handdator

Visa fullständig version : Likvärdig muskelaktivering mellan sittande rodd och skivstångsrodd?


robiiiinnnn
2015-08-28, 21:23
Undrar lite snabbt kring en sittande rodd och en skivstångsrodd. Blir det någon skillnad på muskelaktiveringen om jag kör sittande rodd med kabel (V Grepp) eller om jag kör denna stående med stång? Eller stimulerar det exakt samma muskler? Tänker så jag inte missar något om jag kör chins och sittande rodd :)

Rahf
2015-08-28, 21:38
Lite lättare att få kontakt med sittande rodd.

robiiiinnnn
2015-08-28, 21:58
Lite lättare att få kontakt med sittande rodd.

Håller med!

Blev bara lite osäker, enligt muscles ska nämligen skivstången ta mer på ryggen om man jämför. Men kanske inte ens någon bra sida att utgå från :D

http://www.muscles.se/styrkeovningar/ryggovningar/sittande-kabelrodd/

http://www.muscles.se/styrkeovningar/ryggovningar/skivstangsrodd/

Rahf
2015-08-28, 22:31
Stångrodd är en funktionellt bättre övning. Men det är svårare att utföra den rätt och effektivt.

robiiiinnnn
2015-08-28, 23:08
Stångrodd är en funktionellt bättre övning. Men det är svårare att utföra den rätt och effektivt.

Vad är ett rätt utförande av stångrodden? Jag brukar bara tänka mig lite böjning på benen, vertikal position och därefter dras stången in mot magen där jag sedan drar ihop skuldrorna. Det här med att dra ihop skuldrorna antar jag vara en av de viktigaste delarna med roddövningarna.

Rolfarsson
2015-08-28, 23:56
Ja, det tränar samma muskler, och ett tips, prova att köra liggande (plant) stång/hantelrodd.
Det är motsatsen av bröstpressar och du kommer att kunna fokusera mera på övre ryggen då hamstrings och korsryggen tas ur ekvationen, vilket i sin tur även sänker skaderisken markant.
Ryggraden får lida som det är i böj, div mark varianter osv.

Anders The Peak
2015-08-29, 08:21
Vad är ett rätt utförande av stångrodden? Jag brukar bara tänka mig lite böjning på benen, vertikal position och därefter dras stången in mot magen där jag sedan drar ihop skuldrorna. Det här med att dra ihop skuldrorna antar jag vara en av de viktigaste delarna med roddövningarna.

De flesta som tränar stångrodd får säkert mest statisk aktivering av romber, teres, trapezius. Det beror på stor del på att oftast har personerna för hög vikt för att kunna utföra övningen rätt. Det får man lätt i sittande rodd2 också om man gör övningen på samma sätt. Därför måste man använda vikter som gör det möjligt att dynamiskt använda kontrahera1. musklerna.

1. det som skiljer träningssättet mellan styrkelyft och ren muskelbyggning. Ger bättre muskelkontroll.
2. om man gör den som den visas på muscles

Röda Björnen
2015-08-29, 08:55
Bör inte aktiveringen av nedre ryggen vara större i skivstångsrodd än sittande rodd ?

Armed Dingo
2015-08-29, 09:22
Bör inte aktiveringen av nedre ryggen vara större i skivstångsrodd än sittande rodd ?

Kanske beror på hur långt fram du lutar dig för att "hämta/lämna tillbaka" vikten i sittande rodd. Jag upplever att det tar i nedre rygg.

Håller med om kontakten i ryggen är bättre i sittande. Upplever att det beror på att greppet är så mycket bättre i sittande rodd.

Har ni V greppet som ett V eller upp och nedvänt? Spelar det roll?

Röda Björnen
2015-08-29, 09:25
Kanske beror på hur långt fram du lutar dig för att "hämta/lämna tillbaka" vikten i sittande rodd. Jag upplever att det tar i nedre rygg.

Håller med om kontakten i ryggen är bättre i sittande. Upplever att det beror på att greppet är så mycket bättre i sittande rodd.

Har ni V greppet som ett V eller upp och nedvänt? Spelar det roll?

