handdator

Visa fullständig version : Från deff till clean bulk när?


Brolle81
2015-08-26, 09:50
Finns säkert någon tråd om detta men försöker ändå då jag inte hitta något konkret. Har googlat runt lite och det verkar som om att mellan 10-14 % kroppsfett är det rätt optimalt att vända om man har för avsikt att lägga på mer muskler under en period.

Frågan är dock läste i någon gammal tråd här där det debatterades och vart väldigt splittrat. Bör jag smyga upp mot kaloribalans i 1-2 veckor för att sen stanna på balans i 1-2 veckor för att sen smyga upp mot kanske ett överskott a 200 över balans. Jag är inte ute efter att tävla eller bli monster stor utan bara få mer massa men med minimal fett ökning. Vill inte över några omständigheter gå över 15% som jag inte ens är nere på än för övrigt.

Just nu ligger jag strax över 16% enligt personen som mätte mig (4punkts kaliper harpender tång). Känns högt då jag mina ådror börjar komma fram rätt bra samt att magmusklerna börjar se okej ut (liten bulle under naveln än) när jag tänker på hållning.

z_bumbi
2015-08-26, 10:58
Efter avslut på deffen så ligg kvar på den kalorinivån i ca 2 veckor. Höj sedan med 500 kcal och ligg på den nivån tills du märker att du börjar minska i vikt (det kan gå ganska så snabbt), att träningen börjar gå segare eller att du vill öka i snabbare takt. Då höjer du med 500 kcal ytterligare.

Brolle81
2015-08-26, 12:08
Efter avslut på deffen så ligg kvar på den kalorinivån i ca 2 veckor. Höj sedan med 500 kcal och ligg på den nivån tills du märker att du börjar minska i vikt (det kan gå ganska så snabbt), att träningen börjar gå segare eller att du vill öka i snabbare takt. Då höjer du med 500 kcal ytterligare.

Nu hänger jag inte med tror jag. Menar du att jag kommer minska i vikt trots en ökning på 500 kcal. Det måste vara en väldigt låg minskning ? Ligger just nu på ett underskott mellan 600-870kcal per dag enligt harrison formeln.

1975
2015-08-26, 12:24
Nu hänger jag inte med tror jag. Menar du att jag kommer minska i vikt trots en ökning på 500 kcal. Det måste vara en väldigt låg minskning ? Ligger just nu på ett underskott mellan 600-870kcal per dag enligt harrison formeln.

Tror han menar: ........tills du märker att du börjar minska i viktökningen"

Om du blir större/tyngre och bibehåller samma aktivitetsnivå kommer du behöva öka på kaloriintaget för att bibehålla samma ökningar.

z_bumbi
2015-08-26, 13:06
Nu hänger jag inte med tror jag. Menar du att jag kommer minska i vikt trots en ökning på 500 kcal. Det måste vara en väldigt låg minskning ? Ligger just nu på ett underskott mellan 600-870kcal per dag enligt harrison formeln.

Du har idag ungefärlig koll på vad du äter och hur mycket du går ner så du kan hoppa formlerna och gå på genomsnittligt intag och genomsnittlig viktminskning.

När du lägger till 500 kcal så kan t ex detta hända.

Fall 1
Du har dragit ner på din energiförbrukning pga att du legat på underskott och eftersom du får mer energi så rör du dig mer i vardagen och tränar på ett annat sätt och därför ger en höjning inget större energiöverskott eller t o m ett underskott.

Fall 2
Du har inte dragit ner lika mycket på energiförbrukningen och hamnar på ett litet överskott vilket efter ett tag när du tränat på gör att du då hamnar på minus eftersom du gör av med mer energi och har lite mer muskler.

Fall 3 Du går helt enkelt upp tills balans plus 500 kcal är din nya balans.

Brolle81
2015-08-26, 13:20
Okej då hänger jag med lite bättre. Får helt enkelt se vad nästa månads tångnyp säger och om det känns som det är dags att vända på steken.
Börjar bli lite tråkigt när man står och stampar samma vikter och ingen större visuell skillnad utöver minskat midjemått och lite mer definition.
Största besvikelsen eller missnöjes punkten just nu är att jag vill få upp volymen på ryggen men det är ju med rådande underskott en omöjlighet högst sannolikt. Midjan börjar ju bli acceptabel men vill bli lite smalare och hårdare där minskat 16cm sen januari så det är ju helt okej.