sina stabiliseringsmuskler etc. för att undvika skada. Men tanke på detta, så kan man bara komma fram till en vettig slutsats, - Välj en annan övning där risken för skada är mindre, men du bygger lik väl din axlar. Förr eller senare så lastar man på för tungt, värmer inte upp ordentligt eller slarvar lite med tekniken, och vips så kan dina axlar ett problem.

Saken är den att vi som förespråkar pressar och anser att de inte bara är säkra, utan faktiskt välgörande för axelhälsan, oftast inte ens pratar om samma övning som er andra.

En axelpress för mig är när man står upp eller sitter på en praktiskt taget upprätt bänk och pressar med fullt rom från djupaste bottenläge till full utlås. Lugnt och kontrollerat. Alltför många tror dock att man skall sitta på en 60-graders inclinebänk med låsta skulderblad och TUT'a och köra utan fullt utlås och överarmarna knappt ens parallella med golvet i bottenläget.

"Bra teknik" betyder att man tränar hela skuldergördeln och inte fuskar med ROM eller pushpressar. Inte att man maniskt undviker att gå för djupt så att axlarna inte skall krascha för att de plötsligt får hantera en vikt de inte klarar av i ett läge som aldrig tränats.

Rolfarsson
2015-09-06, 13:29
Alltför många tror dock att man skall sitta på en 60-graders inclinebänk med låsta skulderblad och TUT'a och köra utan fullt utlås och överarmarna knappt ens parallella med golvet i bottenläget.

Glöm inte heller att dom flesta hyperextenderar korsryggen, speciellt i den sittande versionen.
Antingen för att vikten är för tung eller för att dom går förbi teknisk failure.

Jag kan hålla med om att bänkpress inte är den bästa bröstbyggaren i förhållande till axelskadorna, så den kan man definitivt ta bort för att spara kroppen.

Vilken skulle du ha ersatt den med? Plan hantelpress? Visst, vikten blir lägre i en plan hantelpress, men borde inte den vara sämre ur ett skadeperspektiv då man inte kan lägga sig i en lika stabil position innan man börjar att pressa?
Även själva processen att komma in i position i en hantelpress medför ju ökade risker.

Decepticon
2015-09-06, 14:11
Plan hantelpress (inte lutande) är en bättre bröstövning än bänkpress, men det går inte att skriva så utan att får en massa mothugg från de flesta. Många gillar att träna bänkpress, för det är kul att bli stark i den klassiska övningen, men om vi intresserar oss för ren bröstmuskelaktivering så är hantelpressen bättre och skonsammare för axlarna, om man utför den rätt. Principen är ju den samma, att hålla tillbaka axlarna och brösta upp sig etc. Pressa ihop bröstmusklerna när du klämmer ihop hantlarna i toppläget med konstant TUT, vilket du inte kan i bänkpressen. Sedan så rekryterar du fler muskelfiber när du tränar "en sida" i taget, mot en stång där (förenklat) båda sidorna pressar mot samma punkt samtidigt. Om du tycker det är problematiskt att komma i position med hantlarna, så har du nog för tung vikt, eller så får du hitta rätt teknik till att få upp hantlarna på ett bra sätt :-) Du blir "starkare" i bänkpress, då fler muskelgrupper rekryteras för att lyfta vikten. Jag har som många andra förstört axlarna på bänkpress, så det är kul att kunna pressa lite i alla fall, och då funkar hantelpressen bättre rent ergonomiskt samt bygger bättre. Annars är (rätt utförd) Cable Cross en av de bästa bröstövningarna. Jag tänker inte gå in närmare på detta ämne, för det blir bara en massa tjafs, tyvärr. Du får göra din egen bedömning av hur du ska träna för att minska skaderisken men ändå bygga massa. Funkar bänkpress och axelpress för dig, så kör på, men jag rekommenderar ingen att välja de övningarna som BB-övningar, möjligtvis styrkeövningar om man gillar sånt och är beredd på riskerna ..

Arne Persson
2015-09-06, 15:39
Hur blir det nu? Skall pressarna omg. förbjudas? Skall knäböjen med stången bak nacken förbjudas? Skall latsdrag och inte minst chins förbjudas? Tänk bara på vilken "inklämning" det blir i det utsträckta läget, värre än vid pressarna? :)

1979
2015-09-06, 16:19
Hur blir det nu? Skall pressarna omg. förbjudas? Skall knäböjen med stången bak nacken förbjudas? Skall latsdrag och inte minst chins förbjudas? Tänk bara på vilken "inklämning" det blir i det utsträckta läget, värre än vid pressarna? :)

Endel är överdrivet rädda för att träna bara. Leva är farligt, man kan dö..

