handdator

Visa fullständig version : Hur börja konditionsträna?


Milad
2015-08-28, 00:54
Hej,
Jag skulle vilja börja med konditionsträning. Helst jogga eftersom det är så enkelt att bara ta på sig skorna och dra ut och springa.
Anledningen till att jag vill börja konditionsträna är att jag har genetisk blodbrist och skulle på så sätt vilja förbättra min syretransport. Så att jag kan minska min trötthet på dagarna!

Problemet är bara att jag HATAR att jogga. Samt att jag oftast får problem med mina benhinnor.

Har ni några tips på hur man gör det kul? Samt tips på skor?

Nyland
2015-08-28, 04:46
Har ni några tips på hur man gör det kul?

Detta funkar för mig:
1. Lyssna på musik/ljudbok/podcast
2. Kör kortare, mer intensiva pass (intervaller)

Samt att jag oftast får problem med mina benhinnor.

Börja väldigt lugnt och öka distans/intensitet med tiden så att kroppen vänjer sig. Börjar det göra ont så var inte macho utan gå resten av passet och vila eventuellt från löpningen ett tag, det lönar sig i längden.

Samt tips på skor?

Enklaste sättet är nog att gå in i en sportbutik och fråga om hjälp, det är ju deras jobb. Löplabbet är bra men det funkar nog på de flesta ställen.

Notten
2015-08-28, 07:00
Precis som Nyland säger så börja försiktigt och ge kroppen tid att anpassa sig.
Det är OK att gå eller jogga 1km första passet, man måste inte öppna med att köra milen på 33minuter som alla på internet gör.

Börja inte springa direkt när du kommer utanför porten utan planera din löpslinga så att du börjar med att gå några minuter till startpunkten och slutar på en plats där du får 5-10 minuters promenad hem.
Inga revolutionerande tips med uppvärmning och nedvarvning men det är något jag har varit dålig på när det gällt löpning och
jag upplever att det gör skiten mycket mindre slitsam :)

Old Nick
2015-08-28, 07:19
Problemet är bara att jag HATAR att jogga.

Då är det lika bra att du försöker hitta någonting annat att göra.

BoBBoLoVe
2015-08-28, 08:11
Hej!

Jag brukade också hata att jogga och fick alltid ont i benhinnorna när jag sprang, samma sak varje gång.

Då jag tidigare i år skaffat ortopediska inlägg till mina OL-skor för lyftningen och märkt hur väl det fungerade så beställde jag nyligen ett par inlägg till mina löparskor då jag ville börja konditionsträna. Känslan och löpstegen är fantastiskt mycket skönare med inläggen. Jag suger fortfarande på att springa men nu är det min ork och kondition som sätter stopp och inte nån smärta i smalben eller knä. Det har plötsligt blivit roligt att springa igen!

Kan vara värt att kolla upp i alla fall.

Beemel
2015-08-28, 08:43
Fick alltid strul med benhinnorna, Men efter att jag fick ett tips (här på kolo har jag för mig) med en övning som hjälpte mot detta så har jag inte haft några problem. Ingen aning om det funkar för dig, men kan vara värt att prova.

Det är enkelt.

Ligg eller sitt.
Spänn underbenet genom att försöka vinkla foten uppåt, tänk att tårna ska försöka nudda smalbenet. spänn så hårt du kan, Efter ganska kort tid börjar det kännas rejält i framsidan på smalbenet. Håll kvar och spänn så länge du orkar, även om späningen avtar med tiden så ska du hela tiden sträva efter att spänna så jäkla hårt du bara orkar. Jag brukar köra 5 minuter och jag kan meddela att dessa 5 minuter känns som en timme.... Det kommer att göra ont (mjölksyreliknande sveda smärta) och är galet jobbigt.

Jag gjorde denna övning till att börja med morgon och kväll. och numera gör jag den kanske någon gång i veckan. Har inte haft några som helst känningar av benhinnorna sen jag började med denna. Så värt ett försök kanske?

arthax
2015-08-28, 08:45
Fick alltid strul med benhinnorna, Men efter att jag fick ett tips (här på kolo har jag för mig) med en övning som hjälpte mot detta så har jag inte haft några problem. Ingen aning om det funkar för dig, men kan vara värt att prova.

Det är enkelt.

Ligg eller sitt.
Spänn underbenet genom att försöka vinkla foten uppåt, tänk att tårna ska försöka nudda smalbenet. spänn så hårt du kan, Efter ganska kort tid börjar det kännas rejält i framsidan på smalbenet. Håll kvar och spänn så länge du orkar, även om späningen avtar med tiden så ska du hela tiden sträva efter att spänna så jäkla hårt du bara orkar. Jag brukar köra 5 minuter och jag kan meddela att dessa 5 minuter känns som en timme.... Det kommer att göra ont (mjölksyreliknande sveda smärta) och är galet jobbigt.

Jag gjorde denna övning till att börja med morgon och kväll. och numera gör jag den kanske någon gång i veckan. Har inte haft några som helst känningar av benhinnorna sen jag började med denna. Så värt ett försök kanske?

Bra tips! Ska testas!

Shqypnia
2015-08-28, 09:04
Springa med partner eller vän är kul!

Termy
2015-08-28, 09:18
Stå på en crosstrainer samtidigt som man kollar på nån rolig serie på surfplattan är kul :)

Bryggare
2015-08-28, 09:51
Stå på en crosstrainer samtidigt som man kollar på nån rolig serie på surfplattan är kul :)

Håller med. Dessutom är det väldigt skonsamt. Men nu ville han ju jogga.

1x0
2015-08-28, 11:04
Orkar inte börja googla nu; lånar tråden lite fort:

Kan man få bättre sömn av konditionsträning? Jag kör endast promenader och styrketräning men sover riktigt dåligt periodvis. Någon med erfarenhet?

Ska läsa på lite när jag kommer hem. Blir kanske att prova lägga in 2 intervallpass per vecka och utvärdera efter en månad.

Springer eller styrketränar jag <4h innan läggdags klarar jag inte somna på flera timmar pga uppe i varv. ;P