handdator

Visa fullständig version : Andra övningar för vader


Starke75an
2015-08-25, 19:24
Nått tips på annat sätt att träna vader än vanlig tåhävning. Finns väl fler muskler att aktiva i vaderna.

King Grub
2015-08-25, 19:25
Donkeys

Starke75an
2015-08-25, 19:40
Får man med nån muskel då som man missar i tåhävning?

arthax
2015-08-25, 19:53
Löpning. Sedan jag började avverka några trail-mil i veckan så har benen, men framförallt vaderna vaknat! Bieffekten så som hälsa osv är bara ett plus! ;)

z_bumbi
2015-08-26, 11:29
Balansplatta
Tåhävningar på mjukt underlag
Springa i mjukt underlag (t ex tjockmattor)
Tådrag (dra en handduk med tårna)

Luca Brasi
2015-08-26, 13:26
Springa uppför en slalombacke eller dylik sluttning.

Sheogorath
2015-08-26, 13:38
Dorsalflexion aktiverar musklerna på underbenets framsida och vissa djupt liggande muskler man inte kommer åt med dynamisk belastning annars. Nyttan kommer säkert ifrågasättas.

De här funkar bra:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/LV45ReverseCalfPress.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/SL45ReverseCalfRaiseHackPress.html

Eller någon sådan variant. De flesta gym har ju inte en sådan här t.ex:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/LVSeatedTibiaRaisePL.html

Starke75an
2015-08-26, 18:55
Den sista övningen såg intressant ut. Ska se om jag kan bygga i hop nått som funkar. Tack för alla tips.

Wain
2015-08-26, 20:27
Eller någon sådan variant. De flesta gym har ju inte en sådan här t.ex:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/LVSeatedTibiaRaisePL.html

Den där är skön. Bara sett på Citygym i Göteborg. *cry*

Gerdler
2015-08-26, 22:12
Farmers walk, sprinter, backsprinter, släddrag, gå med packning i terräng och löpning med korrekt fotisättning.
Jag ställer mig tvivlande till att vadpressande, donkeypressande, tåhävningar ect med upp till några hundra reps i veckan kan göra så mycket nytta för soleus (största muskeln i vaden, den muskeln som har mest andel långsamma fibrer i kroppen) som 2-3 milslånga löppass med vardera några tusen reps för varje vad.

Nyland
2015-08-27, 02:31
Jag ställer mig tvivlande till att vadpressande, donkeypressande, tåhävningar ect med upp till några hundra reps i veckan kan göra så mycket nytta för soleus (största muskeln i vaden, den muskeln som har mest andel långsamma fibrer i kroppen) som 2-3 milslånga löppass med vardera några tusen reps för varje vad.

Dock lite skillnad i insats att köra några set vadpress jämfört med att springa 2-3 mil :).

Gerdler
2015-08-27, 08:04
Dock lite skillnad i insats att köra några set vadpress jämfört med att springa 2-3 mil :).

Ja, för vadpress har så många andra fördelar på hälsa, välbefinnande och kroppsform än bara just för vaderna samt ger möjlighet till naturupplevelser, miljöombyten och tid att tänka och koppla av som inte löpning ger. Eller?

Det är min åsikt att en fit ung (under 50) man eller kvinna ska kunna bränna av en milslång jogg i löpspåret när som helst under året med en ansträngningsnivå som närmast kan beskrivas med avkoppling.

Nyland
2015-08-27, 09:06
Ja, för vadpress har så många andra fördelar på hälsa, välbefinnande och kroppsform än bara just för vaderna samt ger möjlighet till naturupplevelser, miljöombyten och tid att tänka och koppla av som inte löpning ger. Eller?

Fast min poäng var att valet knappast står mellan att köra vadpress eller jogga en mil. Snarare står valet mellan att köra ett helt gympass eller den där löprundan och då kanske det blir lite svårare att välja? Det tråkiga svaret är väl att man borde göra båda.

filmjölk
2015-08-27, 09:34
Att gå hand i hand med en snygg tjej, barfota på en sandstrand borde träna de musklerna i underbenen som du missat i vadpressen. Budgetvariant är att promenera barfota i sandlådan på närmsta lekplats.

Paperbasket
2015-08-27, 09:35
Att gå hand i hand med en snygg tjej, barfota på en sandstrand borde träna de musklerna i underbenen som du missat i vadpressen.

I vote for this one.

z_bumbi
2015-08-27, 16:30
Den sista övningen såg intressant ut. Ska se om jag kan bygga i hop nått som funkar. Tack för alla tips.

Den brukar gå att köra i en lårcurl men var försiktig då musklerna på framsidan inte bör utvecklas i för snabb takt.

Starke75an
2015-08-27, 16:35
Tränar hemma . Så det blir att provbygga nått. Fråga: varför får de inte växa för fort?

Siktar på nå 45 cm vader. Passerat 43 nu i allafall.

Gerdler
2015-08-27, 16:41
Att gå hand i hand med en snygg tjej, barfota på en sandstrand borde träna de musklerna i underbenen som du missat i vadpressen. Budgetvariant är att promenera barfota i sandlådan på närmsta lekplats.

+1 fast med ett tillägg; Ta en #tyngre tjej, och bär henne på den där sandstranden/sandlådan. :)

cero
2015-08-27, 17:15
Den brukar gå att köra i en lårcurl men var försiktig då musklerna på framsidan inte bör utvecklas i för snabb takt.

Vad händer då?

z_bumbi
2015-08-27, 17:29
Tränar hemma . Så det blir att provbygga nått. Fråga: varför får de inte växa för fort?

Testa ett gummiband eller håll en hantel mellan fötterna.

Man kan få problem med att de inte får plats.

cero
2015-08-27, 18:15
Haha, fan vad dålig design. Finns det fler muskler som inte har plats att växa?

z_bumbi
2015-08-27, 20:52
Haha, fan vad dålig design. Finns det fler muskler som inte har plats att växa?

Alla... men få har förmågan.

Mjölkdrickare
2015-08-27, 21:08
Haha, fan vad dålig design. Finns det fler muskler som inte har plats att växa?
Så kan man ju inte säga. De flesta får inte sådana problem.

Anders The Peak
2015-08-27, 21:24
Så kan man ju inte säga. De flesta får inte sådana problem.

Det får många när de börjar träna framsidan av vaden/skenbensmusklerna. Men som tur är är det inte speciellt många som tränar den direkt.

Luca Brasi
2015-08-27, 21:29
Vad sägs om att träna tåflexorerna och tåextensörerna?

Ajemän
2015-08-27, 21:57
Superseta tunga vadpressar med hopprep

Mjölkdrickare
2015-08-28, 22:44
Det får många när de börjar träna framsidan av vaden/skenbensmusklerna. Men som tur är är det inte speciellt många som tränar den direkt.
"Många". Källa på att det är "många" som får det när de tränar musklerna på framsidan av underbenet? Har du ingen seriös källa eller bevis så kommer jag anta att det är en minoritet som får kompartmentsyndrom av sådan träning liksom med allt annat. *rolleyes*