Old Nick
2015-09-06, 17:26
De här musklerna som skall klämmas in i axeln. Finns det inga nerver i dem? Jag vet att om någon som helst kroppsdel kommer i kläm och mosas mellan två hårda ytor så brukar detta vara associerat med en viss smärta. Jag har tidigare haft en del problem med inflammationer i en axel och då kunde jag känna att någonting verkligen inte stod rätt till när jag låg på mage med händerna under kudden. Det molade och värkte i axeln och kunde göra ont en lång stund efteråt om jag legat för länge. Jag antog att detta var vad man i dagligt tal kallar för "impingement". D.v.s. att mina inflammerade muskler/senor klämdes in och nöps ihop.

Men när jag pressar ovanför huvudet? Näpp. Jag känner helt enkelt inte att två benbitar dunkar in i musklerna under varje repetition och likt en avbitartång gnager i mina mjukdelar. Jag känner ingenting alls. Det känns bara bra.

Arne Persson
2015-09-06, 17:53
De här musklerna som skall klämmas in i axeln. Finns det inga nerver i dem? Jag vet att om någon som helst kroppsdel kommer i kläm och mosas mellan två hårda ytor så brukar detta vara associerat med en viss smärta. Jag har tidigare haft en del problem med inflammationer i en axel och då kunde jag känna att någonting verkligen inte stod rätt till när jag låg på mage med händerna under kudden. Det molade och värkte i axeln och kunde göra ont en lång stund efteråt om jag legat för länge. Jag antog att detta var vad man i dagligt tal kallar för "impingement". D.v.s. att mina inflammerade muskler/senor klämdes in och nöps ihop.

Men när jag pressar ovanför huvudet? Näpp. Jag känner helt enkelt inte att två benbitar dunkar in i musklerna under varje repetition och likt en avbitartång gnager i mina mjukdelar. Jag känner ingenting alls. Det känns bara bra.

Precis! :) Där sitter bl.a små gulliga bursor (slemsäckar) som fungerar som stötdämpare mellan benelementen och senorna mm... Här bör vi nämna den otroligt coola (bl.a inom PT-sammanhang) Bursa subacromialis. DEN skojar man inte med! ;) :d

Arne Persson
2015-09-06, 23:00
Förresten... det är ganska trångt i det subacromiala rummet... :)
Notera den nervikta M. deltoideus på den högra bilden.

Donkens
2015-09-07, 00:04
Då axelpessar i förhållande till skaderisken inte nödvändigtvis ger mer muskler, så varför envisas men att träna skiten? Om målet är att man tränar för styrkelyft, så får man kalkylera in risken i sin sport? Istället för att lista ut den bästa tekniken så man kan fortsätta med denna tveksamma övning, så är ändå skaderisken betydligt högre mot övningar där man inte pressar över huvudet. Jag har också plockat bort dessa pressar, och jag växer mer nu än tidigare. Jag märker även på mitt gym att fler och fler tar bort axelpressarna, när det går upp för dem att de inte behöver detta i sin träningsrutin *flex*

Svar JA, Axelpressar ökar risken för inklämning, men vissa av oss har mer spelrum i axeln och kan därför klara sig från problem, det är oftast de som förespråkar axelpressarna, för de tror att det är så för alla, bara för att jag inte får problem, så kan alla träna utan att få ont, en dåres resonemang ..
Helt naturligt för kroppen att pressa en vikt uppåt.

Tack och lov för axelpress, jag får så ont av sidolyft då jag sällan utförde den förut utan körde bara framåtlyft. Axelpress + bakre delts och jag ser någon utveckling i alla fall på axelpartiet. Dessutom vill man även gå efter styrkeutveckling, koordination och stabilitet, inte bara det estetiska.

Sen är det många som pressar med smithmaskin, man får helt enkelt skylla sig själv om lederna tar stryk där.

Mjölkdrickare
2015-09-07, 03:19
Men hur får serratus bra träning när en person lastar tungt, men orkar pressa upp, och övre trapezius tvingas göra skitgörat eftersom personen är på tok för svag i nedre trapezius?

Ganska vanligt scenario.. farligt att generalisera som du gör.

Övningen är väldigt bra om du låter nedre trapezius bestämma motståndet. Då kan en del lyfta väldigt tungt och andra är ännu inte redo för övningen.

Låter som en av många tramsiga PT-myter baserade på noll vetenskapliga belägg. Ett av de bästa sätten att träna och belasta serratus anterior hårt är i tunga push-pressar med en vikt som övergår den vikt man kan striktpressa.