Ja det kan du ha rätt i fast jag känner rent logiskt att oavsett hur du vinklar borde nedre ryggen vara en stabilisator, då du sitter och har benen i golvet i sittande rodd borde den vara mer aktiv.

Jag har testat bred stång i sittande rodd men aldrig gillat det, v-handtaget gör så det känns som jag verkligen kan kontrahera latsen så det brinner i ryggen!

robiiiinnnn
2015-08-29, 09:35
Vore det dumt att skippa skivstångsrodden och ersätta denna med en sittande rodd om man känner att kontakten är mycket bättre i den sittande rodden? Jag tänker att skivstångsrodden också är en viktig basövning då den är med stång och man kan ta mer vikter :)

Decepticon
2015-08-29, 11:08
Den klart bästa övningen enligt mitt menande är enarms sittande kabelrodd med neutralt grepp. Detta kramar "skonsamt" musten ur ryggen, finns ingen anledning att böka med en skivstång eller hantel, det ger inte mer muskler, kanske ser det mer macho old school ut ?

PureWhey
2015-08-29, 11:43
kiDxlwRbIqw

Sverker
2015-08-29, 12:34
Intressant. Arne startar rörelsen när han är mest utsträckt. Jmf alla som startar rörelsen med händerna i knät och släpper sig halvhjärtat framåt. Borde göra rörelsen överlägsen ( eller annorlunda ) eftersom det är svårare att sträcka ut riktigt ordentligt i skivstångsrodden.

cero
2015-08-29, 13:20
kiDxlwRbIqw

Så kör jag också. Mycket lättare att sträcka ut skuldrorna ordentligt än i stångrodd.

Strixen
2015-08-29, 15:00
kiDxlwRbIqw

Arnes variant tar onödigt mycket på biceps, ingen bra ryggövningen i det hänseendet ..

cero
2015-08-29, 15:03
Arnes variant tar onödigt mycket på biceps, ingen bra ryggövningen i det hänseendet ..

Varför skulle den göra det?

Vakten
2015-08-29, 20:51
Ja, det tränar samma muskler, och ett tips, prova att köra liggande (plant) stång/hantelrodd.
Det är motsatsen av bröstpressar och du kommer att kunna fokusera mera på övre ryggen då hamstrings och korsryggen tas ur ekvationen, vilket i sin tur även sänker skaderisken markant.
Ryggraden får lida som det är i böj, div mark varianter osv.

Är liggande (plant) stång/hantelrodd samma övning som Bench Pull i den här instruktions videon. Spola fram till 6:24 om ni vill gå direkt på Bench Pull övningen.

https://www.youtube.com/watch?v=jRXB5vEOmC8

De verkar vara populär bland svenska skidåkare, både längdåkare och skidskyttar. Björn Ferry tex skriver om den som en av hans basövningar på gymmet och det finns också ett Youtube klipp där C Kalla sliter med den.

Jag har provat den på gymmet och den kräver både utrymme, bänk och pallar plus
stång och vikter förstås innan man kommer igång. Det är mycket smidigare att köra skivstångs rodd.

bighulken
2015-08-30, 06:46
Arnes variant tar onödigt mycket på biceps, ingen bra ryggövningen i det hänseendet ..

Det beror ju på det!!....onödigt mycket....lol.
Den tar på ryggen, och sen vilka muskler du ytterligare kopplar in för att dra, kan du ju välja iom greppet, själv väljer jag same som Arne, för att använda mig av biccan då. Annars så väljer jag omvänt grepp, då tar det mer på underarmar. Men det väsentliga, den tar på ryggen. den rodden. och en bra ryggövning är det!!....(tycker jag).......*bs*
Med vänlig hälsning/
PS:
TS: variera är grejen, både köra rodd i kabelmaskin, och med stång!!!!.....kanske inte alltid tillsammans, kan ju varieras från pass till pass......Hepp.

Arne Persson
2015-08-30, 08:02
Arnes variant tar onödigt mycket på biceps, ingen bra ryggövningen i det hänseendet ..

