handdator

Visa fullständig version : Spärrat konto på Swedbank


Paperbasket
2015-08-26, 18:58
Undrar om det finns andra som varit med om samma problem som mig själv och har lite input att ge.

För några dagar sedan märkte jag att det inte gick att betala med mitt kort. Ringde in till Swedbank och blev meddelad att Swedbank Säkerhet har spärrat kortet.

"Varför?"

"Det vet vi inte"

Efter någon dag fick jag ett brev där det stod att på grund av för många inbetalningar (tradera och blocket) så har mitt konto spärrats och är under utredning. Jag har skickat in brev med namn/adresser till de som betalat in på kontot.

Frågan är dock, vilket ingen ger mig svar på, hur länge får de ha kontot spärrat? Det är mitt lönekonto vilket jag även använder till att betala räkningar, lån och hyra med.

Kan inte röra pengarna, överföra dem eller något alls.

Ringer man så får man i princip svaret "Fuck you, please come again".

4623
2015-08-26, 19:00
Prata med din bankman?

Paperbasket
2015-08-26, 19:15
Prata med din bankman?

Ja, hon får inte reda på mer än mig i princip. Kunde inte heller ge mig några svar.

hahavaffan
2015-08-26, 19:23
Om dom inte fixar det snabbt, byt bank direkt. Jävla pajaser.

4623
2015-08-26, 19:25
Ja, hon får inte reda på mer än mig i princip. Kunde inte heller ge mig några svar.

Okej, uselt. Gör som hahavaffan skriver, byt bank direkt. Oavsett. Swedbank suger. Till och med värre än Nordea.

DekeThornton
2015-08-26, 19:31
Att kontot är spärrat är för att Swedbank, eller polisen, eller skatteverket, misstänker att kontot används för penningtvätt eller annan olaglig verksamhet. Det hjälper inte att byta bank eftersom alla banker följer samma regelverk.

4623
2015-08-26, 19:35
Att kontot är spärrat är för att Swedbank, eller polisen, eller skatteverket, misstänker att kontot används för penningtvätt eller annan olaglig verksamhet. Det hjälper inte att byta bank eftersom alla banker följer samma regelverk.

Det förstår han nog. Men är väl inte direkt det som är problemet här.

Paperbasket
2015-08-26, 19:40
Jag kommer att byta bank efter det här, eller ja direkt. Problemet är att även om jag byter bank så är pengarna fast på kontot i Swedbank.

Tycker det är bra att man uppmärksammar om konstiga saker sker med konton. MEN det hade varit bra med en "heads up". En dag så var skiten spärrad och ingen information får man heller. Jag vet inte om kränkt är rätt ord men jag är helt förlamad. Kan inte köpa mat, tanka, betala räkningar etc.

Nu har jag förvisso släktingar och fru så det funkar ju ändå. Men tänk om så inte var fallet.

Jens.Andersson
2015-08-26, 19:48
JProblemet är att även om jag byter bank så är pengarna fast på kontot i Swedbank.

Problemet är att det spelar ingen roll vilken bank du har. Ett privatkonto får max 10-50k i en, kanske 2 betalningar varje månad. Ploppar det in tusenlappar lite då och då och det inte är ett företagskonto kommer du alltid få kontot fryst i väntan på utredning oavsett vilken bank du har.

ceejay
2015-08-26, 19:48
Vilka jävla kuksugare. De har fan inte med o göra hur mycket man handlar och säljer privat. Helt sjukt att storebror ska behöva kolla in en sådär.

hahavaffan
2015-08-26, 19:51
Problemet är att det spelar ingen roll vilken bank du har. Ett privatkonto får max 10-50k i en, kanske 2 betalningar varje månad. Ploppar det in tusenlappar lite då och då och det inte är ett företagskonto kommer du alltid få kontot fryst i väntan på utredning oavsett vilken bank du har.Inte hos Handelsbanken, iaf inte om man har någorlunda bra kontakt med sin kontaktperson. Om detta vore allmän praxis så hade mitt konto stängts många gånger under dom senaste 15 åren. Edit: Förvisso sker de flesta insättningarna från andra Handelsbanken-konton, vilket kanske reser färre varningsflaggor?

4623
2015-08-26, 19:51
Har kompisar som omsätter miljoner på sina konton. Aldrig blivit frysta.

Jens.Andersson
2015-08-26, 19:53
Inte hos Handelsbanken, iaf inte om man har någorlunda bra kontakt med sin kontaktperson. Om detta vore allmän praxis så hade mitt konto stängts många gånger under dom senaste 15 åren.

