handdator

Visa fullständig version : Axelpress


Arnoldski
2015-08-28, 13:50
Tjenis,

Jag har aldrig ritkgt blivit kompis med axelpressar. Den största orsaken är dålig rörlighet i axlar och bröstrygg, med konsekvensen att jag har svårt att få underarmarna i lod när överarmarna är i korrekt position, utan att möte med kraftig svank.

Min fråga blir nu (och jag övar rörlighet parallellt för att förbättra det problemet):

-är det er uppfattning att jag kan få i princip lika bra träning om jag sätter mig i en lutande bänk (med ryggstödet väldigt brant, men inte 90 grader), som om jag satt i 90 grader eller stod upp?

Jag inser att jag kopplar in bröst mer vilket jag helst vill undvika, men det känns helt enkelt påfrestande i korsryggen på ett negativt sätt.

Om svaren bli att jag ändå ska köra med helt vertikal överkropp -och givet mina begränsningar, tror ni sittande med ryggstöd, sittande utan ryggstöd eller stående är skonsammast för ryggen?

TAckåbock

DonFlex
2015-08-28, 14:12
Du kopplar inte in något nämnvärt bröst när du jobbar ovanför huvudet, så trivs du sittande med svag lutning så kör så. Personligen tränar jag aldrig pressar över huvudet, de behövs inte för att bygga muskler, men vill du bli stark i pressar, så måste du träna det förstås. Sidolyft med raka armar och lyft framåt med neutraltgrepp är det jag tränar, sedan blir det lite vid hantelpressen + baksida, du behöver inte mer övningar för axlar. Detta finns nog många som inte håller med om :)

Agitator
2015-08-28, 15:37
Ifall du nojar över att det kopplar in bröst. Kör axlarna samma dag som du tränar bröst och se en lätt vinklad bänk som extrem vinkel snebänk. Axlarna får jobba, så oroa dig inte över några 10 tals grader hit eller dit.

Rolfarsson
2015-08-29, 00:21
Ja, dina triceps och främre delta kommer att tränas lika hårt.
Om jag inte missminner mig så visade en EMG studie som jag läste för länge sedan att främre delta hade en högre aktivitet i högt lutande pressar än vertikala, jag hittar den dock inte.
Och är ditt mål f.ö endast hypertrofi så behöver du inte pressa vikter ovanför huvudet, dom främre huvudena får mer än nog i din bröstträning, triceps har en högre aktivitet i bröstpressar och dom laterala huvudena tränas bäst i abduktioner (sidolyft).

Slaxes
2015-08-29, 13:58
Min ländrygg kan ofta ta lite stryk vid stående pressar. Pressarna ger dig dock trapezius en bra omgång vilket är riktigt snyggt för ryggtavlan.

Gerdler
2015-08-29, 18:23
Jag har liknande problem. Axlarna har aldrig mått bättre sen jag slutade med vertikala pressar. De växer bra ändå. Ser till att baksida axlar också får stimulans så går det fint.

Jag gick till sjukgymnast för mina axelproblem och han sa i princip att jag inte har utrymme i axelleden för att pressa ovanför huvudet. Jag hoppas ju att det är ett rörlighetsproblem så att jag kan träna bort problemen med tiden men jag har försökt i några omgångar utan att lyckas och det är 2.5 år sedan jag fick det rådet och än så länge så kan jag inte pressa rakt upp. Jag kan leva utan att kunna militärpressa men det hade varit kul att ge sig på lite olympiska lyft igen. Hoppas du lyckas med din rörlighetsträning.

therunningman
2015-08-29, 18:50
Låter som du har för svaga utåtrotatorer i rotatorkuffen samt eventuellt inte kan koppla ur dina inåtrotatorer utan kopplar på dem med.

Stretching (av kuffen) kanske inte är rätt väg att gå. Ökad styrka och trygghet i leden kommer ge ökad rörlighet.