Arnes variant tar inte alls speciellt mkt på biceps om man drar med rätt teknik. :)

robiiiinnnn
2015-08-30, 09:24
Arnes variant tar inte alls speciellt mkt på biceps om man drar med rätt teknik. :)

Angående den sittande rodden? Man börjar alltså i ett utsträckt läge och därefter lutar man sig något bakåt med ryggen när man kontraherar och drar ihop skulderbladen :)? Vad är mening med att man luta sig tillbaka något när man för rodden mot sig?

Arne Persson
2015-08-30, 09:58
Angående den sittande rodden? Man börjar alltså i ett utsträckt läge och därefter lutar man sig något bakåt med ryggen när man kontraherar och drar ihop skulderbladen :)? Vad är mening med att man luta sig tillbaka något när man för rodden mot sig?

Om du inte går precis förbi lodlinjen i slutdraget du så blir övningen obekväm plus att du måste sänka vikterna rejält vilket medför sämre ryggträning...

Matsa
2015-08-30, 11:23
Arnes variant tar inte alls speciellt mkt på biceps om man drar med rätt teknik. :)

Instämmer! Däremot är det en mycket bra övning för ryggen, det handtaget är riktigt skönt.

robiiiinnnn
2015-08-30, 11:35
Om du inte går precis förbi lodlinjen i slutdraget du så blir övningen obekväm plus att du måste sänka vikterna rejält vilket medför sämre ryggträning...

Tack! Hade faktiskt ingen aning, synd att man inte får lära sig sådant tidigare :D

Arne Persson
2015-08-30, 15:36
Instämmer! Däremot är det en mycket bra övning för ryggen, det handtaget är riktigt skönt.

Ett utmärkt handtag faktiskt. Just det handtaget är prototypen i rostfritt... :)

Arne Persson
2015-08-30, 15:37
Tack! Hade faktiskt ingen aning, synd att man inte får lära sig sådant tidigare :D

Jag har lärt ut denna självklarhet i snart hundra år på bl.a mina kurser...:d

Vakten
2015-08-30, 16:42
Jag har lärt ut denna självklarhet i snart hundra år på bl.a mina kurser...:d

Vad tycker du om Bench Pull som skidåkarna verkar vara sålda på. Kan du se nåt som man tillför med den övningen vad gäller muskelaktivering, bortse från allt besvär med att sätta upp bänk, pallar mm jämfört med att köra sittande rodd eller skivstångsrodd?

cero
2015-08-30, 16:54
Vad tycker du om Bench Pull som skidåkarna verkar vara sålda på. Kan du se nåt som man tillför med den övningen vad gäller muskelaktivering, bortse från allt besvär med att sätta upp bänk, pallar mm jämfört med att köra sittande rodd eller skivstångsrodd?

Med hantlar för längre ROM. :thumbup:

Vakten
2015-08-30, 16:56
Med hantlar för längre ROM. :thumbup:

Utveckla gärna svaret, vad innebär längre ROM.

Rahf
2015-08-30, 16:59
Längre range of motion, alltså rörelsebana.

cero
2015-08-30, 17:00
Längre rörelsebana. Kör du liggandes på mage med en stång under dig så kan det bli svårt att klämma ihop skuldrorna ordentligt i toppläget. Det är viktigt att man verkligen sträcker ut skuldrorna i bottenläget och sedan klämmer ihop dem igen.

Vakten
2015-08-30, 17:07
Tack för svaren Rahf och cero.

Längre rörelsebana. Kör du liggandes på mage med en stång under dig så kan det bli svårt att klämma ihop skuldrorna ordentligt i toppläget. Det är viktigt att man verkligen sträcker ut skuldrorna i bottenläget och sedan klämmer ihop dem igen.

Ok, nu förstår jag varför de har byggt en specialbänk i videoklippet så att den som utför övningen inte når ner till stången.

cero
2015-08-30, 17:12
Precis. :)

http://i.ytimg.com/vi/e8rBQxTHC5M/maxresdefault.jpg

Där missar man lite av rörelsen när stången tar emot underdelen av bänken, men man får ett bra utsträck i botten i alla fall. Hantlar är som sagt perfekt då rörelsebanorna hamnar på sidorna av bänken.