För övrigt kan man göra pressarna i magliggande eller fyrfotastående om man vill flytta träningseffekten. Vill du träna nedre trapezius och serratus anterior på absolut bästa sätt så använd en dragapparat i fyrfotastående..
Som jag sa, varför krångla till det?

Fast för personer med ett typ 2/3 akromion så borde dom väll kunna göra det, trots ett korrekt utförande?
Svårt att tro med tanke på att betydligt mer än hälften av alla människor har typ 2 akromion. Det skulle innebära att bara en minoritet av befolkningen kan utföra axelpressar utan problem. Det har jag väldigt svårt att tro. Även om typ III akromion är märkbart korrelerat med inklämningsproblematik och är det långt ifrån en garanti för att drabbas av problem med axlarna.

68.5% hade typ II akromion i denna studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8637998
Och med ett "korrekt utförande", menar du då att man samtidigt shruggar när man pressar upp vikten?
Jag anser det vara korrekt utförande, ja.

Framåtlyft behöver man ju inte, bröstträningen stimulerar dom främre huvudena mer än nog, speciellt lutande pressar/flyes.
Det är väl en smaksak.

Och när det kommer till rotatorkuffen så tränas ju infraspinatus och teres minor i div ryggövningar och utåtrotationer, supraspinatus i abduktioner och subscapularis i inåtrotationer.
Ja, men de arbetar även väldigt mycket isometriskt med att hålla överarmsbenet på plats i t ex pressövningar över huvudet.

Loke
2015-09-07, 07:44
Det är knappast en myt att många människor har kroppar som tenderar att inte koppla på serratus ordentligt vid pressar. Det är såklart inget argument mot tunga pressar, bara att det kan va en svår övning för vissa. Då kan det krävas att man börjar med att krångla till det med förövningar.

therunningman
2015-09-07, 08:30
Låter som en av många tramsiga PT-myter baserade på noll vetenskapliga belägg. Ett av de bästa sätten att träna och belasta serratus anterior hårt är i tunga push-pressar med en vikt som övergår den vikt man kan striktpressa.


Som jag sa, varför krångla till det?


Hur tänker du att serratus anterior fungerar? Vilka rörelser utför den och varför skulle push-press vara den bästa övningen?

Ledtråd: Om du involverar andra (plural) muskler (desto fler desto starkare - eller?). Vilka rörelser kan den nu utföra?

Om du inte har en balans i muskulaturen (och aktiverar muskulaturen korrekt) kvittar det väl hur stark serratus anterior du har eftersom skulderbladet kommer hamna på ett ställe resten av kroppen inte vill att det ska vara.

Du säger något i stil med att om man kan pressa upp vikten kan du inte göra fel i axelpress och det är ett uttalande jag inte håller med om. Övningen kan absolut vara en bra övning men det finns mängder av personer som kan pressa upp men har så svaga utåtrotatorer och nedre trapezius, ev. även serratus anterior och rhomboideer samt då en sådan påverkad rytm av scapulae att de inte bör träna övningen.

Rolfarsson
2015-09-07, 10:30
Tack och lov för axelpress, jag får så ont av sidolyft då jag sällan utförde den förut utan körde bara framåtlyft. Axelpress + bakre delts

Verkar vara som för mig, jag har inte kunnat utföra sidolyft utan smärta efter några sets på flera månader, oavsett utförande/vikt.
Dum som jag var så trodde jag att detta var p.g.a. mitt axelpressande, men nu när jag istället har skrotat sidolyft och infört axelpress så får jag inte längre ont.
Detta kombinerat med omvända flyes eller face pulls bör räcka gott och väl för dom mellersta huvudena, speciellt om överarmen är utåtroterad (neutralt grepp).
Enligt studierna nedan så har dom laterala huvudena mer eller mindre en lika hög EMG aktivitet i dessa som i sidolyft.
Sen bör dom växa snabbare av en axelpress då det är en flerledsövning, vilket är lättare att uppnå progressiv överbelastning i.

http://suppversity.blogspot.se/2011/08/suppversity-emg-series-m-deltoideus-m.html
https://www.t-nation.com/training/inside-the-muscles-best-shoulders-and-trap-exercises


Svårt att tro med tanke på att betydligt mer än hälften av alla människor har typ 2 akromion. Det skulle innebära att bara en minoritet av befolkningen kan utföra axelpressar utan problem. Det har jag väldigt svårt att tro. Även om typ III akromion är märkbart korrelerat med inklämningsproblematik och är det långt ifrån en garanti för att drabbas av problem med axlarna.

