handdator

Visa fullständig version : Mind muscle connection - hur öva?


sk1tz
2015-08-25, 23:27
Hej!

Jag är intresserad av att få bättre kontakt och verkligen få till "squeezen" i alla muskelgrupper jag tränar, jag har sett en del youtube videos som säger att man verkligen MÅSTE få till en bra mind muscle connection, så frågan är HUR över jag detta?

Såg en youtube video som sa att bodybuilding posing är ett bra sätt att få bra mind muscle connection, men jag vet inte vart jag ska börja som nybörjare, jag har kikat youtube och googlat på bodybuilding posing, men det verkar så svårt. Vart lär jag mig grunderna liksom?

Jag har lyft en del och visst blir jag större, men många gånger så jobbar andra delar av musklerna minst lika mycket, t.ex. när jag kör bröst eller andra övningar.

Så jag vill verkligen få en bättre mind muscle connection, tror det hade hjälpt min träning OTROLIGT mycket!

Tips, knep och trix uppskattas. Jag vet inte hur jag ska börja och vart jag ska börja med detta!

Tacksam för svar.

Rabiat
2015-08-25, 23:33
Alltså... Dels, fokusera på just den muskel du vill arbeta med och känn efter. Spänn den extra. Och dels, fortsätt träna, till viss del kommer det av sig själv med mer träning.

Edit: det hjälper inte din träning otroligt mycket.

sk1tz
2015-08-25, 23:42
Alltså... Dels, fokusera på just den muskel du vill arbeta med och känn efter. Spänn den extra. Och dels, fortsätt träna, till viss del kommer det av sig själv med mer träning.

Edit: det hjälper inte din träning otroligt mycket.

Ja det gör jag ju redan när jag tränar. Kör på lägre vikt och verkligen försöker fokusera för att få kontakt i t.ex. bröst.

Men detta hjälper inte, därför vill jag ha fler råd hur man träna på det. Som Youtubaren (https://www.youtube.com/watch?v=BnHniHMUmFc) säger: posera.

Men för mig som nybörjare är det helt omöjligt att veta hur jag ska posera på rätt sätt.

Alltså någon teknik att verkligen jobba upp detta, för jag tror att det faktiskt kommer göra enorm skillnad. Jag VET att det kommer göra skillnad, då jag KÄNNER att jag tar i med andra muskler också när jag är på gymmet.

Grans
2015-08-26, 02:33
Lär dig lite anatomi. Lär dig vilka muskler som arbetar när. Det är nåt man lär sig med tiden också. Tycker ryggen (latsen) var svårast i början. Och posera ja.

ARMSTARK
2015-08-26, 07:40
Att titta på muskeln när man reppar, och verkligen tänka att det känns just där är en gammal beprövad metod. Det var självklar sciense på gymen förr.
Låter väldigt flummigt men är en viktig det i tex rehabilitering efter stroke då man inte känner ett skit i de förlamade musklerna.

Gunnersaurus
2015-08-26, 11:10
Posera 15-20 minuter om dagen framför spegeln.

z_bumbi
2015-08-26, 11:27
Posera är bra men jag tycker det funkar bättre om man belastar en viss muskel och sedan försöker spänna den. Ta några set där du inte pressa inte ut allt ur muskeln utan kapa några reps och sedan flexa och se hur muskeln rör sig.

sk1tz
2015-08-26, 12:35
Hur börjar jag posera? alltså jag kan inte en enda pose! hur kan en nybörjare som mig lära sig detta? Vet inte hur jag ska börja alls.

Paperbasket
2015-08-26, 12:54
Leta upp någon som kan posera.

Youtube.

z_bumbi
2015-08-26, 13:08
Hur börjar jag posera? alltså jag kan inte en enda pose! hur kan en nybörjare som mig lära sig detta? Vet inte hur jag ska börja alls.

Spänn muskeln och se vad som händer. Svårare än så är det inte i det här syftet.

ARMSTARK
2015-08-26, 13:10
Jag har sett någon amerikansk sida på nätet som var väldigt ingående om just posering, verkligen ingående typ "vänstra foten ska vara 3 inch framför högra..."
Minns inte vad det var för sida, sök "how to pose body building " nånting nånting.

stemag
2015-08-26, 13:11
Ta hjälp av en kompis som "knackar" på muskeln du vill fokusera på:

http://www.build-muscle.net/build-muscle/tapping-your-way-to-building-muscle/

sk1tz
2015-08-26, 14:59
Leta upp någon som kan posera.

