handdator

Visa fullständig version : Träna muskel oavsiktligt två dar i rad (tresplit)


Mags
2015-08-26, 10:21
Träna muskel oavsiktligt två dar i rad (tresplit)
I och med en tråd nydligen (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222405) så började jag tänka på ett "problem" som jag upplevt.
Jag har kört tresplit (ppl) rätt länge nu, och gillar det, men något som är knepigt är hur det likväl blir en del överlapp mellan passen.

De jag tänker på är mest:

Pull och Legs: Hamstrings, lite framsida lår, mage.
Push och Pull: Laterala delts.

Hur tänker ni kring det här? Detta har lett till att jag kör ganska lite mark på pull-dagen och även framsida lår -dominanta böj på legs-dagen.
Axlarna verkar det inte vara något problem med, men eftersom det är den muskeln som släpar mest för mig (samt jag tycker är riktigt snygg he he) så vill man ju få ut den bästa träningen...

hugok
2015-08-26, 10:58
Jag kör alla muskler upp emot 30 dagar i rad avsiktligt så det finns fler faktorer som spelar in. Lateral delts t ex tränas ytterst sekundärt på push-dagen (gissar jag, du kan välja övningar så att den gör det). Så jag hade inte oroat mig.

Mags
2015-08-26, 11:02
Jag kör alla muskler upp emot 30 dagar i rad avsiktligt så det finns fler faktorer som spelar in. Lateral delts t ex tränas ytterst sekundärt på push-dagen (gissar jag, du kan välja övningar så att den gör det). Så jag hade inte oroat mig.

Fast det är just där på push-dagen jag brukar slänga in sidolyft! (i maskin, tio set)

Jag tänker att poängen med en split är att dela upp det så bra som möjligt, jag förstår ju också att man kan träna samma muskel många dagar i rad, men jag tycker det känns som det bästa är att låta dem vila ordentligt i nån dag mellan.

ARMSTARK
2015-08-26, 11:13
Det är ingen fara, du kommer alltid krocka lite med en tresplit för kroppen är inte byggd för en perfekt tresplit. Dock tål den mycket mer än man tror, speciellt om man kör tresplit med vilodag. Jag har kört tresplit utan vilodag i mer än ett halvår utan att träningen blivit lidande.

Mags
2015-08-26, 18:09
Det är ingen fara, du kommer alltid krocka lite med en tresplit för kroppen är inte byggd för en perfekt tresplit. Dock tål den mycket mer än man tror, speciellt om man kör tresplit med vilodag. Jag har kört tresplit utan vilodag i mer än ett halvår utan att träningen blivit lidande.



Okay, tack för svaret!

Men har du kört mest rodd och sånt, eller har du även prickat in muskler och köttat dem? Jag tänker även på att jag är lite mer mjäkig än de flesta tror jag (blir sjuk och sånt ofta) så jag är fortfarande lite orolig, men wth, får väl köra på.

Men borde man inte lägga sidolyft på push-dagen, tänker jag fel där?

ARMSTARK
2015-08-27, 07:31
Okay, tack för svaret!

Men har du kört mest rodd och sånt, eller har du även prickat in muskler och köttat dem? Jag tänker även på att jag är lite mer mjäkig än de flesta tror jag (blir sjuk och sånt ofta) så jag är fortfarande lite orolig, men wth, får väl köra på.

Men borde man inte lägga sidolyft på push-dagen, tänker jag fel där?

Jag kör sidolyft tillsammans med axlarna och chrugs tillsammans med ryggen. Det kan vara lite svårt att avgöra ibland men man får göra som det känns bäst för en själv.

Zantoz
2015-08-27, 23:03
Hade samma problem som dig.

Så här har jag byggt upp mitt PPL schema.
Jag tränar varje dag och rullar passen så som jag visar längst ner.


Pass A
Bänkpress
Millitärpress
Sidlyft
Triceps


Pass B1
Knäböj
Bencurl Baksida
Vader

Mage
Två raka
En sida


Pass B2
Knäböj
Utfall
Bencurl Baksida
Vader

Mage
Två raka
En sida


Pass B3
Bencurl Baksida
Vader

Mage
Två raka
En sida


Pass C1
Chins
Rodd
Shrugs
Biceps
Underarmar


Pass C2
Mark
Chins
Bakre axlar
Biceps
Underarmar


Pass C3
Mark
Rodd
Shrugs
Bicebs
Underarmar


A-B1-C1-A-B2-C1-A-B3-C2-A-B3-C3

drkrupp
2015-08-28, 19:30
Jag kör Pull/Push/Legs/Vila och tycker inte det krockar.

mikaelj
2015-08-31, 12:28
Jag tränar bänkpress varje pass, vilket oftast blir flera dagar i rad. Biceps också. Även rhomber och traps.

Vad skulle vara det negativa med att träna ofta?