68.5% hade typ II akromion i denna studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8637998


Intressant, jag som trodde att jag tillhörde en minoritet med mitt typ II akromion :p

hurril
2015-09-07, 11:18
Finns det något fungerande sätt att avgöra vilken acromiumtyp man själv prenumererar på? Eftersom jag väldigt enkelt jobbar över huvudet och aldrig haft inklämningsproblem gissar jag att jag har den bättre typen?

Rolfarsson
2015-09-07, 12:17
Finns det något fungerande sätt att avgöra vilken acromiumtyp man själv prenumererar på?

Det tror jag inte, jag fick veta det när jag röntgade mina axlar på idrottsmottagningen som min vårdcentral har.

therunningman
2015-09-07, 12:38
Finns det något fungerande sätt att avgöra vilken acromiumtyp man själv prenumererar på? Eftersom jag väldigt enkelt jobbar över huvudet och aldrig haft inklämningsproblem gissar jag att jag har den bättre typen?
Vilken typ som är den bättre beror väl lite på vilka skador som man vill korrelera med :)

Är ingen expert men kat 4 är kanske den bästa? Kat 1 är en plan acromion och mycket troligare att du överanstränger kuffen, får tendinopatier mm. I kat 2 och 3 hittar man och ökad benägenhet för rupturer.

Till viss del kanske man ändrar sina förutsättningar i acromion utefter hur man belastar skuldran och axelleden. Det är troligtvis alltså inte bara genetik inblandat.

Gerdler
2015-09-07, 12:42
Jag känner helt enkelt inte att två benbitar dunkar in i musklerna under varje repetition och likt en avbitartång gnager i mina mjukdelar.

Du beskriver det nästan så som jag skulle beskriva att det känns för mig. Militärpressade ett kvastskaft på ca 600 gram nyss. Det känns som att något hårt rispar på något annat hårt. Brosk mot ben eller brosk mot brosk. Jag skakar aldrig när jag lyfter men jag känner ett varierande motstånd i axelleden när jag militärpressar, typ som kuggar som inte riktigt passar ihop eller nåt sånt. Det gör lite ont även med ett kvastskaft men det gick över på typ 2 minuter efter 10 reps. Jag gjorde en dynamisk uppvärmning av axelleden innan jag militärpressade 600 gram förresten.

Jag har ett förslag till en hypotes. Eftersom det verkar finnas två mycket delade sidor av den här debatten, den ena som säger att axelpressar är guds gåva till dina axlar och den andra som säger att axelpressar är satans påfund typ (den sidan som bäst passar mig). Kan det inte då vara så att vi är skapta med olika mycket utrymme i axelleden? typ någon form av normalfördelning som innebär att vissa individer kan utföra pressar bakom huvudet i hela livet utan någon skaderisk och utan att stretcha eller göra någon form av prehab och sen på motsatt sida finns de som oavsett hur de tränar sin rörlighet, rotatorer, serratorer, triceratops och velociraptorer etc aldrig kommer uppnå det som krävs för att göra en korrekt militärpress utan att det gör ont eller att bursan eller något annat blir ihopklämt.

Sen ligger kanske de flesta någonstans däremellan, vissa måste göra stor mängd prehab/stretching för att axlarna ska fungera i militärpressar medans andra inte behöver något.

Jag har tränat runt en inflammerad slemsäck i vänster axel under majoriteten av mina styrketräningsår. Och det var helt klart beroende av pressar rakt upp eftersom det är den enda faktorn som jag ändrade. Bänkpressen blev lidande men var inte orsaken, och det vet jag för att jag har fortsatt med bänkpressen och den har varit helt smärtfri sen jag uteslöt vertikala pressar.
Jag kanske är en av de människorna som inte är byggda med så mycket utrymme i axelleden. Ni kanske är några av de som har turen att vara byggda med gott om utrymme. Kul för er. Men att säga att vertikala pressar är hälsosamma för allas axlar baserat på era egna erfarenheter är alltså en felaktig generalisering. På samma sätt är det ju naturligtvis felaktigt att säga att militärpress är en dålig övning för alla baserat på mina erfarenheter.

Rolfarsson
2015-09-07, 14:15
Kan det inte då vara så att vi är skapta med olika mycket utrymme i axelleden?