Youtube.

youtube har riktigt kassa videos på detta, alltså det är så svårt att få till det, tro mig jag har youtubat och googlat rätt mkt xD därför jag ställde frågan här.

cero
2015-08-26, 15:21
Vad är "mind muscle connection"? Vilka muskler som aktiveras har att göra med hur din kropp rör sig, inte vad du tänker.

Lära sig lite anatomi och klassisk posering kan hjälpa dig när du är osäker på tekniken i någon övning.

Physiques
2015-08-26, 15:27
Vad är "mind muscle connection"? Vilka muskler som aktiveras har att göra med hur din kropp rör sig, inte vad du tänker.

Lära sig lite anatomi och klassisk posering kan hjälpa dig när du är osäker på tekniken i någon övning.

Ja men att spänna en specifik muskel utan belastning kan ibland vara knepigt utan just en bra mind muscle connection, t.ex hoppa med tuttarna i takt med ett hiphop beat osv. Detta kan hjälpa ohyggligt i träningen.

OT: Posering och att spänna muskeln ofta typ på jobbet frAmför datorn osv.

BobaFett
2015-08-26, 15:30
Är jag den enda här som tycker att mind-muscle connection är bull shit?

Det är en ursäkt så att steroidkillar ska kunna träna med lätta vikter då det minskar skaderisken.

Bärsärk
2015-08-26, 15:37
Är jag den enda här som tycker att mind-muscle connection är bull shit?

Det är en ursäkt så att steroidkillar ska kunna träna med lätta vikter då det minskar skaderisken.

Jag vet inte riktigt vad hjärnan har med det hela att göra men att spänna en muskel ökar ju bara belastningen så varför skulle det vara bull?

Det kan du ju prova själva framför datorn, lyft handflatan mot ansiktet, jobbigt? Nae, prova göra det igen fast nu spänner du bikeps, känner du skillnad? Antagligen.

cero
2015-08-26, 15:47
Det kan du ju prova själva framför datorn, lyft handflatan mot ansiktet, jobbigt? Nae, prova göra det igen fast nu spänner du bikeps, känner du skillnad? Antagligen.

Hur ska det hjälpa i träningen? Att något är jobbigare betyder inte att det ger bättre träningseffekt. Kanske t om sämre eftersom att man tröttar ut sig på statiskt arbete (spänna sig). Jag brukar vara så avslappnad som möjligt när jag lyfter och bara fokusera på att förflytta stången med korrekt teknik.

BobaFett
2015-08-26, 15:57
I stället för att ta en lätt vikt och försöka att göra den tyngre genom att spänna så kan man i stället accelerera upp den maximalt. Explosiv träning är mer effektiv än den typen som det pratas om här.

z_bumbi
2015-08-26, 16:04
youtube har riktigt kassa videos på detta, alltså det är så svårt att få till det, tro mig jag har youtubat och googlat rätt mkt xD därför jag ställde frågan här.

Om du inte känner att du behärskar enstaka muskler så är inte posering första steget.

Klagarn
2015-08-26, 16:05
Först och främst, SÄNK vikterna. Efter några år i gymmet kommer i princip alla stora djävlar till samma slutsats; vikterna är helt ointressanta. Det är kontakten som är viktig, och den får du genom att leta mind-muscle i huvudet konstant när du reppar. Det tar tid att öva upp.

z_bumbi
2015-08-26, 16:06
Är jag den enda här som tycker att mind-muscle connection är bull shit?

Du är nog i alla fall den enda som tävlar i någon SKKF-ansluten sport som tycker det. Sen tror jag inte heller det är så många tränare här inne som tycker bra koordination är tjurbajs.

spoon
2015-08-26, 16:21
Känns som ett väldigt svårt sätt att jobba på. Den största fördelen som jag kan se är att aktivera muskler som man inte annars får med. Men dom kan ju vara jättesvåra att aktivera och inget som man bara kan bestämma sig för att göra. Bättre då att bestämma sig för vilka muskler som man vill fokusera på, välja ut övningar som utmanar dom musklerna. Jobba med lätta vikter så att man inte tar över med starkare muskelgrupper eller förändrar sitt tänkta rörelsemönster.