Vakten
2015-08-30, 17:21
Precis. :)

http://i.ytimg.com/vi/e8rBQxTHC5M/maxresdefault.jpg

Där missar man lite av rörelsen när stången tar emot underdelen av bänken, men man får ett bra utsträck i botten i alla fall. Hantlar är som sagt perfekt då rörelsebanorna hamnar på sidorna av bänken.

Grabben på bilden verkar inte vara någon skidåkare så övningen har flera utövare än skidnissar.

Bärsärk
2015-08-30, 19:18
Bänken ser bara ut att vara i vägen

bighulken
2015-08-30, 19:27
Grabben på bilden verkar inte vara någon skidåkare så övningen har flera utövare än skidnissar.

Jo du!!....
Månge bänkare(som jag också är)...som kör denna sälrodd, för att stärka upp ryggen, inför bänkandet!!!!..........Hepp.

Man lyfter ju med triccan å ryggen.......hepp....sen lite bröst......vad gäller bänkpress.......Hepp.
sen har vi andra stänger också, för att kunna komma upp längre, så att vi drar ihop skuldrorna........stång med urgröpning.

F Ultra
2015-08-30, 19:31
Har man tur och gymmet även har en sk Cambered Bar (vet inte vad den heter på svenska) så kan man köra med den och få utökat ROM om man inte vill köra med hantlar.

https://elitekinetics.files.wordpress.com/2011/11/cambered-bar.jpg

Arne Persson
2015-08-30, 19:53
Har man tur och gymmet även har en sk Cambered Bar (vet inte vad den heter på svenska) så kan man köra med den och få utökat ROM om man inte vill köra med hantlar.

https://elitekinetics.files.wordpress.com/2011/11/cambered-bar.jpg

Hur ger denna utökat ROM? Den borde snarare inskränka på utsträckningen...?

cero
2015-08-30, 20:01
Hur ger denna utökat ROM? Den borde snarare inskränka på utsträckningen...?

http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CMBLyingRow.gif

Bara att höja upp bänken ytterligare.

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CamberedBarLyingRow.html

EDIT: Det var då självaste fan, jävla bilder som inte fungerar.

Arne Persson
2015-08-30, 20:56
http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CMBLyingRow.gif

Bara att höja upp bänken ytterligare.

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CamberedBarLyingRow.html

EDIT: Det var då självaste fan, jävla bilder som inte fungerar.

Jo, men då ger ju knappast denna anordning självt något utökat ROM, snarare minskat dito.
Filmen visar ju en helt annan konstruktion.

hurril
2015-08-30, 21:04
Kör stångrodden som en sittande rodd och böj dig ordentligt framåt med nästan raka ben. Håll benens vinkel, backa bakåt med röven, låt stången möta buken under naveln. Profit.

PureWhey
2015-08-31, 14:17
f3CqTvPls_Q?t=29s

F Ultra
2015-08-31, 20:49
Jo, men då ger ju knappast denna anordning självt något utökat ROM, snarare minskat dito.
Filmen visar ju en helt annan konstruktion.

Beror på att jag tog en dålig bild, stången som de har i länken till ExRx är bättre. Min bild är upp och ner, och så håller man i de små handtagen där man också sätter skivorna.

Arne Persson
2015-08-31, 23:46
Beror på att jag tog en dålig bild, stången som de har i länken till ExRx är bättre. Min bild är upp och ner, och så håller man i de små handtagen där man också sätter skivorna.

Det blir ju samma problem oavsett hur man håller i den... :)

F Ultra
2015-09-01, 21:05
Det blir ju samma problem oavsett hur man håller i den... :)

Ja det var liksom mer tänkt att bli en bild på en sådan som syns på filmen från ExRx men hittade ingen lämplig när jag googlade lite snabbt :cryout:

Matsa
2015-09-03, 15:30
kiDxlwRbIqw

Körde precis tio set med samma utförande som Arne visar i filmen. Känner inte speciellt mycket i biceps, ryggen däremot känns som om den ska explodera.

:)

Arne Persson
2015-09-03, 15:45
Körde precis tio set med samma utförande som Arne visar i filmen. Känner inte speciellt mycket i biceps, ryggen däremot känns som om den ska explodera.