Det är vi, det kan även vara olika mycket utrymme i vänster/höger axel.
Min vänstra knakar och knäpper vid olika rörelser och har varit en ren pina så länge jag kan minnas, medans min högra har varit relativt problemfri.
Jag är nyfiken, hur fungerar sidolyft för dig? Den övningen om någon borde ge dig problem om du har lite utrymme i axeln, som kan ses i filmen nedan.

https://youtu.be/WtP691z7Wz8

Arnoldski
2015-09-07, 14:44
Det är knappast en myt att många människor har kroppar som tenderar att inte koppla på serratus ordentligt vid pressar.

Vad händer om serratus inte kopplas in ordentligt då?

Nyfiken, för jag har en neurologisk funktionsnedsättning i serratus på ena sidan kroppen

Arne Persson
2015-09-07, 15:27
Märker ni inte hur denna tråd spårat ur på ett underbart sätt? :d
Nu hittar väl alla här fel på sina stackars acromialutskott mm... Ni är bara för goa! :)

Arne Persson
2015-09-07, 15:32
Vad händer om serratus inte kopplas in ordentligt då?

Nyfiken, för jag har en neurologisk funktionsnedsättning i serratus på ena sidan kroppen

Är din N. thoracicus longus skadad? Har du fått scapula alata (vingskapula)?

Gerdler
2015-09-07, 18:36
Det är vi, det kan även vara olika mycket utrymme i vänster/höger axel.
Min vänstra knakar och knäpper vid olika rörelser och har varit en ren pina så länge jag kan minnas, medans min högra har varit relativt problemfri.
Jag är nyfiken, hur fungerar sidolyft för dig? Den övningen om någon borde ge dig problem om du har lite utrymme i axeln, som kan ses i filmen nedan.

https://youtu.be/WtP691z7Wz8

Den har alltid gjort ont så jag gör den aldrig. Kör front raises som funkar utmärkt och bent over rear delt raise och de funkar bra om jag inte går för högt. :)
Det samt 60 graders incline hantelpressar är typ min axelträning förutom det jag får som bonus i när jag tränar rodd eller bröstpressar.

Morty
2015-09-07, 18:52
JioU1NSOe7Q

Ann Cools är en av världens bästa på axel/skuldra. Här pratar hon om scapular dyskinesia - en förändrad humeru-scapular rytm. Kan kanske vara intressant.

Vad jag vill säga är att självklart kan de allra flesta pressa saker. All träning sliter och måste ju doseras bra och individuellt och om en person inte har den grundläggande kontrollen för att kunna pressa saker över huvudet så är det nog en bra ide att träna upp den förmåga, inte bara för att kunna pressa saker över huvudet (som kan vara en del av träningen) utan för att även slippa bekymmer från annat.

Glasnost
2015-09-07, 20:46
Jag tyckte också att sidolyft gjorde axeln ondare än militärpress, men så visade en duktig BB och PT mig på gymmet hur man ska utföra sidolyft på bästa sätt för att inte skada sig. Först och främst ska man använda kabel, vänster trissan används alltså till höger axeln (cross over). Man står lätt framåt böjd, spänner bålen ordentligt. Startposition blir ungefär vid pitten, för med rak arm upp kabeln med utåtroterad axel, tummen upp (detta skapar utrymme i axeln) stanna strax under axelhöjd aldrig över, och sedan håller man emot ner igen. Lätt vikt, ca 15 reps. Många använder för tung vikt och och låter momentet föra upp vikten, samt för upp vikten med inåtroterad axel, lillfingret upp, det kan definitivt skada axeln.

Detta har gjort under för mina axlar, och resultaten kom fortare än vad jag trodde. Ett tips bara ..

Loke
2015-09-07, 21:35
Vad händer om serratus inte kopplas in ordentligt då?

Nyfiken, för jag har en neurologisk funktionsnedsättning i serratus på ena sidan kroppen

Allehanda skit :p

Nä men anatomiexperterna kan nog svara bättre, men typiskt är att man får ont i andra muskler som bidrar till stabilitet i området.

Strixen
2015-09-07, 21:45
Jag tyckte också att sidolyft gjorde axeln ondare än militärpress, men så visade en duktig BB och PT mig på gymmet hur man ska utföra sidolyft på bästa sätt för att inte skada sig. Först och främst ska man använda kabel, vänster trissan används alltså till höger axeln (cross over). Man står lätt framåt böjd, spänner bålen ordentligt. Startposition blir ungefär vid pitten, för med rak arm upp kabeln med utåtroterad axel, tummen upp (detta skapar utrymme i axeln) stanna strax under axelhöjd aldrig över, och sedan håller man emot ner igen. Lätt vikt, ca 15 reps. Många använder för tung vikt och och låter momentet föra upp vikten, samt för upp vikten med inåtroterad axel, lillfingret upp, det kan definitivt skada axeln.