Seedstream
2015-08-26, 16:21
Kan man förbättre MMC genom att spänna sig mellan setsen? Har en rätt bra MMC med de flesta muskler, men jag vill gärna förbättre det då jag anser att det är nyckeln till att få ut det mesta av träningen.

Exempel; Spänna brösten och riktigt "squeeza" mellan flyesets

Klagarn
2015-08-26, 16:43
Kan man förbättre MMC genom att spänna sig mellan setsen? Har en rätt bra MMC med de flesta muskler, men jag vill gärna förbättre det då jag anser att det är nyckeln till att få ut det mesta av träningen.

Exempel; Spänna brösten och riktigt "squeeza" mellan flyesets

Du ska inte spänna någonting. Du ska i flyes brösta upp dig och hålla tillbaks axlarna så bröstet tar merparten av jobbet exempelvis..målet är att få till riktigt starka kontraktioner. Släpp aldrig formen så att bröstet avbelastas. Ska vara konstant anspänning hela tiden. Visualisera dina muskelfiber dra ihop sig så jävla hårt det bara går.

xanton
2015-08-26, 19:32
Posering
Kontrollerad excentrisk rörelse på övningarna.
pump
Träna en muskel som du fått träningsverk i dagen efter med några få set
Bra form = utförande.

Detta kommer iallafall ge dig en känsla hur det ska kännas. Sen ska du naturligtvis köra med

Decepticon
2015-08-26, 19:47
MMC är viktigt för bodybuilding. Håller med andra här, sänk vikterna och sök muskelkontakt, det växer man mer av än att lasta på och svänga upp tunga vikter.

cero
2015-08-26, 20:22
Du är nog i alla fall den enda som tävlar i någon SKKF-ansluten sport som tycker det. Sen tror jag inte heller det är så många tränare här inne som tycker bra koordination är tjurbajs.

Vad är "mind muscle" för dig? Begreppet är ungefär lika tydligt definerat som "TUT".

MMC är viktigt för bodybuilding. Håller med andra här, sänk vikterna och sök muskelkontakt, det växer man mer av än att lasta på och svänga upp tunga vikter.

Eller så använder man bara korrekt teknik så vet man att rätt muskler är maximalt aktiverade. Att man på något magiskt vis skulle kunna "svänga" upp tunga vikter utan att använda musklerna är BS.

BobaFett
2015-08-26, 21:36
Du är nog i alla fall den enda som tävlar i någon SKKF-ansluten sport som tycker det. Sen tror jag inte heller det är så många tränare här inne som tycker bra koordination är tjurbajs.

Vad har koordination med det hela att göra? Givetvis är det väldigt viktigt att ha bra teknik när man lyfter.

Det jag trodde vi pratade om var att t.ex. vid en bicepscurl spänna bicepsen medvetet och strunta i vikten i stället för att sträva efter att bli så stark som möjligt.

Gerdler
2015-08-26, 22:00
Är jag den enda här som tycker att mind-muscle connection är bull shit?

+1

Vad är "mind muscle" för dig? Begreppet är ungefär lika tydligt definerat som "TUT".

Eller så använder man bara korrekt teknik så vet man att rätt muskler är maximalt aktiverade. Att man på något magiskt vis skulle kunna "svänga" upp tunga vikter utan att använda musklerna är BS.

Time under tension tycker jag dock är vetenskapligt och vettigt, det är ju bara att räkna tiden som vikten ligger och belastar muskeln och inte endast hålls uppe av ben och muskelfästen. alltså tiden som muskeln jobbar koncentriskt+ isometriskt+ excentriskt.

Det de menar med att "svänga upp" vikterna som jag förstår det är att de menar att det endast finns ett sätt att göra en övning strikt och det är genom att söka MMC. Vilket naturligtvis är fånigt, man behöver inte köra med dålig teknik bara för att man försöker ta tung vikt.

Vad har koordination med det hela att göra? Givetvis är det väldigt viktigt att ha bra teknik när man lyfter.

Det jag trodde vi pratade om var att t.ex. vid en bicepscurl spänna bicepsen medvetet och strunta i vikten i stället för att sträva efter att bli så stark som möjligt.