:)

Vilket jag, såklart, ber om ursäkt för... :)

cero
2015-09-03, 15:47
Arne, har du något klipp med tunga skivstångsroddar?

StarkaUlf
2015-09-03, 15:56
Arne, har du något klipp med tunga skivstångsroddar?

Jag väntar fortfarande ivrigt på stångcurlsvideon som det pratades om för några månader sen :D

Testade även jag roddvarianten från videon. Fantastiskt bra kändes den, betydligt bättre än alla jag har kört. (Kör dock med två enhands-handtag)

Arne Persson
2015-09-03, 15:57
Arne, har du något klipp med tunga skivstångsroddar?

Jag har ett gammalt med 80 kg och lite överdrivet ROM för att visa högsta ytterläget. Jag kör det i smithmaskinen för att bekvämt kunna haka av och på skivstången. :)

Arne Persson
2015-09-03, 16:00
Jag väntar fortfarande ivrigt på stångcurlsvideon som det pratades om för några månader sen :D

Testade även jag roddvarianten från videon. Fantastiskt bra kändes den, betydligt bättre än alla jag har kört. (Kör dock med två enhands-handtag)

Tack! :)
bicepsvideos lär dröja till jag åtminstone klarar 40 kgs hanteln i preachercurl med Fat Grip Extreeme... :)

cero
2015-09-03, 16:03
Jag har ett gammalt med 80 kg och lite överdrivet ROM för att visa högsta ytterläget. Jag kör det i smithmaskinen för att bekvämt kunna haka av och på skivstången. :)

Blir det inte bättre rörelsebana med en fri skivstång? Går ju enkelt att ställa av på en låda eller liknande.

Arne Persson
2015-09-03, 16:12
Blir det inte bättre rörelsebana med en fri skivstång? Går ju enkelt att ställa av på en låda eller liknande.

När jag körde fritt så upplevde jag, eftersom jag stod på en hög låda, problem speciellt vid avslutet med stången.

cero
2015-09-03, 16:16
När jag körde fritt så upplevde jag, eftersom jag stod på en hög låda, problem speciellt vid avslutet med stången.

Korta ben och långa armar? Eller varför behöver du stå på en låda?

StarkaUlf
2015-09-03, 16:20
Tack! :)
bicepsvideos lär dröja till jag åtminstone klarar 40 kgs hanteln i preachercurl med Fat Grip Extreeme... :)

Den som väntar på något gott... :)

PureWhey
2015-09-03, 17:42
Korta ben och långa armar? Eller varför behöver du stå på en låda?

Bra stretch och liknande som Arnold kör antar jag.

Arne Persson
2015-09-03, 17:59
Korta ben och långa armar? Eller varför behöver du stå på en låda?

För att sträcka ut ordentligt i bottenläget utan att viktskivorna slår i golvet.

filmjölk
2015-09-03, 18:18
Tack! :)
bicepsvideos lär dröja till jag åtminstone klarar 40 kgs hanteln i preachercurl med Fat Grip Extreeme... :)

Dvs. aldrig då? Jag gillar dig Arne, men du är 40+ och vägrar att dopa dig, så det där kommer förbli en önskedröm:)

Arne Persson
2015-09-03, 20:11
Dvs. aldrig då? Jag gillar dig Arne, men du är 40+ och vägrar att dopa dig, så det där kommer förbli en önskedröm:)
57 snarare... :)
Har klarat 38 kg hittills... Så helt omöjligt är det nog inte inom en ganska snar framtid...? ;) :d

exevision
2015-09-05, 06:07
Dvs. aldrig då? Jag gillar dig Arne, men du är 40+ och vägrar att dopa dig, så det där kommer förbli en önskedröm:)
In your face: :D

57 snarare... :)
Har klarat 38 kg hittills... Så helt omöjligt är det nog inte inom en ganska snar framtid...? ;) :d

filmjölk
2015-09-05, 12:08
In your face: :D

:) Vi får se.

exevision
2015-09-05, 14:01
:) Vi får se.

Jag hejar på Arne och hoppas han gör en ordentligt försök! :)