Detta har gjort under för mina axlar, och resultaten kom fortare än vad jag trodde. Ett tips bara ..

Helt rätt, gör man som du så får man inte ont i axeln av sidolyft, får man ont så gör man dessvärre nått fel ..

Gerdler
2015-09-07, 23:46
Jag tyckte också att sidolyft gjorde axeln ondare än militärpress, men så visade en duktig BB och PT mig på gymmet hur man ska utföra sidolyft på bästa sätt för att inte skada sig. Först och främst ska man använda kabel, vänster trissan används alltså till höger axeln (cross over). Man står lätt framåt böjd, spänner bålen ordentligt. Startposition blir ungefär vid pitten, för med rak arm upp kabeln med utåtroterad axel, tummen upp (detta skapar utrymme i axeln) stanna strax under axelhöjd aldrig över, och sedan håller man emot ner igen. Lätt vikt, ca 15 reps. Många använder för tung vikt och och låter momentet föra upp vikten, samt för upp vikten med inåtroterad axel, lillfingret upp, det kan definitivt skada axeln.

Detta har gjort under för mina axlar, och resultaten kom fortare än vad jag trodde. Ett tips bara ..


Detta är en riktigt nice övning. Passar utmärkt med cable då motståndet kan hållas någorlunda konstant. Jag har gjort den innan, vet ej varför jag slutade egentligen, glömde väl den. Strunt samma den ska köras imorgon! Hursomhelst så räcker det att ha armarna något vinklade framåt för att sidlyften ska bli smärtfria så länge jag inte går alltför högt över axelhöjd med armbågen.

Tack för tipset!

Rolfarsson
2015-09-08, 08:24
får man ont så gör man dessvärre nått fel ..

Såvida man inte redan har något problem med axlarna.

Hursomhelst så räcker det att ha armarna något vinklade framåt för att sidlyften ska bli smärtfria så länge jag inte går alltför högt över axelhöjd med armbågen.

Du ska inte gå över axelhöjd alls, sluta vid 90°, vill du vara extra säker så kör till 80-85°.
Ett annat tips är att starta och sluta med armen ~30° ut från kroppen då dessa främst är utförda av supraspinatus.
Detta hjälper till att motverka "fuskade" ytterligare och en lägre vikt måste användas.

Arnoldski
2015-09-08, 08:28
Är din N. thoracicus longus skadad? Har du fått scapula alata (vingskapula)?

Hej Arne!

Ja det stämmer! Jag vaknade en morgon efter att legat trångt med alla ungarna i sängen när vi besökte vänner och hade öfverilsket ont. Ruggig smärta faktiskt, gick nästan i däck under det att det tilltog under dagen.

Dan efter kunde jag inte lyfta armen. Jag fick diagnosen höggradig skada på thoracicus longus, men okalrt vart och varför.

Nu två år senare efter att ha testat varenda sjukgymnast, naprapat, ortoped, osteopat och häxdoktor jag kunnat hitta, samt idogt rehab-tränande är det hjälpligt ok. Scapulan vingar inte obelastat, och inte ens när jag lyfter armen ovanför huvudet.
Belastar jag armen när den är rakt utsträckt framför mig känner jag dock hur det börjar dra i scapulan.

Har nu precis böärjat styrketräna lite tyngre igen (mindre rehab-likt) på länge och känner att det känns bra. Blev dock lite fundersam av den där kommentaren om serratus, och därav frågan.

Har du några tankar kring detta överhuvudtaget är jag mycket intresserad!

Jag är 37 och har gymmat i ca 12 år och spelar amerikansk fotboll (dock inte innevarande säsong av förklarliga skäl).

Getbaff
2015-09-08, 09:27
Jag tror det är genetiskt jah köttar på rätt hårt med axelpressen medans några av mina vänner som får ont buter till någon maskin istället.

F Ultra
2015-09-08, 20:29
De här musklerna som skall klämmas in i axeln. Finns det inga nerver i dem? Jag vet att om någon som helst kroppsdel kommer i kläm och mosas mellan två hårda ytor så brukar detta vara associerat med en viss smärta. Jag har tidigare haft en del problem med inflammationer i en axel och då kunde jag känna att någonting verkligen inte stod rätt till när jag låg på mage med händerna under kudden. Det molade och värkte i axeln och kunde göra ont en lång stund efteråt om jag legat för länge. Jag antog att detta var vad man i dagligt tal kallar för "impingement". D.v.s. att mina inflammerade muskler/senor klämdes in och nöps ihop.