Jag tror att MMC eller det här med att söka "kontakt" kan vara ett sätt för folk som gillar att öka vikterna med cheat-reps att gå tillbaka till de vikterna de klarar av istället.

Anders The Peak
2015-08-27, 10:03
+1

Jag tror att MMC eller det här med att söka "kontakt" kan vara ett sätt för folk som gillar att öka vikterna med cheat-reps att gå tillbaka till de vikterna de klarar av istället.

Nu är det så att muskelaktiveringen mångfaldigas när du fokuserar på den muskel du tränar. Vid isolationsövningar är det troligen av stort värde för att få maximal muskelfiberaktivering. Sannolikt inte i marklyft, knäböj eller i en tävlingsbänkpress.

What is BroScience?

Gerdler
2015-08-27, 11:46
Nu är det så att muskelaktiveringen mångfaldigas när du fokuserar på den muskel du tränar. Vid isolationsövningar är det troligen av stort värde för att få maximal muskelfiberaktivering. Sannolikt inte i marklyft, knäböj eller i en tävlingsbänkpress.


Gäller säkert för marklyft, knäböj och bänk också om man kör på låg vikt. Låg vikt = låg muskelfiberaktivering. Och det är ju klart att isolationsövningar oftare körs vid lägre vikt för att det oftast behövs för att kunna hålla god form. Men om man till exempel kör 12-15 reps biceps curl så menar jag att man koncentrerar sig på att känna av hur trött muskeln är, på att hålla ett någorlunda tempo, att bibehålla spänning i muskeln och på att hålla god form. Det räcker menar jag. Det ger MMC automatiskt.

Sen är det säkert så att man kan flytta fokuset i till exempel en knäböj genom att fokusera på att arbeta med en muskel. alltså om 1rm i knäböj är 100kg och man lägger på 50-60 kilo så kan man säkert ändå få nästan full aktivering i gluteus om man "fokuserar" på att kontrahera den. Frågan är bara om det är av något värde?

filmjölk
2015-08-27, 11:58
Jag tror det är ett överskattat "tänk". Gör du övningen någotsånär strikt kommer du automatiskt att arbeta med rätt muskler. Lyckas du inte med det kan du inte ens förflytta vikten.

Mjölkdrickare
2015-08-27, 12:16
Att man känner kontakt vid lägre vikt och ett högre antal reps är för att man hinner bygga upp fler metabola restprodukter och pumpa upp musklerna med mer blod. Det betyder inte att träningen är mer effektiv för hypertrofi!

Jag känner mer "kontakt" med musklerna när jag kör högreppare på marklyften som uppvärmning inför de mycket tyngre setten med få reps. Men det är ingen tvekan om att det är de tunga marklyften utan/med väldigt lite "kontakt" som ger bäst ökningar för min del..

En annan anledning till att varför man känner mer kontakt med musklerna när man sänker vikten är för att man helt enkelt använder en mer korrekt, strikt teknik och slutar fuska, som att studsa med vikten mot bröstet i en bänkpress till exempel. Lösningen är då att köra bänkpress med stopp mot bröstet i botten och hålla där i någon sekund eller två.

Man kan köra både tungt och strikt.. Jag tycker man alltid ska sträva efter att köra så tungt som möjligt man kan med en korrekt och strikt teknik i alla övningar för maximal muskel- och styrkeutveckling.

Jag känner själv aldrig av något särskilt mycket att mina muskler jobbar när jag kör tungt även med en mycket strikt teknik; det känns mestadels bara tungt. Men jag vet att eftersom jag kör med en mycket strikt teknik i alla övningar med paus i botten så finns det inget sätt för mig att fuska och för mina muskler att inte arbeta, hårt. Det är inte så att man helt plötsligt flyttar tunga vikter med några magiska krafter.

therunningman
2015-08-27, 12:40
Jag tror det är ett överskattat "tänk". Gör du övningen någotsånär strikt kommer du automatiskt att arbeta med rätt muskler. Lyckas du inte med det kan du inte ens förflytta vikten.
Fler än en muskel kan utföra vissa rörelser. Ex om den ena muskeln inte kopplas in öht eller försätts i en o gynnsam position för aktivering, hur kommer den då någonsin att tränas lika mycket som synergisterna? Den får ju alltid mindre stimulans..

