handdator

Visa fullständig version : Nya Milleniumboken är här!


leo1
2015-08-27, 19:45
http://www.svd.se/kritikernas-dom-over-nya-millennium-boken/#sida-1

Vad tror ni? Milleniumtrilogin måste ha varit den största svenska försäljningssuccen någonsin?

Jag har inte hängt med i alla svängar. Det har ju pratats om att Stieg Larsson hade en fjärde bok halvskriven. Är det den som kommit ut nu?

Vad hände med bråket mellan släktingarna? Vem får intäkterna från nya boken?

Vem hinner först med en recension här?

Rahf
2015-08-27, 20:09
Hur mycket skit kommer spökförfattaren få?

kaer
2015-08-28, 08:27
Vad hände med bråket mellan släktingarna? Vem får intäkterna från nya boken?

Är det inte så att expo (som Stief Larsson grundade) ska få inkomsterna?
Även om jag gissar att varken förlag eller David Lagercrantz går helt lottlösa ur det.

Tomas W
2015-08-28, 10:13
Har bestämt mig för att inte läsa den som liten protest emot att man fortsätter på avlidnas författares verk, svårt att tänka mig att finns någon större tanke bakom boken än ekonomisk. Inte direkt så Lagercrantz kände ett kall att han bara måste skriva en fortsättning på boken utan tror mer är förlaget/familjen bakom som önskade sig fler böcker i serien.

Men den kommer garanterat bli en av de mest lästa böckerna detta året.

JHilding
2015-08-28, 10:32
http://www.svd.se/kritikernas-dom-over-nya-millennium-boken/#sida-1

Vad tror ni? Milleniumtrilogin måste ha varit den största svenska försäljningssuccen någonsin?

Jag har inte hängt med i alla svängar. Det har ju pratats om att Stieg Larsson hade en fjärde bok halvskriven. Är det den som kommit ut nu?

Vad hände med bråket mellan släktingarna? Vem får intäkterna från nya boken?

Vem hinner först med en recension här?

Tror Stieg påbörjade en fjärde bok, åtminstone hade han mer material skrivet. Hans tjuriga sambo sitter dock och håller på det och vill inte dela med sig. Nya boken har Lagercrantz skrivit helt själv.

Är rätt sugen på att läsa den, vet inte om jag är för eller mot att en ny bok släpps.

leo1
2015-08-28, 10:33
Har bestämt mig för att inte läsa den som liten protest emot att man fortsätter på avlidnas författares verk, svårt att tänka mig att finns någon större tanke bakom boken än ekonomisk. Inte direkt så Lagercrantz kände ett kall att han bara måste skriva en fortsättning på boken utan tror mer är förlaget/familjen bakom som önskade sig fler böcker i serien.

Men den kommer garanterat bli en av de mest lästa böckerna detta året.

Bra tanke. Sen känns det inte så intressant vad Lisbeth Salander gör när det inte är Stieg Larsson som sitter bakom spakarna.

Alexton
2015-08-28, 10:34
Kommer helt klart läsa den även om jag tyckte att de tidigare böckerna var rätt taffligt skrivna (språkmässigt inte innehåll). Däremot lär det dröja en stund pga backlog av böcker som fått lida.

Ska bli intressant att se om han försöker kopiera sättet Larsson skriver på eller om han kör sitt egna race.

hahavaffan
2015-08-28, 12:04
Köpte den igår på ICA, så vi får se.

martikainen
2015-08-31, 06:40
Köpte den igår på ICA, så vi får se.

Samma här, får skippa kvällsstunden med House Of Cards ett par veckor nu :)

Tomas W
2015-10-14, 17:37
Några som läst klart den och kan ge recension?

Ska komma två till i serien http://www.dn.se/kultur-noje/fler-bocker-i-millenniumserien/.

leo1
2015-10-14, 21:33
Jag tycker hursomhelst att det är genomruttet av Norstedts förlag att spinna vidare på det här efter Stieg Larssons död men det är väl så det går till. Antar att den ursprunglige mannen bakom James Bond inte lever längre osv osv.