Men när jag pressar ovanför huvudet? Näpp. Jag känner helt enkelt inte att två benbitar dunkar in i musklerna under varje repetition och likt en avbitartång gnager i mina mjukdelar. Jag känner ingenting alls. Det känns bara bra.

Tror dock inte att någon som har problem med inklämning tränade på fast de kände hur ben gnagde i mjukdelar. Så antingen finns det inte nerver just där (i muskelfästena) eller så beror inklämning på något annat än just inklämning.

Arne Persson
2015-09-08, 20:58
Hej Arne!

Ja det stämmer! Jag vaknade en morgon efter att legat trångt med alla ungarna i sängen när vi besökte vänner och hade öfverilsket ont. Ruggig smärta faktiskt, gick nästan i däck under det att det tilltog under dagen.

Dan efter kunde jag inte lyfta armen. Jag fick diagnosen höggradig skada på thoracicus longus, men okalrt vart och varför.

Nu två år senare efter att ha testat varenda sjukgymnast, naprapat, ortoped, osteopat och häxdoktor jag kunnat hitta, samt idogt rehab-tränande är det hjälpligt ok. Scapulan vingar inte obelastat, och inte ens när jag lyfter armen ovanför huvudet.
Belastar jag armen när den är rakt utsträckt framför mig känner jag dock hur det börjar dra i scapulan.

Har nu precis böärjat styrketräna lite tyngre igen (mindre rehab-likt) på länge och känner att det känns bra. Blev dock lite fundersam av den där kommentaren om serratus, och därav frågan.

Har du några tankar kring detta överhuvudtaget är jag mycket intresserad!

Jag är 37 och har gymmat i ca 12 år och spelar amerikansk fotboll (dock inte innevarande säsong av förklarliga skäl).

Hade varit trevligt att träffas och kolla på hur din träning ser ut och kanske kunnat komma med något litet råd. :)

sunetdanne
2015-09-09, 22:00
Efter en massa år av stående press kan jag bara säga att mina axlar mår illa då jag inte pressar stående, och kasst om jag bara bänkpressar. Det är och förblir en myt att stående press sabbar axlar. Alla övningar är kassa om man utför dem fel. Shrugga upp i toppen och kör inte 90% rom(att hela tiden ligga o nöta utan o låsa ut mellan repen, det leder till fina småskador) så kommer ni inte ha några problem alls med stående press.

Kurisoa: Pressen togs bort från OL 1972 av en enda anledning, bedömningen, många fuskade och push pressade. Och då man inte lyckades(så j-vla svårt är det inte o se en knädip i en press om man fixar o sen en efterpress i ryck o stöt) enas om detta(för det var ju tråkigt att VR inte kunde tas om man körde med strikare regler(det där med göra om viktklasserna var inte på tal på den tiden)). Så man skyllde på att OL-pressen var skadlig för ryggen. Jo tack, vad är inte en sittvändning! eller en bänkpress med extrem brygga, eller varför inte ett marklyft med extension/flexion av ryggen under rörelsen.

När denna myt dog så hittade man på en ny den om att press sabar axlar. STRUNTPRAT!

Pressa på, se över din teknik och sluta lyssna på alla som hört eller läst på nätet att press över huvud är skadligt. Finns värre bovar för axlar än press.

Arne Persson
2015-09-10, 00:35
Efter en massa år av stående press kan jag bara säga att mina axlar mår illa då jag inte pressar stående, och kasst om jag bara bänkpressar. Det är och förblir en myt att stående press sabbar axlar. Alla övningar är kassa om man utför dem fel. Shrugga upp i toppen och kör inte 90% rom(att hela tiden ligga o nöta utan o låsa ut mellan repen, det leder till fina småskador) så kommer ni inte ha några problem alls med stående press.

Kurisoa: Pressen togs bort från OL 1972 av en enda anledning, bedömningen, många fuskade och push pressade. Och då man inte lyckades(så j-vla svårt är det inte o se en knädip i en press om man fixar o sen en efterpress i ryck o stöt) enas om detta(för det var ju tråkigt att VR inte kunde tas om man körde med strikare regler(det där med göra om viktklasserna var inte på tal på den tiden)). Så man skyllde på att OL-pressen var skadlig för ryggen. Jo tack, vad är inte en sittvändning! eller en bänkpress med extrem brygga, eller varför inte ett marklyft med extension/flexion av ryggen under rörelsen.

När denna myt dog så hittade man på en ny den om att press sabar axlar. STRUNTPRAT!

Pressa på, se över din teknik och sluta lyssna på alla som hört eller läst på nätet att press över huvud är skadligt. Finns värre bovar för axlar än press.