Det gäller alla banker men sedan kanske de är mer eller mindre petiga. Regelbunden försäljning måste deklareras och försäljning över ett visst belopp per år måste skattas.

King Grub
2015-08-26, 19:53
Håll pengatvätten till obskyra utländska offshorekonton.

DekeThornton
2015-08-26, 19:57
Inte hos Handelsbanken, iaf inte om man har någorlunda bra kontakt med sin kontaktperson. Om detta vore allmän praxis så hade mitt konto stängts många gånger under dom senaste 15 åren. Edit: Förvisso sker de flesta insättningarna från andra Handelsbanken-konton, vilket kanske reser färre varningsflaggor?

Så fick ju handelsbanken böta 35 miljoner i våras också.

http://www.svd.se/nollkoll-pa-penningtvatt-pa-nordea

Problemet är att den penningtvättslagstiftning som infördes efter 9/11, lägger ett mycket stort ansvar på bankerna att kontrollera sina kunders förehavanden.

Jag tror att penningtvättärenden brukar skötas centralt och inte lokalt av bankerna, så det kan vara en ide att försöka kontakta Swedbank centralt och inte bara lokalkontoret för att försöka få besked om hur ärendet fortlöper.

Paperbasket
2015-08-26, 20:35
Min kontakt på lokala kontoret försökte att få mer information om utredningen, tid etc. Fick dock inga nyttiga svar mer än att det tar den tid det tar.

Borde väl finnas någon tidsgräns dock när det handlar om en persons inkomst och levebröd.

Det är ju inte så att jag kommer uppta köp/sälj på Tradera igen i den skalan jag haft på sistone iallafall.

påven
2015-08-26, 20:44
Vad har du sålt på tradera som genererar såna stora inkomster

C h r i s
2015-08-26, 22:44
Inte hos Handelsbanken, iaf inte om man har någorlunda bra kontakt med sin kontaktperson. Om detta vore allmän praxis så hade mitt konto stängts många gånger under dom senaste 15 åren. Edit: Förvisso sker de flesta insättningarna från andra Handelsbanken-konton, vilket kanske reser färre varningsflaggor?

Det är ju inte konstigt eftersom Handelsbanken suger när det kommer till att förhindra penningtvätt.

TS. Var istället glad att din bank tar penningtvätt på allvar till skillnad från Nordea och Handelsbanken som likt pajasar släppt igenom det mesta, som DekeThornton nämnt. Dvs, ingen bra anledning till att byta bank.

Paperbasket
2015-08-27, 06:11
Det var inte summorna i sig som genererade en utredning utan antalet insättningar. Enligt min bankkontakt. Jag köper billigt och säljer dyrare, oftast på auktioner som går ut tidigt på morgonen eller mitt på natten.

Visst är det bra att de tar penningtvätt på allvar. Men man blir så förbannad när hela ens konto blir fryst och här står man utan tillgång till pengar.

MasterChief
2015-08-27, 06:28
Det var inte summorna i sig som genererade en utredning utan antalet insättningar. Enligt min bankkontakt. Jag köper billigt och säljer dyrare, oftast på auktioner som går ut tidigt på morgonen eller mitt på natten.

Visst är det bra att de tar penningtvätt på allvar. Men man blir så förbannad när hela ens konto blir fryst och här står man utan tillgång till pengar.

Ok, det kan klassas som näringsverksamhet och det ska det skattas för. Skatteverket följer både Tradera och Blocket.

Läs denna artikel tex och sista stycket är kanske relevant? Mer finns ju såklart att läsa på Skatteverket.

"Skatt vid försäljningar på sajter som Tradera och Blocket kan dock bli aktuella om man regelmässigt köper och säljer varor där med vinst. Då är det inte längre fråga om enstaka affärer och tillgångarna har inte heller innehafts för personligt bruk."

http://www.skatter.se/?q=node/903

Paperbasket
2015-08-27, 06:57
Aaaah, tack. Ska läsa igenom det där. Inte tänkt en tanke på det. Började som en kul grej att fördriva lite tid med för att sedan rulla på lite mer.

Får kolla upp det där.

Mental
2015-08-27, 23:18
Aaaah, tack. Ska läsa igenom det där. Inte tänkt en tanke på det. Började som en kul grej att fördriva lite tid med för att sedan rulla på lite mer.

Får kolla upp det där.

Har du deklarerat och skattat på vinsten har du inget att oroa dig för.