Loke
2015-10-14, 21:38
Vad är problemet med att man fortsätter med ny författare? Det är väl inte konstigare än typ fan fiction och sånt. Tänk om inget nytt fick göras bara för att ursprungliga författaren var död, det vore tråkigt.

leo1
2015-10-14, 22:19
Jag tänker på att det är Stieg Larssons verk och karaktärer. Men å andra sidan så var det Norstedts som publicerade böckerna. Han blev ratad av andra förläggare innan.

leo1
2019-01-17, 21:33
Och nu är en film gjord efter boken.


https://www.imdb.com/title/tt5177088/

Men på engelska finns bara en film innan i bokserien, den med Daniel Craig. Så dom hoppar över 2 böcker och gör en film som inte påminner så mycket av boken:

"Filmen bygger på David Lagercrantz bok ”Det som inte dödar oss”, men skiljer sig på väldigt många sätt från den."

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/21z4Or/claire-foy-om-att-ta-over-rollen-som-lisbeth-salander-ingen-skadespe

Men skitsamma :d nån som sett filmen?

Lafayette
2019-01-17, 21:37
Jag har. Den var totalt värdelös. Absolut ingenting fungerade i filmen.

delta_mats
2019-01-17, 22:01
Jag har. Den var totalt värdelös. Absolut ingenting fungerade i filmen.

Vad var det som inte fungerade?

Lafayette
2019-01-17, 22:08
Manuset var uselt. Även Claire Foy som Salander, relationen mellan Erika och Mikael fungerade inte, att de castar talanglösa Sverrir Gudnasson som Blomkvist när han ser yngre ut än Foy, att de gjorde Salander till en action-figur och filmen som en Bond/Bourne-film och Svensk-dialekterna var hemska. Listan fortsätter.. till och med musiken var märklig och dålig.

leo1
2019-01-18, 17:39
För mej så sitter det väldigt hårt märkte jag att Nykvist är Blomqvist och Rapace är Salander. Filmen kändes urholkad. Den första engelska versionen med Craig är mycket bättre. Den är ju tom bra!

Edit:

Jäklar vilken hype det måste varit för den engelska verisionen. 5 miljoner visningar på trailern.

WVLvMg62RPA

Lafayette
2019-01-18, 18:40
Den var helt ok. Fincher gjorde så gott han kunde med den mediokra boken.

Älskar Salander, en av mina favoritkaraktärer. Synd att de sjabblar bort det, Spiders Web floppade stenhårt och nu lär det inte komma fler filmatiseringar.

Lafayette
2019-01-18, 18:44
Jag tycker för övrigt det är rätt intressant med tvisten mellan Larssons bröder och hans sambo Eva Gabrielsson. Hon får inte ärva rättigheterna till succen efter hans död för de inte var gifta. Såg henne i Skavlan, jäklar vilken purken tant. :P

King Grub
2019-01-18, 19:11
Såg den i dag. Helt okej som sagt. Inte tråkig i alla fall.

leo1
2019-01-18, 19:40
Den var helt ok. Fincher gjorde så gott han kunde med den mediokra boken.

Älskar Salander, en av mina favoritkaraktärer. Synd att de sjabblar bort det, Spiders Web floppade stenhårt och nu lär det inte komma fler filmatiseringar.

Den svenska Män som hatar kvinnor måste vara en av de bästa actionfilmerna någonsin, det finns ju inte så många.

Lafayette
2019-01-18, 19:52
Första filmen är bra. De två andra, not so much.

Denna scenen skrattade jag gott åt, rekord i uselhet och dåligt skådespeleri.:d

tURcOR9dfKA

Ett Orm
2019-01-18, 22:28
Boken var iaf helt ok. Kanske ska spana in dilmen också.