Underbart! :bow::bow::bow:
Alla oroliga experter här... För tusan, LÄS och LÄR!!!

spoon
2015-09-10, 01:32
Efter en massa år av stående press kan jag bara säga att mina axlar mår illa då jag inte pressar stående, och kasst om jag bara bänkpressar. Det är och förblir en myt att stående press sabbar axlar. Alla övningar är kassa om man utför dem fel. Shrugga upp i toppen och kör inte 90% rom(att hela tiden ligga o nöta utan o låsa ut mellan repen, det leder till fina småskador) så kommer ni inte ha några problem alls med stående press.

Kurisoa: Pressen togs bort från OL 1972 av en enda anledning, bedömningen, många fuskade och push pressade. Och då man inte lyckades(så j-vla svårt är det inte o se en knädip i en press om man fixar o sen en efterpress i ryck o stöt) enas om detta(för det var ju tråkigt att VR inte kunde tas om man körde med strikare regler(det där med göra om viktklasserna var inte på tal på den tiden)). Så man skyllde på att OL-pressen var skadlig för ryggen. Jo tack, vad är inte en sittvändning! eller en bänkpress med extrem brygga, eller varför inte ett marklyft med extension/flexion av ryggen under rörelsen.

När denna myt dog så hittade man på en ny den om att press sabar axlar. STRUNTPRAT!

Pressa på, se över din teknik och sluta lyssna på alla som hört eller läst på nätet att press över huvud är skadligt. Finns värre bovar för axlar än press.

Offtopic så hörde jag att dom tog bort pressen för att bedömningen var svår. Inte för att folk böjde på knäna utan för att dom hämtade moment genom en höftrörelse men med knäna fortfarande låsta.

Om axelhälsa ska jag inte utala mig. Mina axlar mår bra av lätta pressar och skit så fort jag går över 40 kg. Så jag håller mig där och utmanar inte ödet.

Arne Persson
2015-09-10, 01:45
Offtopic så hörde jag att dom tog bort pressen för att bedömningen var svår. Inte för att folk böjde på knäna utan för att dom hämtade moment genom en höftrörelse men med knäna fortfarande låsta.

Om axelhälsa ska jag inte utala mig. Mina axlar mår bra av lätta pressar och skit så fort jag går över 40 kg. Så jag håller mig där och utmanar inte ödet.

Alexejevs 230 kg press var rena push pressen jmf med belgaren Serge Redings 228 kg press precis innan. Leta upp dessa och jämför. Oerhörda krafter där i bägge fallen.
Hur är det förresten med deras "acromionsar"? Flata och fina eller krokiga och deformerade? ;) :d

Old Nick
2015-09-10, 05:27
Alexejevs 230 kg press var rena push pressen jmf med belgaren Serge Redings 228 kg press precis innan. Leta upp dessa och jämför. Oerhörda krafter där i bägge fallen.
Hur är det förresten med deras "acromionsar"? Flata och fina eller krokiga och deformerade? ;) :d

Reding böjer också på benen. Det är svårt att bedöma om hans press verkligen är striktare med tanke på att de är filmade från två olika vinklar.

Men man blir ändå mer imponerad av Reding. Han vänder upp stången på axlarna som om det vore en ren formalitet och kastar sedan upp den hur lätt som helst. Alexsejev får kämpa mer och staplar omkring för att hålla balansen innan han pressar.

spoon
2015-09-10, 12:52
Alexejevs 230 kg press var rena push pressen jmf med belgaren Serge Redings 228 kg press precis innan. Leta upp dessa och jämför. Oerhörda krafter där i bägge fallen.
Hur är det förresten med deras "acromionsar"? Flata och fina eller krokiga och deformerade? ;) :d

När vi redan är off-topic så kan man väl fortsätta en bit till :)

7erVblY7aiU
Alexejevs 230 kg

3nJrYPVJ88M
Serge Redings 228 kg

Lite svårare att se Redings lyft då det är filmat framifrån. Han rör ju på höften han med. Grymma vikter är det hursomhelst.

Rolfarsson
2015-09-17, 22:00
Efter en massa år av stående press kan jag bara säga att mina axlar mår illa då jag inte pressar stående, och kasst om jag bara bänkpressar.

Jag har kört ensidig hantelpress med full ROM nu dom senaste 8 passen och mina axlar har faktiskt börjat att kännas bra igen :)

Arne Persson
2015-09-17, 22:33
Jag har kört ensidig hantelpress med full ROM nu dom senaste 8 passen och mina axlar har faktiskt börjat att kännas bra igen :)

Se där... trots alla "inklämningar"...? :)