handdator

Visa fullständig version : Hur håller ni koll på antalet kcal ni får i er?


sk1tz
2015-08-25, 23:39
Hej!

Är lite sugen på att få veta hur alla håller koll på hur mycket kcal du får i dig vid diverse måltid. Väger ni maten för att se vilken vikt det är eller något? och vad använder ni er för appar/tabeller/liknande för att hålla räkningen?

Några tips och tricks här?

Var inne på någon sida där jag angav att jag var 1,79cm lång, 25 år och väger ca 72kg. Då fick jag fram:

Kalorier

Ditt basala energiintag (BMR) är 1720 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2666 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att Öka i vikt är 3166 kcal per dag.

Fördelning av energikällor

Energiintaget (3166 kcal / dag) är uppdelat på följande sätt:

Protein
158 gram protein per dag. 633 kcal kommer från protein.

Kolhydrater
317 gram kolhydrater per dag. 1266 kcal kommer från kolhydrater.

Fett
141 gram fett per dag. 1266 kcal kommer från fett

Är detta rätt? och hur håller jag koll på att jag verkligen får i mig 317gram kolhydrater t.ex. HUR GÖR NI? hjälp!

timoat
2015-08-25, 23:59
Jag kör bodytechs måltidsplanerare, rudimentär men den funkar för mig.

Maxxad
2015-08-26, 05:26
Använder My Fitness Pal appen, lite laggig kan jag tycka men gör sitt jobb. Väger och lägger in varor (kan scanna de flesta sträckkoderna direkt med luren). I övrigt gör jag storkok/matlådor då väger jag alla ingående ingredienser ner till buljongen om jag vill vara anal med kaloriintaget sedan delar jag upp en tänkt det i tänkt antal matlådor.. Vanligtvis föregås matlagandet av ett excel ark där jag lägger in alla komponenter jag planerar använda till den rätten som skall lagas så jag vet på förhand hur mycket av allt jag skall ha till X antal portioner. Smidigt sätt att få ut kcal, protein, fett och kolhydratsfördelning per matlåda..

Brolle81
2015-08-26, 06:43
Använder myfitnesspal samt matvåg. Mäter allt som görs iordning på hemma plan annars blir det till att uppskatta och knappra in i appen. Men allt taggas enligt bästa förmåga.

shut teh face
2015-08-26, 07:22
Körde myfitnesspal och matvåg under semestern för att ha stenkoll, nu jobbar jag igen och det är svårt att veta exakt hur det ligger till med frukost och lunch på jobbet. Så jag kör mer på känsla, det funkar det också men risken är att man ibland hamnar för lågt vilket inte är så bra... därför kör jag väldigt högt på proteinet

phattrance
2015-08-26, 07:23
Matvåg och fitbit appen

Agitator
2015-08-26, 07:25
Nuförtiden

http://24.media.tumblr.com/tumblr_m6xotiX1qc1r4poe2o1_500.gif

Alla borde lägga några månader på att väga upp allt man äter och noterar det.

Efter man gjort det ett tag så gör man allt i huvudet och överslagsräkningar.

Använder än idag min matv0g när jag kokar pasta eller mäter upp havregryn i min kvällssmet med kvarg o socker.

Men jag behöver inte använda matvågen, bara blir så för den står där och är väldigt enkel och tillförlitlig. Ett klick efter du ställt en skål på den så är den redo. Bara vänja sig vid att ha den som en del av rutinen i köket för vissa saker.

Visst, man väger inte löken, gurkan, tomaten längre o tacosåsen eller gräddfilen. Bara de större sakerna, resten höftar man med erfarenhet.

Själva noterandet gör vi alla olika, själv hade jag en txt fil på autostart där jag mata in allt som jag vill följa,

Pasta 700 25
Kyckling 100 20
Gurka 24
Ketchup 120
Havre 700 25
Kvarg 200 30

KISS Keep It Simple Stupid. Ord att leva efter.

Eller köra telefonapp. Men för mig är det enklare att stolpa upp allt när jag sätter mig vid datorn varje kväll.

martikainen
2015-08-26, 07:34
Nuförtiden

Alla borde lägga några månader på att väga upp allt man äter och noterar det.

Efter man gjort det ett tag så gör man allt i huvudet och överslagsräkningar.