Om en synergist har problem: är tyvärr inte lösningen att träna som vanligt. Du kommer behöva göra en förändring för att nå fram till den felande muskeln.

Mjölkdrickare
2015-08-27, 13:14
Fler än en muskel kan utföra vissa rörelser. Ex om den ena muskeln inte kopplas in öht eller försätts i en o gynnsam position för aktivering, hur kommer den då någonsin att tränas lika mycket som synergisterna? Den får ju alltid mindre stimulans..

Om en synergist har problem: är tyvärr inte lösningen att träna som vanligt. Du kommer behöva göra en förändring för att nå fram till den felande muskeln.
Och sådant gör man genom att ändra val av övning eller övningsutförande. Inte genom "MMC".

therunningman
2015-08-27, 13:46
Och sådant gör man genom att ändra val av övning eller övningsutförande. Inte genom "MMC".
Vad uppnår du genom att ändra övning? Blir balansen hos de stabiliserande musklerna förändrad? Blir du medveten om någon muskel du inte kan koppla in?

Genom att ändra utförande kan du åstadkomma en förändring OM du kan aktivera alla muskler som behöver vara aktiva. Gör du en sådan radikal förändring i utförande att muskeln går från att tränas minst till att tränas mer än de andra synergisterna är du duktig. Det blir ju enklare om man väljer att komplettera med övningar som fokuserar så mycket som möjligt på den utsatta muskeln.

Strunt samma vad man kallar saker. Jag är less på att insikten saknas om att för att kunna göra en förändring räcker det inte med träna i full ROM och varierade övningar..

filmjölk
2015-08-27, 15:23
Fler än en muskel kan utföra vissa rörelser. Ex om den ena muskeln inte kopplas in öht eller försätts i en o gynnsam position för aktivering, hur kommer den då någonsin att tränas lika mycket som synergisterna? Den får ju alltid mindre stimulans..

Om en synergist har problem: är tyvärr inte lösningen att träna som vanligt. Du kommer behöva göra en förändring för att nå fram till den felande muskeln.

Japp, fler än en muskel kan utföra vissa rörelser. Jag tror på att lära sig att ta i med allt man kan ta i med för att utföra rörelsen strikt, så kommer den muskeln man avser att träna med rörelsen att tränas och resten är en bonus.

Tex. kör du dips så försöker du inte fokusera på triceps utan tar i med axlar, bröst och triceps och försöker få kraft från alla tre istället bara för en.

Agitator
2015-08-27, 15:53
Vettigare fokusera på bättre teknik och bli starkare eller träna på en ansträngd vikt men hyfsad totalvolym.

Man blir större av det. Ja, av att bli starkare och att träna konsekvent.

Försöka känna en muskel innan man tränat något år känns som felprioriteringar. Mer teknik och styrka eller volymupplägg.

z_bumbi
2015-08-27, 16:27
Vad är "mind muscle" för dig? Begreppet är ungefär lika tydligt definerat som "TUT".

Nej det är inte lika klart definierat som TUT (hur kan man inte förstå vad TUT är?) men det är hur väl man omedvetet och medvetet kan påverka en muskel. Olika grader av avslappning och anspänning, hastighet etc. Medveten påverkan brukar följas av omedveten eller i alla fall inte viljestyrd sådan dvs inlärning.

Vad har koordination med det hela att göra?

Det är koordination.

Givetvis är det väldigt viktigt att ha bra teknik när man lyfter.

Ja och vad händer med tekniken om man har en muskel som inte "vill vara med" i en rörelse eller att man inte klarar av att spänna något när man bör?

therunningman
2015-08-27, 17:33
Japp, fler än en muskel kan utföra vissa rörelser. Jag tror på att lära sig att ta i med allt man kan ta i med för att utföra rörelsen strikt, så kommer den muskeln man avser att träna med rörelsen att tränas och resten är en bonus.

Tex. kör du dips så försöker du inte fokusera på triceps utan tar i med axlar, bröst och triceps och försöker få kraft från alla tre istället bara för en.
Tror vi pratar om två lite skilda saker. Jag är lite mer inne på dysfunktionella rörelsemönster (ex samspel höft/bål och skuldra) och de brukar man inte kunna häva genom tunga belastningar. Risken med normal eller tung träning är att den tvingar dig att bibehålla ditt dysfunktionella mönster eftersom du är starkast med det. Den svagaste länken i synergiskedjan kanske inte aktiveras alls eller i så ringa grad att effekten av träningen alltid blir att den muskulära balansen och rörelsemönstret består hur mycket och hårt personen än tränar om inga förändringar sker och ökad medvetenhet tillkommer längs vägen.

