handdator

Visa fullständig version : Flera helkroppspass eller dela upp i över och underkroppspass?


exevision
2015-08-25, 18:08
Över/underkroppsschema med 4-5 pass i veckan eller köra samma övningar och volym uppdelat i 4-5 helkroppspass. Målet är främst styrka. Hur skulle du gjort? Personligen gillar jag båda.

Rahf
2015-08-25, 18:25
Jag skulle gå sönder på 4-5 helkroppspass. Särskilt om intensiteten var hög.

Max
2015-08-25, 18:37
Jag skulle delat upp, främst för att få lite mer variation mellan passen. De veckor du kör 5 pass finns ju ett bra tillfälle att köra ett extra pass för det du vill prioritera (över/under).
Mitt pannben skulle nog inte tåla 5 helkroppspass i veckan även om den sammanlagda volymen var lika stor, inbillar jag mig.

Sansad
2015-08-25, 18:55
Tror det handlar väldigt mycket om personlig preferens bara. Själv kör jag helkroppspass 5 dagar i veckan, alla vardagar (vilket funkar suveränt). Samt väldigt lätt frontböj på både lördag & söndag.

exevision
2015-08-25, 19:27
Jag skulle gå sönder på 4-5 helkroppspass. Särskilt om intensiteten var hög.

Intensiteten är tänkt att vara lika i båda alternativen.

Rahf
2015-08-25, 20:13
Om styrka är inriktningen hade jag valt 2-split eller PPL. Annars skulle hjärna och kropp vara mos efter bara några veckor. Det är mycket lättare för mig att känna: "Idag är benstyrkan i fokus." istället för att behöva prioritera om ett helkroppspass beroende på dagsformen, eller schemats prioriteringar för den delen.