Använder än idag min matv0g när jag kokar pasta eller mäter upp havregryn i min kvällssmet med kvarg o socker.

Men jag behöver inte använda matvågen, bara blir så för den står där och är väldigt enkel och tillförlitlig. Ett klick efter du ställt en skål på den så är den redo. Bara vänja sig vid att ha den som en del av rutinen i köket för vissa saker.

Visst, man väger inte löken, gurkan, tomaten längre o tacosåsen eller gräddfilen. Bara de större sakerna, resten höftar man med erfarenhet.

Själva noterandet gör vi alla olika, själv hade jag en txt fil på autostart där jag mata in allt som jag vill följa,

Pasta 700 25
Kyckling 100 20
Gurka 24
Ketchup 120
Havre 700 25
Kvarg 200 30

KISS Keep It Simple Stupid. Ord att leva efter.

Eller köra telefonapp. Men för mig är det enklare att stolpa upp allt när jag sätter mig vid datorn varje kväll.

This, efter att ha haft några år med ett konstant vägande så har jag gått över till att egentligen bara väga storkoken, har jag 1,6kg köttfärs så väger jag upp 450gram ris och kokar, sen delar jag det med ögonmått i 8-10 matlådor, varierar lite, men eftersom energibehovet skiljer sig vissa dagar så gör det inte så mycket hur mycket/lite det blir i någon låda om man ser på det stora hela.

Agitator
2015-08-26, 07:41
Rekomenderar för övrigt den billigaste matvågen man kan hitta på ebay. Köpte min för 3 dollar från ebay 2011. Använt den varje dag sedan dess.

Ingen anledning att köpa en dyr matvåg för 500 ifall man nu inte måste ha den som prydnad hemma.

Brolle81
2015-08-26, 08:23
http://www.clasohlson.com/se/Köksvåg-/Pr341207001?userSelection=B2C&rememberCookie=false 129kr kör jag med. Fungerar ypperligt anser jag.

sk1tz
2015-08-26, 12:32
Tack för alla tips!

Fungerar denna bra? (Vill ha en vit köksvåg ;)): http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/vagar/koksvagar/rubicson-rund-digital-koksvag-vit-p48055 räcker det med 3kg eller bör jag satsa på en 5kg?

Storkok, är detta rekommenderat? typ göra mat inför hela nästkommande vecka (på en söndag t.ex.), så väger man och gör allt då? Hur gör ni när ni gör storkok? kör ni samma rätt väldigt mycket under veckan eller varierar ni och gör flera olika storters måltider med olika mat på en och samma gång?

Tacksam för svaren hittills!

sk1tz
2015-08-26, 12:34
This, efter att ha haft några år med ett konstant vägande så har jag gått över till att egentligen bara väga storkoken, har jag 1,6kg köttfärs så väger jag upp 450gram ris och kokar, sen delar jag det med ögonmått i 8-10 matlådor, varierar lite, men eftersom energibehovet skiljer sig vissa dagar så gör det inte så mycket hur mycket/lite det blir i någon låda om man ser på det stora hela.

Japp, förstår.

Att väga maten är en sak, men hur vet man hur mycket protein du får i dig i t.ex. en 450g kyckling?

Eller är jag dum nu? *whatever*

gyros
2015-08-26, 13:07
Japp, förstår.

Att väga maten är en sak, men hur vet man hur mycket protein du får i dig i t.ex. en 450g kyckling?

Eller är jag dum nu? *whatever*

http://matkalkyl.se/livsmedel.php

LunaSpice
2015-08-26, 13:10
Jag använde fatsecret i början... Funkade riktigt bra för mig.

sk1tz
2015-08-26, 14:58
http://matkalkyl.se/livsmedel.php

så t.ex. köttfärs på matkalykl.se med "Näringsvärden för köttfärs blandfärs nöt 50% gris 50% rå (per 100 gram)"

är alltså 18gram protein per 100 gram, så om jag äter 200g köttfärs blir det 36g protein? räknar jag rätt då? eller är det något mer man bör kolla på?

Vill ju att det ska vara snabbt och enkelt att hålla koll på det också så att det inte blir världens process varje gång man ska käka. tack för svaren!