Anders The Peak
2015-08-27, 17:50
Gäller säkert för marklyft, knäböj och bänk också om man kör på låg vikt. Låg vikt = låg muskelfiberaktivering. Och det är ju klart att isolationsövningar oftare körs vid lägre vikt för att det oftast behövs för att kunna hålla god form. Men om man till exempel kör 12-15 reps biceps curl så menar jag att man koncentrerar sig på att känna av hur trött muskeln är, på att hålla ett någorlunda tempo, att bibehålla spänning i muskeln och på att hålla god form. Det räcker menar jag. Det ger MMC automatiskt.

Sen är det säkert så att man kan flytta fokuset i till exempel en knäböj genom att fokusera på att arbeta med en muskel. alltså om 1rm i knäböj är 100kg och man lägger på 50-60 kilo så kan man säkert ändå få nästan full aktivering i gluteus om man "fokuserar" på att kontrahera den. Frågan är bara om det är av något värde?

Nu behöver man inte vara kategorisk utan se det mer som en möjlighet att träna optimalt på fler sätt än ett. Jag ser att du generaliserar utifrån dina referensramar. Det är ett vanskligt sätt för det mesta eftersom det bygger till 100% på egna erfarenheter och dina empiriska upplevelser av omständigheterna.

CalleP
2015-08-27, 22:06
Fast hur kan man inte känna vilka muskler som arbetar om man kör med bra teknik och tar i?

Ozziking
2015-08-27, 22:32
Fast hur kan man inte känna vilka muskler som arbetar om man kör med bra teknik och tar i?

Mycket bra fråga. Väntar ivrigt på något svar, för är nämligen en av dom som har dessa problem. :)

CalleP
2015-08-28, 00:41
Mycket bra fråga. Väntar ivrigt på något svar, för är nämligen en av dom som har dessa problem. :)

Vadå så om du kör t.ex stående hantelpress och kör 8 reps, känner du ingenting de sista två-tre repetitionerna hur axlarna arbetar?

Gerdler
2015-08-28, 02:01
Vadå så om du kör t.ex stående hantelpress och kör 8 reps, känner du ingenting de sista två-tre repetitionerna hur axlarna arbetar?

Jag tror du missade ett ord...

CalleP
2015-08-28, 02:16
Jag tror du missade ett ord...

Gjorde jag? Syftande han inte på att han var en av dom som hade problem att känna hur muskeln arbetar?

therunningman
2015-08-28, 07:26
Gjorde jag? Syftande han inte på att han var en av dom som hade problem att känna hur muskeln arbetar?

Han kanske inte känner den för att den inte arbetar (alls eller tillräckligt för att bli så trött att han ska känna den)?

(troligtvis) = vad jag kallar en synergist med problem i ett dysfunktionellt rörelsemönster (utan att känna till scenariot)

Milad
2015-08-28, 19:10
Att titta på muskeln när man reppar, och verkligen tänka att det känns just där är en gammal beprövad metod. Det var självklar sciense på gymen förr.
Låter väldigt flummigt men är en viktig det i tex rehabilitering efter stroke då man inte känner ett skit i de förlamade musklerna.

This! Asså när jag kör med linne kontra med t shirt och jag tänker köra bickar märker jag en skillnad i kontakt jag måste liksom ha det visuella men vete fan man kan ju fokusera på den muskeln också mentalt

Ozziking
2017-09-12, 22:55
Vadå så om du kör t.ex stående hantelpress och kör 8 reps, känner du ingenting de sista två-tre repetitionerna hur axlarna arbetar?

Sorry för segt svar.

Men nej, jag känner inget.

Han kanske inte känner den för att den inte arbetar (alls eller tillräckligt för att bli så trött att han ska känna den)?

(troligtvis) = vad jag kallar en synergist med problem i ett dysfunktionellt rörelsemönster (utan att känna till scenariot)

Det kan jag nog inte säga något om, kör tungt, strikt och ofta till fail iallafall, metadels kontaktlöst, pumplöst och trycklöst.