Beemel
2015-08-26, 15:04
Hushållsvåg+lifesum

anvihl
2015-08-26, 15:25
Höftar. "Det här köttet innehåller ungefär100-120kcal och jag åt ungefär så här mycket och det här till var ungefär såhär och totalmängden såhär", när jag väl ibland har vägt och räknat stämmer det nästan alltid med kanske +- 200kcal.

Då ska dock tilläggas att jag slaviskt mätte och räknade allt genom dumbbell.se i två år och efter det antar jag att man lär sig energiinnehållet i de flesta livsmedel man äter och blir bättre på att uppskatta vikter.

spoon
2015-08-26, 16:00
En matvåg och en app till telefonen till exempel lifesum. Känns välidgt enkelt för att veta vad man får i sig. Sen håller man ett öga på kroppsvikten för att veta att det man får i sig är lagom för att gå upp/ned eller hålla sig viktstabil.

Själv så räknar jag inga kalorier och är viktstabil genom att äta det jag vill.

J.V
2015-08-26, 17:18
Anvander en matvag och appen Naringsguide. Jag har raknat kalorier sa pass lange enligt de flesta har pa Kolozzeum borde jag kunna hofta mig fram till varden och ata efter det men det fungerar fan inte... Varje gang jag forsoker skippa matvagen gar jag upp i vikt. Jag har helt enkelt for stor aptit for att gora en korrekt uppskattning. :D Jag har for stor aptit.

Anvander Naringsguide (finns bara till iPhone tror jag) for att den ar simpel. Du skriver in vad du ater varje maltid och dag sa har du antal gram samt energiprocent fran kolhydrat, protein, fett, fiber och alkohol. Allt fran Livsmedelsverkets databas ar redan inlagt men man kan enkelt lagga in egna livsmedel ocksa.

Lifesum och andra appar har mer detaljer, vissa har ju t.ex. micronutrienter som hur mycket vitamin du fatt i dig men sant orkar jag inte halla pa med da jag anda ater ganska varierat. Naringsguide i all sin enkelhet racker bra, du far kalorier, gram och energiprocent och det gar att stalla in hur manga kalorier man bor forbruka genom att skriva in hur manga minuter man i gemonsnitt, star, gar, sitter och/ eller tranar per dag.

Mags
2015-08-30, 11:42
Anvander en matvag och appen Naringsguide. Jag har raknat kalorier sa pass lange enligt de flesta har pa Kolozzeum borde jag kunna hofta mig fram till varden och ata efter det men det fungerar fan inte... Varje gang jag forsoker skippa matvagen gar jag upp i vikt. Jag har helt enkelt for stor aptit for att gora en korrekt uppskattning. :D Jag har for stor aptit.

Anvander Naringsguide (finns bara till iPhone tror jag) for att den ar simpel. Du skriver in vad du ater varje maltid och dag sa har du antal gram samt energiprocent fran kolhydrat, protein, fett, fiber och alkohol. Allt fran Livsmedelsverkets databas ar redan inlagt men man kan enkelt lagga in egna livsmedel ocksa.

Lifesum och andra appar har mer detaljer, vissa har ju t.ex. micronutrienter som hur mycket vitamin du fatt i dig men sant orkar jag inte halla pa med da jag anda ater ganska varierat. Naringsguide i all sin enkelhet racker bra, du far kalorier, gram och energiprocent och det gar att stalla in hur manga kalorier man bor forbruka genom att skriva in hur manga minuter man i gemonsnitt, star, gar, sitter och/ eller tranar per dag.

Jag vet inte om jag hittar den... när jag söker kommer "Nutrient Guide Lite, Tinybird Interactive AB" upp, är det den du menar?

Tyvärr la ju dumbbell ner nu så jag måste hitta något annat som funkar bra.

Donkens
2015-08-30, 12:21
Uppskattar med ögonen.

J.V
2015-08-30, 13:23
Jag vet inte om jag hittar den... när jag söker kommer "Nutrient Guide Lite, Tinybird Interactive AB" upp, är det den du menar?



Tyvärr la ju dumbbell ner nu så jag måste hitta något annat som funkar bra.Yes, den är det! Men det brukar stå på svenska, har du utländsk AppStore?

Oavsett så är det svenskar som gjort den, så borde gå att få in Livsmedelverkets lista oavsett. Och lägga in sina egna livsmedel såklart.


TapaTalk.